Fitness Seller

Is uitslapen goed of slecht voor de spieren?

Bezoekers in dit topic

NasiSpeciaal

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 dec 2012
Berichten
385
Waardering
85
Lengte
1m90
Massa
95kg
Vetpercentage
12%
Nou heb ik het over 12 uur slapen. Ik kan het doen met 6 uur slaap maar als ik een dag vrij heb kan ik zo 12 uur achter elkaar slapen. Vervolgens sta ik op met honger als een beer. Voor het slapen gaan neem ik caseine, havermout en soja melk. Dat is na 7-8 uur wel verteerd. Het klinkt mij dus logisch dat ik daarvan afval terwijl ik juist wil aankomen. Nu heb ik wat research gedaan en vind ik op internet bijna alleen maar artikelen die beweren dat uitslapen slecht voor de lijn is omdat je niet beweegt en daarom dus aankomt.

Mijn vraag is dus of uitslapen slecht voor de spiergroei is.
 
Te kort slapen is slecht voor de lijn. Uitslapen doet je lichaam uit zichzelf omdat je dat dan ws nodig hebt. Dan is langer achter elkaar 6 uurtjes blijkbaar toch eigenlijk net te weinig.

Als je er lang slaapt kom je idd ergens een beetje voeding te kort maar je zal bar weinig massa kwijt raken van een keer extra slapen. Dat vul je echt wel weer aan.
Je kan ook een wekker zetten en tussendoor ff wat eten en dan doorslapen. Of doe op een ander moment van de dag nog ff een tukkie ?
 
Je stelt eigenlijk drie vragen.

Is uitslapen slecht voor de spieren? Ja, voor bijvoorbeeld de nek, schouder en rug wel, afhankelijk van hoe je ligt, omdat ze daarvan stijver worden.

Kom je van uitslapen aan? Nee, uitslapen/lang slapen zorgt er niet voor dat je aan komt of af valt, dat is onzin.

Is uitslapen slecht voor de spiergroei? Nee, ook niet.
 
Heb gelezen dat als je groeit je minimum 8 uur per dag moet slapen zodat jouw spieren kunnen herstellen. Slaap je minder dan 6 uur of slaap je meer dan 12 uur per dag kan het een effect hebben op jouw hart. Wat de exacte gevolgen zijn weet ik niet meer want ik heb het artikel enkele jaren terug gelezen.

De ene voelt zich goed in zijn vel als hij 6 uur per dag slaapt terwijl de andere minimum 10 uur moet slapen. Slaap gewoon voldoende, hier en daar wat slaap inhalen zal geen kwaad kunnen.
 
Bedankt voor de reacties. De vraag stelde ik omdat ik vanmorgen tot mijn verbazing om 11 uur wakker werd en gisteren al om 11 uur sliep. Voel me niet uitgeruster dan anders maar weet wel dat ik nog maar op 1100kcal zit en behoorlijk vol. Normaal zit ik om deze tijd al op 1600. Ik vind het nu wel lastig om te beslissen of ik nog flink wat havermout in de blender moet gooien om aan die 1600 te komen. Anders haal ik waarschijnlijk nooit mijn doel van 3700.

Maar misschien heb ik omdat ik 4 uur extra sliep ook wel minder kcals nodig vandaag. Dus kan ik vandaag voor 3400 gaan.
Of is dit bullshit?
 
Ik heb weleens gehoord dat je lang/diep genoeg moet slapen voor het optimaal aanmaken van HGH.
Geen idee of dit broscience is, ben er eigenlijk wel benieuwd naar :P

Uitslapen zorgt er niet voor dat je afvalt hoor.
Gewoon zorgen dat je je kcals binnen krijgt, misschien moet je alleen 2 meals achter elkaar eten omdat je de eerste gemist hebt.
Ik zou niet minder gaan eten dan normaal omdat je nu 4 uur extra geslapen hebt.
 
