MuscleMeat

Sticky Is glutamine je geld waard? (1 bezoeker)

Is glutamine je geld waard?

  • Ja

    Stemmen: 101 48,6%
  • Nee

    Stemmen: 107 51,4%

  • Totaal stemmers
    208

Bezoekers in dit topic

vitaminen/mineralen/ZMA (essentieel voor atleten die meestal een hoger verbuik hebben en waar voeding soms tekort schiet)
 
- Creatine
- Whey shakes

Voor de rest gewoon goed en veel vreten daar haal je alles uit
 
Originally posted by burn


Ja klopt, dat maximum wordt over het algemeen op 2 gram/ VVM gesteld. Alles wat je oraal binnekrijgt wordt eigenlijk geregeld door de lever.

2 gram per vvm is genoeg?

mijn vvm is 70 dus ik zou genoeg hebben aan 140-150 eiwit per dag? Of wat ik ook werkelijk opneem?

kwark = 55
tonijn = 26
2 x 25 gram shakes = 45
normale voeding = 50

176 gram eiwit, waarvan ongeveer 97 gram (55%)wordt opgenomen.

Is dit dus iig teveel?
 
Originally posted by aapie80


2 gram per vvm is genoeg?

mijn vvm is 70 dus ik zou genoeg hebben aan 140-150 eiwit per dag? Of wat ik ook werkelijk opneem?

kwark = 55
tonijn = 26
2 x 25 gram shakes = 45
normale voeding = 50

176 gram eiwit, waarvan ongeveer 97 gram (55%)wordt opgenomen.

Is dit dus iig teveel?

Mits je genoeg koolhydraten en vetten(calorieen) eet dan zou 140-150 gram genoeg moeten zijn. Dat betekent niet dat 176 gram eiwit teveel is. Je kunt er beter iets boven dan onder zitten.

Je neemt trouwens veel meer dan 55% van het eiwit op.
 
okay met me kh en vetten zit ik wel goed.

momenteel, cut (in cals) :
eiw: 40 %
kh : 35%
vet : 25%

met 2000 cals

en in bulk:

eiw: 30%
kh : 45 %
vet : 25 %

met 3500 cals

is dit een redelijke verhouding?

Ik wel me vetten wel omlaag doen, maar dan moet ik 1 keer lijnzaad doen ipv 2, of zal ik pinda kaas ( in bulk) uit mijn schema halen?


Hoeveel wordt er dan ongeveer opgenomen?
Caseine toch maximaal 60%?
 
Originally posted by aapie80
okay met me kh en vetten zit ik wel goed.

momenteel, cut (in cals) :
eiw: 40 %
kh : 35%
vet : 25%

met 2000 cals

en in bulk:

eiw: 30%
kh : 45 %
vet : 25 %

met 3500 cals

is dit een redelijke verhouding?

Ik wel me vetten wel omlaag doen, maar dan moet ik 1 keer lijnzaad doen ipv 2, of zal ik pinda kaas ( in bulk) uit mijn schema halen?


Hoeveel wordt er dan ongeveer opgenomen?
Caseine toch maximaal 60%?

Verhoudingen zien er wel goed uit. Je kunt je vetten beter niet verder verlagen. Het gaat erom dat je minder cal. eet en dat doe je.

Van alle dierlijke eiwitbronnen wordt er rond de 90% opgenomen.
 
Vraag

Ik heb geen ervaring met Glutamine, maar wel een vraag.

Ik moet veel kilo's kwijt (zeker 45 - slikkk) en daarom cardio ik vijf keer in de week in de ochtend. Als ik opsta neem ik gelijk whey proteine en een half uur later ga ik fietsen in de juiste hartslagzone (35 min.) of lopen (25 min.)

En nu ik een bank, halter, dumbbells en gewichten heb train ik vier keer in de week laat in de middag (ik vind het echt leuk om te doen overigens), gevolgd door 20 minuten rustige cardio. Ik doe geen HIIT-cardio, omdat ik eerst maar eens genoeg uren moet maken voordat ik die stap zet.

Na deze langdradige aanloop kom ik dan eindelijk met mijn vraag (sorry hoor): ik zal heel lang moeten trainen en dieten voordat ik een goed gewicht heb. is het voor mij wijs Glutamine te gebruiken om het klein beetje spiermassa dat ik nog heb zoveel mogelijk te sparen? En op welke tijden kan ik dat dan het beste innemen?

