Fitness Seller

Is de mens lichaam en/of geest? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Albertien

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
6 mrt 2003
Berichten
3
Waardering
0
hoi hoi,

Wie ik ben en waarom ik op dit forum ben, kunnen jullie nalezen in de voorstel rubriek.

Hier wil ik jullie graag een vraag stellen, die ik echter wel eerst even moet inleiden.

Bij medische ethiek denkt men na over verschillende modellen hoe mensen hun lichaam kunnen beleven.
Helemaal aan de ene kant heb je mensen die van mening zijn dat lichaam en geest duidelijk twee verschillende dingen zijn. De geest is in controle en het lichaam wordt door de geest bestuurd. Je zou het lichaam kunnen vergelijken met een auto, de geest is dan de chaufeur. Als er met het lichaam iets mis is, dan kun je zo het zo opvatten als een machine die gerepareerd moet worden.

Helemaal aan de andere kant wordt juist gedacht dat lichaam en geest één zijn. Hier zeggen mensen niet ik heb een lichaam maar ik ben mijn lichaam. Wat je voelt en denkt over jezelf heeft hier alles met je lichaam te maken. Als je lichaam niet zou bestaan, dan bestond ook je geest niet, zeg maar. Een ziek lichaam is in deze opvatting geen machine die je zomaar kunt repareren of niet. De mens als 'geheel', staat hier voorop.

Er zijn natuurlijk een hoop tussenvormen denkbaar.

Nu vraag ik me af hoe bodybuilders hun lichaam beleven.
Ik kan mij namelijk beide posities goed voorstellen.

Op mij komt het soms zo over dat jullie met jullie lichaam bezig zijn alsof het werkelijk een maakbaar ding is. Misschien wel te vergelijken met een machine die je steeds maar weer wilt verbeteren.

Aan de andere kant valt me ook op dat bodybuilders zo bewust met hun lijf omgaan dat het gevoel van wie of wat je bent hier haast mee samenvalt. Ik denk er bijvoorbeeld aan dat bodybuilders spieren voelen waarvan ik niet eens weet dat ik ze heb!

Wat denken jullie hiervan?
 
Misschien Olimatando hierover eens aanspreken?
Da's onze eigen boardfilosoof, hij zal je graag meer uitleggen ivm zijn al dan niet dualistisch mensbeeld...
 
Interessante vraag..

Hoe ik er zelf over denk: Ik denk dat het lichaam toch een tijdelijk onderkomen is. Oftwel: Als het lichaam sterft, leeft de ziel voort! Vaak heb ik ook lopen nadenken en twijfelen over dit onderwerp, en altijd kom ik op hetzelfde uit; Als het letterlijk allemaal eenmalig zou zijn (dus je leeft en sterft en dat was het) dan is het toch allemaal zo zinloos? Ik bedoel, wat is het nut van een eenmalig leven zonder kans op vervolg hierna?

Tevens denk ik dat je met Bodybuilding niet alleen je lichaam sterker en groter maakt maar ook je ziel. Het vereist toch tenslotte iedere keer een grote wilskracht om iedere keer maar weer die zware gewichten op te pakken en ermee aan de slag te gaan. Hoeveel mensen beginnen niet met fitness/bodybuilding en stoppen er al weer mee na enkele maanden omdat ze "geen zin" hebben of puur de wilskracht missen.. Echte bodybuilders zijn ook sterke persoonlijkheden!

Ik denkt dat het lichaam een middel is om je ziel te huistvesten, maar ook middel om je ziel dingen mee te leren, sterk te maken, te beleven, enz enz..

En bodybuilding is mijn manier om mijn ziel en lichaam te sterken!
 
Lichaam kan niet zonder geest en vica versa...

Ik moet zeggen dat ik me in beide uitspraken wel kan vinden...
Bodybuilding als sport is zwaar (vraagt veel van je lichaam), maar een echte BB ziet het meer als een levenswijze, in dat laatste geval is het zeker zo dat lichaam en geest 1 moeten zijn.
Als je een negatieve ingesteldheid hebt dan houd je de sport nooit vol, je moet dus anders gaan denken en alles wat je doet en laat veranderen.
De meeste outsiders begrijpen dit niet, mensen denken dat bodybuilders bijv. altijd macho's zijn, zonder gevoelens, niet nadenken over wat ze doen enz. Niets is echter minder waar. Ik heb zelf ondervonden dat deze sport heel veel vraagt van lichaam en geest. Dit word duidelijk als je ziet hoeveel er na verloop van tijd de brui aan geven.
Om hier even op in te pikken: bijv. tijdens een set (reeks van reps/repetitions in een bepaalde oefening) is de MMC (mind-muscle connection - Link ) zeer belangrijk om het uiterste uit een rep te halen en dus optimale groei te stimuleren.
Dit is nog maar 1 voorbeeld maar dit gaat verder op alle vlakken.
Een rep kan voor de ene de laatste krachtinspanning betekenen terwijl voor de andere er nog meer te halen valt. Als de ene persoon een positieve ingesteldheid heeft dan kan die een betere training hebben. Het lichaam heeft dus op veel momenten de samenwerking van geest nodig om te kunnen presteren, vol te houden en tot het uiterste te gaan.
Zoals je zegt; bodybuilders voelen hun lichaam en spieren beter aan dan wie ook, zowel psychisch als fysiek.
Ik ben zelf vrij wetenschappelijk ingesteld, ik ga er dus vanuit dat als je lichaam sterft, je geest dan ook mee sterft.
Geloof heb ik wel, maar dan alleen in de wetenschap, de natuur en mezelf.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
 
Ah, over dit onderwerp zal je veel uiteenlopende meningen terugvinden.. Je vraagt de mijne dus ik zal ze dan ook dus geven.. Maar dan kort en bondig:

1. Geest is lichaam, hoe mythisch onze geest ook lijkt te zijn

Onze geest of hoe je het ook mag noemen is sterk verbonden met ons lichaam en is niet afzonderlijk waar te nemen. Zonder geest is er geen lichaam en zonder lichaam is er geen geest. Misschien ook omdat beiden hetzelfde zijn.. Ik ben van mening dat wij het mens zijn opdelen in een geestelijk aspect en in een lichamelijk aspect, voornamelijk omdat wij onszelf en andere levende wezens te "complex" vinden om toe te geven dat wij en alle andere levende wezens enkel en alleen maar uit vlees en bloed bestaan..


, met alle respect voor andere meningen..
 
Back
Naar boven