MuscleMeat

Is levertraan beter dan lijnzaadolie? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Momenteel lees ik het boek Protein Power Life Plan van het echtpaar Eades.

Ze hebben het over de noodzaak om omega-3-vetzuren binnen te krijgen, maar prefereren daarbij levertraan (als ik cod liver oil goed vertaal).
De reden is dat in lijnzaadolie het stofje ALA zit: alpha-linolinic acid.
Dat is de precursor voor de stoffen EPA=eicosapentanoic acid en DHA=docosahexanoic acid.
In levertraan en andere oliën van vis (zoals sardine etc.) zitten die omzettingsprodukten EPA en DHA.
Ze vergelijken het met het innemen van een opgezuiverd produkt versus de ruwe brandstof.

Gut, niet gedacht nog eens aan de levertraan te gaan!

Espi
 
De vraag is natuurlijk in welke mate en verhoudingen de EPA en DHA in levertraan zitten (je vertaling is correct) ten opzichte van ALA.

Maar dan nog ..... je hebt me al zo gek gekregen 2 eetlepels lijnzaad olie per dag naar binnen te werken .... maar vis olie .... jakkes ..... dat blijf ik uren lang opboeren ..... en lijnzaad olie och dat gaat dan nog maar om nou de hele dag als een steur uit mijn mond te rieken ....
 
Ik moet het nog vinden ook.. dacht het bij Etos of zo te halen, maar nee. Dus vanmiddag even langs bij natuurvoedingszaak of zo...

Ik laat nog wel weten of ik er van moest braken etc. :barf:

Espi
 
Dit is ook de reden dat ik enlijnzaadolie (bevat naats ALA nog andere zaken) en visolie gebruik
 
lijnzaadolie + af en toe een harinkje is imo voldoende..
en dan dingen die je bakt in olijfolie.

genoeg onverzadigde vetten imho
 
Stukje van een ander forum: abstract van Journal of Lipid Research

Case closed?

Heb een fles Noorse Lovitran levertraan gekocht (6,15 euro/365 ml)
..........................
Fish oil versus flaxoil
BETHESDA, MARYLAND. There is considerable evidence that fish and fish oils are beneficial to heart health, reduce the risk of cancer, and benefit mental health. The "active" components of fish oils are eicosapentaenoic acid (EPA), a polyunsaturated fatty acid with 20 carbon atoms in its backbone, and docosahexaenoic acid (DHA), a polyunsaturated fatty acid with 22 carbon atoms. Both are members of the omega-3 group of essential fatty acids. EPA and DHA are found exclusively in marine animals; fatty fish such as herring, sardines, salmon and fresh tuna are the best sources.
Alpha-linolenic acid (ALA) is another omega-3 fatty acid found in flaxseed and flaxseed oil. ALA has 18 carbon atoms in its backbone and can be converted to EPA in the body (in the liver) by the addition of two carbon atoms. EPA, in turn, can be converted to DHA. Because the typical American diet is relatively low in fish intake ALA becomes a crucial source of the EPA and DHA required for optimum health.
Researchers at the National Institutes of Health have just completed a study designed to determine just how much ALA is actually converted to EPA in the body. Their study included eight healthy subjects who were fed a standard diet for three weeks and then given one gram of ALA labeled with an isotope tracer. The diet was beef-based in order to avoid extraneous sources of EPA and DHA. The researchers measured blood plasma concentrations of ALA, EPA and DHA 8, 24, 48, 72, 96 and 168 hours after ingestion of the labeled ALA.
The results show that only about 0.2 per cent of the ALA (2 mg) was actually converted to EPA. In contrast, about 23 per cent of the EPA was available for conversion to DHA. The researchers also noted that the half-life (the time it takes to reduce initial concentration by 50 per cent) of ALA in blood plasma was quite low at about one hour. In comparison, the half-life of EPA was 67 hours and that of DHA 20 hours.
The researchers conclude that ALA is not a viable source of EPA and DHA and cannot replace fish and fish oils in the diet. Editor's Note: According to this new data a tablespoon of flax oil would only result in the synthesis of about 30 mg of EPA - far less than the recommended daily intake of 220 mg.
Pawlosky, Robert J. Physiological compartmental analysis of alpha-linolenic acid metabolism in adult humans. Journal of Lipid Research, Vol. 42, August 2001, pp. 1257-65
 
Dat zeg ik .. .gamma :D

maar dat je lichaam maar zo weinig om zou zetten is wel heel opmerkelijk. maar daarom wordt het zo overvloedig in vis gevonden en niet in landdieren.

btw... hoe smaakt het espi?
 
