AndroidHealthClinic

Is het echt nodig om te bulken om spiermassa aan te komen?

Bezoekers in dit topic

Daantjelol

Cool Novice
Lid geworden
12 jan 2015
Berichten
59
Waardering
2
Goede avond,

Ik vraag me nogal af of het echt nodig is om te bulken om spiermassa aan te komen. Ik eet 200-500 kcal boven onderhoud, ik wissel mijn trainingsschema af, ik voer de oefeningen goed uit, ik slaap 7-8 uur, ik eet genoeg goede eiwitten, vetten en koolhydraten en nog kom ik alleen aan en boek ik weinig tot geen vooruitgang qua spiermassa. Soms eet ik meer dan ik op kan, puur om boven mijn onderhoud te eten maar ik vraag me soms af voor wat? voor geen vooruitgang? Mijn vet % stijgt maar ik krijg niet genoeg spiermassa er voor terug. Vandaar mijn vraag: Is het echt nodig om te bulken om spiermassa aan te komen?
 
Hoe ziet je training eruit, hoe lang train je al ?
Hoe vaak train je ?

Dat zijn wel essentiële zaken om te weten.

---------- Toegevoegd om 19:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:58 ----------

In je post van februari benoem je ook al dat je geen vooruitgang boekt.
Hopelijk ben je van dat schema afgestapt, want dat gaat het hem niet doen.
 
Als je met de goede macro's wel aankomt maar (bijna) geen spiermassa aanzet dan train je niet effectief genoeg... klinkt heel lullig maar zo simpel is het gewoon.
 
Zijn je kracht stats op de grote 3 omhoog gegaan?
 
In deze vragen ligt (hoogstwaarschijnlijk) voor jou het antwoord.

Succes !
 
Ik train 3x in de week nu, vaker kan ik niet omdat ik ook veel werk.

Maandag: Borst / Schouders / Tricep
Dinsdag: Rust
Woensdag: Benen / Onderarmen
Donderdag: Rust
Vrijdag: Rug / Bicep
Zaterdag: Rust
Zondag: Rust

Ik wissel af qua oefeningen. Wel laat ik de grote 3 er bij, en basis oefeningen zoals de Shoulder Press. Ik train nu 2.5 jaar. Mijn squat is omhoog gegaan, mijn Deadlift ook maar mijn Bench Press niet, die doe ik nu ook met andere herhalingen voor een nieuwe prikkel.
 
Wrm doe je niet gwn 3 x in de week fullbody?
 
Als je maar 3x per week kan trainen zou ik full body doen, en wat opzoeken over progressive overload. Zorgen dat de gewichten omhoog gaan en geduld hebben, want spieren groeien niet zo snel.
 
Het voordeel van een split is dat je veel meer energie kan geven voor een bepaalde spier, zelfs met 3x in de week trainen. Ik zie me nog niet Squatten Deadliften en Bankdrukken op 1 dag. Vandaar dat ik altijd een split heb gedaan. Ik heb daarmee ook veel vooruitgang geboekt maar die vooruitgang is flink vertraagd.
 
Ben je beginner?

Stronglifts 5x5 is ook 3x per week

Onderhoud wel goed uitgerekend?
 
Ben je beginner?

Stronglifts 5x5 is ook 3x per week

Onderhoud wel goed uitgerekend?

Weet ik maar kracht is niet mijn prioriteit. Ook hoor ik van veel mensen dat hun armen achterlopen door stronglifts, dat is ook een doel grote armen. Als ik rond de 3300 kcal eet per dag blijf ik op hetzelfde gewicht, dus dat is ongeveer mijn kcal behoefte. Ik vind mezelf geen beginner met de volgende stats: Bench Press 1x115 kg Squat: 1x160 kg Deadlift: 1x180 kg
 
Kracht en massa hebben wel correlatie met elkaar ;)

Altijd compounds als basis en progressive overload (had iemand ook al genoemd)
 
Dat zijn andere niet slechte stats hoor ;p
En yup ik heb eerst ook alleen maar stronglifts gedaan en compounds oefeningen gedaan en daardoor zijn mijn armen ook gaan achterlopen.
 
Dat zijn andere niet slechte stats hoor ;p
En yup ik heb eerst ook alleen maar stronglifts gedaan en compounds oefeningen gedaan en daardoor zijn mijn armen ook gaan achterlopen.

Nee vind ik ook niet, en Stronglifts is inderdaad een goed schema voor kracht, maar in bodybuilding opzicht niet ideaal. Maar mijn vraag is nog niet beantwoord, moet je echt bulken om spiermassa te winnen? Met bulken bedoel ik boven onderhoud zitten. Met op onderhoud eten lijkt me dat je ook spiermassa wint.
 
Weinig tot geen vooruitgang.
De laatste tijd boek ik weinig tot geen vooruitgang, ook pas ik mijn trainingsschema regelmatig aan. Ik veranderd qua oefeningen,volgorde,herhalingen,sets etc. Ik zal mijn trainingsschema en voedingsschema hier posten, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voorbij dit plateau. Ik doe een combinatie van bodybuilding en powerlifting, en mijn doel is spiermassa aan te zetten en kracht te winnen.

