AndroidHealthClinic

Is het nodig om vaak te wisselen van trainingsschema's?

Bezoekers in dit topic

brndoil

Novice
Lid geworden
27 aug 2011
Berichten
12
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
67kg
Vetpercentage
13%
dit is op dit moment mijn 3 split schema .

dag 1 biceps+triceps

scotisch curl 3x10
bicep curl 3x10
cabel curl 3x10

skulcrushers 3x10
dips 3x10
tricep pulldown 3x10

dag 2 borst + rug

benchpress 3x8
incline dumbbell press 3x10
dumbbell flyes 3x10

pullups 3x10
deadlift3x10
bent over row 3x10
lat pulldown 3x10

dag 3 benen+ schouders

barbell squat 3x10
leg press 3x10
leg curl 3x10

barbell front press 3x10
side raises 3x10
rear delt flyes 3x10

Ik ben heel erg blij met dit schema en het lukt me om steeds meer gewicht te gebruiken. maar een vriend van mij heeft me gezegd dat ik meer vooruitgang kan boeken door mijn schema elke maand te veranderen. is dit echt nodig ?
 
dit is op dit moment mijn 3 split schema .

dag 1 biceps+triceps

scotisch curl 3x10
bicep curl 3x10
cabel curl 3x10

skulcrushers 3x10
dips 3x10
tricep pulldown 3x10

dag 2 borst + rug

benchpress 3x8
incline dumbbell press 3x10
dumbbell flyes 3x10
pullups 3x10
deadlift3x10
bent over row 3x10
lat pulldown 3x10

dag 3 benen+ schouders

barbell squat 3x10
leg press 3x10
leg curl 3x10

barbell front press 3x10
side raises 3x10
rear delt flyes 3x10

Ik ben heel erg blij met dit schema en het lukt me om steeds meer gewicht te gebruiken. maar een vriend van mij heeft me gezegd dat ik meer vooruitgang kan boeken door mijn schema elke maand te veranderen. is dit echt nodig ?

Het is wel belangrijk om niet vast te blijven hangen aan de zelfde oefeningen. Wat ik zou doen is ieder maand, kijken welke oefeningen erg goed gaan en welke minder gaan. Op basis daarvan de oefeningen die minder goed gaan, vervangen met andere oefeningen. Maar antwoord op je vraag, ja het is belangrijk om oefeningen af te wisselen.
 
Een goede oefening blijft goed. Geen idee waar men het ooit vandaan heeft gehaald dat je oefeningen moet veranderen om te blijven groeien, de grootste onzin die er bestaat. En het gaat helaas maar niet weg. :(

Afwisselen zou ik vooral doen om het leuk te houden. Maar basis compound oefeningen gewoon altijd erin houden.

Verder kan je natuurlijk alles veranderen aan een schema/training.
 
ik ben eigenlijk wel blij met de oefeningen die ik nu gebruik omdat ik nu ook zeker weet dat ik elk deel van de spiergroepen mee pak en als ik een nieuw schema moet maken dan wordt dit tog wel een beetje lastig . ik maakte me er alleen zorgen over omdat ik dacht dat ik geen vooruitgang meer zou maken als ik te lang de zelfde oefeningen gebruik of is dit onzin ?
 
Een goede oefening blijft goed. Geen idee waar men het ooit vandaan heeft gehaald dat je oefeningen moet veranderen om te blijven groeien, de grootste onzin die er bestaat. En het gaat helaas maar niet weg. :(

Afwisselen zou ik vooral doen om het leuk te houden. Maar basis compound oefeningen gewoon altijd erin houden.

Verder kan je natuurlijk alles veranderen aan een schema/training.

dus jij zegt zolang je gewoon blijft gainen en je het wel prima vind je huidige schema lekker doorblijven gaan ermee?
aangezien ik nu al 3maanden met bijna zelfde schema zit en alles prima gaat
 
ik ben eigenlijk wel blij met de oefeningen die ik nu gebruik omdat ik nu ook zeker weet dat ik elk deel van de spiergroepen mee pak en als ik een nieuw schema moet maken dan wordt dit tog wel een beetje lastig . ik maakte me er alleen zorgen over omdat ik dacht dat ik geen vooruitgang meer zou maken als ik te lang de zelfde oefeningen gebruik of is dit onzin ?