Of zijn er andere supplementen waar ik baat bij kan hebben? Ik wil nog niet aan fat burners, die bewaar ik liever voor het moment dat ik echt op andere manieren niet meer verder kom.

Alvast bedankt.
 
Glutamine bijval aan de administrator

Geachte Dames, Heren,

Uw administrator heeft het bij het rechte eind. Glutamine blijft controversieel. De enige conclusie die nou kan worden getrokken is tweeledig.

Glutamine is en blijft een goed ATP substraat waarbij het proces gluconeogenese dankbaar gebruik zal maken om glutamine te gebruiken als brandstof voor de aanmaak van ATP.

Glutamine suppletie voor krachtsporters en atleten die afhankelijk zijn van explosieve kracht of het moeten hebben van hun fysieke ontwikkeling eigenlijk glutamine producten negeren en hun geld beter s teken in intelligentere oplossingen voor het probleem wat afslanken met zich mee brengt namelijk spierverlies. Glutamine is en blijft ook niet interessant voor hen die denken aan spiercel vergroting het zgn cellvolumizing effect.

even wat aandacht voor wat heel anders in dit kader
Leucine

Juist ja Leucine niet sexy, relatief onbekend en onbemind, een van de vertakte aminozuur ketens (de BCAA's). Blijkt juist een parel. Leucine is zelfs betere investering dan het HMB (Hydroxy Methyl Butyrate) waarvan het enige waarde is dat het de cholesterol productie verhoogd in de spiercellen als precursor voor HMG CoA. Daarbij kan mr. Steve Nissen die zonodig dit supplement wat hij ontdekte (ehum) niet met overtuigend bewijs komen dat het ook werkt als ergogenic aid bij atleten. Bij dierproeven zoals runderen werkt het wel. Maar dit zegt niets over de effecten van HMB bij dieren. Sterker nog je mag Steve Nissen best betichten van fraude bij zijn proefschriften daar de resultaten van Nissen nadien nooit meer herhaalt zijn. Niet dat het wat uitmaakt overigens... HMB kent vele aanhangers ...(met een IQ van min 50) of marketeers die hun brood ermee verdienen zoals Bill Philips van EAS, TwinLab, Weider, MDY, SportsLab, etc.. etc. -

En dat terwijl Leucine eigenlijk veel interessanter is dan werd aangenomen. Mede omdat het #1 een direct substraat is voor ATP (daarmee eiwitsparend) #2 de stikstofbalans in zijn eentje positief kan beinvloeden en daar niet de overige isoleucine en valine bij nodig heeft #3 als een van de aminozuren niet het de opslag van spierglycogeen saboteert zoals hele eiwitten dat wel doen.

Ja mijne dames/heren - de combinatie van zgn snelle eiwitten en snelle koolhydraten als postworkout formule die mag in prullenbak. Ik weet het het is en blijft een probleem voor velen van jullie dit te geloven maar je behoort anno 2003 beter te weten.

En als iemand weer aankomt met een verslag dat eiwitten ipv alleen koolhydraten na de training een beter idee is. DIe mag je er hartelijk op wijze dat niet ging om complete (wei/ei/melk) eiwitten maar om aminozuren leucine, arginine, alanine en fenylalanine. Niet om isolaten of concentraten. punt.

Onthoud 1e prioriteit voor de spieren en herstel na de traini ng zit hem
in de koolhydraten .. niet de (complete) eiwitten) eventueel aangevuld met leucine, bcaa's of arginine. Oh ja... creatine niet te vergeten als je die er bij wilt betrekken. Let wel. Deze prioriteit geldt voor zowel anaerobische als aerobische inspanningen.

Voor de kniesoren.. de geraadpleegde referenties:

Postexercise protein intake enhances whole-body and leg protein accretion in humans.
Levenhagen DK, Carr C, Carlson MG, Maron DJ, Borel MJ, Flakoll PJ.

Department of Surgery, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TN 37232, USA


Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis.
Levenhagen DK, Gresham JD, Carlson MG, Maron DJ, Borel MJ, Flakoll PJ.
Department of Surgery, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, Tennessee 37232, USA (source: Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Jun;280(6):E982-93)


Determinants of post-exercise glycogen synthesis during short-term recovery.
Jentjens R, Jeukendrup A.