Heb nog niet geprobeerd, maar zal eens ruiken... vissig.

Het hangt er vooral van af hoeveel je van vis houdt. Ik vind vis lekker en eet regelmatig tonijn in olie (met sardientjes heb ik iets meer moeite).
Die lijnzaadolie vind ik nog steeds raar ruiken al lijkt de nieuwe fles lijnzaadolie (ander merk) heel neutraal.

Espi
 
En hoeveel levertraan per dag raden jullie aan. Dezelfde hoeveelheden als lijnzaadolie dan?
 
Kan het niet terugvinden, maar een dessertlepel zou genoeg zijn. Omdat je hier verder in de keten zit van de omzetting naar de meest gewenste vetzuren, heb je er logischerwijs minder van nodig..
Van lijnzaadolie nam ik een grote eetlepel (plm 2x meer dan gewone eetlepel)

Espi
 
Laatst bewerkt:
Desert lepel = 5 ml = +/- 3.5 gram

En hoe bevalt het ?

Ik heb hier visolie capsules met 1000 mg visolie ( 180 mg EPA 120 mg DHA) moet ik dus 4 capsules per dag van nemen ( = 720mg EPA en 480mg EPA)
 
Eindelijk kan ik de nieuwsgierigen tevreden stellen.

Ik had het pas vrijdag gekocht en ik neem dat spul nooit 's avonds in. 's Ochtends zijn je smaakpapillen nog niet wakker, dus dat is het beste moment. Bovendien wordt die smak aan kcal (zuiver vet) ook nog verbrand ipv opgeslagen in de vetcellen.

Gisteren was ik al om 4 uur op en mijn hoofd stond er niet echt naar (ook gewoon glad vergeten, de laatste maanden ook sowieso heel weinig lijnzaadolie gebruikt, vandaar de veels te droge huid).

Maar goed, ik was het vandaag ook ff vergeten en had al ontbeten (zoet fruit), maar nu heb ik de lunch net op (laat ja: omelet met gerookte zalm en gesnipperde witlof en paprika) en net te voren de olies ingenomen: 1 dessertlepel van elk.
De lijnzaadolie vind ik meer stinken, vind ik ook moeilijker door te slikken, maar de nasmaak is heel snel weg.
De levertraan ruikt enorm vissig, maar als je net als ik gek op vis bent en ook wel tonijn in olie en beter nog sardines in olie eet, ben je dat wel gewend. Nasmaak is ook enorm vissig.. maar die smaak is meteen weg als je gelijk erna de ook wat vettige omelet met zalm naar binnenwerkt.

NOOIT WATER DRINKEN dus, dat werkt compleet averechts.. deed ik in het begin en ik heb echt enorme kotsneigingen :barf: :barf: gehad tot ik gelijk het wat vettige ontbijt naar binnen begon te werken.. (of zoals nu de lunch).

Espi
 
ff off topic, weet iemand hoeveel cal er in een eetlepel lijnzaadolie zitten?
 
1 eetlepel = 15 ml = 10 gram olie -> 90 Kcal
 
Enige nadeel is een penetrante vis-geur aan de vingers.

Is op te lossen door met goede zeep te wassen, zoals keukenzeep van Soapy met citroengeur speciaal voor vis-, knoflook- en uigeurtjes.
Daarvoor nam ik doodgewoon een afwasmiddel met citroengeur ;)

Espi
 
Ik denk dat ik het gewoon houd op levertraan capsules .... iets van 4 capsules (4 gram vis olie = 1/3 eetlepel) met 1 eetlepel Perfect Balance (lijnzaadolie met wat kruiden olien waardoor het eerder smaakt als een salade dressing dan naar lijnzaadolie)

edit:

Gezien de halfleven tijden van omega3 vet zuren verdeel ik dit dus over 2 porties per dag.
 
OK, onthoud ook dat die capsules ook kunnen bederven.
De Eades waarschuwen daartegen en melden dat bij een onderzoek in de VS de helft van de levertraan-capsules al bedorven bleek te zijn, nog voor ze verkocht waren.

Bijt regelmatig zo'n capsule stuk.. een ranzige proef je meteen... gelijk de hele fles wegmikken (moet donkere glazen fles zijn).

Espi
 
of als je 'm net gekocht hebt terugbrengen.

in de paardenwereld kunnen ze dit spul leveren in jerrycans dus als je fat addicted bent :P ...
 
ik heb sinds vandaag ook maar een fles levertraan gehaald! Dezelfde als die van espi... :D (kwam het puur toevallig tegen hoor!) :)

Morgenochtend even proberen dus.... iemand misschien nog voedingswaarden van levertraan gevonden?
 
Back
Naar boven