XXL Nutrition

IVDM - december 2010 - Ibo Derin

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Deze keer zijn we voor het Interview van de Maand aangeschoven bij: Ibo D.

Ibo is al lid van ons forum sinds 2004, de hoogste tijd dus om hem met wat vragen uit te lichten.


Beste Ibo, allereerst leuk dat je aan "Interview van de Maand" mee wilt werken.

Laten we maar gelijk beginnen en onze vragen op je loslaten...



Hoe ben je met bodybuilding in aanraking gekomen? Hoe lang train je al?

Op jonge leeftijd was ik al gefascineerd door martial arts. Dit heb ik ook jaren gedaan, denk hierbij aan taekwondo, aikido. Tot dat ik Jean-Claude van Damme op tv zag. De lenigheid had ik, maar niet zijn fysiek en dat is precies wat ik wilde.

Mijn broer had een setje dumbbells en een stang met wat gewichten. Elke keer als hij niet aan het trainen was, zat ik met zijn gewichten te stoeien.
Op een gegeven moment werden de gewichten te licht en ik begon er toen over na te denken om maar eens richting een gym te stappen. Maar ik twijfelde nog, tot dat ik Arnold Schwarzenegger op tv zag en dat was voor mij de reden om uiteindelijk een gym in te stappen. Wat vond ik hem er indrukwekkend uitzien.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoeveel uren train je in de week en vertel eens hoe een trainingsweek van je er uit ziet?

Hierbij maak ik onderscheid in off-season en on-season training.
Off-season = ma, di en woensdag trainen, waarbij de nadruk ligt op zwaar trainen en clean bulken.
On-season wordt een split van 4 dagen:
ma: borst en rug
di: benen
wo: rust
do: schouders en kuiten
vrij: biceps en triceps


Wat is je favoriete spiergroep?

Eigenlijk heb ik niet echt een favoriete of minder favoriete spiergroep, afhankelijk van mijn doel varieert mijn favoriete spiergroep. Nu is het benen, omdat ik bij deze spiergroep telkens mijn grenzen wil verleggen.


En je mindere?

Kuiten, vind ik altijd klote om te trainen.

Deed ze meestal na een pittige beentraining en dat zorgde er voor dat ik weinig puf had. Voor de rest vind het ik superleuk om te trainen.


En voeding? hoe ga je daar mee om?

Sinds ik als wedstrijdatleet bezig ben, komt voeding bij mij op nummer één. De juiste combinatie eiwitten, koolhydraten en vetten wordt heel goed afgestemd op mijn doelen waarbij calorieën kunnen variëren van 1500 kcal tot 7000 kcal.

Natuurlijk wordt het moeilijk om elke dag 7000 kcal weg te eten, vandaar dat ik er ook voedingssupplementen bij neem. Denk hierbij aan weightgainers (rice en protein) en eiwitten (wheypro).


Je doet ook wedstrijden, hoe ben je erop gekomen om mee te gaan doen aan wedstrijden? wat was je motivatie hiervoor?

Naarmate mijn passie voor bodybuilding groter werd wilde ik maar één ding; mijn foto in de gym. Wat keek ik op tegen deze jongens. Ze hadden onze eeuwige respect.

Daarom begon het bij mij ook te borrelen van binnen om deel te nemen aan mijn eerste wedstrijd. Dit werd de Eemondscup in 2006, toen nog onder begeleiding van Paul Lans.


Moet best spannend geweest zijn een eerste wedstrijd, hoe heb je dit beleefd?

Superspannend, maar ook onvergetelijk. Ik kwam in de tot 85 kg klasse met dertien deelnemers, helaas de finale niet kunnen bereiken, maar een ozo voldaan gevoel, want ik had er gestaan.

Een week later had de gymeigenaar een mooie foto van mij opgehangen. Daar was ik zo trots op, want ik hoorde nu bij één van hun.



Heb je sponsors? Op welk vlak ondersteunen ze jou?

Allereerst natuurlijk Bodylab. Zij voorzien mij in mijn behoefte naar voedingssupplementen. Nooit doen ze moeilijk over een potje meer of minder. Altijd staan ze klaar voor hun atleten en denken met hun atleten mee. Regelmatig vragen ze aan hun atleten wat wij belangrijk vinden, wat we missen in producten en daarmee spelen ze in op de behoeftes en wensen van de klanten, waarbij kwaliteit en prijs natuurlijk bovenaan staan.

Mijn gym sportstudio H&A, waar ik 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht. Zeer handig wanneer je in wedstrijdvoorbereiding bent en midden in de nacht wil cardioën. En onze gym-sponsors, denk hierbij aan de slager, kapper, zonnebankstudio, waar ik als wedstrijdatleet ook gebruik van kan maken.


Wanneer is je volgende wedstrijd? En waar kunnen we je hier op DBB volgen?

Mijn volgende wedstrijd zal waarschijnlijk de open Benelux cup van de NBPF zijn in mei en of het NK van de NBBF. Daarbij heeft oma nog misschien wel internationale wedstrijden voor mij in petto, maar later meer info daarover.

