XXL Nutrition

Is deze shake te veel van het goeie?

Bezoekers in dit topic

Ik word niet betaald hoor :p en advies is gratis! ;)

Ik denk in ieder geval dat degene die je helpt met je voeding weinig weet van "voeding"
waarschijnlijk een dietiste (?) of een of andere personal trainer van een sportschool hebt die puur gericht is op afvallen en je zo in mogelijk laat eten om dat te halen (Sonja Bakker-en :o )

In ieder geval eet je voor een (beginnend) sporter te weinig aan eiwitten.
Je kan beter even wat tijd (zie tijd als investering in jezelf wat beter is dan die dietiste) in het lezen van de eerste post van onderstaade link en gebruik de excel an post 2.
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Dan wordt er waarschijnlijk heel veel meer duidelijk voor je. Een blubberbuik wegwerken is simpelweg minder eten dan je verbruikt maar wel goed blijven eten. Want met een crashdieetje (waar dit op lijkt) zal je eerder je spiermassa inleveren dan ej blubberbuik kwijtraken. Als je te ver onder onderhoud zit haalt je lichaam zijn energie uit "makkelijke" verbrandbare grondstoffen... en dus vooral ook je spieren.
Gezien je beginnend sporter bent zou ik niet te ver onder je onderhoud gaan eten maar eerder licht eronder en goed hard gaan trainen.

Eiwitten heb je ca 2 gr per kg BW nodig en dus wel wat meer dan 60-70 gram
Vetten heb je ook ca 1 gr per kg W minimaal nodig voor je hormonen en vetstofwisseling.
Ook dit staat allemaal uitgelegd in de link.

Laat de shake weg en pak normale voeding.
Lees je eerst eens goed in in de link. Denk echt dat dit veel duidelijker voor je zal zijn dan zomaar een "crashdieetje" van een dietiste volgen.
Als je meer gaat snappen van wat je moet doen heb je die oo niet nodig ook. (scheelt kosten die je in lekkere gezonde voeding kan stoppen)

Kortom... ga een uurtje zitten voor die link ( en dat is al ruim gerekend voor alleen het lezen). Bij vragen gewoon stellen.
Het begin is lastig en lijkt ingewikkeld maar als je bezig bent valt het best mee en zal je jezelf alleen maar dankbaar zijn voor je investering in die tijd. :)
 
Overigens kom je er niet met een “ dieet “ , een dieet is iets tijdelijks ..

Het is een levensstijl , een levensstijl dat je jezelf moet aanleren
 
Waarom grijpen "beginners" toch vaak naar de shakes / mass gainers ?
Wat is er mis met normale voeding ?

Enige wat ik persoonlijk neem is whey protein maar de reden is simpel : de kost die ik betaal voor 24g protein protein.
Pot van 2kg kost in de Action 19.90 euro, dat zijn 66 servings ( 30g per serving ) dus +-30 cent voor 24 gram protein, als ik dan die 24 gram protein uit voeding moet halen kost het me minstens 3x meer voor bv een blik huismerk tonijn in de Aldi of Colruyt ( ongeveer 1.10 euro ) idem met ander voedsel dat 20-24g protein zou bevatten buiten bv platte kaas, wat ook heel cheap is voor een 500gram pot, maar die speel ik zowiezo al naar binnen 250g s'ochtends of s'avonds.

Voor de rest kom ik ook aan mijn calorieen per dag zonder dat extra blik tonijn of dergelijke dus waarom zou ik dan 24g protein voor 30 cent laten staan uit een shake ?
Ander spul zoals creatine poeder of visolie pillen of multi vits koop ik ook allemaal niet, maar 24g protein voor 30 cent ga ik niet laten staan.
 
Enige wat ik persoonlijk neem is whey protein maar de reden is simpel : de kost die ik betaal voor 24g protein protein.
Pot van 2kg kost in de Action 19.90 euro, dat zijn 66 servings ( 30g per serving ) dus +-30 cent voor 24 gram protein, als ik dan die 24 gram protein uit voeding moet halen kost het me minstens 3x meer voor bv een blik huismerk tonijn in de Aldi of Colruyt ( ongeveer 1.10 euro ) idem met ander voedsel dat 20-24g protein zou bevatten buiten bv platte kaas, wat ook heel cheap is voor een 500gram pot, maar die speel ik zowiezo al naar binnen 250g s'ochtends of s'avonds.

