Fitness Seller

Is dit een goed fullbody schema? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Thomas.

Novice
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
29
Waardering
2
Lengte
1m79
Massa
63kg
Hey ik ben 17 jaar oud en ik fitness reeds 1,5 jaar (met enkele pauzes). Ik wil weer serieus gaan fitnessen en kwam dit programma tegen:

Squat 3 sets 10-15 reps
Stiff Leg Deadlift 3 sets 10-15 reps
Seated Calf Raise 2 sets 15-20 reps
Barbell Bench Press 3 sets 10-15 reps
Barbell Rows 3 sets 10-15 reps
Shoulder Press 2 sets 8-12 reps
Standing Alternating Dumbbell Curl 2 sets 8-12 reps
Tricep Pushdown (Using EZ or cambered bar) 2 sets. 8-12 reps

Dit programma zou ik dus 3x per week doen. Maar ik heb nogal moeite met het goed uitoefenen van de stif leg deadlift en omdat ik nogal lange benen heb, heb ik in het verleden altijd de sumo deadlift uitgevoerd (op aanraden van iemand in de sportschool). Aangezien ik nog in mijn groei zit wil ik niet te zwaar gaan trainen en opteer ik om de stiff leg deadlift te vervangen door de weighted hyperextensions.

Is dit een goede verandering of is het schema dan uit balans?

Edit: dit is een schema van muscle and strength en het noemt ‘Beginner full body workout’

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Voor mij persoonlijk zou dit een te intensief schema zijn.
Wanneer je op drie trainings dagen 2x iedere spiergroep wil trainen kan je eventueel.
1 upper 1 lower en 1 full.

Of als je echt full body wil doen eens zien om een tweede mischien wel derde schema.
Om iets meer die energie vretende oefeningen te verdelen.
Misschien zijn hier wel mensen die op zo een schema zoals jij voorstelde net wel lekker gaan.
 
wil je dan 3x per week hetzelfde gaan doen?
zou wat meer variatie zoeken als ik jou was, niet steeds dezelfde oefeningen maar meer varianten gebruiken, 3x per week benchen plus shoulder press is wel wat veel voor de schoudertjes op den duur
 
Voor mij persoonlijk zou dit een te intensief schema zijn.
Wanneer je op drie trainings dagen 2x iedere spiergroep wil trainen kan je eventueel.
1 upper 1 lower en 1 full.

Of als je echt full body wil doen eens zien om een tweede mischien wel derde schema.
Om iets meer die energie vretende oefeningen te verdelen.
Misschien zijn hier wel mensen die op zo een schema zoals jij voorstelde net wel lekker gaan.

Aight bedankt voor het antwoord, zou je mij misschien een upper/lower (4x per week) of fullbody (3x per week) kunnen aanraden, rekening houdend met mijn leeftijd, ervaring, etc... Ik zit liefst rond de 8-12 rep range en ik heb moeite met het correct uitvoeren van de deadlift (sumo deadlift lukt wel perfect, de andere niet....). Iemand in de sportschool heeft me ooit gezegd dat het kwam omdat ik te lange benen heb (weet niet of het klopt). De beginners schema’s in de stickies hebben nogal een low rep range en dat spreekt me niet echt aan, ik zit namelijk nog in de groei.
 
Je hoeft niet per se die low reps te volgen.
Gewoon zorgen dat je niet teveel je lichaam belast.
In mijn log heb ik net een ub/lb full body gedaan.
Ook om weer te herbeginnen na een poosje stil gezeten te hebben.
Misschien dat dit je wat inspiratie kan geven.

Link onderaan.
 
Kan ik dan in de plaats van de 5x5 sets 3x12 ofzo doen bij de programma’s in de stickies
 
Kan ik dan in de plaats van de 5x5 sets 3x12 ofzo doen bij de programma’s in de stickies
Waarom niet?
Zorg gewoon dat je lichaam niet overbelast geraakt.
Zeker met teveel zware oefeningen in 1 sessie.
 
Kan ik dan in de plaats van de 5x5 sets 3x12 ofzo doen bij de programma’s in de stickies
Dat kan, ik zou alleen geen idee hebben waarom je dat zou willen. De sets en reps zijn gekozen om een reden en sluiten aan op de doelen van het programma en op de manier waarop er progressive overload wordt toegepast. Gewoon de oefeningen kopiëren en er een ander repschema aan vast plakken lijkt me in jouw geval dus niet verstandig.

Wat zijn je huidige stats op squat, bench en deadlift?
 
Dat kan, ik zou alleen geen idee hebben waarom je dat zou willen. De sets en reps zijn gekozen om een reden en sluiten aan op de doelen van het programma en op de manier waarop er progressive overload wordt toegepast. Gewoon de oefeningen kopiëren en er een ander repschema aan vast plakken lijkt me in jouw geval dus niet verstandig.

