AndroidHealthClinic

IvdM April 2020 - BB_ (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

LM

well mannered, bad behaved
Moderator
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 mei 2013
Berichten
8.924
Waardering
8.945
Meestal worden kindjes die vragen, overgeslagen.. maar onze BB_ als lid van de harde kern van dit forum kon natuurlijk niet gepasseerd worden...


Wie is BB?

Goeie vraag, waar ik zelf lang naar op zoek ben geweest.;) Maar ik zal geen lang filosofisch verhaal over deze zoektocht ophouden. Ik ben dus BB, mocht dat iemand zijn ontgaan, 32 jaar (zou je niet zeggen), man (zou je ook niet altijd zeggen) en werkzaam als engineer binnen de luchtvaart. Ik hou van sporten, altijd al gedaan, maar niet altijd heeft de focus op bodybuilding gelegen, maar nu wel. Ik zou mijzelf omschrijven als rustig, eerlijk, open, sportief en de nodige minder sterke karaktereigenschappen waar ik nu niet op in wil gaan. Na het vwo te hebben doorlopen ben ik op mijn achttiende naar de militaire academie gegaan en aldaar de officiersopleiding succesvol doorlopen tot Officier Techniek bij de Luchtmacht. Daarna ben ik aan het werk gegaan als leidinggevende binnen de technische dienst en daarmee verantwoordelijk voor de inzetgereedheid van de Apache gevechtshelikopters van onze Luchtmacht. In die tijd heb ik veel oefeningen in het buitenland gedraaid en daarnaast een masterstudie aan de TU Delft (Aerospace Engineering) doorlopen naast mijn werk, wat dus al gauw een avond-/weekend-/vakantiestudie werd, waarmee dat beetje sociale leven dat ik nog had als sneeuw voor de zon verdween. De rest van mijn cv zal ik jullie sparen, daarvoor zijn we niet hier. Het enige waar ik wel altijd tijd voor vrij maakte / prioriteit aan gaf was sporten, toentertijd was dat naast bodybuilding (zonder heel veel kennis) ook redelijk veel hardlopen, waar ik bij de volgende vraag verder op inga.

Hoe ben je in deze sport beland?

Toen ik op mijn achttiende solliciteerde bij Defensie, werd mij tijdens de fysieke keuring verteld dat het geen kwaad kon om wacht krachttraining/fitness te gaan doen. Een beetje het standaardadvies dat ze geven tegen iedereen die er meer uitziet als een jochie dan een vent. Zowel om de officiersopleiding fysiek te doorstaan als om iets beter je mannetje te kunnen staan, aangezien er nogal wat haantjes rondlopen hier en daar en het de bedoeling was om paar jaar later leiding te geven aan een team met doorgaans oudere mensen dan ikzelf.

Ik had als kind op basketbal gezeten, waarbij onze trainer/coach discipline en maximale inzet er goed in had geramd. Straftrainingen, push-up, sit-ups, sprongkrachtoefeningen etc. Niet dat je daar buff van wordt, maar een beetje atletische bouw, basis om op te bouwen en trainingsdiscipline had ik er wel door gekregen.

Nu dwaal ik af, maar waar ik naartoe wilde: n.a.v. advies tijdens de militaire keuring en dankzij het gelukkige toeval dat ik één van m’n basketbalvrienden van vroeger wist te motiveren (hij wilde graag wat buffer worden), heb ik een gymabonnement afgesloten. Wij waren gelijk hooked. Wij hadden geen idee van hoe te trainen en trainde vier keer p/w full-body, enkel op machines, tussen de 8 en 12 rep range wat dat scheen optimaal te zijn (voor wat?). Waarschijnlijk was het zo’n beginnersschemaatje dat bij de meeste fitnessketens ergens ophangt en wat dingen die we via-via hoorden van anderen. Achteraf misschien niet eens zo slecht, alhoewel het jammer was dat we de compounds niet pakte (althans, geen barbelloefeningen). Toen ik de opleiding inging, stopte ik met trainen, aangezien we tijdens de initiële opleiding 24/7 geleefd werden en veel in het veld zaten. Later tijdens m’n studie heb ik het weer opgepakt, maar langzaamaan kreeg hardlopen de overhand. Ik ben wel altijd 4x p/w trouw krachttraining/bodybuilding erbij blijven doen, maar door te weinig eten, veel hardlopen en wat persoonlijke issues heb ik toch de nodige kilo’s spiermassa verloren. Na met veel plezier zowel zelfstandig als bij een vereniging als wedstrijdatleet te hebben hardgelopen, heb ik vier jaar geleden besloten een punt achter mijn hardloopcarrière te zetten, waar ik een beetje haat-liefdeverhouding mee had gekregen; bovendien was niet goed te combineren met krachttraining/bodybuilding. Vanaf dat moment heb ik mijn focus volledig verlegd naar de gym, waarbij ik cardio enkel erbij deed om een beetje conditie te blijven houden, voor m’n cardiovasculaire systeem, omdat ik sporten in de buitenlucht toch wel lekker vond en tijdens de cut om m’n calorietekort te vergroten.

