1. Ontzet Notitie

is het slim om wekelijks tussen dumbbell en barbell presses af te wisselen?

Topic in 'Trainingsschema's en Programma's' gestart door chrisk, 10 apr 2019.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. chrisk

chrisk MΟΛΩΝ ΛΑBE Elite Member Topic Starter

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
    Bijvoorbeeld de ene week incline presses met dumbbells en de andere week met de barbell, of op overhead press waar je dan ook nog staand en zittend van beide varianten kunt afwisselen.

Wil daar allemaal wel weer sterker op worden maar elke variant in elke week passen is ook niet makkelijk.

Wat vinden jullie?

2. Steks

Steks Freaky Bodybuilder Karmaslet

Leuk Bevonden:
    4.669
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Dat lijkt mij van flink wat factoren af te hangen. Hoe frequent train je, hoe lang train je, wat ik je ervaring, wat zijn je kracht stats, maar vooral wat zijn je doelen. Als je perse meer gewicht wilt kunnen verplaatsen met al die variaties zal je die variaties ook zo nu en dan moeten uitvoeren.

Ik dacht dat Alpha Destiny (een paar maanden geleden althans) een beetje op jouw voorgestelde manier traint.
    https://www.youtube.com/channel/UCmdlnVFzmf7Zhqm_QE-UlJw

chrisk vindt dit leuk.
  3. Kieft

Kieft Gelsenkirchen Elite Member +10 jaar member Challenge Winner x5

Leuk Bevonden:
    1.237
    Geslacht:
    Man
    Ben er zelf niet zo'n voorstander van. Merk wel dat het voor hypertrofie werkt maar voor kracht moet je toch een zelfde oefening 2 keer per week pakken. Na een aantal weken weer afwisselen voor een variant.

chrisk vindt dit leuk.
  4. azerate

azerate Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    2.385
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    93kg
    Vetpercentage:
    20%
    min of meer conjugated , maar heel erg de light uitvoering . wat kracht training betreft is cuckdestiny maar een bozo

Steks vindt dit leuk.
  5. chrisk

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
    Hoe zie jij daarbij het verschil tussen kracht en hypertrofie?

Ik hoef op zich geen 1RM gericht kracht te trainen maar ik wil wel sterker worden op hogere "hypertrofie" rep ranges.

Met varianten voor kracht zou je ook meer denken aan paused, bands, chains, etc toch? Niet zozeer barbell en dumbbell afwisselen.

6. Kieft

Leuk Bevonden:
    1.237
    Geslacht:
    Man
    Ik train meestal in 3-5 rep range. Om hier kracht te winnen moet ik wekelijks zwaar trainen met gewichten die horen bij mijn 3-5 rm. Wil ik de bench verbeteren in kracht, moet ik benchen. Het heeft geen zin de bench dan te vervangen voor een variant.

Na een periode waarbij ik mijn pr verbeterd heb of het niet is gelukt en na weken zwaar trainen voel dat ik even wat anders moet gaan doen en ga ik oefeningen afwisselen. Na 4-6 weken zwaar benchen is en minimaal vooruit gaan elke week is het op een gegeven moment weer even op. Ik voel dat mijn borst dan voller oogt en ga vooruit op deze andere oefeningen, maar ga ik weer terug naar bench dan ligt mijn 3rm toch wel weer een stukje lager dan het was en kan ik weer een aantal weken zwaar gaan.

Bands, chains, paused ben ik geen fan van als ik kan kiezen om gewoon te benchen. Press oefeningen voor schouders hebben mij ook nooit geholpen bench vooruit te krijgen. De oefening waarin je echt sterker wilt worden, zal je een aantal weken als main moeten gaan kiezen.

Nu ben ik misschien niet het goede voorbeeld, na 15 jaar natural trainen zal ik geen spiermassa meer pakken, maar weet wel precies hoe met dezelfde spiermassa het maximale eruit te halen qua kracht.
    Misschien heeft het veel varieren wel zin voor iemand die nog veel massa kan pakken en daardoor uiteindelijk ook kracht wint.

chrisk vindt dit leuk.
  7. Bert

Bert Wacht maar... Elite Member Karmaslet 2x Challenge Winner

Leuk Bevonden:
    7.977
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m89
    Massa:
    90kg
    Vetpercentage:
    1%
    Je kunt ook iedere borsttraining (ik weet je schema niet) eerst gewoon BB Bench Press pakken en daarna incline DB Press bijvoorbeeld.

chrisk en chrash vinden dit leuk.
  8. chrisk

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
    Ik doe de ene training Dips (8-12RM) gevolgd door Incline (20RM) en de andere training Incline (8-12RM) gevolgd door Dips (20RM).

