AndroidHealthClinic

IVDM - Februari 2018 - G-Men (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.194
Waardering
8.333
Nieuwe maand, nieuw interview! Dit keer hebben we weer een stuk forummeubilair van de zolder gehaald, namelijk g-men ! Hij is al lid sinds 2003 en was al goed voor zo'n 24.000 berichten. Daarbij is hij een van de bekendere namen op het forum gezien zijn prestaties als Sterkste Man!

Laten we zien wat hij te vertellen heeft!


3448m02.jpg



Natuurlijk willen we je allereerst hartelijk danken voor jouw bijdrage aan dit interview!

Je draait al heel wat jaartjes mee in de krachtsportwereld en hebt veel bereikt. Zou je jezelf eens kunnen introduceren voor de nieuwere leden onder ons?
Mijn naam is Gijs Boeijen. 38 jaar oud en woonachtig in Baarn. Getrouwd (vorig jaar) en 1 zoon van bijna 2. Ons volgende kindje komt aanstaande februari. Ik werk voltijd als teamleider in het voortgezet onderwijs. Voorheen was ik werkzaam als gymdocent en decaan.

Op het forum ben ik bekend onder de nickname g-men. Na een tijdje posten mijn log gaan bijhouden en dat loopt ondertussen al vanaf januari 2006. Ik denk dat ik qua trainingen er mss een paar niet heb gelogd maar veel zullen het er niet zijn. Voordat ik startte met loggen trainde ik al wel een flinke tijd. Ik train sinds mijn 14e en vier volgend jaar mijn 25 jarig trainjubileum :)

Ik ben begonnen met trainen als ondersteuning van judo dus functionele kracht. In de krachttraining vond ik echter meteen mijn passie en dus gestopt met judo en meer trainen in de gym. Dit ging over naar bodybuilding en trainen met een split. Mijn hoogtepunt was wereldkampioen worden in Fulda bij de WFF in de klasse superbody tot 30 jaar. Daarna de overstap gemaakt naar strongman. Voor de universe vond ik het niveau te hoog om daar naturel te gaan staan en daarnaast heeft bodybuilding ook zijn sporen nagelaten in mijn privéleven. Tijdens de voorbereiding voor het nk bodybuilding van de YBF was ik niet meer aanspreekbaar voor familie en vrienden. Het is misschien een plus voor topsport om je af te kunnen sluiten maar er moet ook balans zijn in je leven. Bij mij was de balans wel weg. Er was maar 1 stand in wedstrijdvoorbereiding. Hier op het forum toen kennis gemaakt met sterkste man en nog steeds zijn velen van die tijd goede bekenden of zelfs vrienden (Frenkpie).

Sterkste man was voor mij een prachtige vorm van krachtsport. Het combineert alle vormen van trainen. De hypertrofie van bodybuilding, de power en explosiviteit van gewichtheffen en de pure kracht van powerlifting. Juist deze veelzijdigheid aan sterkste man sprak mij erg aan. Als bodybuilder verwachtte ik niet erg veel aanleg voor deze sport te hebben. Mijn statische krachtstats zijn goed en voor de gemiddelde krachtsporten wellicht erg goed te noemen maar in vergelijking met topstrongman zijn mijn statische getallen nooit mijn sterkste punt geweest. Na een onverwachtse overwinning bij de sterkste man van Amsterdam kwalificeerde ik mij direct voor het NK sterkste man bij de eerste kwalificatie die ik meedeed. Ik eindigde daar als 2e achter Jan Wagenaar (later sterkste man van NL).

Tussen 2009 en 2017 heb ik nu 6x op de finale van sterkste man van NL gestaan met een gewicht variërend van 98kg (2009) tot en met 110kg (2016). In de klasse tot 105kg ben ik ongeslagen en nu 5 voudig kampioen.

Kun je iets vertellen over je bodystats? Hoe is bijvoorbeeld je gewicht en vetpercentage geëvolueerd gedurende je bodybuildingtijd en na de overstap naar Strongman?

