XXL Nutrition

IT - support branche

Bezoekers in dit topic

Woekkes

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
13 mei 2010
Berichten
820
Waardering
24
Lengte
1m50
Massa
160kg
Vetpercentage
1%
Hallo iedereen

Voor een nieuwe job moet ik me wegwijs maken in de IT branche en meer bepaald in de tak "support" van de IT. Hieronder vallen verschillende domeinen waaronder de helpdesk/service desk en 1st & 2nd line engineering. Zelf heb ik geen achtergrond in de IT maar ik zou we wel dit aparte wereldje met het bijhorende vakjargon eigen moeten maken... Hebben jullie enig idee hoe ik dit zo efficiënt mogelijk kan doen? Ik denk hierbij aan bv artikels, boeken, sites,... die jullie kunnen aanraden?

Grtz
 
Je maakt het nu wel heel breed.
Kom je in het beheer terecht? of ga je meer in de richting van de servicedesk?

In geval van beheer zou je je kunnen afvragen of je meer in de Microsoft- ofmeer in de unix/linux hoek terecht komt.

In ieder geval om incident/problem/change management wat te begrijpen: de meeste (middel) grote organisaties gebruiken ITIL als kapstok voor al die processen. Daar is genoeg over te vinden op het wereld wijde web.
 
Je maakt het nu wel heel breed.
Kom je in het beheer terecht? of ga je meer in de richting van de servicedesk?

In geval van beheer zou je je kunnen afvragen of je meer in de Microsoft- ofmeer in de unix/linux hoek terecht komt.

In ieder geval om incident/problem/change management wat te begrijpen: de meeste (middel) grote organisaties gebruiken ITIL als kapstok voor al die processen. Daar is genoeg over te vinden op het wereld wijde web.

Hey Tinus,

Ik ga voornamelijk in aanraking komen met service desk - 1st/2nd line support & field engineers... Ik moet zelfs niets leren (bv. hoe praktisch een bepaald probleem op te lossen) maar moet wel deze mensen kunnen "begrijpen" als ze over hun branche en hun dagelijkse activiteiten bezig zijn
 
He Woekes,

Dan zou ik in ieder geval wat over ITIL lezen.Zoals ik al schreef heel veel organisaties richten een boel van de processen in volgens ITIL methodologie. Dan krijg je een beetje gevoel bij de processen die gebruikt worden binnen een organisatie. Zou ik,als ik jou was niet al te veel diepte zoeken maar eerder de breedte (je weet immers nu toch nog niet echt waar je aan toe bent).
Daarnaast ... een boekje linux voor dummies en windows voor dummies ofzo.

Waarschijnlijk heb je nu nog totaal geen beeld van de applicaties,dus over applicaties etc. kun je nu nog niet veel leren/lezen.

Anyway....leuk dynamisch werkveld waarschijnlijk. Je zou ook wat meer inde soft-skills kunnen investeren.
Anyway....een inde ICT....altijd doorvragen....in 9 van de 10 gevallen bedoelt de persoon aan de andere kant van de telefoon iets anders dan wat ze zeggen.
LSD.....Luisteren Samenvatten Doorvragen.

Succes man, ben benieuwd hoe het je zal vergaan.
 
Ik zou het onderzoek beperken tot enkel de vakgebieden waarin het bedrijf werkzaam is. Blijf het altijd een rare keuze vinden als er managers aangesteld worden die geen enkele relevante achtergrond hebben, maar wellicht heb je uitstekende leiderschapskwaliteiten, hetgeen er vaak aan schort als je heel technisch onderlegd personeel hebt.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Ga je werken in een kleine compact bedrijf of ga je werken voor een grote overheids instantie ?

Kleine bedrijven doen vaak hun intake , 1ste en 2de lijns zelf , medewerker belt , en jij helpt direct aan de telefoon , en gaat bij eventuele vragen langs het bureau van medewerker en lost probleem op

Grote bedrijven en overheidsinstanties hebben vaak een IT support desk die kleine storingen telefonisch oplossen , daarnaast is het inboeken en doorrouteren naar een 2de of 3de lijns support .
Bij een klein bedrijf heb je veel bredere kennis nodig, bij een overheidsinstantie is een basis kennis IT voldoende
 
En beetje verdiepen in de helpdesktools zoals TOPdesk etc
 
En beetje verdiepen in de helpdesktools zoals TOPdesk etc

Denk dat hij daar zelf niet mee zal gaan werken, lijkt me verspilde moeite.en energie.
 
Denk dat hij daar zelf niet mee zal gaan werken, lijkt me verspilde moeite.en energie.