Wat zijn je huidige stats op squat, bench en deadlift?

Bench: 60kg x8
Squat: 95kg x8
Deadlift: 100kg x8 (sumo deadlift-> paar maanden geleden)

Het ding is, ik wil mijn groei niet onnodig belemmeren, vandaar de hogere reps. Ik had ook op dit forum gelezen dat je als tiener best redelijk hoge reps neemt ivm groeischijven. (Correct me if i’m wrong, maar dat is wat ik gelezen heb op het tiener topic)
 
Bench: 60kg x8
Squat: 95kg x8
Deadlift: 100kg x8 (sumo deadlift-> paar maanden geleden)

Het ding is, ik wil mijn groei niet onnodig belemmeren, vandaar de hogere reps. Ik had ook op dit forum gelezen dat je als tiener best redelijk hoge reps neemt ivm groeischijven. (Correct me if i’m wrong, maar dat is wat ik gelezen heb op het tiener topic)
De meeste mensen roepen graag dingen die ze ergens ooit eens hebben gehoord en verspreiden het als de waarheid. Er is geen enkel onderzoek bekend waarin bewezen wordt dat krachttraining de groei belemmerd, het tegenovergestelde zou eerder waar zijn.
 
je gaat je groei niet belemmeren door zwaar te trainen hoor, gewoon je verstand gebruiken en zorgen dat je uitvoering van de oefeningen goed is.
gewoon lekker door rammelen en luisteren naar je lichaam
en goed eten, vergeet dat ook niet, zeker zo belangrijk als een goed trainingsschema
 
Bedankt voor de antwoorden!
Dit is de Fierce 5 fullbody routine 3 dagen per week die ik een beetje heb aangepast naar mijn wensen.

Workout A
Squat 3x8
Bench 3x8
Pendlay Rows 3x8
Face Pulls 3x10
Calf raises 2x15/Tricep pressdowns 2x10 Superset

Workout B
Front Squat 3x8
Overhead Press 3x8
Weighted hyperextensions 3x8
Lat Pulldowns 3x8 (any grip)
Ab work 2x15/Bicep curls 2x10 Superset

Ik heb de 3x5 sets verandert door 3x8 en de romanian deadlifts (ik kan deze echt niet deftig uitvoeren, enkel de sumo deadlift) door weighted hyperextensions, het is misschien niet optimaal om deze oefening te veranderen maar ik voel me er wel beter bij. Is het schema dan nog in balans of zijn de 8 reps te overbelastend?
 
Bedankt voor de antwoorden!
Dit is de Fierce 5 fullbody routine die ik een beetje heb aangepast naar mijn wensen.

Workout A
Squat 3x8
Bench 3x8
Pendlay Rows 3x8
Face Pulls 3x10
Calf raises 2x15/Tricep pressdowns 2x10 Superset

Workout B
Front Squat 3x8
Overhead Press 3x8
Weighted hyperextensions 3x8
Lat Pulldowns 3x8 (any grip)
Ab work 2x15/Bicep curls 2x10 Superset

Ik heb de 3x5 sets verandert door 3x8 en de romanian deadlifts (ik kan deze echt niet deftig uitvoeren, enkel de sumo deadlift) door weighted hyperextensions, het is misschien niet optimaal om deze oefening te veranderen maar ik voel me er wel beter bij. Is het schema dan nog in balans of zijn de 8 reps te overbelastend?
Ik denk dat dat best werkt, al zal je wel eerder stagneren. Gewoonweg omdat je minder ruimte hebt voor progressie. Uiteraard kan je dan ook weer switchen naar 3x5.

Waarom lukken gewone deadlifts je niet?
 
Ik denk dat dat best werkt, al zal je wel eerder stagneren. Gewoonweg omdat je minder ruimte hebt voor progressie. Uiteraard kan je dan ook weer switchen naar 3x5.

Waarom lukken gewone deadlifts je niet?

Ik heb dit ooit onder toezicht van iemand in de sportschool gedaan en ik boog mijn rug en knieën verkeerd ofzo, hij zei dat het kwam omdat ik te lange benen had en hij raadde me aan om sumo deadlifts in de plaats te doen. Sindsdien heb ik de gewone deadlifts niet echt meer geprobeerd.
 
Ik heb dit ooit onder toezicht van iemand in de sportschool gedaan en ik boog mijn rug en knieën verkeerd ofzo, hij zei dat het kwam omdat ik te lange benen had en hij raadde me aan om sumo deadlifts in de plaats te doen. Sindsdien heb ik de gewone deadlifts niet echt meer geprobeerd.
Misschien heb je er wat aan, eerste onderwerp in de Q&A:
 
Misschien heb je er wat aan, eerste onderwerp in de Q&A:

Aight ontzettend bedankt, ik zal het eens proberen in de sportschool. Moest het niet lukken, kan ik nog altijd de hyperextensions doen.
 
Back
Naar boven