Voordat ik ging diëten voor mijn eerste YBF wedstrijd woog ik 98kg, vetpercentage heb ik toen niet gemeten maar zal ergens tussen 6 en 10 procent hebben gezeten. Op de YBF woog ik toen 93kg met een vetpercentage van 3% of lager. Met een tang is het dan niet meer te meten. Bij strongman heb ik toen tussen 2007 en 2009 altijd 98 gewogen. De bodybuildingmentaliteit bleef overheersen en zorgde dat ik nog steeds heel clean at. Ik heb een heel snelle verbranding en dat betekent dat ik als ik clean eet echt heel vaak en veel moet eten. Dat paste gewoon niet in mijn leven. Het is natuurlijk ook een kwestie van wilskracht maar iedere avond koken en alles voorbereiden in bakjes vond ik toen teveel gevraagd. Voor strongman trainde ik ook meer en langer dan voor bodybuilding. Het energieverbruik ging dus ook omhoog. Op zaterdag gingen de trainingen naar 4-4,5u en de doordeweekse trainingen werden ook steeds langer 2-2,5u.
Langzaam steeds wat minder clean eten en ook wat meer en mijn bodyweight steeg naar 102. Met wat meer spiermassa vooral schouders, triceps, traps, rug is mijn gewicht ten opzichte van de bodybuilding tijd nu meestal zo rond de 105kg. Abs zijn nog steeds goed zichtbaar. Meer dan een gewicht van 105 voor mij is meestal meer vet. Het zwaarst dat ik op de weegschaal heb gewogen in trainingskleren was 112kg. Ik at toen elke dag 6000kcals waarvan vooral heel veel havermout en gehakt.

Mijn voeding tegenwoordig ziet er zo uit:
7.00u koffie, 2 bananen en 3 scoops whey
11.00u koffie, 3 scoops Rice powder en 2 scoops whey
13.30u 2 pistolets, 120 gram zalm of kip, 500ml innocent drank, 250ml vifit proteïne.
16.00u 200 gram mango, 500ml volle kwark
18.00u Avondeten, dubbele portie altijd vlees. 500ml vla of ader toetje. Koffie
-Training
22.00u shake bananen of Rice powder met whey
24.00u 5 eieren (heel soms night proteïne als ik lui ben)

Hoe ziet jouw trainingsregime eruit? Hoe vaak ben je in de gym te vinden, en hoe ziet je schema eruit?
Training is in de tijd wel veranderd. Toen ik net begon fullbody naar splitschema vanaf mijn 15e naar 5x in de week ergens rond mijn 20e. Klassieke split met borst/triceps, rug/biceps, benen, schouders en een dag armen. Daarna voor strongman overgestapt naar een ub/Lb. In die tijd ook nog geëxperimenteerd met Westside barbell en dynamic dagen en rep dagen. Ondertussen is alles een mix geworden. Bij strongman zie je vaak 2 benaderingen. De benadering waarbij de onderdelen op de trainingsdagen geïncorporeerd worden. Dan doe je bv Squat en yoke op een dag. En op je pressdag doe je log als main. Of de benadering dat je events op een aparte dag traint. Ik hanteer de 2e methode. Events zijn een eigen fullbodydag. De zaterdag is 3 uur lang voor events bestemd. De nadruk voor events ligt over het algemeen wel op je lowerbody door de hoeveelheid looponderdelen en pulls zoals Stones, tyre, powerstairs.
Een vast schema volg ik vrijwel nooit meer de afgelopen jaren maar wat ik doe doe ik wel volgens bepaalde richtlijnen. Alle trainingen loggen zorgt er ook voor dat ik in mijn hoofd eigenlijk altijd een beeld heb van wat ik die dag zou willen doen. Het gevoel van de dag bepaald dan of ik voor een rep pr ga of voor een nieuwe max. Bij rawpowerbaarn mijn eigen underground gym zeg ik altijd tegen de jongens dat een pr een pr is. Daar bedoel ik mee dat hoe je je ook voelt je moet proberen voor die dag je lichaam uit te dagen. Soms is dat een nieuwe max, soms als je je minder sterk voelt is dat minder gewicht maar een set meer dan een vorige training met een lichter gewicht en soms betekent het dat je hetzelfde volume doet als een training daarvoor maar dan in minder tijd. Je lichaam uitdagen iets te doen wat het niet gewend is betekent in mijn ogen dat je er sterker van wordt.

