Fitness Seller

Islam nieuw vak op Nederlandse basisscholen

Bezoekers in dit topic

Dat zal vast een heel kritisch pakket zijn...

Is de Islamitische Scholen Bestuurs Organisatie overigens niet ook een religieuze organisatie? (zoals halverwege het artikel als punt van kritiek wordt gegeven op 'islamonderwijs' dat voorheen werd gegeven).

Onderwijs óver een bepaalde religie hoeft imo verder niet per definitie verkeerd te zijn. (in bepaalde zin miss wel essentieel) Lijkt me bijvoorbeeld een mooi idee om de Joodse gemeenschap over het christendom, de christenen over de Islam te laten schrijven en de islamieten over het jodendom. :D
 
Zo kijk eens aan dan
We gaan vooruit:D


Ik vind jou een heel eng mannetje, zo'n radicaal persoontje die snakt naar een islamitische wereldheerschappij. Zum kotsen!
 
Tja ik hoor hier uitspraken als 'beter dat dan radicaliseren in moskee of thuis' maar denk je dat ze daarmee stoppen als het op school erbij komt? Kom zeg, op school leren over de niet-radicale zijde en in moskee/thuis leren over de radicale zijde. Ander argument: 'het is niet slecht om over alle godsdiensten wat te weten' ik vraag me af waarom? Je hebt er helemaal niets aan om werk te vinden, en als je niet gelooft dan interesseerd het je ook niet. Je gaat mensen in school toch ook niet leren over marsmannetjes met groene pakjes aan, of het vliegend spaghettimonster? Dus waarom moeten ze wel examen afleggen over een of ander geloof? Ik hoop alleen maar dat deze lessen een vrije keuze zijn en dat er ook zoiets is als zedenleer (kregen wij vroeger als atheïsten). Want leerlingen verplichten te leren over iets dat ze gewoon grote onzin vinden is wel erg triest. Maar wat wil je ook met een overheid die aan de ene kant pro-islam is (pvda) en aan de andere kant pro-christelijk (cda). Nederland gaat steeds meer naar de klote (België is ook goed bezig trouwens met Brussel op kop).
 
Tja ik hoor hier uitspraken als 'beter dat dan radicaliseren in moskee of thuis' maar denk je dat ze daarmee stoppen als het op school erbij komt? Kom zeg, op school leren over de niet-radicale zijde en in moskee/thuis leren over de radicale zijde. Ander argument: 'het is niet slecht om over alle godsdiensten wat te weten' ik vraag me af waarom? Je hebt er helemaal niets aan om werk te vinden, en als je niet gelooft dan interesseerd het je ook niet. Je gaat mensen in school toch ook niet leren over marsmannetjes met groene pakjes aan, of het vliegend spaghettimonster? Dus waarom moeten ze wel examen afleggen over een of ander geloof? Ik hoop alleen maar dat deze lessen een vrije keuze zijn en dat er ook zoiets is als zedenleer (kregen wij vroeger als atheïsten). Want leerlingen verplichten te leren over iets dat ze gewoon grote onzin vinden is wel erg triest. Maar wat wil je ook met een overheid die aan de ene kant pro-islam is (pvda) en aan de andere kant pro-christelijk (cda). Nederland gaat steeds meer naar de klote (België is ook goed bezig trouwens met Brussel op kop).

Zeker een punt, maar ik denk dat, gezien de invloed van religies om ons heen, een zekere vorm van onderwijs hierover positieve zaken met zich mee kan brengen. De logica die in principe in de wiskunde klas aangeleerd kan worden, kan in deze ook een verheldering zijn. :D
Overigens is het miss idd beter om, mocht het onderwijs niet een bepaalde kleuring kunnen verliezen (leraren die zich om wat voor reden ook niet met een bepaald curriculum kunnen vereenzelvigen oid), het dan maar helemaal te schrappen.
Maar als er een plek is waar aangeleerd kan worden er openlijk over te discussiëren (en misschien nog belangrijker: waarom er over gediscussieerd moet worden), dan is het school wel imo.
 
Denk dat een vak waarbij je wat leert over de verschillende godsdiensten in de wereld best wel goed is. Een vak over alleen de Islam lijkt me daarom een minder goed idee, behalve als het als keuze vak wordt aangeboden.

Zolang de overeenkomsten tussen mensen niet uit het oog worden verloren...
En het gaat hier wel over basisscholen, dus van keuzevakken is geen sprake.

Eigenlijk vind ik dat kinderen op deze leeftijd lekker kind moeten kunnen zijn, zonder zich druk te maken over vragen waar volwassen ook weinig zinnigs over te melden hebben. Maar als zij er dan toch mee geconfronteerd worden, thuis en in hun omgeving ontkom je er haast niet aan.

Laat dan of alle belangrijke visies der levensbeschouwingen aan bod komen, of niets. En dan liefst onder een neutrale noemer als maatschappijleer.

