XXL Nutrition

is het nodig om van trainingsschema te wisselen?

Bezoekers in dit topic

Ralph Barten

Novice
Lid geworden
3 sep 2016
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m78
Vetpercentage
15%
ik doe nu al 10 maanden aan krachttraining. de eerste 6 maanden deed ik aan een full body schema en de laatste 4 doe ik aan push/pull/benen. dit bevalt me echt heel goed, alleen zit ik de laatste tijd te twijfelen of ik mijn schema moet omgooien. ik pak nu de laatste weken zo vaak mogelijk verschillende oefeningen maar ik vraag me af of ik dit zo kan blijven doen. bij push focus ik me bijvoorbeeld op 4 borstoefeningen en 2 tricepsoefeningen, en dan pak ik er 2 voor het midden en 1 voor boven en 1 voor onder. en dan het liefst blijven wisselen. zou ik dit zo kunnen blijven doen? ik spreek de spiergroepen wel steeds verschillend aan maar de sets en reps blijven hetzelfde (3x8). ik zat te denken aan een splitschema maar dit is ook weer een moeilijke keuze, want ik weet helemaal niks over splitschema's of piramidetraining. mijn vraag is dus;

kan ik hetzelfde trainingsschema aanhouden als ik blijf wisselen met oefeningen en sets en herhalingen?
 
Zo lang je met het schema wat je gebruikt nog voldoende concrete progressie boekt, is er geen enkele reden om het te vervangen door wat anders.
 
Ik ben geen voorstander van uitmelken, dus zodra de opbrengst minder wordt "iets" veranderen waardoor je weer 100% opbrengst krijg
 
Het is wel aan te raden om oefeningen (vooral assistentie-oefeningen, maar compounds ook wel) om de zoveel tijd te veranderen (en of dat 1 maand of 2 maand of 3 maand is dat weet ik niet, niemand weet dat denk ik). Voor neuromuscular adaptation/efficiency, motor anagram establishment maar natuurlijk ook de simpele reden: je raakt alles net op een iets andere manier.