Mijn richtlijn voor mijn trainingen en een voorbeeld hoe dat er dan uitziet is als volgt:

Maandag upperbody dag

-TRX reverse fly 4x20xbw
-Press (keuze: log strict of push / Mp) opbouwen naar 3x5
-Chins/pull ups Sets van 5-6 tot max weighted
-Incline press (barbell of dumbell) 3-4 sets 8-10 reps
-Row variant (meestal cable maar nu met hernia Chest supported) 3-4x10-15
-Side raise / front raise / band pullaparts ergens 2-3x20
-triceps/biceps meestal dumbell of band curl en triceps push down 2x20 beide

Woensdag Lowerbody dag

-Altijd opwarmen met terminal knee extensions voor de patella pezen 3x20
-Squat afwisselend tot zware 5 of voor reps. Nu met herstel hernia Squat even moeten laten voor wat het is en nu vervangen voor sledpull.
-Deadlift (keuze gewoon / RDL of blockpull) Afwisselend zwaar voor 5 of 6-8x2 op speed tegen bands.
-Afpompen op legpress / hacksquat of bulgarian split Squat.
-Altijd core zoals prone bridge en Hollow body of cable abs.

Donderdag UB 2

Zelfde idee als maandag echter hier dan meer reps, en vaak een andere variant dan op de maandag. Maar de basics zijn altijd starten met staande press, dan pull, dan assistance voor de staande press en vervolgens een rowvariant. Daarna is het tijd voor schouderstabilisatie.

Zaterdag events

-Pressvariant (log/axle/vikingpress)
-looponderdeel (yoke/conans wheel)
-explosief onderdeel (hooggooien/tyre)
-Grip (farmers/framecarry)
-Conditioneel (hamerslaan/medley)

Soms voor een 2e maal deadlift in de week op deze training. Dan vaak blockpull of cardeadlift (is met een frame).

Helaas heb ik de laatste finale een hernia opgelopen tussen L4 en L5. Ik had al een tijdje last van mijn onderrug (wat nu blijkt een uitstekende tussenwervelschijf) maar met de yoke van 400kg op de finale is er echt iets kapot gegaan. Op de MRI bleek een kleine maar gemene hernia aan de rechterkant met uitstraling naar het rechterbeen. Dit heeft natuurlijk nogal zijn gevolgen voor de training.

Meest belastend zijn strict press, deadlift en Squat. Na 3 maanden kon ik alweer 10x180 squatten en 6x260 blockpullen. Begin augustus was de hernia op volle hevigheid. Waar ik echt verging van de pijn. In november won ik sterkste man van NL -105 met onder andere een 270 dl. Echter bleek het toch weer te snel te veel en kreeg ik weer wat meer last. Op dit moment dus geen regular deadlift, voor Squat doe ik nu sledpull en op de Lb dagen doe ik nu hypers, reverse hypers en high rep legpress. Strictpress doe ik nu meer tegen bands en Chains en rugwerk meer chest supported. De hoeveelheid ab werk in training is ook dramatisch toegenomen. Ook nu weer is het forum een meerwaarde voor mij. Phenochef is een lid die hetzelfde heeft meegemaakt en ik waardeer dan ook de info die hij mij geeft. Ik geloof erin dat ik terug zal komen als een betere atleet hierna.