Voor de rest kom ik ook aan mijn calorieen per dag zonder dat extra blik tonijn of dergelijke dus waarom zou ik dan 24g protein voor 30 cent laten staan uit een shake ?
Ander spul zoals creatine poeder of visolie pillen of multi vits koop ik ook allemaal niet, maar 24g protein voor 30 cent ga ik niet laten staan.

Ik snap dat ge-ijl over shakes ook niet. Whey shake is gewoon lekker en een makkelijke en goedkope manier om aan eiwitten te komen...men kan uiteraard aan zn eiwitbehoefte voorzien d.m.v. "gewone" voeding maar dr is ook helemaal nix mis met een shakeje op zn tijd.
 
Richtlijn :

2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
Minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht
De rest vul je op met koolhydraten

Maw : tussen de 140 - 160 gr eiwit per dag , 78 gr vet en de rest mogen kh zijn

Nogmaals de vraag : hoe ziet een DAG eten eruit ?
Dus niet 1 x per WEEK snackbar enz

Beschrijf je ontbijt , lunch , avondeten en tussendoortjes eens ..

Ja hoe moet ik dit nou beschrijven?

Ontbijt is in ieder geval vrijwel elke dag identiek: 4 sneetjes brood. Beleg twee plakjes kaas met schijfjes worst erop. Worst wissel ik om de dag af met een blikje tonijn van 80gr. 1 ei en bakje koffie.

Avondeten door de weeks ziet er over het algemeen zo uit: Aardappelpuree met een dikke lap biefstuk. Rijst met kippenblokjes en groente. Pasta in tomatensaus en 2 stuks frikandellen (bereiden met tostiapparaat). Bakje friet met kipnuggets. Vis zoals lekkerbek of kibbeling van de visboer. In een week komt pasta dan ongeveer 2 a 3 keer voor. Deze verdeling hou ik dan elke week aan.

Tussendoortjes: Notenmix. Fruit oa appel en kiwi.
 
Ik probeer me voor te stellen hoe erg die ' blubber' buik van je is... Ik bedoel met 175cm 65 kg, kan dat nooit heel erg zijn toch?

Weet je hoeveel calorieën je nu totaal binnen krijgt?

Jawel. Vanaf borst tot navel loopt het recht daarna een blub naar beneden. Tis al wat minder geworden sinds ik dus cut maar zo te zien heeft dit ook effect op spierverlies vandaar dat ik nu even dit topic open en mensen raadpleeg.
 
Ik word niet betaald hoor :p en advies is gratis! ;)

Ik denk in ieder geval dat degene die je helpt met je voeding weinig weet van "voeding"
waarschijnlijk een dietiste (?) of een of andere personal trainer van een sportschool hebt die puur gericht is op afvallen en je zo in mogelijk laat eten om dat te halen (Sonja Bakker-en :o )

In ieder geval eet je voor een (beginnend) sporter te weinig aan eiwitten.
Je kan beter even wat tijd (zie tijd als investering in jezelf wat beter is dan die dietiste) in het lezen van de eerste post van onderstaade link en gebruik de excel an post 2.
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Dan wordt er waarschijnlijk heel veel meer duidelijk voor je. Een blubberbuik wegwerken is simpelweg minder eten dan je verbruikt maar wel goed blijven eten. Want met een crashdieetje (waar dit op lijkt) zal je eerder je spiermassa inleveren dan ej blubberbuik kwijtraken. Als je te ver onder onderhoud zit haalt je lichaam zijn energie uit "makkelijke" verbrandbare grondstoffen... en dus vooral ook je spieren.
Gezien je beginnend sporter bent zou ik niet te ver onder je onderhoud gaan eten maar eerder licht eronder en goed hard gaan trainen.

Eiwitten heb je ca 2 gr per kg BW nodig en dus wel wat meer dan 60-70 gram
Vetten heb je ook ca 1 gr per kg W minimaal nodig voor je hormonen en vetstofwisseling.
Ook dit staat allemaal uitgelegd in de link.

Laat de shake weg en pak normale voeding.
Lees je eerst eens goed in in de link. Denk echt dat dit veel duidelijker voor je zal zijn dan zomaar een "crashdieetje" van een dietiste volgen.
Als je meer gaat snappen van wat je moet doen heb je die oo niet nodig ook. (scheelt kosten die je in lekkere gezonde voeding kan stoppen)

Kortom... ga een uurtje zitten voor die link ( en dat is al ruim gerekend voor alleen het lezen). Bij vragen gewoon stellen.
Het begin is lastig en lijkt ingewikkeld maar als je bezig bent valt het best mee en zal je jezelf alleen maar dankbaar zijn voor je investering in die tijd. :)

Hoi Marina bedankt voor je bericht. Schema ziet er inderdaad goed en overzichtelijk uit alleen heb ik geen betaalde versie van Excel dus kan ik niks invullen zucht -.- Maar ik ga ermee aan de slag!