Ik heb weleens gehoord dat je lang/diep genoeg moet slapen voor het optimaal aanmaken van HGH. Geen idee of dit broscience is, ben er eigenlijk wel benieuwd naar :P Uitslapen zorgt er niet voor dat je afvalt hoor. Gewoon zorgen dat je je kcals binnen krijgt, misschien moet je alleen 2 meals achter elkaar eten omdat je de eerste gemist hebt. Ik zou niet minder gaan eten dan normaal omdat je nu 4 uur extra geslapen hebt.
ik denk eerder dat GH vrijkomt in je slaap, dacht meer bepaald de REM slaap
 
Bedankt voor de reacties. De vraag stelde ik omdat ik vanmorgen tot mijn verbazing om 11 uur wakker werd en gisteren al om 11 uur sliep. Voel me niet uitgeruster dan anders maar weet wel dat ik nog maar op 1100kcal zit en behoorlijk vol. Normaal zit ik om deze tijd al op 1600. Ik vind het nu wel lastig om te beslissen of ik nog flink wat havermout in de blender moet gooien om aan die 1600 te komen. Anders haal ik waarschijnlijk nooit mijn doel van 3700. Maar misschien heb ik omdat ik 4 uur extra sliep ook wel minder kcals nodig vandaag. Dus kan ik vandaag voor 3400 gaan. Of is dit bullshit?

1: Tuurlijk zit je vol, het is ochtend voor jou.
2: Jij hebt een glazen bol waarin je ziet, wanneer je straks in slaap zal vallen?
3: Je druk maken om 400 kcals, adem in en uit...
4: Leuk dat je alles strikt wil doen, maar sommigen hier leven alsof ze wedstrijden draaien, terwijl ze net begonnen zijn.
5:
first-world-problems.png
 
Lijkt me geen eenduidig antwoord mogelijk haha. Te lang slapen werkt bij mij in elk geval indirect avarechts dan ben ik geen drol waard en train ik dus ook voor geen meter.
Regelmaat en voldoende slaap dus 8 a 9 uur werkt voor mij het beste, en uiteraard voor het slapen gaan nog wat eiwit en bij het ontbijt ook direct.
 
1: Tuurlijk zit je vol, het is ochtend voor jou.
2: Jij hebt een glazen bol waarin je ziet, wanneer je straks in slaap zal vallen?
3: Je druk maken om 400 kcals, adem in en uit...
4: Leuk dat je alles strikt wil doen, maar sommigen hier leven alsof ze wedstrijden draaien, terwijl ze net begonnen zijn.
5:
first-world-problems.png

Ik ben niet aan de AAS:D. Mensen worden moe van gasten die zich op dit moment aanmelden en vragen hoe ze een sixpack krijgen. Maarja leef je alsof je wedstrijden draait dan kwets je blijkbaar ook iemand.???
 
Ik ben niet aan de AAS:D. Mensen worden moe van gasten die zich op dit moment aanmelden en vragen hoe ze een sixpack krijgen. Maarja leef je alsof je wedstrijden draait dan kwets je blijkbaar ook iemand.???

Als je leeft, traint en voedt alsof je wedstrijden draait wordt het meestal te moeilijk. Voeding en zelfs de soort voeding wordt dan ook zeer belangrijk, velen willen en kunnen dat niet handelen.
Waar voor de ene elk procentje winst meetelt willen anderen zich daar niet druk om hoeven maken en liever elk procentje ook ontkennen.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Nasi, wees gewoon niet te obsessief met de sport, als er iets mis gaat of de gains vallen wat tegen, is er vaak grote teleurstelling bij velen, en zij geven dan wel eens op ja... Daarom take it easy, dit is een lange termijn sport, waarin veel geduld nodig is, wil maar zeggen als je eens wat minder eet, of het gaat eens minder, dan mag het jouw gedachtes niet zo bespelen, zorg dat het leuk blijft. Succes met jouw doelen. :)
 
Nou heb ik het over 12 uur slapen. Ik kan het doen met 6 uur slaap maar als ik een dag vrij heb kan ik zo 12 uur achter elkaar slapen. Vervolgens sta ik op met honger als een beer. Voor het slapen gaan neem ik caseine, havermout en soja melk. Dat is na 7-8 uur wel verteerd. Het klinkt mij dus logisch dat ik daarvan afval terwijl ik juist wil aankomen. Nu heb ik wat research gedaan en vind ik op internet bijna alleen maar artikelen die beweren dat uitslapen slecht voor de lijn is omdat je niet beweegt en daarom dus aankomt.

