MuscleMeat

Is het gezond om elke dag een paar roereieren te eten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

JohnPowell

Novice
Lid geworden
30 mei 2019
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m50
Massa
40kg
Vetpercentage
1%
Er is veel speculatie op het internet over of het wel of niet gezond is om een of meerdere eieren per dag te eten. Een van de genoemde redenen is dat elke dag eieren eten zou leiden tot een hoger cholesterol gehalte, wat natuurlijk niet goed is. Eieren zijn echter een prima bron van eiwitten en ik wil daarom ook elke dag bij het ontbijt drie roereieren eten. Mijn vraag aan jullie is of dit wel of niet gezond is, aangezien ik vrij weinig verstand heb van voeding en niet direct een duidelijk antwoord heb kunnen vinden.
 
Ja, je kan dagelijks wel 10 eieren eten als je wilt. De jaren 80 zijn nog steeds erg populair qua voedingsadviezen blijkbaar.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ja, je kan dagelijks wel 10 eieren eten als je wilt. De jaren 80 zijn nog steeds erg populair qua voedingsadviezen blijkbaar.
Goed om te horen, kan ik dus ook gewoon de eidooier eten? Het Voedingscentrum zegt het volgende (https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...fen/hoeveel-eieren-mag-ik-per-week-eten-.aspx):

"Het eten van 2-3 eieren per week past in een gezonde voeding. Vegetariërs kunnen 3-4 eieren per week eten."
"Minder positief is dat eieren rijk zijn aan cholesterol. Het eten van producten met cholesterol kan leiden tot verhoging van het cholesterolgehalte in je bloed."

Gezondheidsnet (https://www.gezondheidsnet.nl/cholesterol/eieren-gezond-of-niet):

"Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is niet helemaal waar. Zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten, zit je goed. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Je kunt volgens het Voedingscentrum dus zonder problemen drie eieren per week eten."

Hier hebben ze het erover dat een paar eieren per week binnen een gezonde voeding past, mits je weinig andere producten eet met verzadigde vetten. Nou wil ik dus 21 eieren per week eten, als ik deze bronnen moet geloven zou dat dus veel te veel zijn. Dit zaait wel verwarring. Iemand een verklaring op deze bronnen of zie ik gewoon wat over het hoofd?
 
Eieren doen niks met je slechte cholesterol als t goed is. Dus je kan ze prima vreten.
 
Eieren doen niks met je slechte cholesterol als t goed is. Dus je kan ze prima vreten.
+1
Cholesterol uit eieren wordt niet/nauwelijks opgenomen.
Dat is weer zo een fabel....

Hier elke dag 5 hele eieren bij t ontbijt en nog steeds een extreem laag cholesterol.
 
Gezonde voeding volgens het voedingscentrum is heel wat anders als eten voor kracht, massa en performance.

Anyway, hier een vrij recent onderzoek en als bonus een topic erover op mijn op één na favoriete forum:

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2728487

https://forum.barbellmedicine.com/f...baum/34062-new-study-on-eggs-what-s-your-take
Bevestigd dit onderzoek (https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2728487) juist niet de notie dat er een positief verband is tussen de consumptie van cholesterol (in eieren) en een verhoogde kans op incidentele hart- en vaatziekte en sterfte?

Ik citeer twee relevante stukken uit dit onderzoek:

"Findings Among 29 615 adults pooled from 6 prospective cohort studies in the United States with a median follow-up of 17.5 years, each additional 300 mg of dietary cholesterol consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted hazard ratio
, 1.17; adjusted absolute risk difference [ARD], 3.24%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.18; adjusted ARD, 4.43%), and each additional half an egg consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted HR, 1.06; adjusted ARD, 1.11%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.08; adjusted ARD, 1.93%)."

"Conclusions and Relevance Among US adults, higher consumption of dietary cholesterol or eggs was significantly associated with higher risk of incident CVD and all-cause mortality in a dose-response manner. These results should be considered in the development of dietary guidelines and updates."