Ps. Sinds ik trouwens aan het cutten ben (vanaf februari volgens mij), is het overmatige vet rondom mijn heupen, billen en bovenbenen zeker wel verminderd! Alleen dat laatste stukje vet is gewoon verschrikkelijk moeilijk weg te werken. Haast onmogelijk lijkt het maar goed.
 
post eens een foto.

Post ook je voeding eens.
Alles in hoeveelheden. Dus in grammen of aantallen. Ook bereidingsvetten etc.
Dus bijvoorbeeld hoeveel rijst/kip/groente in grammen (ongekookt gewogen) etc
 
Enige wat ik persoonlijk neem is whey protein maar de reden is simpel : de kost die ik betaal voor 24g protein protein.
Pot van 2kg kost in de Action 19.90 euro, dat zijn 66 servings ( 30g per serving ) dus +-30 cent voor 24 gram protein, als ik dan die 24 gram protein uit voeding moet halen kost het me minstens 3x meer voor bv een blik huismerk tonijn in de Aldi of Colruyt ( ongeveer 1.10 euro ) idem met ander voedsel dat 20-24g protein zou bevatten buiten bv platte kaas, wat ook heel cheap is voor een 500gram pot, maar die speel ik zowiezo al naar binnen 250g s'ochtends of s'avonds.

Voor de rest kom ik ook aan mijn calorieen per dag zonder dat extra blik tonijn of dergelijke dus waarom zou ik dan 24g protein voor 30 cent laten staan uit een shake ?
Ander spul zoals creatine poeder of visolie pillen of multi vits koop ik ook allemaal niet, maar 24g protein voor 30 cent ga ik niet laten staan.

Voordeel voor mij is dat ik de shakes gratis mee kan nemen dus ik betaal er niks voor. Vandaar dat ik ook de vraag stellen of shake kon gebruiken ter aanvulling van de benodigde eiwitten. Want zo n verhouding van 222kcal, 20gr eiwit en 2gr vet is gewoon kei goed.
 
post eens een foto.

Post ook je voeding eens.
Alles in hoeveelheden. Dus in grammen of aantallen. Ook bereidingsvetten etc.
Dus bijvoorbeeld hoeveel rijst/kip/groente in grammen (ongekookt gewogen) etc

Ik heb een paar foto's gemaakt, misschien dat je dat een beter beeld krijgt over de zeer lastige situatie van mijn blubberbuik. Soms denk ik gewoon dat dit komt door mijn genetische aanleg (lordosis) en dat dit haast niet te corrigeren valt.

Mijn voeding posten vergt dan even tijd. Moet dan even alles berekenen.

20190910_130548.jpg


20190910_130603.jpg


20190910_130618.jpg


20190910_130655.jpg


20190910_130731.jpg
 
Als je een blubberbuik hebt zou ik geen mass gain nemen.
 
Bedoel je dan het gebied rond je navel? Verder zie ik geen blubber.

Ik vind je eigenlijk best slank. Mag van mij juist wel wat meer massa op ;)

Wat voor trainingen doe je nu?
 
Ook al je slechts 1 portie neemt? Waarom eigenlijk? 1 portie is vrij weinig kcal en bijna geen vet?

Omdat een shake vloeibare calorieën zijn. Je kan het beter uit vast voedsel halen. Je lichaam heeft dan langer de tijd nodig waardoor je langer verzadigt bent. Minder snel gaat snacken enz.

Shakes zijn handig als je door omstandigheden eens eens keer niet aan je calorieën/macros komt.

Bv festival/ dagje weg/ weinig eetlust als je ziek bent.
 
Bedoel je dan het gebied rond je navel? Verder zie ik geen blubber.

Ik vind je eigenlijk best slank. Mag van mij juist wel wat meer massa op ;)

Wat voor trainingen doe je nu?

Volgens mij noemen ze het skinny fat.

Mijn intentie in het begin was om een plat buik met buikspieren te krijgen. Toen ik geen resultaat kreeg vertelde mij hier iemand om te gaan cutten. Na een cut periode van paar maanden is boven mijn navelgebied plat geworden maar wat eronder zit wil niet weg.