Als een nieuw lid nu met Strongman wil beginnen, hoe zou jij dit dan aanraden? Wat zijn verstandige eerste stappen?
Beste advies dat ik kan geven is natuurlijk langskomen bij RawPowerBaarn. Maar er zijn meer plekken waar dit goed kan. Powerbase bij Niels Gordijn, strongmanteam Kempen van onze Sanca hier zijn plekken waar je een keer strongman kunt ervaren en bepalen of dit iets is voor jou. Strongman oefeningen doen in je schema kan tegenwoordig al op heel veel sportscholen. Ook crossfitboxes hebben tegenwoordig al materialen. Maar wil je echt het gevoel van strongman ervaren en ben je van plan wedstrijden te gaan doen zorg er dan voor dat je onderdeel gaat uitmaken van een groep zoals bij ons of Niels of Sanca. Strongman wordt pas echt leuk als je de vriendschap gaat ervaren en de drive ervaart van een groep. Toen ik startte met strongman reed ik eerst naar Jan Pieter Neuteboom in Leiderdorp. Dat was een uur van mijn huis, dus een uur heen en een uur terug. Vervolgens ging ik naar Simon Sulaiman in Almere dat was een half uur heen en half uur terug. Voor de finale ging ik bij Jarno Hams trainen achter Zwolle meer dan een uur heen en een uur terug. Ik wilde echter een eigen groep creëren dichter bij huis. Een groep waar iedereen welkom was ongeacht niveau en het belangrijkste de instelling zou zijn. Welk niveau iemand ook is het is prachtig om te zien dat iemand alles geeft ook al is het een max Squat van 70kg. De groep voedt zich met deze energie en met zijn allen word je sterker. Ondertussen hebben velen hier op het forum via RawPowerBaarn hun eerste stappen in strongman gezet en sommigen hebben het tot de finale geschopt. Ook strongwoman kan bij ons gedaan worden.

Als er bij jou in de buurt geen goede faciliteiten zijn of je hebt geen aansluiting bij een groep waar je je prettig voelt, creeer dan je eigen plek. Ik ben begonnen met een garage, een lasapparaat van 5 tientjes en een flex. Ik heb mezelf leren lassen en het zo langzaam opgebouwd. Strongman materiaal is verrassend goed zelf te maken en eigenlijk is het vooral een tijdsinvestering. Een log maak je van hout en haal je uit het bos, stenen giet je zelf of je haalt natuurstenen bij de rivier weg. Een stijgerpijp is een axle.
Verzamel een paar trainvrienden en ga aan de slag.

Check www.rawpowerbaarn.com voor onze site en contact. Hier kun je ook tutorials vinden voor het maken van je eigen materiaal.

Welk onderdeel is je favoriet, en waarom? En wat ligt je het minste?
Met mijn bouw liggen de meer dynamische onderdelen zoals looponderdelen en conditionele onderdelen mij beter dan de meer statische events. Mijn beste event is Conans wheel of ook wel carcircle genoemd. Ik heb een hoge snelheid en kan de pijn heel lang verbijten. Helaas heb ik Conans wheel nog nooit op het NK mogen doen. Sterkste team van NL zit hij er wel vaak in. Na het wheel is mijn favoriet farmerswalk. Mijn lichaamsbouw is hier erg geschikt voor. Ik heb een erg goede schouder/taille verhouding en de farmers kunnen recht naar beneden hangen. Daarbij heb ik lange armen wat makkelijk is bij het oppakken en aangeboren grote handen voor een goede gripkracht. Mijn beste prestaties op farmerswalk zijn bv 60m met 125kg per hand in 19seconden waarbij we ook nog een bocht moesten maken na 30m. In training heb ik 165kg per hand voor 37m in een rechte lijn gedaan en bv 120kg per hand voor 90m.

Mijn minste onderdeel vergeleken met de rest van het NK is absoluut logpress (boomstam tillen) Door de jaren heen heb ik hier heel hard aan gewerkt maar het niveau stijgt gewoon mee in Nederland. In 2009 lag mijn top op 125kg en viel ik in de finale flauw met een 120kg boomstam. Het gemiddelde gewicht toen getild op de finale was rond de 130kg. De betere deden 140. Je kon toen nog instappen met een log van 100kg leeg. In 2012 deed ik in training een 145kg boomstam met een lichaamsgewicht van 102kg. Voor een -105kg strongman is dat erg goed maar ondertussen lag het gemiddelde niveau op het NK ook alweer rond de 150kg. Ik deed dat jaar in de finale 130kg en faalde de 140kg. Wedstrijdspanning deed mijn log nooit goed. Vorig jaar evenaarde ik die 145kg in training maar dan met een pushpress in plaats van een jerk techniek. Dit resulteerde in een 135log uiteindelijk op de finale. Voor mij een pr op de finale maar ondertussen zijn er al velen die rond de 155-160 pressen.

