MuscleMeat

IVDM - April 2017 - Niels Gordijn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.195
Waardering
8.335
We hebben weer een nieuw interview van de maand! Dit keer van een welbekend Sterkste Man-deelnemer met fantastische prestaties in zowel het powerliften als de Sterkste Man-wedstrijden. Daarnaast heeft hij zowaar een eigen wikipedia-pagina!: Niels Gordijn!

Laten we hem gauw het vuur aan de schenen gaan leggen.


Niels, allereerst bedankt voor het deelnemen aan het IVDM. Laten we gauw beginnen. Hoe en wanneer ben je in aanraking gekomen met krachtsport?
Ik wilde van kleins af aan altijd het leger in en wist dat mijn kracht & conditie daarvoor optimaal moest zijn. Toen ik 17 was kwam ik echt serieus in de sportschool om te trainen. Je kent het wel in het begin met wat vrienden naar de sportschool meer geinen en doen. Toch raakte ik vrij snel volledig verslaafd aan krachttraining en werden de trainingen steeds serieuzer! Ook werd al snel duidelijk dat ik aanleg had om kracht op te bouwen. Ik begon ook steeds meer en meer op internet te zoeken over voeding en krachttraining. Ik was verslaafd ;)

Dat je aanleg hebt om kracht op te bouwen is ondertussen wel gebleken, duurde het lang voor je begon te trainen op strongman onderdelen en hoe ben je daarbij terecht gekomen?
Ja dat duurde eigenlijk vrij lang! Ik doe nu 11 jaar aan krachtsport en pas na 6 jaar trainen kwam ik in aanraking met sterkste man. Ik was de uitdaging in het "bodybuilden" behoorlijk kwijt. De dumbbells in de sportschool werden maar niet verzwaard en ik wist dat ik het uitdagender moest gaan maken voor mijzelf! Toen ben ik gaan zoeken en kwam ik al gauw op dit forum terecht! Ik zag daar topics over trainingen met tractorbanden en dacht gelijk, dat is echt wat voor mij! Dus ik direct naar de plaatselijke bandenboer om zo'n joekel van een band te scoren. Eenmaal thuis meteen mee gaan trainen en eigenlijk begon daar het avontuur om steeds meer richting de bekende sterkste man onderdelen te trainen.

En welk van die sterkste man onderdelen ligt jou het beste, en waarom? En wat mogen ze van jou gerust schrappen?
Welk onderdeel me het beste ligt, dat is een lastige vraag. Er is niet persee 1 onderdeel wat er heeel erg bovenuit steekt. Wat me wel goed ligt is schouderkracht. Ik kies dus voor de loglift. Er zijn wel onderdelen waar ik vind dat ik beter op kan worden! Vooral medley's en laadraces behoren daarbij! 1 onderdeel wat er voor mij niet in hoeft is een front hold. Puur omdat er naar mijn mening genoeg andere oefeningen zijn om kracht/uithouding te testen die meer bij sterkste man passen.

Kun je ons iets vertellen over hoe een week training er voor jou uit ziet? Hoe steekt je schema in elkaar?

Op dit moment train ik 4x fullbody. Verder doe ik 2x per week conditiewerk. Totaal train ik dus 6x per week.

Dag 1 draait het voornamelijk om de barbell squat en bench press
Dag 2 deadlift en overhead press
Dag 3 assistance op LB en wederom overhead presses op het programma.
Dag 4 sterkste man onderdelen

De assistance oefeningen pakken vooral mijn weakpoints aan (logisch) en ik zit momenteel nog in mijn revalidatie traject dus doe enorm veel oefeningen die de spierem rondom het schoudergewricht stabiliseren.