Maar het gaat er om dat ik zowel BB als DB incline wil verbeteren en elk ook op die verschillende rep ranges. Dan nog hetzelfde verhaal met overhead, en nog triceps oefeningen erbij..

Wordt een beetje veel combineren in een training of zelfs in een week. En heb eigenlijk maar energie voor 1 lift per training.. Dus moet een of andere afwisseling verzinnen die progressie toestaat.

9. Steks

Steks Freaky Bodybuilder Karmaslet

Leuk Bevonden:
    4.669
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    ???

Normaal heb je altijd juist een zinnige bijdrage aan dit forum. Loop je nou de boel te fucken?

10. chrisk

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
  11. 2green

2green Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    404
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    119kg
    Vetpercentage:
    9%
    Waarom niet gewoon iedere cycle een aantal oefeningen wisselen zoals de meesten doen? bijvoorbeeld iedere 6 a 8 week?

Er bestaan verschillende onderzoeken naar, maar gemiddeld haal ik eruit dat het goed is om te wisselen, maar ook niet te vaak. Krachtsport is net als anders sporten, om effectief te zijn moet je de beweging zelf ook perfectioneren en perfect houden, kijk bijvoorbeeld naar de wereld records shoulderpress... dat kost jaren aan bijna dagelijks oefenen op die oefening om daar te komen.

chrisk vindt dit leuk.
  12. chrisk

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
    Is dat gewoon? Zijn er voorbeelden van goede schema's daarvoor?

Dat laatste is juist waarom ik in principe de oefeningen altijd gelijk hou. Maar ik mis dan toch steeds weer het een of ander aan de andere variant.

13. Kieft

Leuk Bevonden:
    1.237
    Geslacht:
    Man
    Ik zou het een tijdje op één range houden, dus bijvoorbeeld je 10 rm verbeteren dan moet je ook veel trainen op 10rm. Geloof mij, dan wordt je 20rm vanzelf beter. (andersom is dit lastiger). Wil je sneller worden op de 100 sprint, moet geen 200 of 400m gaan trainen om het voorbeeld van andere sporters te nemen. Het blijft lastig de juiste strategie te volgen, niet voor niks hebben Dafne Schippers en ook Usain Bolt soms jaren geen pr meer kunnen verbeteren en pakt een methode soms anders uit, terwijl exact hetzelfde herhalen soms ook niet meer werkt.

Dit 4-6 weken aanhouden (eigenlijk tot je stil komt te staan) en daarna een andere variant kiezen die wel erg in de buurt komt. Ik wissel soms met bench press alleen van bar, van een 28mm diameter naar een 25mm en dit geeft al een nieuwe impuls voor de weken erna om wat vooruit te gaan en telt dus als "nieuwe oefening".

Kan iedereen aanraden eens met een 25mm diameter bar te trainen je borst zal in vuur en vlam staan (triceps gaan iets minder meedoen) en gewicht zal zwaarder aanvoelen de eerste weken.

chrisk vindt dit leuk.
  14. chrisk

Leuk Bevonden:
    2.024
    Geslacht:
    Man
    Ik zat daar wel aan te denken voor de 12-8 RM training, dus ongeveer een maand 12 RM dan een maand 10 RM dan een maand 8 RM en weer opnieuw.

De 20 RM training vind ik ook wel lekker en gaat nu nog ernaast op z'n eigen gangetje wel vooruit.

Zou je die dan niet in de andere sessie behouden maar naast een enkele RM training de rest van de week liever submax trainingen ruim van failure af doen?

Met de andere sessie alleen licht volume werk met elke set wat reps over laten is daar denk ik wel beter ruimte voor meer varianten en de verschillende lifts combineren.

15. 2green

2green Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    404
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    119kg
    Vetpercentage:
    9%
    Ja dat is vrij gewoon, ik zie eigenlijk niet anders. Zelf wissel ik meestal iedere 8 week, al zit toevallig nu op 15 week ivm een test. Je kunt ook in 1 week dingen combineren.

Er zijn een heleboel goede schema's, maar wat heb je nodig dan? Hoe vaak train je, hoe gevorderd ben, etc?
    Beginner
    Beginner die bijna gevorderde (deloads vrij vaak nodig)
    Gevorderde (wanneer je definitief vastloopt op beginnerschema)
    Advanced
    Etc?

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie