XXL Nutrition

Peiling Is nationalisme gevaarlijk?

Is nationalisme gevaarlijk?


  • Totaal stemmers
    23
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Vrijdenkende Nederlanders hebben de declaration of independence uitgevonden en daarmee de eerste republiek gevormd.

Maar hagelslag en stroopwafels zijn ook wel wat ja.
Triestig wel dat we nu een monarchie zijn dan. :(
 
Vrijdenkende Nederlanders hebben de declaration of independence uitgevonden en daarmee de eerste republiek gevormd.

Maar hagelslag en stroopwafels zijn ook wel wat ja.
Arminius en mat jeet wok geirn muzzestrontn. Ma wuk zin die woafels. Translate ke twie oj wil.
 
  • Like
Waarderingen: mat
Nu heb ik heb gevoel dat jij mijn cultuur aan het bedreigen bent. :mad:
Oei, dat is niet de bedoeling.
Vroeg enkel aan mijn West-Vlaamse helden wat stroopwafels zijn. En dat chrisk ook graag hagelslag eet.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Misschien wordt het tijd voor een “Anschluss” van onze broeders, de volks-Nederlanders in de zuidelijke gewesten, om zo onze Nederlandsche cultuur te versterken.

De Antwerpse haven leent zich ook uitstekend voor een intocht van Sinterklaas. :D
 
Misschien wordt het tijd voor een “Anschluss” van onze broeders, de volks-Nederlanders in de zuidelijke gewesten, om zo onze Nederlandsche cultuur te versterken.

Dat is expansionisme, ouwe imperialist.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Dat is expansionisme, ouwe imperialist.
Jouw verzet tegen deze hereniging doet mij vermoeden dat je een Belgisch nationalist (al een contradictie in zichzelf) bent.

Zie het als een kans om te ontsnappen aan de eeuwenlange onderdrukking van de Oostenrijkse Nederlanden door de Franse bezetters.
 
Ik ben wel benieuwd wat de Nederlandse cultuur dan precies is.
Bruine boterham met kaas?
Windmolens?
In de zomer kamperen in Frankrijk?
Sinterklaas ;)

Ik ben een Brabander, omdat ik daar geboren en getogen ben. Er is geen andere plek in Nederland waar ik zou willen wonen. Ik zou geen seconde rouwen als de randstad morgen terug de Noordzee in zou verdwijnen. Het zou mijn leven op geen enkele manier raken (behalve dat een dagje den haag of zo niet meer zou kunnen).

Dus is mijn cultuur dan de Brabantse? Ik ben verder niet trots op de plek waar ik ben opgegroeid. Alle roemruchte successen in het verleden heb ik geen aandeel in gehad.

En is die cultuur in gevaar? Welke bedreigingen liggen er op de loer die onze manier van leven onmogelijk gaan maken?
Waarom verwar je cultuur met geschiedenis? De historische successen (Brabant???) hebben misschien invloed op cultuur, maar zijn natuurlijk niet hetzelfde. Dus nee,ik had het niet over trots zijn op gebeurtenissen per se. Trots zijn op een cultuur, waar eenieder deel van is en dus aktief aan bijdraagt, zou niet onredelijk hoeven zijn.

En waar stroopwafels wel degelijk hoog staan, ben ik met name trots (en vertegenwoordig ik dus) een cultuur van eerlijkheid, doortastendheid, verantwoordelijkheid. Dat zouden meer culturen moeten doen. Een enkeling doet dat ook, en die respecteer ik dus ook -- minder of meer naarmate ze de mijne benaderen of zelfs voorbij streven.
 
Blind fanatisme en extremisme in menselijk ideologisch of religieus gedrag is altijd gevaarlijk, ongeacht de context waarin dit plaats vindt.

Dit zowat, en nationalisme word daarnaast ook verheerlijkt, dus is het quasi per definitie gevaarlijk.
 
Als nationalisme gevaarlijk is, dan is supranationalisme toch zeker nóg gevaarlijker.

Nee, want ironisch genoeg hebben ze niks tot weinig intrinsiek met elkaar te maken noch gelijkaardige drijfveren of consequenties.
 
Nee, want ironisch genoeg hebben ze niks tot weinig intrinsiek met elkaar te maken noch gelijkaardige drijfveren of consequenties.
Wat mij betreft is het actief om zeep helpen van de nationale culturen (zie quotes van vele politici van EU landen m.b.t. "er is geen [vul in] cultuur") ook een cultuur. Een anticultuur, het breed gedeelde gedachtengoed dat alles Westers kwaadaardig is, is net zo goed een cultuur. Streven naar een verenigd Europa door de nationale culturen af te keuren is 1 ding, maar het doel lijkt te zijn om een verenigd blok te vormen richting andere machtsblokken. Wat dus weer een 'ons<->hunnie' nodig heeft, dus weer een cultuur.

Dus nee, het doel is helemaal niet anders. Alleen de schaal. En eigenlijk ook de hoogmoed, dat men zoiets zonder slag of stoot door kan drijven door media en massaimmigratie.
 
Wat mij betreft is het actief om zeep helpen van de nationale culturen (zie quotes van vele politici van EU landen m.b.t. "er is geen [vul in] cultuur") ook een cultuur. Een anticultuur, het breed gedeelde gedachtengoed dat alles Westers kwaadaardig is, is net zo goed een cultuur. Streven naar een verenigd Europa door de nationale culturen af te keuren is 1 ding, maar het doel lijkt te zijn om een verenigd blok te vormen richting andere machtsblokken. Wat dus weer een 'ons<->hunnie' nodig heeft, dus weer een cultuur.

