AndroidHealthClinic

Is er een pan waar je vlees op kunt grillen zonder olie/boter? rvs? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ja ga ik proberen, zou het dan helemaal niet aan de pan moeten plakken of moet het er na een tijdje (wanneer het vlees vocht verliest?) van loslaten?

Nee hoezo? Wel nepboter dus kan het vlees insmeren als het nodig is.
Klein laagje op je vlees doen. Als het plakt moet je het even laten bakken, vaak laat het dan later wel los.
 
Ja ga ik proberen, zou het dan helemaal niet aan de pan moeten plakken of moet het er na een tijdje (wanneer het vlees vocht verliest?) van loslaten?

Nee hoezo? Wel nepboter dus kan het vlees insmeren als het nodig is. (en dan kijk ik nog wel voor echte boter)
Hoe kleiner het contact oppervlak tussen het vlees en de grillpan, hoe beter het vlees loslaat, de maillard reactie zorgt er voor dat het vlees niet meer echt kleeft aan het staal.

Mayo kan je ook als vetstof gebruiken en dat kan je mooi dun aanbrengen op je vlees.
 
Zal lastig worden. Een goed ingebrande pan zal uiteindelijk wel lukken. Dan zou ik alsnog het vlees even met olie bestrijken. Tenzij het vetter vlees is.

Zo’n grillpan bouwt zijn natuurlijke anti aanbaklaag op door steeds met een beetje vet te bakken. Dat vet cross linkt en uiteindelijk is het een koolstoflaagje dat soms wat afslijt en weer aangroeit door het vet wat je in de pan stopt.
Het zal zeker lastig worden en het is verre van ideaal, maar imo wel de meest haalbare optie om vlees te bakken in en pan zonder vetstof.
 
Heb je al de airfryer geprobeerd?
 
Hoe kleiner het contact oppervlak tussen het vlees en de grillpan, hoe beter het vlees loslaat, de maillard reactie zorgt er voor dat het vlees niet meer echt kleeft aan het staal.

Mayo kan je ook als vetstof gebruiken en dat kan je mooi dun aanbrengen op je vlees.
Voorverhit ging wel beter denk ik maar nog niet helemaal ok. Een stuk vlees bleef wel plakken maar kwam uiteindelijk los zonder restjes aan de pan achter te laten, sommige andere stukken verloren nog wel wat. Waren ook wel erg droog deze keer, er kwam geen enkel vocht van af dat kon helpen loskomen. Maar uiteindelijk ging alles er bij het schoonmaken wel makkelijk af.

Vanavond nog eens kijken, misschien met nepboter proberen.

Heb je al de airfryer geprobeerd?
Nee.
 
Met nepboter/olie gaat ook niet perfect trouwens.

Zelfs beide kanten van het vlees ingesmeerd, maar uiteindelijk moet je toch omdraaien en is het van de ene kant weggesmolten waar dan stukjes aan de pan plakken.

Misschien maar gewoon terug naar een antiaanbakpan en een keer olie halen voor deze rvs pan om hem in te branden. Vraag me trouwens af of dat laatste wel zo makkelijk gaat met die diepe gril groeven, daar komt de olie toch niet op en dat is juist waar het vlees aanplakt/bakt.
 
Met nepboter/olie gaat ook niet perfect trouwens.

Zelfs beide kanten van het vlees ingesmeerd, maar uiteindelijk moet je toch omdraaien en is het van de ene kant weggesmolten waar dan stukjes aan de pan plakken.

Misschien maar gewoon terug naar een antiaanbakpan en een keer olie halen voor deze rvs pan om hem in te branden. Vraag me trouwens af of dat laatste wel zo makkelijk gaat met die diepe gril groeven, daar komt de olie toch niet op en dat is juist waar het vlees aanplakt/bakt.
Volgens mij is het gietijzer en geen rvs en als je hem wilt inbranden/seasonen, zoek dan even op hoe je dat het beste kunt doen, je moet meerdere keren een dun laagje olie (lijnzaad werkt super’ aanbrengen op de hete pan, beter te weinig dan te veel en zeker met een gietijzeren pan is een oven daarvoor goed geschikt.

 
Laatst bewerkt:
met een kwast insmeren.
Ook maar een kwast bestellen dan. Hele nieuwe hobby dit.

In m'n verbeelding druipt/smelt het dan nog van de riggels af omdat vloeistoffen nou eenmaal het laagste punt opzoeken, maar we zullen zien.

