XXL Nutrition

is dit een goed schema? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

janvanderwaal

Novice
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
8
Waardering
1
Lengte
1m88
Massa
76kg
Vetpercentage
20%
ik ben 16 jaar train 1 jaar serieus en weeg 76 kg en ben 185 cm.

ik heb een ppl schema

pull (back, bicep)
bicep curl 21 method x 4
hammer curls 4 x 10
lat pulldown 4 x 8
back rows 4 x 8
seated cable row 4 x 8
shoulder shrugs 4 x 12

push (chest, tricep, shoulder)
bench 6 sets, reps van 10, 8, 6, 4, 6, 8
cable flies 4 x 10
incline dumbell press x 4
tricep rope pushdown x 4
skullcrushers x 4
shoulder fly cable x 4
arnold press x 4

legs
squats 4 x 10
leg press 4 x 10
leg extensions 3 x 10
hamstring curl machine 3 x 10
calf raises 4 x 10



graag positieve kritiek op dit schema, dus niet mij belachelijk maken voor mijn schema maar inplaats daarvan tips en verbeteringen.

bedankt.
 
Wat is de reden om pull te beginnen met biceps? Zou de kleine spiergroep later doen, omdat je anders rug niet goed kan trainen.
 
Wat is de reden om pull te beginnen met biceps? Zou de kleine spiergroep later doen, omdat je anders rug niet goed kan trainen.
als ik bijvoorbeeld lat pull down doe, merk ik dat ik dit wel in mijn biceps voel. Dus na het trainen van rug gaat het biceps trainen lastig, vooral die bicep curl 21 method omdat die behoorlijk zwaar is.
 
als ik bijvoorbeeld lat pull down doe, merk ik dat ik dit wel in mijn biceps voel. Dus na het trainen van rug gaat het biceps trainen lastig, vooral die bicep curl 21 method omdat die behoorlijk zwaar is.
Wanneer je biceps al zwaar belast zijn, zal dit de beperkende factor worden voor het goed trainen van je rug.
 
graag positieve kritiek op dit schema, dus niet mij belachelijk maken voor mijn schema maar inplaats daarvan tips en verbeteringen.
Haha oke

Deadlift variant zou je evt. erbij kunnen gooien

Alle spiergroepen over het algemeen 2-3 oefeningen dus dan zijn de oefeningen goed voor nu, naar mate je verder gaat ga je vanzelf je schema aanpassen.

Qua setjes is de vuistregel progressie in gewicht/reps/intensiteit dus als je dat blijft doen dan is het ook goed en denk altijd eerst aan je techniek en vorm (je hoeft niet constant tot failure te gaan om maximaal te groeien, eten komt daar eerder om de hoek kijken)
 
Haha oke


Deadlift variant zou je evt. erbij kunnen gooien

Alle spiergroepen over het algemeen 2-3 oefeningen dus dan zijn de oefeningen goed voor nu, naar mate je verder gaat ga je vanzelf je schema aanpassen.

Qua setjes is de vuistregel progressie in gewicht/reps/intensiteit dus als je dat blijft doen dan is het ook goed en denk altijd eerst aan je techniek en vorm (je hoeft niet constant tot failure te gaan om maximaal te groeien, eten komt daar eerder om de hoek kijken)
dit hoor ik inderdaad vaak, progressive overload. Alleen ik focus eigenlijk niet echt op mijn gewicht die ik op een oefening doe behalve bench en squat. Alleen wel ga ik redelijk vaak ongeveer tot failure. Ik vraag me af, gaat progressive overload niet vanzelf als je toch regelmatig tot failure gaat, want als ik merk dat ik ergens 13 reps van kan dat zet ik hem zwaarder. terwijl ik bijvoorbeeld 2 maanden geleden hier maar 8 reps van kon.
 
als ik bijvoorbeeld lat pull down doe, merk ik dat ik dit wel in mijn biceps voel. Dus na het trainen van rug gaat het biceps trainen lastig, vooral die bicep curl 21 method omdat die behoorlijk zwaar is.
Probeer alle pull bewegingen te doen dat je je hand als een “haak” gebruikt, hierdoor gebruik je de rugspieren veel meer. Word grip een probleem kan je straps gebruiken.

En uiteraard zou ook beginnen met rug/borst en daarna afwerken naar biceps/triceps, uitzonderingen daar gelaten.
 
dit hoor ik inderdaad vaak, progressive overload. Alleen ik focus eigenlijk niet echt op mijn gewicht die ik op een oefening doe behalve bench en squat. Alleen wel ga ik redelijk vaak ongeveer tot failure. Ik vraag me af, gaat progressive overload niet vanzelf als je toch regelmatig tot failure gaat, want als ik merk dat ik ergens 13 reps van kan dat zet ik hem zwaarder. terwijl ik bijvoorbeeld 2 maanden geleden hier maar 8 reps van kon.
Laat ik voorop stellen dat je best een tijdje door kunt gaan met failure, maar je komt op een gegeven moment op een plateau (zwaarder/meer herhalingen lukt niet) en failure kost stress/motivatie. We koppelen in ons hoofd vaak spiergroei aan die maximale inzet tijdens een training, maar het is niets meer dan die progressive overload, eten en vaak genoeg die impuls van de training krijgen. Failure is evengoed een impuls, maar als dat zonder vooruitgang (progressive overload) is dan 'groei' je minder en dat fucked met je motivatie omdat het niet lukt om meer te tillen.

Misschien kun je je naast progressive overload inlezen over periodization/periodisering(NL), dat heeft er bij mij voor gezorgd dat de trainingen chiller werden, de vooruitgang stabieler en daardoor kost het ook minder motivatie om je helemaal op te laden voor de volgende training. Sommige gasten hebben dit niet nodig lijkt het, maar het is iets waaraan je kunt denken. Bijv. je hebt die dag niet zo'n zin om maximaal te gaan en je tilt normaal 40kgx10x3 setjes = 1200kg totaal, ga dan toch voor een 'makkelijke training' waarin je 35kg pakt en 2 van 10 doet en 2 van 8, uiteindelijk heb je een training gehad die makkelijker aanvoelde, maar wel meer totaal kg verzet en dat is progressie.

Die progressive overload bijhouden voor elke oefening is voor mij het meetinstrument voor krachtstoename en imo dus ook spiergroei als het eten in orde is.
 
Back
Naar boven