Natuurlijk kan je mijn vorderingen, progressies, ups en down in mijn log volgen.


Met welke leden heb je op het forum het meeste contact?

Een paar leden die ik regelmatig spreek en of zie zijn tremendes en Kuki.

En natuurlijk de vele DBB-leden die ik regelmatig spreek via de diverse logjes.


In welke sectie(s) kunnen de leden jou het meeste vinden en vanwaar juist je interesses in deze sectie(s)?

In de wedstrijdlogs, omdat ik het zelf altijd interessant vind wat anderen doen en wat hun doelen zijn. De voedingslog, omdat ik het altijd leuk vind om nieuwe ideeën op te doen. De AAS-sectie, vanwege de veranderingen en de toepasbaarheid van ondersteunende middelen in de diverse sporten.


Tegen welke prof bodybuilder kijk je het meest op, en waarom?

Mijn all-time favoriet is Berry de Mey. Een prachtige bodybuilder uit de old school periode met een erg mooie fysiek. Zijn manier van poseren spreekt mij ook echt aan.

Op dit moment is Roelly "the Beast" Winklaar ook een favoriet van mij, temeer omdat hij ook onder de begeleiding valt van oma en ik deze vriend letterlijk en figuurlijk heb zien groeien; prachtig om te zien.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat zijn je doelen op het gebied van bodybuilding?

Mijn grootste concurrent ben ik zelf, daarom eis en wil ik van mijzelf telkens een verbeterde versie op het podium. Ook al vind ik het prachtig om te zien hoe de profs er bij staan, zou dit voor mij geen wens zijn, omdat bodybuilding voor mij een passie is en ik mijn passie wel zou moeten combineren met mijn dagelijkse werk en privéleven.

Zolang ik het leuk vind om wedstrijden te draaien en dit ook te combineren valt met het bovenstaande zal ik het ook blijven doen. Daarbij is mijn doel om beste te worden in mijn klasse (waarbij mensen hopelijk jaren later nog over je spreken). Ik hoop ook op internationaal niveau diverse titels te behalen.



Welke aspecten van onze sport vind je het moeilijkst?

Ligt er eigenlijk aan welke doelen en eisen je zelf aan je sport stelt. Het moeilijkste vind ik tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding toch wel het strenge diëten. Denk hierbij aan een zeer eentonig dieet, waarbij dit voornamelijk bestaat uit:

- vis
- rijst
- groenten

en dit 6-8 weken lang, 6-8 maaltijden per dag.

Lange saaie diëten zorgen voor veel stress op het lichaam. Elke maaltijd die we eten, elke training die we ondergaan, elke cardiosessie die ik 's ochtends op nuchtere maag onderga, komt allemaal neer op één moment. Dat ene moment op het podium is dan mijn moment en dat pakt niemand van mij af. Daarmee onderscheid ik mij van de rest en strijd ik met mijn concurrenten voor de titel. Of je dan eerste wordt of niet, je hebt voor jezelf al een voldaan gevoel, omdat je het zover wist te schoppen.

En als je dan het podium opgaat, alle spots en ogen op jou gericht zijn, kom je in een soort zone, waarbij jij mag stralen en dat ene moment eigenlijk niet te beschrijven is, want dat is jouw moment waarbij je even onsterfelijk mag zijn, omdat dit voor altijd vastgelegd wordt. Al je vrienden en familieleden die jouw naam schreeuwen en als dan de jury jouw naam uitroept tot winnaar is de overwinning zoooo zoet dat het het bovenstaande allemaal dubbel en dwars waard wordt.


Hoe zou je jezelf omschrijven?

Dat ik met mijn enthousiasme en gedrevenheid toch de rust weet te bewaren en natuurlijk mijn flinke dosis humor.


Zijn er zaken die je maatschappelijk bezig houden?

Naarmate je wat ouder wordt, ga je ook anders naar het leven kijken en er mee bezig houden. Zeker als het ook invloed heeft op de toekomst van je kinderen. Daarom verdiep ik mij enorm in politiek.

Don't worry, heb geen ambities om jullie nieuwe minister-president te worden, maar ben wel leergierig, vandaar dat ik wel voor mezelf op de hoogte wil blijven.


In welke sector ben je werkzaam?

In de detailhandel. Momenteel ben ik werkzaam als manager en heb ik een kleine 75 man die onder mijn verantwoording vallen.


Heeft bodybuilding je maatschappelijke carrière beïnvloed? Ik bedoel heb je door de sport juist meer kunnen bereiken of denk je dat als je niet zoveel tijd in bodybuilding had gestoken je verder had kunnen zijn in je maatschappelijke carrière?

