Fitness Seller

Is het echt wel genoeg?

Bezoekers in dit topic

KRZA

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
1
Is 1x per week een spiergroep heel zwaar aanpakken echt wel genoeg,
Ik heb toch het gevoel dat ik later in de week de spiergroep nog een keer wil pakken om maximaal te groeien,
Me trainer/begeleider zegt dat 1x per week een stevige work-out echt genoeg is,
Dat doe ik nu dus ook sinds deze week.

Wat zijn jullie ervaringen, 1x per week een spiergroep (zoals borst) of meerdere malen?

KRZA zei:
Ik heb toch het gevoel dat ik later in de week de spiergroep nog een keer wil pakken om maximaal te groeien,

Wat zijn jullie ervaringen, 1x per week een spiergroep (zoals borst) of meerdere malen?

ik trainde voor mijn blessure alles 2 maal per week met goede resultaten, nu maar 1 keer....werkt goed maar heb het "gevoel" dat het te weinig is...

1x per week is meer dan voldoende.

Enkel kuiten doe ik 2keer per week, en heb daar nogal moeite mee (heb meestal 3-4dagen last van mijn kuiten)

• Topic Starter Topic Starter
misschien zit het dan toch tussen de oren
volgens mij herstellen je spieren minder snel dan je denkt.

Gaat ook niet alleen om het herstellen chris, maar ook om de supercompensatie, na het herstellen willen de spieren de klappen van de vorige keer op kunnen vangen, dus willen ze groeien. Daarom alles genoeg laten rusten. ;)

Zorg gewoon dat je intensiteit hoog genoeg is, dwz train als een beest!

kwaliteit > kwantiteit

Idd, Hou je bij het begin op 1x per week, als je wat gevorderd bent kan je proberen naar 2x per week, want voor sommige mensen werkt dat nou eenmaal beter ( he biggie steve? :D ). Maar doe dat pas als je wat gevorderd bent.

Vinny zei:
Idd, Hou je bij het begin op 1x per week, als je wat gevorderd bent kan je proberen naar 2x per week, want voor sommige mensen werkt dat nou eenmaal beter ( he biggie steve? :D ). Maar doe dat pas als je wat gevorderd bent.

Denk het juist niet, hoe meer je gevorderd bent, hoe meer spier, hoe meer afbraak ervan en hoe moeilijker volgens mij je herstel...
Als je nu eens je CPK waarde in je bloed liet meten bij 1-maal en 2-maal per week trainen, heb je toch een goed oog op je spierafbraak...

Denk vooral dat je het gedacht hebt dat het niet genoeg is..als je bv borst 2-maal per week traint, heb je een hele week pijn ervan, met 1-maal niet, misschien daardoor dat 1-maal weinig lijkt?

Kan bv ook maandag borst doen en dan vrijdag of zo 1 setje dippen of banken..., dan heb je iets meer dan 1-maal getraind

KRZA zei:

Met dit probleem zit ik dus ook, ik train sinds 6 maanden nu en doe alle spiergroepen 2x per week, ik hoor overal dat dat teveel is en dat is het ook denk ik.

Dus ik ga m'n schema aanpassen en alles gewoon hard aanpakken 1x per week en kijken hoe dat bevalt, kan altijd terug schakelen na 2x :)

Hopelijk komen er hier nog meer adviezen en tips ;) want het is toch niet niks, alles 1keer of alles dubbel trainen is nogal een verschil natuurlijk en ik wil graag optimaal trainen en niet spiermassa verliezen of iets dergelijks door teveel en onnodig met die gewichten te slingeren ;)

patjer1 zei:
Denk het juist niet, hoe meer je gevorderd bent, hoe meer spier, hoe meer afbraak ervan en hoe moeilijker volgens mij je herstel...
Als je nu eens je CPK waarde in je bloed liet meten bij 1-maal en 2-maal per week trainen, heb je toch een goed oog op je spierafbraak...

Denk vooral dat je het gedacht hebt dat het niet genoeg is..als je bv borst 2-maal per week traint, heb je een hele week pijn ervan, met 1-maal niet, misschien daardoor dat 1-maal weinig lijkt?