Je zegt in revalidatie te zitten, aan je schouder neem ik dus aan? Hoe is dat zo gekomen?
Ja, inderdaad mijn linker schouder. Waardoor het komt is niet 100% zeker te zeggen. Vroeger heb ik een keer vrij lelijk mijn schouder uit de kom gehad, een vriend van me heeft hem toen terug gezet. Natuurlijk is dat niet helemaal gegaan hoe het hoorde en er wordt door de orthopeed gedacht dat ik daar wat beschadigd heb. Vanaf toen kon ik bijvoorbeeld ook geen behind the neck press meer. Heb het toen wat rust gegeven en begon weer gewoon met trainen. Ging goed tot zo'n 2 jaar geleden. Ik wilde eerst proberen concervatief te revalideren en heb sinds die tijd toch 2 NK's gedraaid met een schouder/arm die niet 100% was. Tot afgelopen jaar het op het NK echt goed fout ging. Toen moest ik echt geopereerd worden. Ze hebben uiteindelijk een stukje van mijn sleutelbeen verwijderd. Over het algemeen is het beloop erg gunstig alleen de grote vraag is of dat ook bij die gewichten zo is die je bij de sterkste man tilt... Tot op heden gaat het beloop erg goed alleen doordat ze bot hebben doorgezaagd is ook het vlies om een bot door gegaan. Vooral dat herstel duurt enorm lang, denk aan 12 maanden!

[600p]
15251681_1169005499861301_1068216898329509888_n.jpg

[/600p]

Hoe ziet een dag voeding eruit voor een sterkste man? Hoeveel kcal werk je zoal weg? Komt dit heel strikt, of kan je hier los mee omgaan?
Ik eet absoluut niet alles wat ik maar kan vinden. Ben begonnen met fitness wat al gauw echt bodybuilding werd en daar hoort stricte voeding echt bij. Denk dat als je daar eenmaal aan begint dat er nooit meer af gaat.

Ik heb voor wedstrijden wel rond de 7000 cal gezeten. Nu tegenwoordig niet meer en zit ik rond de 5000 cal.
Mijn eiwitten haal ik voornamelijk uit; kip, vis, ei eiwit, whey, melk
Mijn vetten haal ik voornamelijk uit; noten, pindakaas, vette vis
Mijn koolhydraten haal ik voornamelijk uit; rijst, havermout, fruit, aardappelen, pasta

Wel alles afgewogen en hanteer nu een 30 / 50 / 20 % e/k/v.

Kunnen we je na de revalidatie terug verwachten op het strijdveld?
Zodra mijn schouder weer 100% belastbaar is ben ik terug! Er is echter wel een maar en dat is als blijkt dat het niet mogelijk is en ik maar voor bijvoorbeeld 95% terug kan komen moet ik er heel erg hard over nadenken. Dat komt vooral doordat ik nu 2 jaar lang mee draai met de Sterkste man van NL op 90/95 % van wat ik eigenlijk kan. Dat komt dan door verschillende oorzaken zoals deze schouderblessure die al 2 jaar speelde. Maar ook door net op het moment van de wedstrijd een flinke griep te hebben, etc etc. Nou begrijp ik allemaal dat dat allemaal bij de sport hoort. Alleen ik vind het ook belangrijk de lol er wel in te houden en daar hoort bij dat ik alles moet kunnen geven op een wedstrijd. En de lol is er voor mij wel een beetje af om op 90% een wedstrijd in te gaan waar je het hele jaar door alles voor laat.
Sowieso is deze schouder blessure niet alleen een probleem geweest op de loglift maar ook op ander onderdelen belemmerde het mijn kunnen waardoor het natuurlijk nog vervelender werd.

Maar mits er geen rare dingen gebeuren zien jullie mij gewoon terug in de Sterkste Man vd wereld!