Dit zijn best schokkende bevindingen, toch? Vooral dit stuk: "... each additional half an egg consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted HR, 1.06; adjusted ARD, 1.11%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.08; adjusted ARD, 1.93%)."

Het is dus toch niet verstandig om elke dag meerdere eieren te eten?
 
Bevestigd dit onderzoek (https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2728487) juist niet de notie dat er een positief verband is tussen de consumptie van cholesterol (in eieren) en een verhoogde kans op incidentele hart- en vaatziekte en sterfte?

Ik citeer twee relevante stukken uit dit onderzoek:

"Findings Among 29 615 adults pooled from 6 prospective cohort studies in the United States with a median follow-up of 17.5 years, each additional 300 mg of dietary cholesterol consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted hazard ratio
, 1.17; adjusted absolute risk difference [ARD], 3.24%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.18; adjusted ARD, 4.43%), and each additional half an egg consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted HR, 1.06; adjusted ARD, 1.11%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.08; adjusted ARD, 1.93%)."

"Conclusions and Relevance Among US adults, higher consumption of dietary cholesterol or eggs was significantly associated with higher risk of incident CVD and all-cause mortality in a dose-response manner. These results should be considered in the development of dietary guidelines and updates."

Dit zijn best schokkende bevindingen, toch? Vooral dit stuk: "... each additional half an egg consumed per day was significantly associated with higher risk of incident CVD (adjusted HR, 1.06; adjusted ARD, 1.11%) and all-cause mortality (adjusted HR, 1.08; adjusted ARD, 1.93%)."

Het is dus toch niet verstandig om elke dag meerdere eieren te eten?


Daarom post ik dit ook, ik probeer niet te biased te zijn. Dat gezegd hebbende: lees deze post om de nuances beter te begrijpen: https://forum.barbellmedicine.com/f...dy-on-eggs-what-s-your-take?p=34163#post34163 en deze post om het nog simpeler te verwoorden: https://forum.barbellmedicine.com/f...dy-on-eggs-what-s-your-take?p=34235#post34235
 
Eieren zijn super gezond voor het ontbijt, maar niet alleen dat zal helpen bij gezonde voeding eigenlijk. Denk ook aan fruit, suikervervangers en nog veel meer producten. Na het zoeken op het internet ben ik verschillende websites tegengekomen die zulke producten leveren. Alleen hebben ze niet alle gezonde artikelen. Nu koop ik alles op www.ietsGezond.nl wat een top service kent maar ook echt goede producten wat sowieso geholpen heeft voor mijn sixpack!
 
Eieren zijn super gezond voor het ontbijt, maar niet alleen dat zal helpen bij gezonde voeding eigenlijk. Denk ook aan fruit, suikervervangers en nog veel meer producten. Na het zoeken op het internet ben ik verschillende websites tegengekomen die zulke producten leveren. Alleen hebben ze niet alle gezonde artikelen. Nu koop ik alles op www.ietsGezond.nl wat een top service kent maar ook echt goede producten wat sowieso geholpen heeft voor mijn sixpack!


1e post en dan gelijk reclame maken :thinking:
 
Sinds ik hun witte klei eet ga ik als een speer, ik zou het ook iedereen aanraden. :)
 
Als je langere tijd te veel van eenzelfde iets eet, kan je er een intolerantie voor krijgen, maar volgens mij moet dat met 4 eieren per dag wel meevallen.
 
Sinds ik hun witte klei eet ga ik als een speer, ik zou het ook iedereen aanraden. :)

Ik laat altijd mijn Marseillezeepje vallen tijdens het douchen na het trainen.
 
De krant iedere dag lezen, dat is slechter voor je.

Ik eet 2 eieren per dag en heb nergens last van
 
Five a day keeps the docter away :D
 
Back
Naar boven