XXL Nutrition

is het nodig om van trainingsschema te wisselen?

Bezoekers in dit topic

Ralph Barten

Novice
Lid geworden
3 sep 2016
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m78
Vetpercentage
15%
ik doe nu al 10 maanden aan krachttraining. de eerste 6 maanden deed ik aan een full body schema en de laatste 4 doe ik aan push/pull/benen. dit bevalt me echt heel goed, alleen zit ik de laatste tijd te twijfelen of ik mijn schema moet omgooien. ik pak nu de laatste weken zo vaak mogelijk verschillende oefeningen maar ik vraag me af of ik dit zo kan blijven doen. bij push focus ik me bijvoorbeeld op 4 borstoefeningen en 2 tricepsoefeningen, en dan pak ik er 2 voor het midden en 1 voor boven en 1 voor onder. en dan het liefst blijven wisselen. zou ik dit zo kunnen blijven doen? ik spreek de spiergroepen wel steeds verschillend aan maar de sets en reps blijven hetzelfde (3x8). ik zat te denken aan een splitschema maar dit is ook weer een moeilijke keuze, want ik weet helemaal niks over splitschema's of piramidetraining. mijn vraag is dus;

kan ik hetzelfde trainingsschema aanhouden als ik blijf wisselen met oefeningen en sets en herhalingen?
 
Zo lang je met het schema wat je gebruikt nog voldoende concrete progressie boekt, is er geen enkele reden om het te vervangen door wat anders.
 
Ik ben geen voorstander van uitmelken, dus zodra de opbrengst minder wordt "iets" veranderen waardoor je weer 100% opbrengst krijg
 
Het is wel aan te raden om oefeningen (vooral assistentie-oefeningen, maar compounds ook wel) om de zoveel tijd te veranderen (en of dat 1 maand of 2 maand of 3 maand is dat weet ik niet, niemand weet dat denk ik). Voor neuromuscular adaptation/efficiency, motor anagram establishment maar natuurlijk ook de simpele reden: je raakt alles net op een iets andere manier.
 
Het is wel aan te raden om oefeningen (vooral assistentie-oefeningen, maar compounds ook wel) om de zoveel tijd te veranderen (en of dat 1 maand of 2 maand of 3 maand is dat weet ik niet, niemand weet dat denk ik). Voor neuromuscular adaptation/efficiency, motor anagram establishment maar natuurlijk ook de simpele reden: je raakt alles net op een iets andere manier.
Je kunt ze zelfs iedere week veranderen, een methode die gebruikt wordt voor concurrent periodization. Volume en intensiteit blijven nagenoeg gelijk, alleen verander je de oefening (bijv. incline bench door overhead press of deficit deadlifts door blockpulls).
 
Je kunt ze zelfs iedere week veranderen, een methode die gebruikt wordt voor concurrent periodization. Volume en intensiteit blijven nagenoeg gelijk, alleen verander je de oefening (bijv. incline bench door overhead press of deficit deadlifts door blockpulls).
Maar hoe zou je dan vooruitgang hierop meten?
 
Maar hoe zou je dan vooruitgang hierop meten?
Het idee is dat bijvoorbeeld al de OH presses in het algemeen sterker worden. Dus doe je na 4 weken weer een strict OH Press zou je max hoger moeten liggen. Ik ga binnenkort een programma volgen in deze stijl, dus ik ga kijken hoe het gaat. 2 dagen per week full body met een intensity- en een volume day.
 
Het idee is dat al de OH presses in het algemeen sterker worden. Dus doe je na 4 weken weer een strict OH Press zou je max hoger moeten liggen. Ik ga binnenkort een programma volgen in deze stijl, dus ik ga kijken hoe het gaat. 2 dagen per week full body met een intensity- en een volume day.
Ok, dus je werkt in periodisatie-blokken van meerdere weken. Ik neem aan dat deze stijl dan ook meer past bij intermediate/advanced lifters? Klinkt wel interessant, maar ik blijf voorlopig nog even bij mijn vertrouwde big three :D
 
Maar hoe zou je dan vooruitgang hierop meten?

Dit blijft op zich vaak lastig -althans op micro-niveau- maar in principe zou dit moeten culmineren in een uiteindelijke verbetering van de oefening/beweging waar in de eerste instantie de focus op ligt, zoals Star al aan geeft.
Dit is eigenlijk ook het basis-concept van WSB.
Persoonlijk vind ik dat er nogal wat haken en ogen aan deze vorm zitten, vooral als je al redelijk gevorderd bent en je hoofddoel kracht op main compounds is.

Het idee is dat bijvoorbeeld al de OH presses in het algemeen sterker worden. Dus doe je na 4 weken weer een strict OH Press zou je max hoger moeten liggen. Ik ga binnenkort een programma volgen in deze stijl, dus ik ga kijken hoe het gaat. 2 dagen per week full body met een intensity- en een volume day.

Als het puur gaat om kracht, ergo sterker worden op specifieke lift werkt in mijn ervaring deze vorm van periodiseren vaak prima voor een early intermediate, maar bij een advanced trainee juist niet of in ieder geval een stuk minder goed.
Des te meer de trainee advanced is, hoe belangrijker namelijk de Law of Specifity wordt.