Zoals sommigen misschien al wel weten baat je ook een eigen gym uit, in principe kun je dus stellen dat je van je hobby je beroep hebt kunnen maken?
Klopt, eigenlijk sinds ik in 2013 aan de Sterkste Man van NL meedeed en gelijk 3de werd. Werd het allemaal een stuk serieuzer, ik moest een eigen trainingslocatie hebben, sowieso wilde ik verder met personal training (wat ik al jaren gaf) en toen kwamen we eigenlijk op het idee om een sportschool te beginnen. Ik wilde een sportschool waar je echt goed kan trainen. Eigenlijk de ideale gym voor kracht en conditie training. Ik denk dat we daar uiteindelijk behoorlijk in geslaagd zijn. Het klopt dat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt, ik denk ook echt dat je het merkt als je als lid in een sportschool traint waar de eigenaar liefhebber is van de sport of wanneer je er een commercieel persoon hebt zitten die weinig met krachttraining heeft.

Powerbase Fitness is sinds februari naar 1 deur verder verhuisd. We zijn nu groter, hebben meer materiaal en dus zijn er nog meer mogelijkheden. Bij ons kan je ideaal uit de voeten mits je behoefte hebt aan: krachttraining, powerlifting, conditioning, strongman, bodybuilding, crossfit trainingen. Wil je meer informatie is het het makkelijkst als je even op onze website kijkt: www.powerbase-fitness.nl.

XXL Base is ontstaan doordat ik het zelf erg prettig vind om mijn trainingen te loggen. De applicaties die ik in de appstore tegen kwam waren alleen heel erg beperkt. Je zat eigenlijk in elke app met hetzelfde probleem. Je hebt een vakje herhalingen en een vakje gewichten en eventueel een vakje opmerkingen. Wil je zoals bij Strongman of Crossfit ook tijd aan een oefening vastleggen of afstand etc. etc. Heb je al gauw een probleem. Nou kun je er natuurlijk voor kiezen om je trainingen bij te houden in Excel daar heb je dat probleem niet. Ik zelf vind het prettig om mijn trainingen altijd bij de hand te hebben. Het was duidelijk er moest dus een App komen:)

Het voordeel van XXL Base is dat het logboek een kladblok is met de brains van een computer. Je hebt letterlijk alle vrijheid om je trainingen te loggen, opmerkingen te plaatsen, welke vormen je ook wilt bijhouden echt alles kan. Die data wordt in record pagina's allemaal bijgehouden zodat je het later terug kan zien. Wil je meer informatie over XXL Base zoek de app op in de stores:)

Heb je ook voorbeelden binnen de sport? Zo ja, wie en waarom?
Mijn absolute voorbeeld is Brian Shaw. Ik vind hem enorm compleet en hij benaderd alles zeer professioneel! Vind het dan ook niks geks waarom hij jongens als Thor, Eddie en Z van zich afhoudt.

Wat ook een groot voorbeeld voor me is is Mariusz Pudzianowski. Deze man was enorm fit maar ook sterk! Zeker die combi is binnen de sterkste man wereld enorm belangrijk. En vind het ook gaaf dat hij na zijn strongman carriere even als prof in mma verder gaat.

Wat ik van mezelf maak is een beetje van beide mannen die hierboven staan. De power van Shaw met de conditie van Mariusz! Ik denk dat je dan een enorm gevaarlijke tegenstander bent.

Wat zijn absolute do's en don'ts voor mensen die ook strongman training willen gaan doen?

Niet rushen.. Je ziet vaak dat beginnende jongens zonder techniek op orde enorm bezig zijn met meer en meer kg tillen! Techniek is alles en zelfs als je je techniek op orde hebt is periodiseren enorm belangrijk. Wil je echt sterker worden zul je slim moeten trainen en niet zomaar wat doen.

Wat ik echt adviseer is investeren in de sport die je wilt gaan doen. Bij voetbal krijg je voetbaltraining en bij tennis krijg je tennisles. Er is eigenlijk niemand die een sport doet zonder training en uitleg. Als je strongman wilt gaan doen zul je dus iemand moeten hebben die je goed kan uitleggen hoe je dit moet aanpakken. Het is niet zomaar wat onderdelen trainen naast een standaard trainingsschema. Het kan echt beter!