Human Performance Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Edgbaston, Birmingham, UK (source: Sports Med. 2003;33(2):117-44)


Ingestion of (wheat - aka glutamine) protein hydrolysate and amino acid-carbohydrate mixtures increases postexercise plasma insulin responses in men.
van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ.

Nutrition and Toxicology Research Institute NUTRIM, Department of Human Biology, Maastricht University, 6200 MD Maastricht, the Netherlands. (source: J Nutr. 2000 Oct;130(10):2508-13)

Exercise-induced immunodepression - plasma glutamine is not the link
Natalie Hiscock and Bente Klarlund Pedersen
(source: J Appl. Physiol 93: 813-822, 2002)
 
Laatst bewerkt:
In Amerika schijnt het een echte hype te worden... Heel veel mensen gebruiken het daar, vooral tijdens de cut. Maar of het helpt.....
 
HMB een hype ?

Een hype zeg je ? Nou laat ik je uit je dromen helpen. HMB is geintroduceerd in 1996 en heeft zelfs de meest progressieve sportwetenschappers, onderzoekers en wetenschaps journalisten niet kunnen overtuigen van de "ergogene" kwaliteiten van HMB. Het enige waaruit HMB succes haalt is uit het feit dat mensen zo dom zijn om de low fat diet fads te volgen. Dat wil zeggen minder dan 15% van hun dagelijkse k-calorie behoefte uit vet laat bestaan. Als je nou gewoon zorgt dat je minimaal 20% van je totale dagelijkse k-calorie behoefte uit vet laat beslaan dan heb me al de helft gewonnen en heb je HMB niet nodig. Tenzij je een genetische afwijken hebt, die overigens uniek moet zijn, dat je geen cholesterol kunt aanmaken. Want dat is precies wat HMB doet, het is een precursor voor HMG CoA. Dit enzym is verantwoordelijk voor de aanmaak van cholesterol (HDL). Zoals we nu wel weten is cholesterol ook erg belangrijk voor de cardiovasculaire gezondheid. Maar om het de prestaties bevorderd bij een atleet of dat hij / zij meer spieren opbouwd met HMB dan met een medisch verantwoorde vet consumptie van 20% of meer van de dagelijkse k-cal behoefte valt sterk te betwijfelen.

Maar hier komt nog een leuke anecdote. Voor dat iemand gaat roepen dat het werkt bij runderen even het volgende. Runderen zijn geen carnivoren maar herbivoren (planteters) en bij planteters komt zelden een hoog cholesterol productie voor zoals die bij ons omnivoren (vlees en planteters) voorkomt. Het typische dieet van een rund bestaat niet uit vlees mijne dames en heren. Bij ons is dit een heel ander verhaal. Dus geen wonder dat HMB meer resultaten in runderen laat zien dan bij de mens (veganisten uitgesloten). Maar let wel.... dit is een van de studies die mr Steve Nissen van Metabolic Nutrition vaak op trommeld om zijn resultaten kracht bij te zetten. Eigenlijk is HMB zo;'n supplement dat eigenlijk een te geringe meerwaarde heeft voor de atleet die niet bang is voor een cholesterol rijke maaltijd.

HMG-CoA reductase inhibitor mevastatin enhances the growth inhibitory effect of butyrate in the colorectal carcinoma cell line Caco-2.

Carcinogenesis 2001 Jul;22(7):1061-7
(ISSN: 0143-3334)
Wachtershauser A; Akoglu B; Stein J
Second Department of Medicine, J.W.Goethe-University, Theodor-Stern-Kai 7, 60590 Frankfurt, Germany.


In vitro effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on cell-mediated immunity in fish.Vet Immunol Immunopathol 2000 Oct 31;76(3-4):191-7
(ISSN: 0165-2427)
Siwicki AK; Fuller JC; Nissen S; Ostaszewski P; Studnicka M
Department of Microbiology and Clinical Immunology, Faculty of Veterinary Medicine, University in Olsztyn, 10-917 Olsztyn, Poland.
irs@warman.com.pl.

Effect of leucine metabolite beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on muscle metabolism during resistance-exercise training.J Appl Physiol 1996 Nov;81(5):2095-104
(ISSN: 8750-7587)
Nissen S; Sharp R; Ray M; Rathmacher JA; Rice D; Fuller JC; Connelly AS; Abumrad N
Iowa State University, Ames 50011, USA.
 
Hebben jullie het nu over HMB of glutamine?
Glutamine is populair, maar de meerwaarde is al discutabel. Desondanks toch maar aangeschaft voor mijn 'cut'fase.