Daarom kan deze methode bij een advanced trainee wel werken, maar op voorwaarde dat het aantal variaties dat je gebruikt niet te groot is (max 3) en er een zekere motorische cohesie bestaat tussen de variaties.

Dat wil zeggen dat een periodisatiecyclus CGBP, pause bench pres, pin press, bench press bij een meer gevorderde waarschijnlijk een groter kracht rendement heeft dan bijvoorbeeld de combinatie dips, incline press, OH press, bench press.
Hoe groter het verschil in het motorische patroon, des te minder de specifieke progressie overdracht en des te minder het resultaat, vooral dus als je gaat voor directe en gerichte kracht resultaten.

Ok, dus je werkt in periodisatie-blokken van meerdere weken. Ik neem aan dat deze stijl dan ook meer past bij intermediate/advanced lifters? Klinkt wel interessant, maar ik blijf voorlopig nog even bij mijn vertrouwde big three :D


Als je je aan concurrent periodization wilt wagen dien je goed weten wat je doet en daarom is het veiliger om "iets" anders te doen in de vorm variaties is set-rep protocol en/of volume en intensiteit of frequentie.

Los van dit alles, ligt de nadruk meer op het ontwikkelen van spieromvang of doe je dit voor de bij-oefeningen dan luistert dit allemaal veel minder nauw.
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Als het puur gaat om kracht, ergo sterker worden op specifieke lift werkt in mijn ervaring deze vorm van periodiseren vaak prima voor een early intermediate, maar bij een advanced trainee juist niet of in ieder geval een stuk minder goed.
Des te meer de trainee advanced is, hoe belangrijker namelijk de Law of Specifity wordt.

Daarom kan deze methode bij een advanced trainee wel werken, maar op voorwaarde dat het aantal variaties dat je gebruikt niet te groot is (max 3) en er een zekere motorische cohesie bestaat tussen de variaties.

Dat wil zeggen dat een periodisatiecyclus CGBP, pause bench pres, pin press, bench press bij een meer gevorderde waarschijnlijk een groter kracht rendement heeft dan bijvoorbeeld de combinatie dips, incline press, OH press, bench press.
Hoe groter het verschil in het motorische patroon, des te minder de specifieke progressie overdracht en des te minder het resultaat, vooral dus als je gaat voor directe en gerichte kracht resultaten.

Volgens het e-book van het programma zouden advanced lifters juist gebaat zijn bij een hogere rotatie van de lifts om stagnatie te zoveel mogelijk te vermijden. Ik zou in theorie vrij gemakkelijk nog 3-4 weken dezelfde lift kunnen houden. Het gaat dan wel om lifts die inderdaad motorisch heel dicht bij elkaar liggen.

In het programma ligt de focus op bepaalde spiergroepen en de oefeningen zijn hier specifiek op gericht (Naturally Enhanced) en je roteert de oefeningen die deze spiergroepen aanspreken. Voor main press zijn dat idd strict presses, z presses, push presses, banded presses etc.

Gewone benchpress komt er niet in voor, al kun je met wat ervaring het schema zelf zo aanpassen dat de focus meer op bench komt dan oh presses. Het programma is vooral bedoeld als algemene kracht- en massabouwer, maar het is niet bedoeld als powerlifting programma bijvoorbeeld.
 
Volgens het e-book van het programma zouden advanced lifters juist gebaat zijn bij een hogere rotatie van de lifts om stagnatie te zoveel mogelijk te vermijden.

Ik zou in theorie vrij gemakkelijk nog 3-4 weken dezelfde lift kunnen houden. Het gaat dan wel om lifts die inderdaad motorisch heel dicht bij elkaar liggen.

In het programma ligt de focus op bepaalde spiergroepen en de oefeningen zijn hier specifiek op gericht (Naturally Enhanced) en je roteert de oefeningen die deze spiergroepen aanspreken. Voor main press zijn dat idd strict presses, z presses, push presses, banded presses etc.

Gewone benchpress komt er niet in voor, al kun je met wat ervaring het schema zelf zo aanpassen dat de focus meer op bench komt dan oh presses. Het programma is vooral bedoeld als algemene kracht- en massabouwer, maar het is niet bedoeld als powerlifting programma bijvoorbeeld.


Gewoon nieuwsgierigheid. Gaat het e-book verder nog in op de aard/oorzaak van de stagnatie?
Motorisch/neurologisch of wellicht ook mentaal?

(Dit is niet bedoeld als muggeziftende kritiek overigens, want ik vind dit nog steeds een uitermate interessant discussiepunt.)

Zelf was ik in het verleden ook een groot voorstander van rotatie van variaties op een bepaalde lifts.
Ik vind deze manier van trainen nog steeds heel leuk om te doen, maar in de afgelopen jaren ben ik steeds meer tot de conclusie gekomen dat deze werkvorm nog wel eens de illusie kan geven van betere resultaten en/of het idee dat je stagnatie voorkomt.

