MuscleMeat

Is het dom om als skinny-fat te clean bulken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Yati

Novice
Lid geworden
5 mei 2019
Berichten
7
Waardering
0
Bericht verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Beginnen rond je onderhoud te eten en een schema als Stronglifts 5x5 volgen. Je zou in deze fase gemakkelijk kracht en massa moeten kunnen pakken en tegelijkertijd wat vet kunnen verliezen. Na 3-4 weken evalueer je je progressie.
 
Bericht verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je goeie advies. Laat ik inderdaad eerst eens rond onderhoud gaan zitten de eerste weken en dan evalueren.

Starting Strength of wat voor full-body dan ook is voor mij geen optie want ik kan niet vermijden dat ik dikwijls twee opvolgende dagen moet trainen. Dat is niet handig met een full-body schema. Maar daar kom ik wel uit, het wordt een 2-daagse split 4 dagen per week.
Wat voor schema gaat dat precies worden? Hoe ga je progressive overload toepassen?
 
Bericht verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Bericht verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben bijna 41 jaar en ga beginnen met krachttraining. Nooit eerder lang en serieus getraind. Ik ben 193 cm lang en 93 kg. Ik heb een normale tot slanke bouw en aangekleed valt mijn buikvet wel op.

Ik heb dus weinig spiermassa. Is het als skinny-fat dom als ik besluit om eerst kracht en massa op te bouwen en me pas over vetverlies als ik groot geworden ben?

Ik word liever groot en breed met een laagje vet dan dat ik er skinny en ongetraind ga uitzien. Ik ben liever een iets te dikke boom van een vent dan een mager ventje. Zou ik daarmee de verkeerde strategie kiezen?

Onderhoud is 3100 kcal, droog trainen 2500, droog aankomen 3500 en voor echt bulken zou ik 3800 kcal moeten eten. Ik denk aan 3500.

Alvast bedankt.
Ja dit lijkt mij zeer zeker niet aan te raden. Ik zou inderdaad op onderhoud eten, ik ga er van uit dat je VP onder de 15 zit aangezien je je zelf skinny fat noemt?
Groot en breed duurt jaren jaren en jaren, en het is maar de vraag of je dat überhaupt zult worden dus zou ik mij eerder richten op het gene wat Starx6673 ook al zegt. Het fysiek dat jij zou willen hebben kost denk ik gemiddeld zo'n 5-10 jaar, houd dus in het oog dat je je zelf enkel vet zou vreten en je hier niets mee op schiet.
 
Ja dit lijkt mij zeer zeker niet aan te raden. Ik zou inderdaad op onderhoud eten, ik ga er van uit dat je VP onder de 15 zit aangezien je je zelf skinny fat noemt?
Groot en breed duurt jaren jaren en jaren, en het is maar de vraag of je dat überhaupt zult worden dus zou ik mij eerder richten op het gene wat Starx6673 ook al zegt. Het fysiek dat jij zou willen hebben kost denk ik gemiddeld zo'n 5-10 jaar, houd dus in het oog dat je je zelf enkel vet zou vreten en je hier niets mee op schiet.
Ik heb geduld, maar ik denk dat na 3 jaar of korter wel zichtbaar kan zijn dat je aan bodybuilding doet. Dat hoeft geen 5-10 jaar te duren. Tuurlijk ben je dan verder gegroeid dan na 3 jaar maar na 3 jaar kun je toch ook al serieuze massa opgebouwd hebben.

Ook jij raadt onderhoud aan, dus ik ben inderdaad geneigd om daar eens mee te beginnen. Bijsturing aan de hand van wat de spiegel laat zien.
 
Nee, ik zou dat programma nooit aanbevelen aan een beginner. Rep goals werken prima en zeker voor bepaalde oefeningen (chinups bijvoorbeeld), maar voor squats en deadlifts vind ik het zeker voor een beginner een slecht idee. Dat gezegd hebbende is er niets wat je tegenhoudt om het te proberen, ik denk alleen dat de resultaten niet optimaal zullen zijn.
 
Ik zie geen groot verschil met het halen van x sets maal y gewicht en je gewicht laten stijgen als je dat haalt, versus x reps over y sets verdelen. Ik ga het eens proberen
 
Ik zie geen groot verschil met het halen van x sets maal y gewicht en je gewicht laten stijgen als je dat haalt, versus x reps over y sets verdelen. Ik ga het eens proberen
Het grote verschil is dat je vrijwel geen trainingservaring hebt en daarom niet goed in staat zal zijn om op de juiste manier autoregulatie toe te passen. Als je aan een chinup stang hangt is dat niet zo erg, maar tijdens squats en deadlifts is dit een ander verhaal. Oftewel je hebt kans dat je jezelf overschat (kans op blessures) of je bent te voorzichtig en maakt nauwelijks progressie, de kans dat het allemaal precies goed gaat acht ik erg klein.

En nee, ik zie voor een beginner geen toegevoegde waarde in het doen van allerlei oefeningen als leg curls, leg extensions, calves en 2 soorten tricep isolaties in één training.
 
Point taken, bedankt. Meer focussen op compounds en keep it simple dus.
 
Ik heb geduld, maar ik denk dat na 3 jaar of korter wel zichtbaar kan zijn dat je aan bodybuilding doet. Dat hoeft geen 5-10 jaar te duren. Tuurlijk ben je dan verder gegroeid dan na 3 jaar maar na 3 jaar kun je toch ook al serieuze massa opgebouwd hebben.

Ook jij raadt onderhoud aan, dus ik ben inderdaad geneigd om daar eens mee te beginnen. Bijsturing aan de hand van wat de spiegel laat zien.
Zou kunnen, maar je bent 41 dus zou ik zo denken dat de progressie al wat vertraagd gaat zijn.
Ik zou ook zeker aanraden eerst even goed sterk te worden op stronglifts alvorens allemaal fancy fitgirl en isolatie oefeningen in te gaan voeren.
 
LOL FitGirl-grap :roflol:

OT: Met het rep-goals systeem kun je dus setjes krijgen van bijv. 10-10-8-4, waarvan de laatste set eigenlijk weinig doet.
 
Back
Naar boven