Op dit moment doe ik om de twee dagen verschillende krachttrainingen met barbell om spieren in mijn armen, rug en benen te kweken. Alleen denk ik dat ik moet stoppen met deadlift oefeningen want het begint pijn te doen in mijn onderrug. Zie nu ook op internet dat mensen met een holle rug ermee moeten oppassen.

Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk te bewegen: hardlopen en op hoog tempo springtouwen.
 
Ik begrijp het, ik heb ook veel moeite omdat dat specifieke restje buikvet bij mijn onderbuik weg te krijgen.

Het beste werkt voor mij om toch laag in de calorieën te gaan zitten/ geen snackbar/snoep en alcohol.

En ja daarbij ga je ook wat spiermassa verliezen. Dat is een concessie die je moet maken.
Ik zou als ik jou was eerder focus leggen op het creëren van massa

Sport je in een sportschool? Wellicht dat iemand eens met je DL kan meekijken.
 
Laatst bewerkt:
Skinny fat en dan af willen vallen terwijl je nog weinig massa hebt dan blijft er weinig van je over.
Val je nu in gewicht af? hoeveel per week?

Mogelijk moet je ook je training wat aanpassen. Hoe train je nu?
hoe vaak?
sets en reps?

laat je vorm van je deadlift eens controleren of maak een filmpje en post dat hier. Dan kunnen er tips op dat punt worden gegeven.
 
Is het vet of is het gewoon een slechte houding dat je organen wat naar voren gedrukt worden ?
verkeerd / vertekend zelfbeeld

Ja hoe moet ik dit nou beschrijven?

Ontbijt is in ieder geval vrijwel elke dag identiek: 4 sneetjes brood. Beleg twee plakjes kaas met schijfjes worst erop. Worst wissel ik om de dag af met een blikje tonijn van 80gr. 1 ei en bakje koffie.

Avondeten door de weeks ziet er over het algemeen zo uit: Aardappelpuree met een dikke lap biefstuk. Rijst met kippenblokjes en groente. Pasta in tomatensaus en 2 stuks frikandellen (bereiden met tostiapparaat). Bakje friet met kipnuggets. Vis zoals lekkerbek of kibbeling van de visboer. In een week komt pasta dan ongeveer 2 a 3 keer voor. Deze verdeling hou ik dan elke week aan.

Tussendoortjes: Notenmix. Fruit oa appel en kiwi.

met alle respect , wat is er zo moeilijk aan lezen , en de vraag te beantwoorden wat je op een dag eet ? !

Wat heb je vandaag gegeten ? beschrijf je ontbijt , lunch en diner eens
Ik zie in je eerdere beschrijving ook geen lunch beschreven
als ik lees frikandellen , patat enz dan zit er heel veel verbetering in en durf er geld op in te zetten dat je meer eet dan je je behoefte je voorschrijft ..
 
Is het vet of is het gewoon een slechte houding dat je organen wat naar voren gedrukt worden ?
verkeerd / vertekend zelfbeeld



met alle respect , wat is er zo moeilijk aan lezen , en de vraag te beantwoorden wat je op een dag eet ? !

Wat heb je vandaag gegeten ? beschrijf je ontbijt , lunch en diner eens
Ik zie in je eerdere beschrijving ook geen lunch beschreven
als ik lees frikandellen , patat enz dan zit er heel veel verbetering in en durf er geld op in te zetten dat je meer eet dan je je behoefte je voorschrijft ..

Aan de foto's kun je ook zien dat ik geen rechte rug heb. Dus ook wanneer ik een rechte houding probeer te maken, dan steekt mijn buik zeg maar wat uit. Dit kan waarschijnlijk de oorzaak hiervan zijn ja want tot mijn navel loop alles recht en vanaf dat moment ontstaat er een bol als het ware. Wat kun je hieraan doen?

Onbijt: Twee broodjes kaas met schijfjes worst ertussen. 1 ei en bakje koffie
Lunch: Geen
Avondeten: Rijst, halve kipfilet (circa 150gr), en doperwten met mais en wat paprika erbij
Later in de avond: Handjevol verse notenmix of havermout reep bij de koffie.
Fruit: Kiwi en een appel

Reden van geen lunch is omdat ik meestal later op sta en dus ook later ontbijt. Komt door nacht of middagdiensten die ik draai.
 
Back
Naar boven