Ik heb vooral sterke pecs maar veel minder aanleg voor schouders/triceps. Ook zijn mijn lange armen nu een nadeel. Nu na al die jaren strongman is mijn fysiek ook meer aangepast naar strongman. Mijn pecs zijn duidelijk wat kleiner geworden dan op mijn bodybuilding hoogtepunt en mijn schouders en triceps groter.


2642fr8.jpg



Zijn er zaken uit je bodybuilding periode waar je nu als strongman nog iets aan hebt?
Bodybuilding is de basis en blijft de basis. Mijn vrienden noemen me nog steeds undercover bodybuilder. Ik zie dat juist als iets positiefs. Eigenschappen van een goede bodybuilder zijn bv dat hij in zijn training een grote intensiteit kan opbrengen. Een goede mindmuscle connectie heeft ontwikkeld en zijn lichaam heeft leren kennen. Daarnaast is spierhypertrofie ook bij strongman ontzettend belangrijk. Als je kijkt naar oude bodybuilders dan waren zij allen ook erg sterk. Franco Columbo en Arnold deden ook powerlift wedstrijden en Franco deed mee aan de eerste sterkste man van de wereld. De hedendaagse strongman geven ook aan dat zij vaak als bodybuilders trainen. Zydrunas Savickas traint volgens een bodybuilding split. En de huidig sterkste man van de wereld Eddie Hall zegt dat zijn training in principe lijkt op die van een bodybuilder.

Ik ben er altijd open en eerlijk in dat ik vind dat de meeste strongman meer volume moeten draaien in training en meer reps. De focus ligt helaas te vaak op de zware gewichten en dan voor een paar dubbels/triples of singles in training. Ik geloof dat bodybuilding ervoor heeft gezorgd dat ik kan doen wat ik doe op het Nederlands niveau met mijn geringe lichaamsgewicht.

Hoe is het trainen voor jou te combineren met je baan en ongetwijfeld drukke thuissituatie met een jong gezin?
Ten eerste is er een verschil in de reden waarom je sport. Ik zie mensen om verschillende redenen sporten en dus ook aan krachtsport doen. Bijvoorbeeld met het doel om af te vallen, het doel om de sterkste van Nederland te worden of het doel om lekkerder in je vel te zitten. Al is het nooit verkeerd om een doel te hebben en werkt het altijd motiverend kan het ook tegen je werken. Als mensen merken dat ze het doel bereikt hebben, bijvoorbeeld wat zijn afgevallen of merken dat het doel niet haalbaar is dan gaat de motivatie naar beneden. Ik zeg altijd leer van het proces te genieten en focus niet teveel op het doel. Als het gevoel van trainen op zichzelf volstaat voor je voldoening dan is het niet meer uit je leven weg te denken. Ik kan simpelweg niet zonder sport, altijd al zo geweest, wedstrijdzwemmen, wedstrijdjudo etc. Ik moet bewegen anders voel ik me lichamelijk niet prettig. Motivatie om te trainen is er dan ook altijd, tijd vinden is dan het volgende ding. Ik ben van mening dat er altijd een manier is, denk in oplossingen en niet in obstakels. Mijn vrouw heeft ook een druk sociaal leven en eigen hobby's. Iets dat ik erg aantrekkelijk vond in haar. Ik zou nooit kiezen voor een partner die als hobby heeft op de bank zitten met een glas wijn. Ik geloof niet dat wij dan voldoende balans zouden vinden. Een relatie is geven en nemen. Om mijn vrouw haar dingen te laten doen vond ik dat ik max 2x van huis kon trainen. De andere 2x moest dus thuis gebeuren. Een huis met een garage was voor mij dus absoluut een vereiste. Ik heb nu naast RawPowerBaarn dat 2 straten verderop ligt ook nog een homegym. Ik kan dan s'avonds laat trainen met de babyfoon en mijn vrouw kan dan naar vriendinnen of zelf sporten. En tijd maak je simpelweg als iets maar belangrijk genoeg voor je is. Toen mijn zoon geboren werd weet ik nog dat ik soms pas om half 1 in de avond de homegym in ging.

