XXL Nutrition

Is dit juiste progressive overload?

Bezoekers in dit topic

Soloptical

Novice
Lid geworden
11 jul 2023
Lengte
1m88
Massa
72kg
Vetpercentage
17%
Met dumbell chest press maak ik progressie met mn eerste werkset, maar mijn andere sets gaan achteruit.

Vorige week deed ik 5x28kg, 8x24kg, 9x 22kg.
Deze week deed ik 6x 28kg, 8x24kg en 8x22kg.

Mijn eerste werkset is dus vooruit gegaan, terwijl mn laatste achteruit gaat. Dit gaat zo elke week. Is dat prima of moet ik anders te werk gaan? Op deze manier blijf ik alleen mn eerste werkset verbeteren.

Welk schema volg je? Hoe is je voeding? Probeer eens 3 sets met hetzelfde gewicht te duwen?

Met dumbell chest press maak ik progressie met mn eerste werkset, maar mijn andere sets gaan achteruit.

Mijn eerste werkset is dus vooruit gegaan, terwijl mn laatste achteruit gaat. Dit gaat zo elke week. Is dat prima of moet ik anders te werk gaan? Op deze manier blijf ik alleen mn eerste werkset verbeteren.
Beetje geduld hebben. Het gaat niet allemaal tegelijk vooruit. Hangt ook af van hoe lang je rust tussen de sets.

Als al die sets all out zijn is er natuurlijk nauwelijks verschil. Misschien was die 6e rep met 28kg ontzettend zwaar, waardoor je op die laatste set wat minder energie over had voor die extra rep? Zegt dus niet zo veel.

Kan het ook eens omdraaien en je sets ramped up doen ipv ramped down. Of straight sets zoals hierboven al gezegd. Evt. een repout op de laatste set of een dropset richting failure waardoor je toch die prikkel hebt. Gewoon variëren dus.

Welk schema volg je? Hoe is je voeding? Probeer eens 3 sets met hetzelfde gewicht te duwen?
PPL. Voeding zit redelijk goed denk ik. Hield het een tijdje bij, nu niet meer, maar ik weet wat ik ongeveer eet aan eiwitten en kcal. Ik zal inderdaad een keer hetzelfde gewicht proberen, zoals meerdere hier aangeven. Verwacht dat ik dan per set veel omlaag ga in reps. Ik doe standaard 3 minuten rust per set op compound oefeningen, dit time ik ook.

Als al die sets all out zijn is er natuurlijk nauwelijks verschil. Misschien was die 6e rep met 28kg ontzettend zwaar, waardoor je op die laatste set wat minder energie over had voor die extra rep? Zegt dus niet zo veel.

Kan het ook eens omdraaien en je sets ramped up doen ipv ramped down. Of straight sets zoals hierboven al gezegd. Evt. een repout op de laatste set of een dropset richting failure waardoor je toch die prikkel hebt. Gewoon variëren dus.
De 6e rep bij 28kg was inderdaad heel zwaar, ik merkte dat mijn houding daardoor minder werd. Dit was die week daarvoor bij de 5e rep van 28kg overigens ook al, dus wat dat te gaat is het wel een volledige rep progressie.

_

bedankt voor alle tips, zal het een en ander uitproberen.

Als je doel spiermassa is, is de opbouw in sets en progressive overload wel prima. Zou niet rust timen, je wil gaan voor kwalitatief goede sets. Als je rusttijd voorbij is en je hartslag is nog steeds aan de hoge kant, kun je beter nog even wachten. Bij isolatie oefeningen is wat minder rust prima, maar bij compound oefeningen kun je vaker juist wat meer rust hebben.

Maak sets met 26kg, en elke set zo vaak je kunt

Back
Naar boven