XXL Nutrition

Islamitisch Terrorisme (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ja, dat weet ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ik zonder Christelijke opvoeding of Christelijke voorouders op dat gebied niet een tegenstelde aard zou hebben. Bewijzigen kan ik dit niet.
Dat dachten mensen die aan proeven a la het Stanford gevangenisexperiment meededen aanvankelijk ook. Er is wel het een en ander op aan te merken maar je omgeving heeft echt invloed. Er moet iets zijn dat in jou triggert en dan ontsteekt. Zelfde als mensen met een depressie, die gevoeligheid zit in bepaalde mensen en soms worden die nooit depressief, soms wel en dat komt vaak door een of meerdere (externe) trigger(s). Ik ben ervan overtuigd dat het slechtste in ieder mens zit. De een heeft alleen heel veel meer triggers nodig, dan anderen.
 
Laatst bewerkt:
Maar jij bent dan nog wel van mening dat die normen en waarden door de mens gevormd zijn.

Zeker.

Alle ethische, ideologische en religieuze stromingen hebben in ieder geval één ding gemeen met elkaar, het brandmerk "made by homo sapiens"
 
Laatst bewerkt:
Amen
 
Ja, dat weet ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ik zonder Christelijke opvoeding of Christelijke voorouders op dat gebied niet een tegenstelde aard zou hebben. Bewijzigen kan ik dit niet.

Dat valt ook niet te bewijzen, maar het zou beste kunnen zijn dat je in een gegeven omstandigheid:
- qua nature een menslievende, respectvolle en geweldloze aard hebt...
- maar door een hierboven prevalerende invloed vanuit nurture, tegenovergestelde dingen doet.

Maar goed, nature/nurture is dusdanig interessant dat het een eigen topic verdiend.
 
Dat dachten mensen die aan proeven a la het Stanford gevangenisexperiment meededen aanvankelijk ook. Er is wel het een en ander op aan te merken maar je omgeving heeft echt invloed. Er moet iets zijn dat in jou triggert en dan ontsteekt. Zelfde als mensen met een depressie, die gevoeligheid zit in bepaalde mensen en soms worden die nooit depressief, soms wel en dat komt vaak door een of meerdere (externe) trigger(s). Ik ben ervan overtuigd dat het slechtste in ieder mens zit. De een heeft alleen heel veel meer triggers nodig, dan anderen.


Niet onaardig als voorbeeldfunctie :)
 
Ik vind jou best een verstandig mens en iedereen mag van mij geloven dat ethisch handelen er eerst was en daarna de religie. Ik geloof dit graag andersom. Geen issue verder :)

Dank je, ik denk dat jij ook een prima nadenkend mens bent en natuurlijk mag jij dat "andersom" geloven.
Het ligt voor de hand dat de meeste gelovigen dat ook doen, omdat ze het leven beschouwen vanuit een perspectief van creationisme (schepping) en predestinatie (voorbestemdheid).

Dit staat lijnrecht tegenover hoe -doorgaans- niet-religieuzen daar naar kijken, namelijk vanuit evolutionaire mechanismen en de daaruit voortvloeiend willekeur der dingen.
Zo lang dit zo is, zullen we in de discussie nooit echt dicht tot een consensus kunnen komen, omdat de basis-perceptie en filosofische premisse t.a.v. de levensvragen totaal tegenovergesteld is.

Ook geen issue en niks persoonlijks verder. :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn tegenwoordig ook islamitische geleerden die de evolutie theorie voor een gedeelte overnemen in combinatie met het creationisme. Als in; er is zeker evolutie en sommigen zeggen zelfs de "big bang", maar dit kan ook de methode van god zijn geweest om de wereld te scheppen. Het fijne weet ik hier niet van :)
 
Wat slim van ze.
Maar waar is God of Allah dan vandaan gekomen. En als God of Allah zo machtig en oud zijn Waarom ontving Odin dan de runnen, lang voordat men toen van Christus of Allah had gehoord ?
 
Maar waar is God of Allah dan vandaan gekomen. En als God of Allah zo machtig en oud zijn Waarom ontving Odin dan de runnen, lang voordat men toen van Christus of Allah had gehoord ?

Wij geloven dat Adam de 1e profeet was. Trouwens, de islam gelooft dat Moses (Musa) ook een profeet was van Allah. Allah is letterlijk Arabisch voor "God" (de Arabische Christenen noemen god ook "Allah"). De Islam en Quran zijn gestuurd naar Mohammed, de laatste profeet, maar zeker niet de 1e en enige :)
 
lijkt me echt zonde van de tijd om zelfs maar 1 minuut te besteden aan het bestuderen /belijden van welk geloof dan ook
Bodybuilding is ook een religie. :P
 
Maar waar is God of Allah dan vandaan gekomen. En als God of Allah zo machtig en oud zijn Waarom ontving Odin dan de runnen, lang voordat men toen van Christus of Allah had gehoord ?
Er moet iets zijn dat in jou triggert en dan ontsteekt.
Misschien interessant om over te denken als bezeten worden door archetypeische denkbeelden. Die oa in religieuze teksten zijn vastgelegd.