[600p]
13671775_1257519974288278_697936134_n.jpg

[/600p]

Wat heeft je strongman carrière je tot nu toe opgeleverd? Wat heb je zoal gewonnen, of aan welke toernooien heb je meegedaan? Wat zijn je PR's?
In 2013 ben ik begonnen met Sterkste Man, ik besloot mijn allereerste wedstrijd een kwalificatiewedstrijd mee te doen. Daar werd ik gelijk 2de en zo wist ik me gelijk te plaatsen voor de Sterkste Man van NL 2013. Op de finale werd ik gelijk 3de van Nederland. 2014 werd ik 2de van Nederland, 2015 werd ik net geen eerste maar 2de van Nederland en in 2016 viel ik helaas met een blessure uit... Daar ben ik nog herstellende van.. Ik heb in 2013 ook meegedaan aan het Sterkste Team van NL met Matthieu Onderdijk. We werden toen 2de van NL. In 2016 heb ik hier nog eens aan deelgenomen met Mike Oerlemans, toen werden we de nummer 1 van NL. Verder heb ik nog enkele internationale Champions league wedstrijden meegedaan waar mijn beste klassering de 6de plek was.

Verder heb ik enkele officiële en onofficiële records staan. Waaronder het Nederlands record op de deadlift 420kg, Ik heb het record 8 flips op de tireflip van 420kg (voor zover ik weet). Dat was overigens een halve seconden langzamer als Hafthor (the mountain). Ik heb de zwaarste stone of strength getild 220kg op 132cm en ik heb in training nog wat leuke gewichten boven mijn hoofd geduwd, nee zonder gekheid zonder blessure afgelopen jaar had ik een 195/200kg in me op de loglift.

Als ik dit zo lees ben ik natuurlijk als een raket de Sterkste Man wereld in gevlogen, heb goed gepresteerd maar ben alleen onderweg vergeten het echt af te maken. Tijdens het revalideren begin je je daar enorm aan te ergeren. Je mag niet zwaar trainen en moet je enorm inhouden. Wat ervoor zorgt dat ik nu nog meer gedreven ben. Mijn motivatie is beter dan ooit en ben vastberaden een comeback te maken!

Wat zou jij graag willen veranderen in de krachtsportwereld, als je dat kon doen?
De krachtsportwereld gaat volgens mij aardig goed op het moment. Het taboe op squats en deadlifts is sterk aan het verminderen en je ziet ook steeds meer dames serieuze krachttraining doen. Ik denk dat dat erg belangrijk is voor de sport.

Wat ik wel graag wat meer zou willen zien in de Strongman wereld is een wat betere test wat betreft allroundheid. Het hele lichaam wordt wel aangesproken tijdens de wedstrijden. Ook wordt je getest op maximaal kracht, (kracht) uithouding, maar wat tegenwoordig ontbreekt is een fatsoenlijke test op (kracht) conditie! Ga je terug in de tijd had je laadraces van tot wel 4/5 minuten. Vaak ook nog op bijvoorbeeld los zand. Dan hebben we het over een kracht conditie test. Nu zie je veel laadraces die maximaal 40 seconden duren. Jammer want echt conditie test je er niet mee. Die test is nu in weze nog lichter conditioneel dan log op reps voor max 60 seconden. De laadrace is wat mij betreft nu te kort voor een fitheids meting en ik vind dat hier de fitste dit onderdeel moet winnen en niet persee de sterkste die eigenlijk niet fit is;)

Voordelen:
Krijgt een klassement wat meer in punten wisselt ipv enkel de top 3 die alles winnen.
Krijgt betere fysieken waardoor volgens mij ook indirect ook meer kijkers zullen komen.

Heb je tips voor een betere loglift en wat raad je aan ter assistence?
Zeker, moet wel zeggen dat zonder iemand te zien liften het moeilijk is tips te geven voor een betere loglift. Iedereen maakt eigenlijk andere fouten. Maar zal de 2 meest voorkomende fouten behandelen.

