MuscleMeat

Is vitamine D effectief nuttig voor spieren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Marcus99

Cool Novice
Lid geworden
17 mrt 2014
Berichten
186
Waardering
5
Lengte
1m89
Massa
90kg
Waar is vitamine D nu eigenlijk goed voor behalve dat het calciumopname voor botten verbeterd?

Doet dit ook iets voor de spieren?

En belangrijk, hoeveel microgram per dag best nemen, met/zonder eten en best 's avonds (las ergens dat je er moe kan van worden :rolleyes:)
 
Vitamine D doet heel veel voor de spieren.

http://search.freefind.com/find.html?id=38869215&pageid=r&mode=ALL&n=0&query=vitamine+d

2000IU is meestal een goede dagelijkse dosis. Sommige nemen tot 5000 IU per dag zonder problemen.

ik zou niet weten waarom vit D veel doet voor de spieren?

---------- Toegevoegd om 10:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:55 ----------

in me cut slik ik ook die 5000 maar dan om de dag (stond in de bijsluiter)
normaal neem ik nieks van vitamine pillen maar merk wel dat ik meer energie heb dan vorig jaar met me cut. weet niet of het hier aan ligt.

Da's het placebo effect of dat is dan toevallig. A propos, ik neem ook al jaren 2000 tot 5000iu per dag maar mij fitter voelen of meer energie hebben, dat heb ik nooit gehad.
 
ik zou niet weten waarom vit D veel doet voor de spieren?

Da's het placebo effect of dat is dan toevallig. A propos, ik neem ook al jaren 2000 tot 5000iu per dag maar mij fitter voelen of meer energie hebben, dat heb ik nooit gehad.

Vitamine D is betrokken bij meer dan 1000 processen in je lichaam die effect hebben op de spiergroei. Alleen al dat het een testbooster is zorgt al indirect voor meer spiergroei.

Kan inderdaad placebo zijn, maar ik heb hetzelfde gehad. Voelde me energieker en sterker toen ik voor het eerst vitamine D nam. Bovendien kan een tekort aan vitamine D je ook moe maken. Vitamine D supplementie verhelpt dit probleem dus hoeft zeker geen placebo te zijn. Ik ken een collega die niet sport, maar wel erg moe was. Ging naar de dokter en bleek vitamine D te kort te hebben in zijn bloed. Kreeg vitamine D3 mee en hij voelde zich al snel weer als vanouds.

Vitamine D3 is de enige vitamine die ik supplementeer.
 
kom niet veel buiten dus supplementeer d3 crew
 
Vitamine D doet heel veel voor de spieren.

http://search.freefind.com/find.html?id=38869215&pageid=r&mode=ALL&n=0&query=vitamine+d

2000IU is meestal een goede dagelijkse dosis. Sommige nemen tot 5000 IU per dag zonder problemen.

Heb ik het goed dat 2000IU = 50 mcg en 5000IU zelfs 125 mcg

Is het niet best van met 25 of zelfs 10 mcg te beginnen gezien D toch kan opstapelen of gaat dan niet veel doen?

Moet je vit D inname aanpassen naargelang bulken vs cutten?
 
Vitamine D is betrokken bij meer dan 1000 processen in je lichaam die effect hebben op de spiergroei. Alleen al dat het een testbooster is zorgt al indirect voor meer spiergroei.

Kan inderdaad placebo zijn, maar ik heb hetzelfde gehad. Voelde me energieker en sterker toen ik voor het eerst vitamine D nam. Bovendien kan een tekort aan vitamine D je ook moe maken. Vitamine D supplementie verhelpt dit probleem dus hoeft zeker geen placebo te zijn. Ik ken een collega die niet sport, maar wel erg moe was. Ging naar de dokter en bleek vitamine D te kort te hebben in zijn bloed. Kreeg vitamine D3 mee en hij voelde zich al snel weer als vanouds.

Vitamine D3 is de enige vitamine die ik supplementeer.

