AndroidHealthClinic

Sticky Is glutamine je geld waard? (1 bezoeker)

Is glutamine je geld waard?

  • Ja

    Stemmen: 101 48,6%
  • Nee

    Stemmen: 107 51,4%

  • Totaal stemmers
    208

Bezoekers in dit topic

BassD zei:
Ik doelde hier ook niet op spieropbouw, maar op herstel na een intensieve workout. Aangezien L-glutamine levels behoorlijk kunnen dalen na een zware training, doordat het lichaam eigen spiereiwitten gaat aanspreken voor energie, is het noodzaak om dit na de training zo snel mogelijk aan te vullen, zodat de catabole factor zoveel mogelijk wordt tegengegaan. L-glutamine heeft hierbij toch echt wel een sleutelrol, aangezien het het meest voorkomende aminozuur van spiereiwit is. Hierdoor wordt het herstel begunstigd en indirect heeft het dus zeker wel een anabole werking, omdat een spiergroep dus sneller hersteld en dus nog frequenter intensief kan worden getraind.
Ja, en het lichaam maakt zelf glutamine van essentiele aminozuren en heeft dus ook voor herstel GEEN andere aminozuren nodig uit voeding of supplementen...
Dat is trouwens gebleken uit de studie lijst vooraan in deze posting.
 
en hoe zit t met ziekte?
bij een mindere weerstand is glutamine toch wel aan te raden of is dit ook stierenfaeces?:)

ben van mening dat t bij cutten geen kwaad kan. mede omdat glutamne ook makkelijk de bloed-hersenbarriere passeert en zodoende ook hersenbrandstof kan betekenen in tijden van laag glucosegebruik

in bulk is t mss wel overbodig maar werken doet t wel zoals 3XL zegt..of t nodig is is een tweede
 
Big T zei:
Ja, en het lichaam maakt zelf glutamine van essentiele aminozuren en heeft dus ook voor herstel GEEN andere aminozuren nodig uit voeding of supplementen...
Dat is trouwens gebleken uit de studie lijst vooraan in deze posting.

Dit blijft toch een punt om over te twisten....
Die studie is gehouden onder jonge volwassenen van 18-24 jaar, dan herstel je sowieso veel sneller, GH afgifte is dan nog torenhoog! Je lichaam is op die leeftijd nog zeer goed in staat om zelf glutamine te vormen uit essentiele aminozuren. En dan nog bleek uit die studies dat het bij de glutaminegroep toch net iets hoger lag. Ik zou graag een studie willen zien onder een meer representatieve steekproef...
 
Ik draai de rollen om: bewijs mij dat pre of post-exercise orale glutamine inname een positief effect heeft op de eiwitsynthese, bij bijv. mensen tussen 25-60.

Zowel burn als bigcat hebben eerder in deze draad al uitgelegd waarom in de bulk (en indien er genoeg ander eiwit voorhanden is) glutamine geen invloed kan hebben omdat de lever het dan niet naar de spieren stuurt.

Orale inname KAN dus niet eens de spieren bereiken, enkel een injectie bied mogelijkheden. Nogmaals, bewijs mij het tegendeel.
 
Big T zei:
Ik draai de rollen om: bewijs mij dat pre of post-exercise orale glutamine inname een positief effect heeft op de eiwitsynthese, bij bijv. mensen tussen 25-60.

Zowel burn als bigcat hebben eerder in deze draad al uitgelegd waarom in de bulk (en indien er genoeg ander eiwit voorhanden is) glutamine geen invloed kan hebben omdat de lever het dan niet naar de spieren stuurt.

Orale inname KAN dus niet eens de spieren bereiken, enkel een injectie bied mogelijkheden. Nogmaals, bewijs mij het tegendeel.