Mijn vraag is dus of uitslapen slecht voor de spiergroei is.


In je slaap genezen wonden sneller.

Spieren die groeien is simpelweg niets meer dan spieren die beschadigd zijn en scheurtjes die weer genezen dus daar heb je je antwoord al.

Goed slapen is heel belangrijk
 
Gebruik eens ZMA je zult het wel merken :D
 
Je stelt eigenlijk drie vragen.

Is uitslapen slecht voor de spieren? Ja, voor bijvoorbeeld de nek, schouder en rug wel, afhankelijk van hoe je ligt, omdat ze daarvan stijver worden.

Kom je van uitslapen aan? Nee, uitslapen/lang slapen zorgt er niet voor dat je aan komt of af valt, dat is onzin.

Is uitslapen slecht voor de spiergroei? Nee, ook niet.

''Na uitslapen is toch slecht voor de spieren''.Dus het is beter in het ochtends geen zware spieren rek oefeningen te doen? En hardlopen?
 
''Na uitslapen is toch slecht voor de spieren''.Dus het is beter in het ochtends geen zware spieren rek oefeningen te doen? En hardlopen?

Het kán slecht zijn voor de spieren, zoals ik al zei, afhankelijk van hoe je ligt.
Je kunt prima in de ochtend trainen, rekken en strekken (juist goed) en hardlopen, maar ik zou niet gelijk vanuit je bed, nauwelijks bewegen en dan vol op zwaar trainen. Opwarmen is altijd goed.
 
Zoveel replies en nog niemand die aankaart dat 6u slaap slechter gaat zijn voor je gainz dan af en toe uitslapen? Rust is na trainen en voeding het belangrijkste.

http://www.bodybuilding.com/fun/behar2.htm

Wellicht zegt niemand dit, omdat het niet waar is? :)
Elk lichaam heeft een ander aantal uur slaap nodig.

Heel mooi, dit staat in jouw links:

"THE AMOUNT OF REST AND RECOVERY TIME AN INDIVIDUAL NEEDS WILL VARY FROM PERSON TO PERSON." (...) Studies show that as we age we need less rest, but those studies are not geared towards competitive bodybuilders. The best recommendation I could give to a bodybuilder regarding what is the proper amount of rest is to advise him to listen to his/her body.
 
Ik slaap al jaren zonder wekker. Strak 8 uur per nacht, soms een kwartiertje meer of minder. Heb nooit behoefte om langer te slapen en ik ga er van uit dat m'n lichaam me wakker maakt wanneer het genoeg gehad heeft. Ik heb nul wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat dat een goede manier is om het te doen, maar ik weet wel dat ik erg geen flikker van bak in de gym als ik per ongeluk toch een keer m'n wekker moet zetten.
 
Ik heb weleens gehoord dat je lang/diep genoeg moet slapen voor het optimaal aanmaken van HGH.
Geen idee of dit broscience is, ben er eigenlijk wel benieuwd naar :P

Uitslapen zorgt er niet voor dat je afvalt hoor.
Gewoon zorgen dat je je kcals binnen krijgt, misschien moet je alleen 2 meals achter elkaar eten omdat je de eerste gemist hebt.
Ik zou niet minder gaan eten dan normaal omdat je nu 4 uur extra geslapen hebt.

Naar mijn weten gebeurt dit in de eerste drie uur van je slaap.
 
Back
Naar boven