Misschien niet maar elke Helpdesker en Supportengineer zal het hebben over het registratiepakket waar alles in binnenkomt.
 
En daarmee is meteen alles genoemd dat hij moet weten :p
 
ITIL is ook het eerste dat mij te binnen schiet...

BISL is ook interessant om jezelf wat in te verdiepen!
 
ITIL is ook het eerste dat mij te binnen schiet...

BISL is ook interessant om jezelf wat in te verdiepen!
ITIL is leuk als je job ook daadwerkelijk volgens het ITIL proces werkt. Heel vaak wordt hier een eigen draai aan gegeven waardoor je er iets minder aan hebt.

Woekkes: ik kan je heel veel vertellen over IT support -en beheer (doe het inmiddels bijna 12 jaar), maar wellicht dat het handig is om over je eigen job te vertellen zodat we een beter beeld hebben wat voor jou relevant is, en wat niet.
 
He Woekes,

Dan zou ik in ieder geval wat over ITIL lezen.Zoals ik al schreef heel veel organisaties richten een boel van de processen in volgens ITIL methodologie. Dan krijg je een beetje gevoel bij de processen die gebruikt worden binnen een organisatie. Zou ik,als ik jou was niet al te veel diepte zoeken maar eerder de breedte (je weet immers nu toch nog niet echt waar je aan toe bent).
Daarnaast ... een boekje linux voor dummies en windows voor dummies ofzo.

Waarschijnlijk heb je nu nog totaal geen beeld van de applicaties,dus over applicaties etc. kun je nu nog niet veel leren/lezen.

Anyway....leuk dynamisch werkveld waarschijnlijk. Je zou ook wat meer inde soft-skills kunnen investeren.
Anyway....een inde ICT....altijd doorvragen....in 9 van de 10 gevallen bedoelt de persoon aan de andere kant van de telefoon iets anders dan wat ze zeggen.
LSD.....Luisteren Samenvatten Doorvragen.

Succes man, ben benieuwd hoe het je zal vergaan.

Thnx, veel met ICT'ers praten lijkt me idd een goede methode!

Ik zou het onderzoek beperken tot enkel de vakgebieden waarin het bedrijf werkzaam is. Blijf het altijd een rare keuze vinden als er managers aangesteld worden die geen enkele relevante achtergrond hebben, maar wellicht heb je uitstekende leiderschapskwaliteiten, hetgeen er vaak aan schort als je heel technisch onderlegd personeel hebt.

Jammer genoeg word ik niet als manager aangesteld :p Maar ik ga wel heel nauw met zeer technische profielen samenwerken!

Ga je werken in een kleine compact bedrijf of ga je werken voor een grote overheids instantie ?

Kleine bedrijven doen vaak hun intake , 1ste en 2de lijns zelf , medewerker belt , en jij helpt direct aan de telefoon , en gaat bij eventuele vragen langs het bureau van medewerker en lost probleem op

Grote bedrijven en overheidsinstanties hebben vaak een IT support desk die kleine storingen telefonisch oplossen , daarnaast is het inboeken en doorrouteren naar een 2de of 3de lijns support .
Bij een klein bedrijf heb je veel bredere kennis nodig, bij een overheidsinstantie is een basis kennis IT voldoende

Denk dat hij daar zelf niet mee zal gaan werken, lijkt me verspilde moeite.en energie.

Ik ga idd zelf niet met de programma's moeten werken maar ik zou wel goed moeten weten wat bv. sterke technical skills zijn of wat de "betere" certificaties zijn.. Voorlopig gebruik in gewoon google maar er is zovéél wat van toepassing kan zijn op support/helpdesk, 1e en 2e lijn support enz.

ITIL is leuk als je job ook daadwerkelijk volgens het ITIL proces werkt. Heel vaak wordt hier een eigen draai aan gegeven waardoor je er iets minder aan hebt.

Woekkes: ik kan je heel veel vertellen over IT support -en beheer (doe het inmiddels bijna 12 jaar), maar wellicht dat het handig is om over je eigen job te vertellen zodat we een beter beeld hebben wat voor jou relevant is, en wat niet.

Ik ga zelf als gespecialiseerd recruiter aan de slag met enkel en alleen IT profielen. Het is wel zo dat ik eerst een training van 6 maanden moet volgen vooraleer ik daadwerkelijk de markt mag optrekken. Deze training gaat wel enkel over het "recruitment" zelf en niet over alles wat met de markt IT zelf te maken heeft... Dit moeten we zelf zien op te bouwen en te begrijpen.
 
Back
Naar boven