De basisfundamenten bij bodybuilding kan je zeer zeker toepassen in het dagelijkse leven. Eigenlijk zijn er veel overeenkomsten die ik ook regelmatig toepas. Het belangrijkste bij bodybuilding is de basis; zonder die basis kom je nergens. Dit geldt ook in het zakelijk leven; je kan allerlei projecten op poten willen zetten, maar ik ben altijd de gene die zo'n project helemaal uitkleed en terug gaat naar de basis. Pas met de voorwaarde dat een basis goed is kan met uitbreiden en doelen verwezenlijken.



Welke andere bezigheden/interesses heb je nog meer?

Quality time met mijn kids. Auto's, nog steeds een jongensdroom. Mocht ik de staatsloterij winnen dan ga ik op DBB en enquete openen waarbij jullie mogen kiezen welke auto ik ga aanschaffen, beloofd!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Vind je bodybuilding goed te combineren met je andere interesses en werk? Hoe ga je daar mee om?

Ja hoor, mijn medewerkers en collega's vinden het in het begin raar als ze mij voor het eerst zien met een bakje rijst en vis, maar als ze het verhaal erachter horen, de tijd die we er in steken, respecteren ze het wel. Natuurlijk ligt de verantwoording altijd bij jezelf of je het kan combineren met je werk (in termen van tijd).

En tot nu toe kon ik het gelukkig combineren. En met mijn passie zou ik later ook mijn geld willen verdienen, denk hierbij dus ook aan een eigen gym. Maar niet zomaar een kleine gym, denk groter; een groot sportcomplex, waarbij fitness-liefhebbers, bodybuilders, krachtsporters van harte welkom zijn en naar harte lust kunnen trainen. Daarbij zullen er ook mogelijkheden om op hele aparte manieren te trainen die in nederland nog niet aanwezig zijn en wil ik ook de vechtsporters onder hetzelfde dak hebben. MMA, freefighting, thaiboksen etc. allemaal onder één dak.

Droom/fictie of realiteit ? Nou ik kan je wel vertellen dat we nu in een fase zitten waarbij met een partner ideeën worden besproken en de nodige dingen worden bijgewerkt. Natuurlijk zijn er diverse aspecten die nog een grote rol spelen; denk aan locatie, pand en financiële middelen. Daarom zal eerst alles tot in detail besproken worden, alvorens we überhaupt overgaan tot het realiseren van onze droom.


Wat is jouw sterkste en je zwakste punt?

Mijn sterkste punt is mijn gedrevenheid, mijn zwakste punt is ook mijn gedrevenheid. Ben soms wel eens te gedreven, waarbij ik twee stappen zet en de rest nog maar één stap.


Kan je, om anderen te adviseren, in één zin samenvatten wat het belangrijkste is wat je door de jaren heen geleerd hebt over bodybuilding?

Discipline en geduld.


Wil je nog wat tegen de lezers zeggen?

Elk nadeel heb zijn voordeel.


Wie zou jij graag in een volgend interview willen zien?

Ehhmm Kim Kardashian... onee zij is helaas geen DBB member. Ik wil Corpaul wel zien, omdat hij ook serieus bezig is met zijn sport.


Heel hartelijk bedankt voor je tijd en het openhartig beantwoorden van de vragen. Veel succes met je trainingen en het behalen van je doelen, zowel op het sportieve als op het maatschappelijke vlak.
 
Leuk interview. ;)
Wat een motivatie zeg, heel gaaf!
Vraag me nog wel eens af wat het iemand bezielt om zo te leven voor dat ene moment op het podium, dit omschrijft het wel duidelijk.
 
Ziet er goed uit man, goed topic ook!
Prima verhaal heeft hij verteld.
 
Mooi interview man, goede toevoeging aan het forum :thumbs:
 
Zeker goed interview!
 
Goed topic, leuk idee!
 
ziet er goed uit, goede toevoeging voor DBB.....en uiteraard thanks Ibo voor het interview :thumbs:
 
Ehhmm Kim Kardashian... onee zij is helaas geen DBB member. Ik wil Corpaul wel zien, omdat hij ook serieus bezig is met zijn sport.

:heart: lief van je Ibo!

en dat stralen onstage mag je bij strongman ook doen alleen hoef je dan geen vervelend wedstrijddieet aan te houden... dus wat let je nog :D


leuke interview trouwens tremendes!
 
  • Like
Waarderingen: D77
leuk interview.
 
Gaaf! Sommige dingen zijn nu al herkenbaar ;)
...alleen dat geduld - hmpf!
 
Leuk en interessant interview.:)
 
leuk interview, dit geeft een hoop mensen op dit forum (waaroner ik) de motivatie om nog verder te komen
 
Heel leuk en leerzaam interview!
Bedank mannen.
 
Mooi interview, leuk idee!
 
Interessant om te lezen :)
 
And Tremendes delivered! :D
Erg genoten om te lezen hoe Ibo met bodybuilding bezig is, kan niet wachten tot het volgende interview! :)
Misschien interview van de week een idee? :D haha.
 
Leuk interview! Laat je weer eens wat zien uit een andere hoek.
 
mooi interview vooral de motivatie:)
kijk al uit naar de volgende
 
Back
Naar boven