Mijn redenatie hier achter is als volgt:
Als je om de 3/4 weken een lichte variatie op een lift doet, heb je ook meestal 3/4 weken nodig om in dat nieuwe motorische patroon maximale neuromusculaire efficiënte te verkrijgen.
Concreet komt het er dan op neer dat je daardoor dan relatief veel extra gewicht kan toevoegen binnen de opvolgende sessies met de nieuwe variatie.
Het lijkt dan of je eerdere stagnatie voorkomen hebt of zelfs doorbreekt, maar nader beschouwd is het twijfelachtig of dit dus ook echt zo is......

Ik heb dit namelijk zelf meerdere malen getest en gemerkt dat het netto eindresultaat op z'n best hetzelfde of minder is, in vergelijking met het frequent blijven doen van exact dezelfde lifts over een zelfde tijdspanne.

Aan de andere kant valt er ook best wat te zeggen voor variatie-rotatie als manier om mentale 'verveling'te voorkomen.
Als je binnen dat kader stagnatie ook ziet als een fenomeen met een psychisch/mentale oorzaak, dan is deze rotatie iets waar zeker gevorderden baat bij kunnen hebben.

In dat opzicht denk ik ook dat er helemaal niets mis is met deze trainingsvorm als je doel ook met name meer algemene ontwikkeling van kracht en massa is.
Hoe zijn je persoonlijke ervaringen en resultaten tot zover?
 
Gewoon nieuwsgierigheid. Gaat het e-book verder nog in op de aard/oorzaak van de stagnatie?
Motorisch/neurologisch of wellicht ook mentaal?

(Dit is niet bedoeld als muggeziftende kritiek overigens, want ik vind dit nog steeds een uitermate interessant discussiepunt.)

Zelf was ik in het verleden ook een groot voorstander van rotatie van variaties op een bepaalde lifts.
Ik vind deze manier van trainen nog steeds heel leuk om te doen, maar in de afgelopen jaren ben ik steeds meer tot de conclusie gekomen dat deze werkvorm nog wel eens de illusie kan geven van betere resultaten en/of het idee dat je stagnatie voorkomt.

Mijn redenatie hier achter is als volgt:
Als je om de 3/4 weken een lichte variatie op een lift doet, heb je ook meestal 3/4 weken nodig om in dat nieuwe motorische patroon maximale neuromusculaire efficiënte te verkrijgen.
Concreet komt het er dan op neer dat je daardoor dan relatief veel extra gewicht kan toevoegen binnen de opvolgende sessies met de nieuwe variatie.
Het lijkt dan of je eerdere stagnatie voorkomen hebt of zelfs doorbreekt, maar nader beschouwd is het twijfelachtig of dit dus ook echt zo is......

Ik heb dit namelijk zelf meerdere malen getest en gemerkt dat het netto eindresultaat op z'n best hetzelfde of minder is, in vergelijking met het frequent blijven doen van exact dezelfde lifts over een zelfde tijdspanne.

Aan de andere kant valt er ook best wat te zeggen voor variatie-rotatie als manier om mentale 'verveling'te voorkomen.
Als je binnen dat kader stagnatie ook ziet als een fenomeen met een psychisch/mentale oorzaak, dan is deze rotatie iets waar zeker gevorderden baat bij kunnen hebben.

In dat opzicht denk ik ook dat er helemaal niets mis is met deze trainingsvorm als je doel ook met name meer algemene ontwikkeling van kracht en massa is.
Hoe zijn je persoonlijke ervaringen en resultaten tot zover?

Geen probleem hoor, je weet dat ik jouw kennis en meningen altijd erg waardeer. Ik ben het programma net begonnen (eerste training net achter de rug) dus kan nog niets zeggen over resultaten, maar ik hou je op de hoogte. Ik train inmiddels al een paar jaar met een redelijk vast scala aan oefeningen en een break from the norm met de focus op bepaalde spiergroepen voor de "enhanced look" (nek, traps, schouders, bovenrug, onderarmen en glutes) is wel heel leuk.

Het boek geeft voor zover ik me herinner geen echte reden voor stagnatie, wat wel als reden wordt gegeven is dat je minder kans hebt op een "burn out" vanwege de behoorlijke intensiteit van het programma zelf. De auteur zegt zelf dat hij naarmate hij meer advanced werd steeds vaker de oefeningen roteerde om progressie te kunnen blijven maken. Wellicht inderdaad een illusie, maar wie weet!

De oefeningen liggen motorisch wel heel dicht bij elkaar (bijv. paused OH press/OH press/ banded OH press etc.) en ze komen om de paar weken (sommigen nog vaker) weer terug, dus ik moet even afwachten of dat heel veel invloed gaat hebben op het inslijten van een motorische patroon. Mijn inschatting is dat het mee zal vallen, maar we zullen zien.

Ik vind het inderdaad ook gewoon leuk om nieuwe oefeningen te testen en geloof dat ik hier zowel in kracht als massa veel progressie mee zal maken. Ik denk dat ik de oefeningen na verloop van tijd juist minder ga roteren, want ik ben nog lang niet advanced of daar zelfs maar dichtbij. Maar gewoon even de standaard templates volgen zal me aardig wat leren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven