XXL Nutrition

Is 'targeting' van de beenspieren net boven de knieën mogelijk, met name van de 'teardrop' ?

Bezoekers in dit topic

Schwarzeneggertje

Colossal Veteran
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
14.685
Waardering
12.151
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
17%
Ik zie, ook bij top bodybuilders, taps toelopende benen met relatief grote omvang bij de liezen, maar relatief dun boven de knieën (Arnold, Phil Heath, Shawn Roden) - en 'rechte' benen (Bertil Fox, Dorian Yates, Roelly Winklaar). De laatste groep heeft met name een betere ontwikkeling van de m. vastus medialis, en vaak een mindere ontwikkeling van m. adductor longus (vooral Yates).

Zelf behoor ik tot de eerste groep en zou wat meer ontwikkeling van de spieren aan de onderste 10cm van mijn benen willen. Ik krijg echter de indruk dat de vorm van mijn benen, onafhankelijk van training, hetzelfde blijft. In periodes dat ik aan zwaar kniebuigen deed waren de spieren bij mijn knieën behoorlijk ontwikkeld maar de adductoren, glutes en hamstrings duidelijk beter. En als ik ze helemaal niet train, vooral als ik ook nog aan cardio doe, verdwijnen de spieren boven mijn knieën bijna volledig, met name de teardrop, maar blijven mijn adductoren vrij dik.

Zijn er oefeningen of variaties van oefeningen, om specifiek de medialis aan te pakken?

Er zijn een aantal complicaties: door hartproblemen kan ik niet meer heel zwaar trainen, ik heb hele dunne botten (bij mannen met een zware botstructuur lijken de knieën sowieso gespierder) en er is geen Hackenschmidt machine in mijn sportschool.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Zijn ROM en hoe ver je knieën naar voren gaan niet de enige/voornaamste variabelen die je kunt veranderen? Beiden maximaliseren om de spieren quadriceps vanaf de knieën het meest te benutten tov hamstrings en glutes?

Atg squats, en die kunnen met 1 been als het niet zwaar mag en je geen vervangend apparaat hebt die je tot dezelfde positie laat trainen. Paused zodat je door enige bounce niet alsnog dat stukje onderin je quads wat minder gebruikt. Daarvan merk ik ook het meest rond m'n knieeën waar ik anders alle squat kracht uit de posterior chain haal. En eventueel een variant van extensions?
 
Zijn ROM en hoe ver je knieën naar voren gaan niet de enige/voornaamste variabelen die je kunt veranderen? Beiden maximaliseren om de spieren quadriceps vanaf de knieën het meest te benutten tov hamstrings en glutes?

Atg squats, en die kunnen met 1 been als het niet zwaar mag en je geen vervangend apparaat hebt die je tot dezelfde positie laat trainen. Paused zodat je door enige bounce niet alsnog dat stukje onderin je quads wat minder gebruikt. Daarvan merk ik ook het meest rond m'n knieeën waar ik anders alle squat kracht uit de posterior chain haal. En eventueel een variant van extensions?

Dank je, hier lijkt veel bruikbaars bij te zitten.
 
Functie van dat gedeelte is tocpakh vooral het strekken? Dus oefeningen waarin je strekt. Leg extention, sissy squat, setjes met andere reps op bv leg press, bovenste deel van walking lunges, ect?

Of daarop focussen echt nut heeft, weet ik niet. Zou knap zijn als je dikke pootjes hebt, en je geen druppel ziet. En als jij al zegt dat de vorm van je benen hetzelfde blijft, zoek je misschien niet in de juiste hoek? Je zegt dat je niet zwaar kan trainen vanwege je hart (heftig). Ik weet gelukkig niets van hartproblemen.... Maar zwaar trainen kan op veel manieren. Wellicht kritisch kijken naar wat je wel kan?
 
Zijn ROM en hoe ver je knieën naar voren gaan niet de enige/voornaamste variabelen die je kunt veranderen? Beiden maximaliseren om de spieren quadriceps vanaf de knieën het meest te benutten tov hamstrings en glutes?

Atg squats, en die kunnen met 1 been als het niet zwaar mag en je geen vervangend apparaat hebt die je tot dezelfde positie laat trainen. Paused zodat je door enige bounce niet alsnog dat stukje onderin je quads wat minder gebruikt. Daarvan merk ik ook het meest rond m'n knieeën waar ik anders alle squat kracht uit de posterior chain haal. En eventueel een variant van extensions?
Pistol squats?
Is toch vooral zwaar voor de stabilisatie spieren? En dat is dit toch niet?
 
onhandig (ik)
 
Laatst bewerkt:
Functie van dat gedeelte is tocpakh vooral het strekken? Dus oefeningen waarin je strekt. Leg extention, sissy squat, setjes met andere reps op bv leg press, bovenste deel van walking lunges, ect?

Of daarop focussen echt nut heeft, weet ik niet. Zou knap zijn als je dikke pootjes hebt, en je geen druppel ziet. En als jij al zegt dat de vorm van je benen hetzelfde blijft, zoek je misschien niet in de juiste hoek? Je zegt dat je niet zwaar kan trainen vanwege je hart (heftig). Ik weet gelukkig niets van hartproblemen.... Maar zwaar trainen kan op veel manieren. Wellicht kritisch kijken naar wat je wel kan?
Bedankt voor de bijdrage! Sissy squats was ik helemaal vergeten, moet BW worden want ook geen apparaat hier. Moet daarbij wel uitkijken, want mijn knieën zijn versleten (nog een complicatie).