Oef, ik ben weer eens te lang van stof, één van mijn valkuilen.;)

Waarom is het je passie geworden? Is daar bijvoorbeeld een moment of periode voor aan te wijzen?

Ik denk dat bovenstaand verhaal daar een beetje een antwoord op geeft. Daarbij heb ik in 2017 hier aan de Big-T Memorial Contest meegedaan, wat mij zeer motiveerde (daarom is het forum zo leuk). En dat mocht ook wel, na een bulk waarin ik 18 kg was aangekomen (tijdens de cut ging er weer 15 kg af :(). Het is wel fijn om jezelf in de spiegel een beetje shredded te zien worden. Na de contest heb ik een coach genomen voor een jaar en heb ik voor het eerst aan de wedstrijd meegedaan. Zwembroekklasse (Men’s Physique, dat dan weer wel), wat ik echt een geweldige ervaring vond; zeker het hele traject ernaartoe.

Hoe zijn je trainingen nu opgebouwd en welke wetenschap zit daarachter?

In dit antwoord laat ik de coronacrisis even buiten beschouwing, waarin ik nu meestal Full-Body of UB/LB train met de middelen die ik tot mijn beschikking heb.

Doorgaans train ik 6 keer p/w (vroeger vaak wel 7, misschien niet zo heel verstandig). Afgelopen jaren trainde ik óf een splitschema óf PPL; deze twee varianten bevielen mij het best. Momenteel zien m’n trainingen er zo uit:

Dag 1: Benen

Dag 2: Rug

Dag 3: Schouders + Triceps

Dag 4: Rust of cardio

Dag 5: Benen

Dag 6: Rug

Dag 7: Borst + Biceps

Zoals je ziet train ik benen en rug twee keer per week. Benen is mijn zwakste spiergroep, dus ik zorg ervoor dat ik die te allen tijde (ja, zoek maar op, zo spel je dat) twee keer per week train en nooit skip. Verder ben ik niet zo tevreden over m’n rug (met name breedte en lataanhechtingen, alhoewel ik aan dat laatste weinig kan veranderen), dus pak ik die ook twee keer per week. Abs pak ik twee tot drie keer per week erbij op de dagen dat het uitkomt.

Elke training pak ik een compound 5x5 of 4x8-10 aangevuld met isolatie-oefeningen. De inhoud hiervan is iets wat zich door de jaren heen heeft gevormd op basis van wat ik van m’n voormalig coach heb geleerd, oefeningen waarbij ik door ervaring heb gemerkt dat deze voor mij werken, enkele oefeningen uit schema’s van John Meadows en verder zorg ik ervoor dat ik een zo compleet mogelijk schema heb waarin ik niks mis. Tot slot is het voor mij het belangrijkst dat ik een schema volg waar ik het meest voldoening uithaal, hetgeen niet per se wil zeggen dat ik alleen doe wat ik leuk vind.

Waar of hoe heb je deze kennis opgedaan? Van wie of wat heb je het meest geleerd?

In aanvulling op wat ik hierboven heb genoemd, is het ook informatie die ik op het forum heb opgedaan. Ik heb niet, wat sommigen weleens denken, heel uitgebreid wetenschappelijke artikelen bestudeerd en kijk daarnaast ook maar vrij weinig filmpjes op social media (ondanks dat dat wel erg leerzaam kan zijn, mits je naar de juiste mensen luistert). Om een forumlid te noemen, wie ik zeer dankbaar ben voor zijn kennis en inbreng: Galen aka Drs. P. Bond; verder heb ik mijn kennis ook verrijkt met nuttige trainingsmethoden en -tips van 3XL.

Hoe combineer je jouw trainingen en eten met jouw drukke baan?

