XXL Nutrition

Is het gedaan met baanbrekende evoluties en ontdekkingen?

Is het gedaan met baanbrekende evoluties en ontdekkingen?


  • Totaal stemmers
    79

Bezoekers in dit topic

Jorgyboy

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
27 dec 2009
Berichten
8.799
Waardering
1.123
Lengte
1m75
Deze voormiddag had ik een gesprek met één van mijn collega's tijdens het werk (zijn beide student-redders aan een zwembad) en hoe we erop kwamen, weet ik niet juist meer, maar ineens kwam mijn collega met de volgende stelling:

"De wetenschap staat stil, of toch sinds 1940."

Ik was stomverbaasd toen hij dat zei en vroeg wat hij ermee bedoelde en dat was het volgende: sinds 1940 zijn er geen nieuwe ontdekkingen gedaan à la "De wereld is rond." of "e=mc^2" of "Er bestaat zoiets als zwaartekracht."

Persoonlijk deel ik zijn mening niet, aangezien er de laatste jaren verschillende (r)evoluties zijn geweest, zeker op het vlak van technologie, maar het enigste 'grote' voorbeeld dat ik kon bedenken op dit onmenselijke vroege uur, was het ontstaan van het internet, dat het Amerikaanse leger heeft uitgevonden, of toch in opdracht van (hele shit van ARPA doet hier nu niet terzake en die "echte" uitvinder van het internet, wiens naam ik even vergeten ben). Dit was dan ook wel tijdens de jaren '60, maar dan nog, misschien heeft hij ergens wel een punt?

Wat er in Zwitserland allemaal aan het gebeuren is met CERN, daar heb ik te weinig verstand van, maar ik meen me iets te herinneren van atomen die men kon splitsen door ze tegen een snelheid sneller dan het licht te laten botsen, correct me if I'm wrong, ben geen chemicus :) Zijn daar ontdekkingen gebeurd die grote impact hebben op de wetenschap?

Dingen zoals het typeren van Pluto als een dwergplaneet ipv een gewone planeet zijn natuurlijk niet echt 'shocking'.

Nu is dus mijn vraag aan jullie, wat denken jullie? Is het gedaan met baanbrekende evoluties? Bouwen we nu enkel nog verder aan de reeds bestaande wetenschap en breiden we die enkel nog uit, of doen we nog steeds ontdekkingen die de wereld doen verstommen?

PS: Dat we geen twee keer kunnen ontdekken dat de wereld rond is, of dat er zwaartekracht bestaat, besef ik ook. Ooit zullen waarschijnlijk de 'grote' ontdekkingen wel stoppen, maar zijn we al op dat punt gekomen?
 
Nee, er komt nog een goede jetpack waarmee iedereen kan vliegen.
 

Alleen is het totaal nog niet efficient :o

OT:
Internet, mobiele telefonie, genetische manipulatie, auto's laten rijden op waterstof, MAGLEV, straalmotoren, enz enz
 
DNA Technieken?

Geneeskundige doorbraken, behandeling parkinson , kanker , aids
 
Nee, er komt nog een goede jetpack waarmee iedereen kan vliegen.

De technologie hiervoor is er al, alleen is het nog niet winstgevend genoeg om het op de markt te brengen.
 
Het 'idee' van kernfusie was er al in 1938. Kunnen ze het al uitvoeren of nog niet?

het 'idee' van helicopter was er al in het jaar -400 en DaVinci had bouwplannen in 1480. Hebben ze daarom toen al de helicopter uitgevonden?

trouwens komt er elke 100 jaar wel iemand die zegt dat we alles al "weten". Zelfs bij de oude Grieken deden ze dat al.
 
Laatst bewerkt:
denk dat leven in ander universum/op andere planeet nog wel eens kan komen , en andere dimensies bezoeken
 
"Neen, er worden nog zoveel ontdekkingen gedaan van het kaliber 'De wereld is rond'."

De wetenschap staat nog in de kinderschoenen, het is niet eens zo lang geleden dat we serieus bezig zijn met wetenschap, zeker als je het vergelijkt met het bestaan van het universum of zelfs de aarde en mensheid zelf.

Natuurlijk moet je dan aan andere paradigmaverschuivingen denken dan degene die we tot nu toe gezien hebben. Het zal zich meer toespitsen op (computer)technologie en er zal een steeds grotere sprong gemaakt worden, omdat je spreekt over een exponentiële geen lineaire groei.

Bepaalde technologieën gaan verbeteren, maar andere zullen helemaal verdwijnen wanneer ze vervangen worden. Wat dat betreft leven we in een boeiende tijd, zeker gezien de voorspelde singulariteit die op ons afkomt.
 
Dingen als het internet vind ik niet echt een 'ontdekking'.
Het is eerder een uitvinding.

Ontdekkingen zijn voor mij eerder natuurgericht, zoals bvb DNA, kernfusies, klonen, ...
 
denk dat leven in ander universum/op andere planeet nog wel eens kan komen , en andere dimensies bezoeken

ga daar maar wel van uit, was een theorie die zei:

''Als 1 op de miljard planeten in de 'habitable zone' zouden zitten, en 1 op de miljard daarvan leven zouden kunnen bevatten, en 1 op de miljard daarvan bevat intelligent leven, zouden miljarden planeten een levensvorm moeten hebben vergelijkbaar met de mens.''
 
Ik denk dat oorlogen een flinke invloed hebben op de snelheid van ontwikkelingen en baanbrekende ontdekkingen. Het versneld het proces omdat je de ''vijand" de loef wil afsteken op allerlei gebieden.
 
De meeste ideeen waren er vroeger al wel, zoals Calyptus zegt over de helicopter, alleen is de ontwikkeling ervan uitgesteld tot nu, maar dus is het eigenlijk nu niet uitgevonden.

Geneeskundige technieken is dan wel weer een sterk argument.
 
Nee

W8 nog steeds op myostase blokkers;)
 
Het is nog lang niet gedaan met de wetenschap. Er zal ooit eens een keer buitenaards leven worden ontdekt, of deze slimmer of dommer zijn dan de mens mag joost weten. Anyway, de mensheid wilt dan wetenschap wat wij hebben met diegenen laten fuseren.
Hier op aarde zijn ook nog lang niet alle dingen ontdekt, maar hoe sneller men buitenaards leven ontdekt, des te sneller de mensheid evolueert.

Hier op aarde draait toch alles om geld. Alles kan veel sneller gaan kwa evolutie, maar mensen willen knaken verdienen. :o
 
Back
Naar boven