XXL Nutrition

Israël & Joodse Diaspora (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

de achterban niet positief. De huidige politieke leiding heeft zich er al 5-6 jaar niet over uitgesproken.
Ik vraag me af hoe de Arabische landen denken over de Turkse ambities een regionale dominante factor en/of de woordvoerder van de Sunnitisch Islam te worden?
Een minder gevaarlijk Iran?

Uiteindelijk buigen de meeste landen in die regio (niet dat dat voor Nederland heel anders is/zal zijn) voor geld. Of dat nu voor China is of voor de VS.
 
Ik vraag me af hoe de Arabische landen denken over de Turkse ambities een regionale dominante factor en/of de woordvoerder van de Sunnitisch Islam te worden?
Een minder gevaarlijk Iran?

Uiteindelijk buigen de meeste landen in die regio (niet dat dat voor Nederland heel anders is/zal zijn) voor geld. Of dat nu voor China is of voor de VS.

goede vraag.
De arabische landen die ‘oliestaten’ zijn vinden dat (ambities Turkije) natuurlijk niet leuk. Maar aan de andere kant hebben zij niet meer dan olie(geld). Ze hebben geen productie van ‘wetenschap’ of militaire middelen. Eigenlijk produceren ze vrij weinig (buiten wat levensmiddelen zoals dadels om).
Aan de andere kant heeft Turkije geen olie of gas (niet op de schaal van wat Iran of de Saoedies hebben) maar wel het 1 op na sterkste leger van de NAVO. Ook produceert Turkije tegenwoordig veel zelf op militair gebied, ook hoogwaardige technologische middelen. De rest begin ik maar niet over.
Dus zowel Iran en de Arabieren kijken wel uit met de stappen die ze zetten tegen de Turken.
De armere Arabische gebieden zoals Jemen hebben zoveel ellende binnen de grenzen dat ze hun neus niet eens boven water kunnen houden.

Wel wil ik erbij vermelden dat wat wij zien in de media absoluut niet strookt met de werkelijkheid. Althans, dit is mijn persoonlijke ervaring. Dus we weten gewoon niet wat er achter gesloten deuren gaande is.
De Amerikanen zullen het nooit toestaan dat Israël in het nauw wordt gedreven en voorlopig is Turkije (vanwege de militaire macht) voor hen de beste partner om orde in de chaos te brengen in die regio.
Ik begin nog maar niet over rebellenlegers zoals de PKK en ISIS die gefinancierd worden door staten die een stok achter de deur willen houden om politieke druk uit te kunnen oefenen.

Al met al, moeilijke materie. Al helemaal als je geen ‘diepgaande’ kennis hebt over de regio en welke factoren er allemaal meespelen voor diverse landen.
 
Back
Naar boven