Ik moet zeggen dat ik op dit moment wel wat meer rust in mijn werk heb (ik werk effectief 40-45 uur per week werk). Dat is in het verleden wel anders geweest, met name in de periode dat ik full-time werkte + studeerde en veel in het buitenland was, dubbele shiften draaien etc. Nu zou ik dat niet meer op kunnen brengen en heb ik niet mee de discipline van toen (maar het is ook wel een beetje waar je je op instelt). M’n vrije tijd (vakanties/weekends) zijn nu wel een beetje heilig geworden.

Ik heb wel wat vrijheid in m’n werk en als het uitkomt train ik tussen-de-middag, waarbij ik vaak in de avond wat langer doorwerk om de gemiste uren te compenseren en er vaak toch wel voldoende werk voorhanden is. Ik werk liever wat langer door om dingen af te krijgen dan dat ik ga zitten lanterfanten. In het weekend prep ik m’n maaltijden voor doordeweeks, aangezien ik dan meestal niet thuis ben. Verder is het prima te combineren, aangezien ik momenteel geen fysiek werk heb, alleen woon en weinig sociale dingen onderneem.

Wanneer was voor jou het moment aangebroken en heb je de knoop doorgehakt om te beginnen met je eerste kuur?

Op het moment dat ik besloot een coach te nemen en een wedstrijd te gaan doen (in 2017, de wedstrijd was medio 2018), wist ik eigenlijk wel dat ik in de toekomst zou gaan gebruiken, maar toch wilde ik eerst een keer een wedstrijd en de weg hier naartoe ervaren om het maximale uit mijzelf te halen zonder hulp uit een spuitje. Ik ken immers genoeg mensen voor wie een wedstrijd een ‘eens een nooit meer’-ervaring is. Het zou zonde zijn als je dan de nodige middelen hebt gebruikt en erachter komt dat je toch niet echt serieus verder wilt met (wedstrijdgericht) bodybuilding. Eigenlijk wist ik wel dat het mij niet zou tegenvallen, aangezien ik er niet veel meer voor moest laten dan anders, op een paar etentjes na (maar daar lig ik niet wakker van). M’n vakantie plan ik wel na de wedstrijd, dus dat zit ook niet in de weg; het is best wel relaxed om na je wedstrijd shredded op vakantie te gaan kan ik zeggen. :cool:

Na mijn eerste kuur (vorig jaar) ben ik off gegaan en ca. 12 weken na de nakuur (na een bloedwaardecheck) ben ik mijn tweede kuur gestart (500 mg Test E). Deze was eind januari dit jaar ten einde en ik heb besloten on te blijven, dus zogeheten te gaan blasten-cruisen. Ondanks dat ik in de periode dat ik off was niet een echte dip heb ervaren en mijn motivatie en spiermassa redelijk goed wist te behouden (-2 kg, zal ook deels vocht zijn), voelde het trainen teen beetje als sisyfusarbeid (eindeloos moeite doen zonder vooruitgang). Daarnaast denk ik dat blasten-cruisen wel noodzakelijk is, of in ieder geval zeer wenselijk, indien je serieus mee wilt doen met wedstrijden.

Terugkijkend op jouw sportcarrière tot nu toe, welke lering kan je daaruit trekken. Wat zou je eventueel anders doen? Wat ging er goed?

In de eerste plaats probeer ik niet te veel achteraf te redeneren met ‘had ik maar dit of dat’. Je verandert niets meer aan wat is gebeurd en als je iets wil veranderen, moet je daar gewoon nu werk van maken. Verder lopen de dingen soms nou eenmaal niet zoals je dat het liefst had gehad en heb je niet overal invloed op.

Om toch wat te noemen, had ik beter op jongere leeftijd kunnen beginnen met een beter trainingsschema en erop letten dat ik voldoende en goed at. Daarnaast heb ik denk ik te vaak tot failure getraind en werd iedere training een maximaaltest. Voor sommige oefeningen zal dit niet zo’n kwaad kunnen, maar op de compounds heeft een correcte uitvoering/form hier weleens onder geleden.

Wat er goed ging: als ik ergens voor ga, ga ik er 110% voor (niet alleen binnen de sport), dus qua toewijding ben ik niet ontevreden geweest over mijzelf. Mijn hardloopprestaties (met name mijn eerste marathon) is iets waar ik wel tevreden mee mag zijn en alles voor heb gegeven.