1. De clean, je ziet zo enorm vaak een verkeerde clean waardoor je onnodig je energie/kracht niveau verlaagd voor de press. Clean je dus technisch beter zul je meer over hebben voor de press. Dit geldt voor maximaal beurten maar natuurlijk ook voor reps wanneer je clean and presses (moet) doen.
2. Stabiliteit, ook hier zie je vaak problemen. Net na de clean of tijdens het pressen. Een goude regel voor een stabiele logpress is span je glutes samen! Ik sppan bewust mijn glutes meteen na de clean voor het opvangen van de log op mijn borst en na de legdrive tijdens de press. Je zult merken dat je veel stabieler staat:)

Assistence is niet aan te geven als je niet weet wat iemand zijn bottleneck is.

Wat ik sowieso adviseer aan de beginnende sterkste mannen. Volg een aantal lessen of volg een workshop. Het kost geld maar de investering levert je zoveel op wat je jarenlang kan gebruiken.

Meer info over workshops vind je hier:
WORKSHOPS - Powerbase Fitness

[600p]
12965658_1147531351944561_785675617_n.jpg

[/600p]

Stel dat ik wil beginnen met strongman, kan ik dan ook in jouw gym terecht, zonder ervaring? Moet je heel erg sterk zijn om er mee te beginnen?
Ja natuurlijk! Die vraag krijg ik vaker, in onze gym trainen echt alle doelgroepen. Denk aan jong oud en de doelstellingen sterker worden en afvallen.. Bij PowerBase vinden we het belangrijk dat je ongeacht niveau alles moet kunnen doen. Dat geldt dus ook voor de strongman afdeling. We hebben voor werkelijk elk niveau alle onderdelen.

Sowieso trainen we strongman meestal in groepjes ook hier zitten de niveau verschillen door elkaar. We geven tips & tricks en motiveren elkaar! Je kan ook een aantal lessen nemen zodat je een bepaalde basis kennis hebt over de onderdelen. Niet nodig maar wel erg makkelijk! Ieder lid krijgt een op maat gemaakt trainingsschema inclusief uitgebreide uitleg. Wij verschaffen het ideale plaatje om je doel te bereiken.

Welke tips zou je geven aan leden die ook aan strongman wedstrijden deelnemen of dit seizoen hun 1ste wedstrijd willen gaan meedraaien, voor op de wedstrijddag zelf en de voorbereidingen pakweg een week voor de wedstrijd?
Genieten! Het voordeel van voor het eerst een wedstrijd mee doen is dat niemand verwachtingen van je heeft. Dan moet je vooral genieten en alles op je af laten komen. De aanloop naar een wedstrijd is het natuurlijk belangrijk dat je goed eet. Bij voorkeur geen fastfood waar wel veel calorieën in zitten. Neem liever complexe carbs, hoogwaardige eiwitten en vetten. Denk aan havermout, rijst, pasta, kip, biefstuk, gehakt, whey eiwit etc. etc. Wat je zeker niet moet vergeten is de vitamine en mineralen! Ik ga er vanuit dat je piekt op de wedstrijd dus dat betekent dat je afgelopen weken veel van je lichaam hebt gevraagd. Geloof me dat betekent dat je weerstand lager ligt. Wat weer betekent dat je vatbaarder bent voor ziekten etc. Zorg dus dat je wat meer groente en fruit tot je neemt om je weerstand op een natuurlijke manier toch wat hoog te houden. Zorg dat je de laatste week voor een wedstrijd een deload week doet. Dit houdt in dat je wel traint maar erg ''licht'', je geeft je lichaam de kans om overal van te herstellen waardoor je optimaal kan presteren tijdens de wedstrijd.

Eten tijdens een wedstrijd is best lastig, de spanning zorgt er toch voor dat je minder makkelijk kan eten. Echter duurt de wedstrijd lang genoeg om wel te moeten eten anders ga je dit echt merken in je energieniveau's! Op de wedstrijd dag zelf kies ik vooral voor fruit, en gels waar wat vloeibare voeding inzit. Vul hier en daar wat aan met een energiedrank maar probeer ervoor te zorgen dat ''normale'' voeding de overhand houd.