Dat zou ik ook heel graag willen zien, zoals ik al aangaf....
Alleen ik ben van mening dat je alvorens conclusies te gaan trekken over de werking van een bepaald supplement, je ook een zo volledig mogelijk dekkende steekproef gebruikt. Die stellingen waarmee word gegooid zoals dat in de bulk glutamine geen invloed kan hebben omdat de lever het dan niet naar de spieren stuurt, zouden idd kunnen gelden voor jonge fitte mensen, maar hoe zit dat met de rest??

burn zei:
...
Zou je glutamine bijv. via infuus binnenkrijgen dan krijg je: bloedbaan > spieren.
Bij orale inname zal er maar weinig van de glutamine de spieren echt bereiken, omdat er de glutamine dan meerdere fasen moet doorlopen: lever > vrije aminozuurpool > bloedbaan> spieren.
De vrije aminozuur pool is een soort opslagplaats waar zich de aminozuren bevinden. Deze opslagplaats veranderd van hoeveelheid nauwelijks, zodat het lichaam altijd snel beschikking heeft tot aminozuren. Alles wat je aan eiwitten(oraal) binnenkrijgt wordt geregeld door de lever. Dat wil dus zeggen dat de lever bepaald of een aminozuur naar de vrije aminozuurpool gaat of niet. Wanneer je gewoon genoeg eiwit eet dan bevat de aminozuurpool genoeg glutamine. Supplementeer je nu met glutamine dan heeft dit weinig nut, omdat de lever hier gewoon op reageert door de glutamine te oxideren. De aminozuurpool heeft geen glutamine nodig dus wordt het voor andere doeleinden gebruikt.
In tijde van grote stress zoals ziekte kan het wel van nut zijn, omdat er dan een 'tekort' is aan glutamine. Om nu toch de vrije aminozuurpool vol te houden zal er glutamine uit spier worden vrijgemaakt. Op dit moment werkt het extra supplementeren met glutamine spierbeschermend.

Ik kan het me trouwens ook maar nauwelijks voorstellen dat er ook maar geen ene nanogram glutamine door je lever in je systeem wordt gestuurd naar je spieren ook bij jonge fitte mensen, want bij intensieve workouts (en dan 4-6 keer per week) kunnen glutaminelevels dalen tot wel 30%, dus die aminozuurpool zal dan toch wel eens op een wat lager pitje komen te staan lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik las laatst:
Glutamine is considered a conditionally essential amino acid, but has become a relatively "hot" supplement of late for a number of good reasons. It aids in glycogen storage, promotes Growth Hormone release and has substantial immune system benefits. However, glutamine supplementation is not recommended on a CKD: it interferes with entering ketosis. Non ketogenic low carbers may want to consider l-glutamine supplementation, although it's a bit expensive. If you use it, glutamine should be taken in multiple doses, with each dose not exceeding 2 grams. More than 2 grams at any one time may be wasted as amounts ingested above this are largely absorbed by the liver

helaas geen referenties, maar als je er toch eentje wil:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11822473


Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

Candow DG, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T.

College of Kinesiology, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada.

The purpose of this study was to assess the effect of oral glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. A group of 31 subjects, aged 18-24 years, were randomly allocated to groups (double blind) to receive either glutamine (0.9 g x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 17) or a placebo (0.9 g maltodextrin x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 14 during 6 weeks of total body resistance training. Exercises were performed for four to five sets of 6-12 repetitions at intensities ranging from 60% to 90% 1 repetition maximum (1 RM). Before and after training, measurements were taken of 1 RM squat and bench press strength, peak knee extension torque (using an isokinetic dynamometer), lean tissue mass (dual energy X-ray absorptiometry) and muscle protein degradation (urinary 3-methylhistidine by high performance liquid chromatography). Repeated measures ANOVA showed that strength, torque, lean tissue mass and 3-methylhistidine increased with training (P < 0.05), with no significant difference between groups. Both groups increased their 1 RM squat by approximately 30% and 1 RM bench press by approximately 14%. The glutamine group showed increases of 6% for knee extension torque, 2% for lean tissue mass and 41% for urinary levels of 3-methylhistidine. The placebo group increased knee extension torque by 5%, lean tissue mass by 1.7% and 3-methylhistidine by 56%. We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults.
 
Kan het lijden tot slapeloosheid? sinds ik het gebruik slaap ik moeilijker in. :mad:
 
Iemand al glutamine peptide gebruikt?
 
Back
Naar boven