Ik denk dus echt dat er somatotypes zijn op dit gebied, mogelijk gerelateerd aan biomechanica. Mijn eigen benen zijn erg dik bij mijn liezen en erg dun bij mijn knieën. Van nature ook dikke glutes en geen kuiten. Die kuiten heb ik vroger wel goed weten te ontwikkelen met superzware standing calf raises, maar dat is een ander verhaal. Toen ik (ook vroger) aan powerlifting deed waren de verhoudingen hetzelfde, alleen kuiten wist ik te 'corrigeren'.
 
Pistol squats?
Is toch vooral zwaar voor de stabilisatie spieren? En dat is dit toch niet?
Wel die ROM van pistol squats. Als je er de stabiliteit en flexibiliteit voor hebt kunnen die ook, zelfs weighted.

Ik heb die niet en doe daarom ongeveer zoiets op een grote verhoging met het andere been gewoon omlaag, of stepups voor net zo'n maximale ROM. Eventueel nog iets vasthouden voor de balans.

Gewichtvest of een dumbbell erbij en je kunt je quads heel veel laten doen met weinig gewicht.

Maar die beweging en vooral de ROM zal ook met bepaalde apparaten te doen zijn, single leg legpress.
 
Zijn sissy squats niet onzettend slecht voor de knie'tjes?
Die overweging heeft me er inderdaad van weerhouden een toestel daarvoor te kopen, toen ik nog een homegym had. Mijn knieën zijn zo slecht dat ik moeilijk loop en alleen een wandelingetje kan maken op zachte ondergrond. Aan de andere kant lijken ze niet achteruit te gaan van licht squatten, leg presses en extensions, of fietsen in een licht verzet.
 
Ik heb het vermoeden dat het vooral aanleg is.
Ik ook.

Maar ik weet bijvoorbeeld uit het verleden dat daar wel wat aan te modificeren valt. Had dus gewoon geen kuiten, ze waren niet eens slecht te noemen. Maar die reageerden wel echt goed bij de juiste prikkel. Mijn pec ontwikkeling is ook altijd rampzalig geweest, ondanks dat bankdrukken mijn lievelingsoefening is, werd er zelfs om uitgelachen. Nu ik dat bankdrukken heb vervangen door een aantal andere oefeningen lijkt het beter te gaan (hoewel nog steeds niet goed gezien de prioriteit, intensiteit en het volume).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een oefening meegekregen van een fysiotherapeut nadat ik m'n knie opgefokt had.

Single leg legextension, met heel weinig gewicht en een kleine rom. Je extend je been compleet, dan laat je em een klein beetje terugkomen, en dan weer volle extensie. 2 secs vasthouden. Dus van bijna lockout tot een klein beetje terug, circa 30 graden. 5kg is genoeg.

Volgens haar was deze oefening heel goed om de knie te versterken. Het heeft mij veel geholpen om stabiliteit terug te krijgen in m'n knie.
 
Ik ook.

Maar ik weet bijvoorbeeld uit het verleden dat daar wel wat aan te modificeren valt. Had dus gewoon geen kuiten, ze waren niet eens slecht te noemen. Maar die reageerden wel echt goed bij de juiste prikkel. Mijn pec ontwikkeling is ook altijd rampzalig geweest, ondanks dat bankdrukken mijn lievelingsoefening is, werd er zelf om uitgelachen. Nu ik dat bankdrukken heb vervangen door een aantal andere oefeningen lijkt het beter te gaan (hoewel nog steeds niet goed gezien de prioriteit, intensiteit en het volume). .
Volledige spiergroepen die achterlopen is niet de juiste vergelijking hiervoor. Bankdrukken bijvoorbeeld is juist een matige oefening voor de ontwikkeling van de pectoralis major, hier zijn, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, veel betere alternatieven voor.
De vorm van een spier is niet te veranderen, alle koppen van de quadriceps hebben dezelfde functie en hier kan je dus geen nadruk op leggen, al helemaal niet een bepaald deel van een spierbuik.
 
Volledige spiergroepen die achterlopen is niet de juiste vergelijking hiervoor. Bankdrukken bijvoorbeeld is juist een matige oefening voor de ontwikkeling van de pectoralis major, hier zijn, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, veel betere alternatieven voor.
De vorm van een spier is niet te veranderen, alle koppen hebben dezelfde functie.
Goed punt, maar volgens mij te generaliserend zoals jij het stelt. Het gaat niet helemaal op als die aparte koppen bv. niet allemaal monoarticulair zijn, zoals bij de kuiten en de triceps. En schouders zijn volgens mij enorm plastisch (te vormen).
 
Bedankt voor de bijdrage! Sissy squats was ik helemaal vergeten, moet BW worden want ook geen apparaat hier. Moet daarbij wel uitkijken, want mijn knieën zijn versleten (nog een complicatie).

Ik denk dus echt dat er somatotypes zijn op dit gebied, mogelijk gerelateerd aan biomechanica. Mijn eigen benen zijn erg dik bij mijn liezen en erg dun bij mijn knieën. Van nature ook dikke glutes en geen kuiten. Die kuiten heb ik vroger wel goed weten te ontwikkelen met superzware standing calf raises, maar dat is een ander verhaal. Toen ik (ook vroger) aan powerlifting deed waren de verhoudingen hetzelfde, alleen kuiten wist ik te 'corrigeren'.
Het een kan het ander ook versterken he.
Al op EMG (+ spier / oefening) wezen googlen?
 
Ik ben ook in.. wil wel eens af van mijn bambi beentjes :(
 
Back
Naar boven