In hoeverre speelt het mentale aspect mee op een wedstrijd en in de wedstrijdvoorbereiding?
Denk dat iedereen zal ervaren dat als ze in wedstrijdvoorbereiding zitten, De trainingen beter gaan, de focus en de wil is er. Dat geeft een enorme boost!

De wedstrijd zelf is een ander verhaal. Ik heb echt wel jongens gezien die in training enorme dingen laten zien maar op een wedstrijd staan ze er net niet... Waardoor dat komt, waarschijnlijk het mentale gedeelte. De druk van het publiek; familie, vrienden, etc. Op grote wedstrijden staan er camera's je weet dat het op tv komt. Daar komt natuurlijk je eigen verwachting bij. Verwachting van kennissen, fans... Sommige vinden die druk voelen juist prettig ze stijgen boven zichzelf uit. Ik ben ook zo'n jongen die enorm goed met die druk kan omgaan. Ik ga er echt beter door presteren, je moet er alleen wel mee (leren) omgaan. Overigens kan je het ook heel goed leren om er beter mee om te gaan. Ik denk dat je dan gewoon vaker wedstrijden moet draaien zodat je niet meer snel onder de indruk raakt van alle randzaken. Eigenlijk moet je elke wedstrijd tegen jezelf spelen. Als je elk onderdeel het beste in jezelf naar boven haalt dan sta je op het einde van de wedstrijd ook het hoogst mogelijke wat er die dag inzat!

[600p]
12918661_1549757178651824_1055516106_n.jpg

[/600p]

Welke gym oefeningen raad jij aan voor een strongman?
Oefeningen die standaard in een trainingsschema zouden moeten zitten:

Deadlift, barbell squat, pendlay rows of cleans, standing barbell shoulder press, bench press.

De assistance oefeningen hangen sterk af van wat de weak points zijn die we willen verbeteren. Pak dus niet zomaar wat assistence oefeningen maar pak oefeningen die jou weak spots aanpakken!

Volgens mij had jij ook een NL-record deadlift? Heb je ook tips en tricks voor onze leden om hun deadlift omhoog te krijgen?
Ja die heb ik inderdaad staan op 420kg! Euhm er is niet 1 oefening die je deadlift zal verbeteren behalve de deadlift zelf. Ben je niet explosief van de grond zijn deficit deadlifts misschien een idee. Ben je wel explosief van de grond maar is je lockout een issue dan zijn wellicht blockpulls een idee.

Zorg in ieder geval dat je techniek juist is. En zorg dat je op de juiste manier periodiseert!

Wat zou je doen als je voor 1 dag baas was van dit forum?
In elk topic Strongman promoten;) is de leukste vorm van krachttraining die er is dus elk topic ermee ''vervuilen''.

Heb je nog suggesties voor een volgend interview?
Suggesties niets specifiek. Vind het juist wel leuk dat jullie de vragen baseren op de antwoorden die gegeven worden. Wellicht is het iets om een foto van de personen die geïnterviewd worden te plaatsen in het topic.

We zijn er weer doorheen, en willen Niels nogmaals hartelijk danken voor de medewerking!
 
Top interview om te lezen! :thumb:
Het is echt leuk om wat meer achtergrond te krijgen van iemand. Zeker op het gebied van Strongman.
 
Top, een keer een heel andere kijk op krachtsport!

Leuke gym ook daar in Best. Bij mij in de schuur ligt 10m2 vloer uit de oude hal.
 
ik heb zin om daar weer te gaan treene
 
Heel mooi interview! Goed de diepte in in de antwoorden. Top!
 
Mooi interview! Respect ook voor de prestaties van Niels :thumbs:.
 
Leuk interview. :thumb:
 
Back
Naar boven