Kan bv ook maandag borst doen en dan vrijdag of zo 1 setje dippen of banken..., dan heb je iets meer dan 1-maal getraind

Dat klopt, maar er zijn altijd uitzonderingen, bv mensen die heel snel herstellen. Bij de meeste is 1x per week echt de max, maar het kan geen kwaad om is voor een maandje te kijken of jij bij dat bijzondere groepje hoort.. ( kans is klein.. )

En natuurlijk speelt voeding + supp ook een rol..

+ als je borst traint, train je ook schouders en triceps, met je rug train je ook je biceps, met je schouders weer je triceps wat...

Ik zou toch eens met wat gewichtheffers gaan praten als je vindt dat je maar 1x per week mag trainen.

Hoe verder je gaat in BB dan alles maar 1x per week trainen tot (na?) falen.
Wil je je meer concentreren op enerzijds kracht (a la gewichtheffer) en anderzijds op krachtuithouding (gebruiken voor cardio) , dan ben ik er van overtuigd dat je eenzelfde spiergroep eigenlijk 3x per week zult moeten trainen .. en dan sub-maxmaal.

HST dus... :www.hypertrophy-specific.com

Voor mezelf weet ik inmiddels dat ik niet de discipline heb om sub-maximaal te trainen (dat tot falen doorgaan zit er ingebakken) en heb recentelijk een variant gefabriekt waarmee ik 2x per week een spier flink aanpak en 1x per week een hersteltraining ermee doe.

Espi

ja dat is ook idd waar

je traint alles meerdere malen eigenlijk

Esperantisto zei:
Ik zou toch eens met wat gewichtheffers gaan praten als je vindt dat je maar 1x per week mag trainen.

Hoe verder je gaat in BB dan alles maar 1x per week trainen tot (na?) falen.
Wil je je meer concentreren op enerzijds kracht (a la gewichtheffer) en anderzijds op krachtuithouding (gebruiken voor cardio) , dan ben ik er van overtuigd dat je eenzelfde spiergroep eigenlijk 3x per week zult moeten trainen .. en dan sub-maxmaal.

HST dus... :www.hypertrophy-specific.com

Voor mezelf weet ik inmiddels dat ik niet de discipline heb om sub-maximaal te trainen (dat tot falen doorgaan zit er ingebakken) en heb recentelijk een variant gefabriekt waarmee ik 2x per week een spier flink aanpak en 1x per week een hersteltraining ermee doe.

Espi

En als het gaat om gewoon puur massa training?? Is dan 1x per week optimaal?

Maarja ik ga het gewoon uitproberen, kom er hopelijk dan achter wat het beste is :)

nijntje zei:
En als het gaat om gewoon puur massa training?? Is dan 1x per week optimaal?

Maarja ik ga het gewoon uitproberen, kom er hopelijk dan achter wat het beste is :)

Je kan gewoonweg geen 2x per week een spier trainen als je voluit gaat.

Daarom wordt er ook zoveel mogelijk tijd tss benen & rug, tss borst & schouders,... gelaten.

soms train ik wel eens een periode alle spiergroepen 2 x in de week.

Dat heeft dan veel resultaat maar na een week of 5 word het minder dan doe ik even een week rust en schakel ik weer terug naar een 3 of 4 split.

Deed eerst ook altijd 2 keer dezelfde groepen trainen in 1 week.
Sinds ik alles 1 keer per week train groei ik veel sneller.
Zeg dus niet dat ik niet groeiede van 2 keer per week, maar het kon dus beter en dat doe ik nu dan ook.
Enige waar ik sinds 3 maanden wel mee bezig ben is borst 2 maal per week te pakken.
Op maandag en vrijdag, dit doe ik omdat mijn borst zwaar achterloopt op de rest van mijn lichaam.
En dit werkt dan opeens weer erg goed!!!
Ben dus van mening dat je best 1 groep 2 keer per week mag trainen, maar heel je lichaam 2 keer per week is voor mij niet beter.
Vergt ook simpelweg te veel energie om dat te doen.
Dit is mijn ervaring ;)

het bevalt me nu al dat 1x per week dik zwaar aanpakken,

ik ben bekeerd!

Chris, btw als je maandag overdag kan, ik ben er om 12 uur.
Ff borst en biceps aanpakken. :D

Terug
Naar boven