Als een stelletje achterlijke barbaren over mo gaat lezen/horen kunnen die verhalen ze overnemen. Voorheen hetzelfde met het oude testament, of verhalen van Odin, en boze europeanen met een boontje te schillen. Kan me voorstellen dat als je persoonlijk beter ontwikkelt bent en het leven je redelijk meezit dat je meer identificeert met de mooie dingen en context rond de verhalen en wat minder met het onthoofden van vervelende ongelovigen die je leven en culturele waardes bedreigen.

Verlichting in de islam zou dan wat minder afslachtjihad en wat meer de tegenhangende controlerende krachten en hogere waardes beschrijven en tolerantie ipv onderwerping verder in de cultuur/maatschappij opnemen.

Maar het lijkt me ook een vergissing om te vergeten dat die invloeden altijd rond ons hangen omdat ze ook uit onzelf voort komen. Risico bij atheisten die denken dat ze geheel rationeel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als een stelletje achterlijke barbaren over mo gaat lezen/horen kunnen die verhalen ze overnemen. Voorheen hetzelfde met het oude testament, of verhalen van Odin, en boze europeanen met een boontje te schillen.
Dat blijkt ook uit onderzoek. Kansloze jongeren die zich dan bij dergelijke clubjes aansluiten om een (deel)identiteit te hebben c.q. ontwikkelen. Broederschap. Aanzien. Herkenning.
 
Islamitisch terrorisme is zo'n prachtig links pleonasme.
 
Niemand heeft de Koran “bedacht.” De Koran werd neergezonden aan Muhammad ﷺ door de Almachtige God (Allah) via de engel Gabriël (Djibriel in het Arabisch). Daarna memoriseerde hij hem en leerde hij hem op zijn beurt aan zijn metgezellen. Het woord “Koran” betekent eigenlijk “recitatie” (gesproken woorden).

Muhammad moet nogal een goed geheugen hebben gehad om alles te memoriseren.
In praktijk wist hij nog maar half wat onze Gabriël had verteld en vulde de rest aan met eigen waanideeën. Dit gaat ook op voor de bijbel of elk ander verzonnen samenraapsel.

Iedereen kent het wel, zet een groepje mensen samen en laat iemand een verhaal vertellen. Eens dat het verhaal de laatste persoon heeft bereikt is het volledig verdraait. Zo worden ook mythes gevormd. Dit wordt opgenomen doorheen de tijd, en het verhaal wordt nog meer vervormd wat uiteindelijk leid tot verschillende waarheden en interpretaties.
 
Mohammed (pbuh) heeft de Quran ook niet geschreven. Profeet Mohammed kon niet eens lezen of schrijven. Zijn volgeling Abu Bakr heeft de stukken samengevoegd tot de Heilige Quran. Ook hij heeft het niet "geschreven", maar goed. Fijn dat je met woorden als "waanideeën" komt. Moge Allah (swt) je vergeven, Insha'Allah!
 
Mohammed (pbuh) heeft de Quran ook niet geschreven. Profeet Mohammed kon niet eens lezen of schrijven. Zijn volgeling Abu Bakr heeft de stukken samengevoegd tot de Heilige Quran. Ook hij heeft het niet "geschreven", maar goed. Fijn dat je met woorden als "waanideeën" komt. Moge Allah (swt) je vergeven, Insha'Allah!
Hij kon niet lezen of schrijven, hoe weet hij dan of zijn volgeling wel het juiste heeft genoteerd/samengevoegd :roflol::roflol:
 
Fijn dat je met woorden als "waanideeën" komt. Moge Allah (swt) je vergeven, Insha'Allah!

Dat is -of je het nou leuk vindt of niet- ons recht op vrijheid van meningsuiting.

Dat jij zegt dat "allah hem moge vergeven" impliceert dat hij iets fout/verkeerd doet en dat is helemaal niet het geval.
 
Dat impliceert alleen dat als Allah (swt) bestaat, ik hoop dat het hem vergeven wordt. Ik heb er overigens geen moeite mee als ik ongelijk blijk te hebben. Sterker nog, ik kom er denk ik beter vanaf zonder god als met god tot nu toe. Alleen geloof ik wel... Ieder zijn ding. Als Allah niet bestaat, denk ik nog steeds dat ik er op geen enkele manier slechter op ben geworden door de leer van de islam te volgen :)
 
Back
Naar boven