Daar zeg je het. Van Vit D wordt je niet energieker maar van een tekort kan je misschien wat moe zijn. Da's voor mij toch een groot verschil. Dat zal zo zijn met de meeste tekorten. Spiergroei? Daar is dat toch te zwak voor. 't Is maar een vitamine, vergeet dat niet. Zo veel invloed hebben die processen niet. 't Is niet omdat je vit D gaat slikken, dat je een kilo zwaarder zal worden door meer spiergroei of dat je plots progressie zal maken met de bench press.

---------- Toegevoegd om 12:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:13 ----------

Heb ik het goed dat 2000IU = 50 mcg en 5000IU zelfs 125 mcg

Is het niet best van met 25 of zelfs 10 mcg te beginnen gezien D toch kan opstapelen of gaat dan niet veel doen?

Moet je vit D inname aanpassen naargelang bulken vs cutten?

Waarom in mcg? Op de meeste (misschien zelfs alle) vit D die verkocht wordt, wordt de hoeveelheid in IU (of IE in het Nederlands) uitgedrukt. Vit D is inderdaad niet wateroplosbaar maar vetoplosbaar en dus wordt het teveel niet met de urine uitgescheiden maar in het vet opgeslagen. Maar als je na een tijdje gebruik je bloed laat nemen, zal je wel zien dat je met 2000 IU per dag nog goed binnen de normale waardes blijft.
 
Daar zeg je het. Van Vit D wordt je niet energieker maar van een tekort kan je misschien wat moe zijn. Da's voor mij toch een groot verschil. Dat zal zo zijn met de meeste tekorten. Spiergroei? Daar is dat toch te zwak voor. 't Is maar een vitamine, vergeet dat niet. Zo veel invloed hebben die processen niet. 't Is niet omdat je vit D gaat slikken, dat je een kilo zwaarder zal worden door meer spiergroei of dat je plots progressie zal maken met de bench press.
"Het is maar een vitamine" vind ik toch wel de raarste statement ooit. Al is het alleen al omdat vitamine D eigenlijk geen vitamine is, en daarnaast gewoon een ligand is voor een intracellulaire receptor, net als testosteron om maar iets te noemen (behoort zelfs tot de secosteroiden, verschil is met name een gebroken ring t.o.v. steroiden, en dan nog de grote side-chain). De potentie afleiden uit een benaming is gewoon totaal ongegrond.

Punt met vitamine D, is dat heel veel mensen nu eenmaal insufficient zijn voor deze vitamine. Ik heb helaas geen cijfers van de normale, gezonde populatie van Nederland, maar we vinden niet ver van huis (Duitsland) bij atleten van 8 tot 27 jaar een EXTREEM tekort (<25 nmol/l) bij 37% [1].

Gezien het, net als testosteron, na binding met zijn intracellulaire receptor als transcriptiefactor fungeert, regelt het dus de expressie van genen. In vitro bij myocyten laat zien dat het leidt tot een verhoogde fosforylatie van ERK1/2, met resulterend een hogere mTORC1 activatie [2]. Daarnaast stimuleert het ook IGFBP-3 expressie, een van de IGF bindingseiwitten die een positieve invloed heeft op de effecten van IGF-I op spierweefsel, op een directe wijze (vitamine D response element ligt in de promoter regio van het gen) [3].

Klinisch gezien is er weinig direct onderzoek nog gedaan bij atleten (bij ouderen stimuleert het bijv. wel direct hypertrofie van type II spiervezels). Iig. wordt momenteel een optimale concentratie met het oog op sportprestaties (beetje ruim begrip) op zo'n 125 nmol/l geschat [4].

Wil nu niet beweren dat je hier opeens de hulk van wordt, absoluut niet, maar je argumenten zijn echt heel ongegrond. Zoals gewoonlijk kom je namelijk ook niet verder dan je n=ikke observaties.

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1921165
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11741312
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14963110
4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19346976
 
Back
Naar boven