HMB een hype aan het worden, OK, was me nog niet opgevallen...

O ja, heb gebruik glutamine bij kundig huisarts ter sprake gebracht.
Hij stuurde het volgende op:

The amino acid glutamine is known to be important for the function of some immune cells in vitro. It has been proposed that the decrease in plasma
glutamine concentration in relation to catabolic conditions, including prolonged, exhaustive exercise, results in a lack of glutamine for these
cells and may be responsible for the transient immunodepression commonly observed after acute, exhaustive exercise. It has been unclear, however,
whether the magnitude of the observed decrease in plasma glutamine concentration would be great enough to compromise the function of immune
cells. In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of
recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural
killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA. It is concluded that, although the glutamine hypothesis may explain immunodepression related to other stressful conditions such as trauma and burn, plasma glutamine concentration is not likely to play a mechanistic role in exercise-induced immunodepression.

Van extra gebruik van de aminozuren Glutamine en Arginine wordt een gunstig effect op sportprestaties geclaimd. Glutamine zou niet alleen betrokken zijn
bij de energie productie, maar ook bij de afvoer van NH3 uit de spieren en m.n. bij de immuunstatus. Sommige auteurs verklaren overtraining uit een
tekort aan Glutamine; suppletie zou dan zinvol zijn (Rowbottom). Glutamine zou na de inspanning uit de spier wegstromen de circulatie in. Tekort zou o.a. leiden tot verhoogde kans op bovenste luchtweginfecties. Glutamine is ook rijkelijk aanwezig in tarwe. Exogeen toegediend glutamine wordt overigens slecht opgenomen en minstens 20 tot 50 g is nodig om verbruik aan te vullen. De kosten van een dergelijke suppletie zijn zeer hoog! Arginine en Ornithine zouden de aanmaak van groeihormoon bevorderen. Arginine zou van belang zijn voor het opruimen van de stofwisselingsproducten, en speelt
daardoor mogelijk een rol tijdens het herstel. Arginine speelt mogelijk een beschermende rol tegen coronair ischemie door de aanmaak van NO. ( Bron: Chowienczyk and Ritter, Arginine: NO more than a simple amino acid?)
Arginine komt echter in ruime hoeveelheden in de voeding, zoals in melk voor.

During a heavy training cycle in which blood glutamine levels decreased by 30%, a tapering protocol was accompanied by further reductions in glutamine
despite an improvement in swimming performance, thus bringing into doubt the value of glutamine as an overtraining marker.


Espi, die dus de pot glutamine maar zal opmaken, maar geen nieuwe meer zal bestellen. Evt. wel zal kijken naar andere AZ-tjes, zoals arginine?
 
Ik vind het alleen vreemd, dat ik heel veel mensnen op bb.com glutamine zie gebruiken, terwijl het niet eens werkt.
 
Ach, je ziet mensen toch ook honderden reps maken voor buikspieren, terwijl je daar toch ook geen six-pack mee krijgt?
We gaan met modes mee.. ik gebruik glutamine omdat me verteld is, dat het in tijden van stress (zoals dus het lijnen) gunstig zou zijn.
Maar wie neemt nu de moeite om literatuur na te gaan spitten? Heel heel weinig mensen. Zelfs ik, die daar toch in geschoold is (cursus lit. onderzoek en biologie gestudeerd) ben daar vaak toch gewoon te lui in.
Heb dat wel bijv. destijds gedaan voordat ik met ephedrine begon. Maar glutamine... heb ik me mooi aan laten praten.

Espi
 
Guruetc , ziet er naar uit dat je een goede aanwinst bent voor dit board :)

Kan je je misschien ook eens voorstellen (weten we ook wat beter met wie we te maken hebben ) Altijd goed om te zien dat er mensen zijn die tijd steken in het onderbouwen van een mening. :thumbs:
 
Geachte administrator

Bedankt voor de tip .. administrator. If you are who I think you are
we must have met --- not face 2 face maar via Ilya. Dat wil zeggen
als jouw naam Perry is ?

Maar bedankt voor je gastvrijheid


Anthony
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig niet... stop dus met denken!
 
Maybe leuk artikel om te lezen, het is vandaag net nieuw, dus post ik het hier in deze glutamine sectie dus.

Deze schrijver is blijkbaar WEL voorstander van Glutamine
 
Back
Naar boven