Je draait al een tijdje mee op het forum, wat vind je leuk en opvallend en welke veranderingen zie je in de afgelopen jaren?

Relatief zit ik nog niet zo heel lang op het forum als ik naar anderen kijk, dus nostalgische gevoelens heb ik (nog) niet echt. De eerste twee jaar zat ik eigenlijk voornamelijk in de secties voeding, training en logs en was ik niet zo aan het ouwehoeren. Wat ik leuk vind: dat op het forum mensen komen die zo verschillend en divers zijn, met hele verschillende achtergronden en karakters; mensen die IRL waarschijnlijk nooit met elkaar zouden optrekken en hier toenadering vinden tot elkaar en met elkaar in discussie gaan. Het is best tof dat compleet onbekenden van elkaar, elkaar weten te motiveren en adviezen en tips geven zonder daar wat voor terug te verwachten. En natuurlijk het feit dat een groep (super)moderators voor noppes de tijd en energie erin steken om het forum een leuke plaats voor iedereen te houden en de boel in het gareel te houden. :thumbup:

Heb je suggesties voor een volgend lid dat je graag geïnterviewd wil zien?

Mmm, er schieten mij wel wat namen te binnen die volgens mij nog niet aan de beurt zijn geweest en waar ik wel benieuwd naar ben:

  • Arminius een lid dat nooit slaapt, veel kennis heeft over allerlei onderwerpen en ondanks dat hij hier erg actief is, ik eigenlijk niets over hem zelf weet.
  • Ano_261020 : iemand aan wie het qua dedication en instelling niet ontbreekt en die ik in de toekomst wel op het podium zie staan (next Mr. Olympia :))
  • Robin : een jongetje met ongekend sterkte squat en als hij doorzet een erg goeie powerlifter kan worden en voor z’n leeftijd dat al is.
Voordat de feministen hier iets van vinden: bijna alle vrouwelijke leden die in mij opkwamen, zijn volgens mij al eens aan de beurt geweest.

Bedankt voor het lezen! :wave: Ik zie dat ik mijn voornemen om eens wat korter van stof te zijn niet helemaal heb kunnen waarmaken. :sorry:

TLDR:

Ik doe aan bodybuilding en ondanks een hele hoop niet relevante dingen hebben gedaan, heb ik veel plezier in de sport en wordt het wellicht nog eens wat met me.

En o ja, de bedoeling is om volgend jaar op het podium te staan met een Classic Physique.

Spelfouten voorbehouden.

Sanca Saxon : baard is niet gelukt helaas :treuren:
BErt.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ongekend sterke* squat, Bertje toch!!!
 
Werd tijd dit interview!
 
Leuk interview! Leest prettig weg en dat korter van stof zijn is in een interview als deze helemaal niet nodig :)
 
Leuk interview! Ik heb eigenlijk nog een vraag Bertus. Heb je wel eens gegamed of ligt dat jou totaal niet?
 
Leuk interview! Ik heb eigenlijk nog een vraag Bertus. Heb je wel eens gegamed of ligt dat jou totaal niet?
Vroeger wel, maar ik denk dat de laatste keer zeker zo'n 12 jaar geleden was, toen kreeg ik andere prioriteiten i.v.m. studie en werk en in m'n vrije tijd liever sporten. SOG komt mij wel bekend voor, maar naarmate ik ouder werd, werd dat minder. :P
 
Nice! Leuk om te lezen.

ben benieuwd naar je cut straks!
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Tof interview. :)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Gaaf! Later ff lezen...

Maar Bert, jouw handen zijn echt klauwen man :eek:
 
Gaaf! Later ff lezen...

Maar Bert, jouw handen zijn echt klauwen man :eek:
Valt wel mee vergeleken met vntl , :laugh:
Ik heb ooit eens m'n handen in de handafdruk van Michael Jordan gelegd, voelde me ineens heel klein.
 
  • Haha
Waarderingen: vntl
Leuk interview Bert.
 
  • Love
Waarderingen: BB_
En dan had ik rap twee foto's geschoten en heb ik diegene waarop ik m'n ogen dicht heb ingestuurd. ::duh:
 
Leuk interview Bert!

Hoe is het first dates verhaal afgelopen en hoe gaat t verder met het socializen? (Uiteraard wat lastig nu maar voor de corona )
 
  • Like
Waarderingen: LM
Back
Naar boven