Volgens mij is het gietijzer en geen rvs en als je hem wilt inbranden/seasonen, zoek dan even op hoe je dat het beste kunt doen, je moet meerdere keren een dun laagje olie (lijnzaad werkt super’ aanbrengen op de hete pan, beter te weinig dan te veel en zeker met een gietijzeren pan is een oven daarvoor goed geschikt.


Oh sorry gietijzer. Ik lette niet goed op de juist terminologie.

Lijnzaadolie bevat wel veel phytoestrogenen. Nog even bedenken wat voor olie ik lekker zou vinden.

De dunne laag olie begint zich nu te hechten aan het gietijzer. Laat de pan even staan
Wat is even? Kan ik niet wachten tot er iets gebeurt om te weten dat het lang genoeg is geweest?
 
Lijnzaadolie bevat wel veel phytoestrogenen. Nog even bedenken wat voor olie ik lekker zou vinden.
Het doel is om de olie te laten polymeriseren tot een soort van antiaanbaklaag, daar is lijnolie door zijn samenstelling het beste voor geschikt.

Wat is even? Kan ik niet wachten tot er iets gebeurt om te weten dat het lang genoeg is geweest?
Gewoon nog een minuut goed door verhitten is genoeg. Zet je afzuigkap vol aan en je rookmelder uit. :grinny:
 
Het doel is om de olie te laten polymeriseren tot een soort van antiaanbaklaag, daar is lijnolie door zijn samenstelling het beste voor geschikt.
Maar zonnebloemolie is wel lekkerder. Kokosolie misschien?

Gewoon nog een minuut goed door verhitten is genoeg. Zet je afzuigkap vol aan en je rookmelder uit. :grinny:
Ja m'n hele huis stond al blank omdat ik een stukje boter in de hete pan deed.
 
Gewoon nog een minuut goed door verhitten is genoeg.
Het hele proces duurt ook niet zo lang dus. Hele lagen olie in het ijzer laten smeden klonk alsof je een dag bezig moest zijn.
 
Maar zonnebloemolie is wel lekkerder. Kokosolie misschien?
Die olie moet eigenlijk voor altijd en eeuwig in je pan blijven. Ze zeggen dat het met elke olie met een hoog rookpunt kan, maar lijnzaad polymeriseert al als je er naar kijkt.

Het hele proces duurt ook niet zo lang dus. Hele lagen olie in het ijzer laten smeden klonk alsof je een dag bezig moest zijn.
Het afkoelen en weer opwarmen duurt wel even bij een gietijzeren pan.
 
Oja, beter kan je de eerste keer te weinig dan te veel olie gebruiken.

Ik ga door dit topic trouwens ook maar weer eens minder antiaanbak pannen gebruiken.
 
Maar zijn advies is wel goed. Gietijzeren pan inbranden met lijnzaadolie werkt top. Heb je een pan voor het leven als je em goed onderhoudt. Dus niet afwassen met afwasmiddel.

En gietijzer altijd meteen afdrogen.
 
Dan wordt je straks een soyboy net als Steks :D.
Zo eentje?
690F1A03-C1E8-4916-9402-9F901DA6103D.jpeg
 
Vanochtend heb ik mijn RVS koekenpan maar weer eens onderhanden genomen. Eerst helemaal schoon geschuurd met Cif en daarna 4 laagjes lijnzaadolie ingebrand mbv de oven. Als test een eitje gebakken, met een drupje olie en de pan was glibberiger dan een nieuwe teflonpan.

4C320939-41FE-4671-9EEF-069410AE3813.jpeg
 
Maar zonnebloemolie is wel lekkerder. Kokosolie misschien?


Ja m'n hele huis stond al blank omdat ik een stukje boter in de hete pan deed.
𝕛𝕖 proeft niets van die laag. De bedoeling is juist dat het minimaal dun is, daarnaast is het gepolymeriseerd dus geen olie meer.

je hebt het echt over druppels olie, waarvan je een deel verdampt en de rest polymeriseert. Proef je niets van en ook krijg je geen phyto oestrogenen binnen.
 
chrisk als je nong eens een andere pan zoekt, zou je een keramische green pan kunnen overwegen. Ik heb sinds een paar weken een paar pannen uit de Royal Black lijn en daar erg over te spreken.
 
Back
Naar boven