Zeker een punt, maar ik denk dat, gezien de invloed van religies om ons heen, een zekere vorm van onderwijs hierover positieve zaken met zich mee kan brengen. De logica die in principe in de wiskunde klas aangeleerd kan worden, kan in deze ook een verheldering zijn. :D
Overigens is het miss idd beter om, mocht het onderwijs niet een bepaalde kleuring kunnen verliezen (leraren die zich om wat voor reden ook niet met een bepaald curriculum kunnen vereenzelvigen oid), het dan maar helemaal te schrappen.
Maar als er een plek is waar aangeleerd kan worden er openlijk over te discussiëren (en misschien nog belangrijker: waarom er over gediscussieerd moet worden), dan is het school wel imo.

Goed punt! Zal het beroep van leraar er echter niet makkelijker op maken. Laten ze daar eens methodes voor ontwikkelen.

Misschien een beter idee voor middelbare scholen. Gevaar is alleen dat de een school, of leraar persoonlijk zijn eigen stempel op dit soort zaken zou gaan drukken zoals nu al gebeurd op scholen. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik wens niet gedwongen mee te betalen een stukje verzuiling! :mad:

Een school is bedoeld om mensen slimmer te maken, niet dommer.
 
Laatst bewerkt:
Zeker een punt, maar ik denk dat, gezien de invloed van religies om ons heen, een zekere vorm van onderwijs hierover positieve zaken met zich mee kan brengen. De logica die in principe in de wiskunde klas aangeleerd kan worden, kan in deze ook een verheldering zijn. :D
Overigens is het miss idd beter om, mocht het onderwijs niet een bepaalde kleuring kunnen verliezen (leraren die zich om wat voor reden ook niet met een bepaald curriculum kunnen vereenzelvigen oid), het dan maar helemaal te schrappen.
Maar als er een plek is waar aangeleerd kan worden er openlijk over te discussiëren (en misschien nog belangrijker: waarom er over gediscussieerd moet worden), dan is het school wel imo.
Je zou beetje lestijd kunnen besteden aan 'religie' bijvoorbeeld de geschiedenis ervan. Dan leert men ook meteen over de gruwelijke gebeurtenissen die religie met zich heeft meegebracht. Maar om elke aparte religie een vak te maken is je reinste waanzin. Dit stimuleerd volgens alleen maar de aanhang ervan, terwijl school vooral zou moeten gaan over evolutieleer ed.

Dus beter nog: maak ervan een allesomvattende les waarin zowel de evolutietheorie als religie aan bod komen. Maar blijkbaar past dat niet in de kraam van de overheid. Die danst liefst naar de ppen van de islam, die een steeds sterkere greep lijkt te krijgen over de maatschappij.
 
Je zou beetje lestijd kunnen besteden aan 'religie' bijvoorbeeld de geschiedenis ervan. Dan leert men ook meteen over de gruwelijke gebeurtenissen die religie met zich heeft meegebracht. Maar om elke aparte religie een vak te maken is je reinste waanzin. Dit stimuleerd volgens alleen maar de aanhang ervan, terwijl school vooral zou moeten gaan over evolutieleer ed.

Dus beter nog: maak ervan een allesomvattende les waarin zowel de evolutietheorie als religie aan bod komen. Maar blijkbaar past dat niet in de kraam van de overheid. Die danst liefst naar de ppen van de islam, die een steeds sterkere greep lijkt te krijgen over de maatschappij.

Helemaal eens :D (dit is ook wat ik in gedachten had met godsdienst onderwijs) Evolutie hoort gewoon in de biologieles thuis, is imo niet echt een alternatief voor een religie en je hebt de kans dat mensen het op één hoop met religie gaan gooien. (is toch ook gewoon een geloof? <- k*trepliek)
Evolutie is een welluidend antwoord op ontstaansgeschiedenissen in tegenstelling tot de crap die religies verkondigen.

Ik citeer Sir Peter Medawar:

"It is naive to suppose that the acceptance of evolution theory depends upon the evidence of a number of so-called 'proofs'; it depends rather upon the fact that the evolutionary theory permeates and supports every branch of biological science, much as the notion of the roundness of the earth underlies all geodesy and all cosmological theories on which the shap of the erath has a bearing. Thus anti-avolutionism is of the same stature as flat-earthism."

Hetgeen natuurlijk ook als een argument voor invoering van evolutie in dergelijke lessen is aan te voeren, maar dan geeft het wel aan dat het bijv de religies zelf verklaart. Evolutie is imo het niet het antwoord op religieuze nonsense, dat is rationeel denken. (en evolutie komt daaruit voort)
 
ik ben geen racist maar dit slaat toch echt alles.. wat is het volgende.. bidden tussen elk lesuur met een moslim matje ofzo
 
ik stel voor dat er coïtus les komt op school, met hele lekkere dames van lichte zede als leraressen. Vrouwen leren hoe ze goed moeten ppen, en mannen.... mogen leren hoe ze verwent moeten worden :D Natuurlijk helpen de leraressen ook een handje [letterlijk soms]

beter idee dan die waar et topic over gaat?
Jonko 4 President, oh wacht ik zit niet meer op school
 
Back
Naar boven