Dat je geen vooruitgang meer zal maken met de zelfde oefeningen is onzin. Maar zoals ik zei, afwisseling is wel handig. Zolang jij je goed voelt bij de oefeningen is er niks aan de hand. Ik houd zelf altijd de compound oefeningen er in, en speel elke maand of elke 2 maanden met de isolatie oefeningen.
 
dus jij zegt zolang je gewoon blijft gainen en je het wel prima vind je huidige schema lekker doorblijven gaan ermee?
aangezien ik nu al 3maanden met bijna zelfde schema zit en alles prima gaat
Er is niets magisch aan een oefening. Het is gewoon een tool om een spier te belasten. Studies tonen aan dat compound oefeningen de beste groei opleveren. Gewoon als rode draad in je schema basis oefeningen doen zoals squat, bench press, military press, rows. Daarnaast kan je extra oefeningen doen om het trainingsvolume wat uit te breiden of spieren te isoleren. Deze laatste oefeningen kan je gerust eens afwisselen om het leuk te houden, om jezelf eens te verplichten een training anders te benaderen enz.

Steeds veranderen is zeker niet beter, integendeel je traint jezelf beter door oefeningen regelmatig te herhalen. Je techniek wordt beter en je kent de oefening steeds beter. Je wordt er sterker in en je leert jezelf optimaal te belasten.

Ik denk dat dit ooit een mythe is geworden in BB. Zoals met alles; oefening a, b en c zijn goed, dus afwisselen met oefening d, e, f zal wel nog beter zijn. Dat is dus niet zo.

Je training moet gewoon een uitdaging blijven zodat er geen totale gewenning ontstaat (lichaam reageert op training die grenzen verlegt). Dus je moet spelen met gewicht, reps, sets, uitvoering, technieken... maar niet noodzakelijk elke x tijd weer allemaal andere oefeningen. Zeker de basis gewoon erin houden.
 
Er is niets magisch aan een oefening. Het is gewoon een tool om een spier te belasten. Studies tonen aan dat compound oefeningen de beste groei opleveren. Gewoon als rode draad in je schema basis oefeningen doen zoals squat, bench press, military press, rows. Daarnaast kan je extra oefeningen doen om het trainingsvolume wat uit te breiden of spieren te isoleren. Deze laatste oefeningen kan je gerust eens afwisselen om het leuk te houden, om jezelf eens te verplichten een training anders te benaderen enz.

Steeds veranderen is zeker niet beter, integendeel je traint jezelf beter door oefeningen regelmatig te herhalen. Je techniek wordt beter en je kent de oefening steeds beter. Je wordt er sterker in en je leert jezelf optimaal te belasten.

Ik denk dat dit ooit een mythe is geworden in BB. Zoals met alles; oefening a, b en c zijn goed, dus afwisselen met oefening d, e, f zal wel nog beter zijn. Dat is dus niet zo.

Je training moet gewoon een uitdaging blijven zodat er geen totale gewenning ontstaat (lichaam reageert op training die grenzen verlegt). Dus je moet spelen met gewicht, reps, sets, uitvoering, technieken... maar niet noodzakelijk elke x tijd weer allemaal andere oefeningen. Zeker de basis gewoon erin houden.

dankje, vroeg me dit al een tijdje af aangezien je iedereen maar hoort om de 8 weken anders terwijl ik gewoon prima ga nu met 3maanden ongeveer hetzelfde
 
If it aint broke, don't fix it :)
 
Er is niets magisch aan een oefening. Het is gewoon een tool om een spier te belasten. Studies tonen aan dat compound oefeningen de beste groei opleveren. Gewoon als rode draad in je schema basis oefeningen doen zoals squat, bench press, military press, rows. Daarnaast kan je extra oefeningen doen om het trainingsvolume wat uit te breiden of spieren te isoleren. Deze laatste oefeningen kan je gerust eens afwisselen om het leuk te houden, om jezelf eens te verplichten een training anders te benaderen enz.

Steeds veranderen is zeker niet beter, integendeel je traint jezelf beter door oefeningen regelmatig te herhalen. Je techniek wordt beter en je kent de oefening steeds beter. Je wordt er sterker in en je leert jezelf optimaal te belasten.

Ik denk dat dit ooit een mythe is geworden in BB. Zoals met alles; oefening a, b en c zijn goed, dus afwisselen met oefening d, e, f zal wel nog beter zijn. Dat is dus niet zo.

Je training moet gewoon een uitdaging blijven zodat er geen totale gewenning ontstaat (lichaam reageert op training die grenzen verlegt). Dus je moet spelen met gewicht, reps, sets, uitvoering, technieken... maar niet noodzakelijk elke x tijd weer allemaal andere oefeningen. Zeker de basis gewoon erin houden.
Dit
 
ik zou eerder wat flexibeler in je repranges zijn en ook met zwaardere gewichten in een lagere reprange trainen.
 
Back
Naar boven