Trainingsschema:

Rug / Bicep

Rug:

Double Cable Row: 1 set 20 herhalingen
Double Cable Row: 3 sets 10 herhalingen
Reverse Grip Cable Row: 3 sets 10 herhalingen
One Arm Dumbell Row: 3 sets 10 herhalingen
Lat Pulldown To The Front Middle Grip: 3 sets 10 herhalingen
Lat Pulldown To The Front Wide Grip: 3 sets 10 herhalingen

Bicep:

EZ Bar Barbell Curl Close Grip: 2 sets 10 herhalingen
EZ Bar Barbell Curl: Wide Grip: 2 sets 10 herhalingen
One Arm Dumbell Preacher Curl: 2 sets 10 herhalingen
Machine Curl: 1 set 10 herhalingen

Totaal: 23 sets

Borst / Schouders / Tricep

Borst:

Flat Barbell Bench Press: 2 sets 12 8 herhalingen (Opwarmen)
Flat Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen
Incline Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen
Decline Machine Fly: 2 sets 10 herhalingen
Mid Cable Fly: 2 sets 10 herhalingen

Schouders:

Dumbell Shoulder Press: 1 set 20 herhalingen
Standing Barbell Shoulder Press: 2 sets 3 herhalingen
Dumbell Shoulder Press: 3 sets 10 herhalingen
Dumbell Side Laterial Raise: 2 sets 20 10 herhalingen
Machine Side Laterial Raise: 2 sets 10 herhalingen / One Arm Cable Side Laterial Raise: 2 sets 10 herhalingen

Tricep:

Close Grip Bench Press: 2 sets 10 herhalingen
One Arm Dumbell Tricep Extension: 3 sets 10 herhalingen
One Arm Reverse Grip Tricep Pushdown: 2 sets 10 herhalingen

Totaal: 29 sets

Benen / Onderarmen:

Barbell Back Squat: 2 sets 12 8 herhalingen (Opwarmen)
Barbell Back Squat: 3 sets 3 herhalingen
Barbell Back Squat: 1 set 1 herhalingen
Barbell Deadlift: 2 sets 12 8 herhalingen
Barbell Deadlift: 3 sets 3 herhalingen
Barbell Deadlift: 1 set 1 herhalingen
2 Leg Leg Extension: 3 sets 10 herhalingen
1 Leg Leg Extension: 3 sets 10 herhalingen
Lying Leg Curl: 3 sets 10 herhalingen
Seated Calve Raise Leg Press Machine: 5 sets 12 herhalingen

Onderarmen:

Dumbell Wirst Curl: 3 sets 8 herhalingen
100 Kg Knijpkracht Gripper: 3 sets 3 herhalingen

Totaal: 33 sets

Borst / Tricep:

Borst

Flat Barbell Bench Press: 2 sets 12 8 herhalingen (Opwarmen)
Flat Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen
Incline Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen

Tricep:

Close Grip Bench Press: 3 sets 10 herhalingen
Lat Pulldown Bar Tricep Pushdown: 2 sets 10 herhalingen
V Bar Tricep Pushdown: 1 set 10 herhalingen
One Arm Reverse Grip Tricep Pushdown: 2 sets 10 herhalingen

Totaal: 16 sets

4 x in de week trainen


Maandag: Borst / Schouders / Tricep
Dinsdag: Benen / Onderarmen
Woensdag: Rust
Donderdag: Rug / Bicep
Vrijdag: Borst / Tricep
Zaterdag: Rust
Zondag: Rust

Mijn voedingsschema zet ik in de bijlagen. Ik moet er bij zeggen dat er z'n 500 kcal bijkomt, aangezien ik 4x in de week sport en dat dan de extra shake en banaan er bijkomt, en ik op mijn niet trainingsdagen altijd wel iets extra snack.

Kcal behoefte voor onderhoud: 3200
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: xlsx Voedingsschema.xlsx (15,1 KB, 9 keer gedownload)

__________________________________________________________________________________________________

Hier je post van februari, en jij zegt dat je al 2,5 jaar traint.
Sorry maar dit snijdt geen hout

---------- Toegevoegd om 20:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:00 ----------

Wat is je lengte, gewicht, vetpercentage ?
 
Wat is er zo slecht aan dit schema eigenlijk? In bodybuilding opzicht? Dit is mijn schema al een tijdje niet meer trouwens.

lengte 178 cm gewicht 96 kg vet % 22 %
 
Rug is echt bout.

Geen deadlift/t bar row /bb row/?
 
Deadlift doe ik bij been dag, dumbell row doe ik ook.
 
Double Cable Row: 1 set 20 herhalingen, EZ Bar Barbell Curl Close Grip: 2 sets 10 herhalingen, Flat Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen, Standing Barbell Shoulder Press: 2 sets 3 herhalingen.

De lijst is nog langer.
Maar waar baseer je dit op ?
 
Double Cable Row: 1 set 20 herhalingen, EZ Bar Barbell Curl Close Grip: 2 sets 10 herhalingen, Flat Barbell Bench Press: 3 sets 3 herhalingen, Standing Barbell Shoulder Press: 2 sets 3 herhalingen.

De lijst is nog langer.
Maar waar baseer je dit op ?

Die Cable Row 20 herhalingen is een opwarm setje met lichte gewichten. Wat is er mis met een close grip barbell curl? bankdrukken is doel op kracht schouder press hetzelfde Vertel mij eens hoeveel bankdruk jij 1x? en shoulder press 1x? bankdruk jij 1x115 en shoulder press 80 kg?
 
Back
Naar boven