Nu herdifineer je cultuur als alles wat een politieke actie inhoud. Dat is ok, maar je mag dan erna niet Burkeaans doen en traditie en gedachtengoed inroepen, want dat is nu irrelevant. Het is het een of het ander.

De Eu streeft helemaal niet naar een verenigd Europa zonder nationale culturen. Maar cultuur is niet statisch, en cultuur is niet goed omdat het cultuur is. Cultuur die samenwerking tegenhoud mag er gewoon uit.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Nu herdifineer je cultuur als alles wat een politieke actie inhoud. Dat is ok, maar je mag dan erna niet Burkeaans doen en traditie en gedachtengoed inroepen, want dat is nu irrelevant. Het is het een of het ander.
Cultuur houdt geen politieke aktie in? Wat is dat voor een onzin? Politiek is een deel van, eventueel verlengstuk van, cultuur. Mensen stemmen omdat ze een bepaald wereldbeeld nastreven, en dat is per definitie gebaseerd op hun cultuur. Of vergis ik me in de judeo-christelijke culturele achtergrond van de CDA, SGP, CU? Met misschien DENK nog wel als meest zichtbare voorbeeld van cultuur = politiek.

De Eu streeft helemaal niet naar een verenigd Europa zonder nationale culturen.
Goed, "slechts" veel top politici hebben het er over, het is (voorzover ik weet) inderdaad nog geen officieel gedocumenteerd beleid. Daar heb je gelijk in. Hoewel er wel naar gehandeld lijkt te worden, als bij elke beslissing over immigratie en asiel totaal niet word stilgestaan bij het gevolg van cultuurverschillen. Misschien is de overgrote meerderheid der politici allemaal op exact dezelfde manier blind voor de problemen en klachten hierover van burgers. Lijkt me extreem toevallig.

Maar cultuur is niet statisch, en cultuur is niet goed omdat het cultuur is. Cultuur die samenwerking tegenhoud mag er gewoon uit.
Wat een belachelijk standpunt. Alsof jij voor anderen mag bepalen wat hun cultuur zou mogen zijn! Plus je aanname dat samenwerking blijkbaar per definitie een goed iets is. Gaan we ook samenwerken met IS? Of ga je je daaruit draaien door te zeggen dat zij niet willen samenwerken en wij dan opeens geen obligatie tot samenwerking meer hebben -- want een drogreden is, want ze willen ongetwijfeld wel samenwerken als het op hun voorwaarden is. Maar ik vermoed dat jij dat niet zou willen. Waarom niet, als samenwerking belangrijker is dan cultuur?
 
Cultuur houdt geen politieke aktie in? Wat is dat voor een onzin?

Klopt, dat zei ik ook niet. Ik zei dat elke politieke actie als cultuur kan worden beschouwd onder jouw definitie. Ik zei niet dat cultuur niets te maken heeft met politieke acties. Je draait mijn positie om.

Hoewel er wel naar gehandeld lijkt te worden

Zou dat niet kunnen omdat je door je eigen ideologie vindt wat je wil vinden?

Wat een belachelijk standpunt. Alsof jij voor anderen mag bepalen wat hun cultuur zou mogen zijn!

Dan moest je als land de Algemene Verklaring van de Rechten van de Mens niet ondertekenen. Heeft elk EU-land gedaan, nu wordt er op basis van een moderne interpretatie van de tekst gehandeld, want die impliceert samenwerking door civiele gelijkheid. Tot zover je gedoe met ISIS ook, ik zeg helemaal niet dat alle samenwerking goed is.
 
EU burgers zijn nou eenmaal nationalistisch in de zin van dat dat de grootste schaal is waarin men wil samenwerken wanneer het aankomt op zaken van leven en dood. Dus woning, werk, zorg, defensie, sociaal vangnet, etc.

Nu kunnen (lokale) culturen met gedeelde humanistische waarden (dus binnen europa en de ontwikkelde wereld) prima samenwerken. EU politici willen daar onder het mom van diversiteit samenwerking door onderwerping (islam) en onderdrukking (communisme) opdringen.

Dit gaat tegen de vrije wil in van nationalistische burgers en de pan-nationalistische bureaucratie is dus een vorm van tirannie.

Overigens zijn er gewoon rapporten over letterlijk replacement migration voor de EU en hoe wenselijk dat is. Dus intentie hoeven we niet ver voor te zoeken.

Kwaadaardig.

Dan moest je als land de Algemene Verklaring van de Rechten van de Mens niet ondertekenen. Heeft elk EU-land gedaan, nu wordt er op basis van een moderne interpretatie van de tekst gehandeld, want die impliceert samenwerking door civiele gelijkheid. Tot zover je gedoe met ISIS ook, ik zeg helemaal niet dat alle samenwerking goed is.
Er is ook recht tot zelfbeschikking van volkeren. Ik weet niet hoe het politiek precies geregeld is (VN?) maar opererend vanuit het oogpunt dat zulke rechten natuurlijk zijn en niet door politici gegeven worden lijkt me dat civiele gelijkheid hoe dan ook niet mag resulteren in verdrukking van een ethniciteit, cultuur.
 
Back
Naar boven