XXL Nutrition

Is mijn trainingsschema goed?

Bezoekers in dit topic

Baki Hanma

Novice
Lid geworden
31 mei 2023
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
63kg
Ik heb als trainingsschema een standaard Push-Pull-Legs. Ik train al sinds 25 januari en mijn doel is om sterker te worden maar ook om er beter uit te zien. Ik train meestal 5 keer per week.
push:
bench press 3x6-8
incline dumbell press 3x 6-8
Pec fly machine 3x8-12
single arm tricep extensions 3x8-10
tricep extensions (rope of straight bar) 3x8-12
Overhead tricep extension 3x10
Lateral raises 3xfailure + laatste set dropset
shoulder press 3x8-12

Pull:
Lat pull down 3x6-8
zittende rows met een v-bar 3x6-8
deadlifts 3x5
Lat pull over 3x6-8
Incline curls 3x6-8
Hammer curls 3x6-8
shrugs 3x8
rear delt flys 3xfailure

benen:
squats 3x8
liggende leg curls 3xfailure
Leg extensions 3x failure + dropset
Hip adduction 3x12
hip abduction 3x12
Calf raises 3xfailure
 
Laatst bewerkt:
En wanneer voeg je gewicht toe of verhoog je het aantal herhalingen? Er is niet echt sprake van progressieve overload in je routine. Bovendien train je meestal 5 keer, maar pak je niet elke spiergroep 2 keer.

Zou het niet beter zijn om na 4 keer over te stappen op een upper/lower schema en altijd 4 keer te trainen in plaats van meestal 5 keer?
 
Zou het niet beter zijn om na 4 keer over te stappen op een upper/lower schema en altijd 4 keer te trainen in plaats van meestal 5 keer?
Dat is als je je beperkt tot 7 dagen in je schema, je kunt ook gewoon 5x in de week trainen ABCAB enzovoorts toch?
 
Dat is als je je beperkt tot 7 dagen in je schema, je kunt ook gewoon 5x in de week trainen ABCAB enzovoorts toch?
Ja i guess dat zou kunnen maar denk dat hij het best gewoon een programma online moet pakken die getest is met goede resultaten.
 
Ja i guess dat zou kunnen maar denk dat hij het best gewoon een programma online moet pakken die getest is met goede resultaten.
Niet mijn punt wat het beste is, gewoon niet beperken tot die week planning.

Als we dan toch over het best hebben. Als beginner of als niet zo geïnteresseerd zijn in vooruitgang zijn schema's perfect. Het ding is dat er vroeg of laat toch wel persoonlijke doelen om de hoek komen kijken en dan nog steeds kun je prima met een schema aan de gang, maar het meest effectief op de lange termijn is investeren in eigen kennis.

Getest moet goede resultaten.... ik ben weg benieuwd wat er gebeurt als we;
- Jantje 4 jaar lang op schema x zetten
- Pietje 4 jaar investeren in kennis en tweakt zijn schema

Voelt voor mij een beetje als een kind gecontroleerd op laten voeden (want best getest) en dan loslaten in de maatschappij, versus je kind fouten laten maken en zelf laten leren ;)
 
Niet mijn punt wat het beste is, gewoon niet beperken tot die week planning.

Als we dan toch over het best hebben. Als beginner of als niet zo geïnteresseerd zijn in vooruitgang zijn schema's perfect. Het ding is dat er vroeg of laat toch wel persoonlijke doelen om de hoek komen kijken en dan nog steeds kun je prima met een schema aan de gang, maar het meest effectief op de lange termijn is investeren in eigen kennis.

Getest moet goede resultaten.... ik ben weg benieuwd wat er gebeurt als we;
- Jantje 4 jaar lang op schema x zetten
- Pietje 4 jaar investeren in kennis en tweakt zijn schema

Voelt voor mij een beetje als een kind gecontroleerd op laten voeden (want best getest) en dan loslaten in de maatschappij, versus je kind fouten laten maken en zelf laten leren ;)
Waarom zou je hem laten prutsen voor de eerste paar maanden of jaar als hij ook gewoon goed kan beginnen met een programma.
Als jij voor voetbal traint wil je toch beter worden dus volg je de instructies van de trainer i.p.v. gewoon beetje doen wat je denkt dat goed is waarom zou dit voor fitness anders zijn.
Hij moet wel leren waarom hij iets doet daar ben ik het mee eens.

Ik denk zelf als we Jantje 4 jaar lang op een schema zetten dat hij sterker is na 4 jaar.
Pietje denkt oh als ik het opnieuw kon doen had ik dit anders gedaan.

Maar dit is mijn mening je mag je eigen hebben.
 
Waarom zou je hem laten prutsen voor de eerste paar maanden of jaar als hij ook gewoon goed kan beginnen met een programma.
Als beginner is precies wat ik ook zeg, dus snap vraag niet.
Als jij voor voetbal traint wil je toch beter worden dus volg je de instructies van de trainer i.p.v. gewoon beetje doen wat je denkt dat goed is waarom zou dit voor fitness anders zijn.
Met investeren in eigen kennis bedoel ik even goed de theorie als basis nemen en vanuit een schema werken, maar met de focus op tracken van vooruitgang en tweaken waar nodig e.g. starten met stronglifts en vervolgens op een bepaald punt naar iets hogere reps per sets gaan om te kijken of je volume per oefening daarmee sneller strijgt. Nee? Andere tweak. Ja? Je hebt iets geleerd wat Jantje die domweg schema's volgt niet zal gaan leren over zichzelf.

Zelfde met het nemen van een coach, je kunt die betalen om het denkwerk voor je te doen in de hoop dat hij het goed doet, maar je kunt ook de coach zien als waardevolle informatie bron maar altijd zelf blijven nadenken en investeren in eigen kennis zodat je zelf de voortgang bewaakt en er zelf voor verantwoordelijk bent. Binnen het voetbal zie je het ook deels terugkomen, gewoon goede voetballers en goede voetballers die het spelletje zelf snappen (toekomstig coaches). Op topniveau zie je vaak dat die 'gewoon goede voetballers' gemiddeld meer talent hebben dan de 'slimme voetballers', die komen met minder talent toch op datzelfde niveau. Daarnaast zie je dat 'gewoon goede voetballers' meer afhankelijk zijn van het hebben van een goede coach en als ze dat niet hebben zie je ze nogal bestempelt worden als 'enfant terrible' ;)
 
Ik denk zelf als we Jantje 4 jaar lang op een schema zetten dat hij sterker is na 4 jaar.
Pietje denkt oh als ik het opnieuw kon doen had ik dit anders gedaan.
Na 4 jaar is dat schema bij Jantje wel uitgewerkt.

Voor een beginner maakt het niet zoveel uit wat diegene doet, alles maakt iemand sterker of gespierder. Voor een beginner is het juist belangrijk dat hij een reden vindt om te beginnen met trainen en dit vol blijft houden. Juist als iemand verder komt neemt de waarde van een coach of iemand die meer objectief kijkt toe.
 
Zorg eerst voor massa voordat je je op bepaalde spiergroep gaat richten !
 
Back
Naar boven