Heb je grote voorbeelden of juist concurrenten binnen het Strongman discipline? Of juist daarbuiten?
Ik beschouw de jongens in de sport niet als mijn concurrenten. Er is altijd een heel goede sfeer tijdens wedstrijden. Er zijn wel jongens waar ik een diepere band mee heb zoals Frank (Frenkpie) natuurlijk omdat het een heel goede vriend is geworden en we al heel lang samen trainen. Op het NK hebben we een groep die ongeveer dezelfde tijd gestart is en elkaars daarom wat beter kennen zoals met Johan Langhorst en Alex Moonen. Juist in onze groep van RawPowerBaarn hebben we een vriendschappelijke competitive sfeer. Met Vlad Buda heb ik echt tot bloedens toe wedstrijdjes gedaan om te zien wie verder kon gaan. Eigenlijk proberen we op onze eigen manier altijd om net even verder te gaan dan de ander. Een favoriet is om de ander te laten starten met de set en dan zelf 1 rep meer te doen :)

Mijn grote voorbeeld blijft altijd Arnold. Zowel bij RawPowerBaarn als in de homegym hangt hij aan de muur. Op strongman gebied heb ik veel waardering voor Poundstone puur vanwege de intense manier van trainen die mij aansprak.

Welke aspecten van deze sport / lifestyle vind je het moeilijkst?
Moeilijkst zijn de blessures. Strongman is blessuregevoelig. Toen ik bodybuilding deed had ik nauwelijks ergens last van. Bij strongman heb je altijd ergens last van.

Eten is ook een ding. Trainen is leuk, eten is ook leuk tot een bepaald punt. Ik moet eigenlijk altijd meer eten dan waar ik zin in heb. Ik heb niet zo'n geweldige eetlust en zeker als ik toewerk naar een wedstrijd is 5a6000 kcals echt een opgave.

Wanneer is je volgende wedstrijd? En hoe werk je naar zo'n wedstrijd toe qua training en voeding?

Mijn volgende wedstrijd in de planning is pas weer ergens oktober/november de finale -105 strongman. Dit omdat ik mezelf nu echt een jaar geef om proberen te herstellen van de hernia.
Normaal gesproken zou ik 3a4 kwalificaties meedoen en sterkste team van NL. Naast de finale en de finale -105 heb ik afgelopen jaren dus bijna altijd wel 6 wedstrijden of meer gedaan.

Bij strongman weet je meestal pas een paar weken vantevoren de onderdelen. Je traint dus heel allround de onderdelen iedere week zodat je bent voorbereid op alles. Zoals ik bij mijn schema al aangaf betekent dat dat je steeds uit alle categorieën keuzes maakt iedere eventtraining.

1 press event
1 been dominant
1 rug dominant
1 grip
1 explosief
1 conditioneel

In principe zijn er wel onderdelen die vaker voorkomen dan de andere. Die events train je 60% van de tijd en de overige tijd wissel je de andere opties af.

Vaker in competitie zijn: Press = log / been = yoke / rug = Stones / grip=farmers / explosief = hooggooien / conditioneel = medley

De laatste week drie dagen voor de wedstrijd rust dus als de wedstrijd op zondag is dan laatste trainingen op maandag en woensdag. Deze training is het volume en gewicht lager dan normale trainingen.

Voedingsgebied is het gewoon proppen, echt totaal anders dan bodybuilding.

Hoe zit het met je blessureverleden? En hoe kun je daar als strongman iets aan doen ter preventie?
Ik heb relatief weinig zware blessures opgelopen. Ik geloof dat daarin een aantal factoren hebben bijgedragen:

1 Lang trainen en rustig opbouwen, kracht is geleidelijk toegenomen bij mij net als mijn bodyweight. Het lichaam heeft tijd gehad om daaraan te wennen.

2 Ik zal de olifant in de kast voor de meesten maar gewoon benoemen. Geen anabolen gebruiken. Ja wellicht is het NK voor de meesten niet te halen zonder idd. Maar ik geloof er heilig in dat velen veel verder kunnen komen dan ze zelf hadden gedacht. Ik zie iedere strongman wedstrijd spieren scheuren. Dat zijn vaak geen scheurtjes in de spier zelf maar de pees die van het bot afkomt. Nummer 1 blessure daarbij in strongman is de biceps die afscheurd. Door gebruik van anabolen zijn de spieren vaak te snel te sterk geworden voor de pezen. Sommige middelen verzwakken het peesweefsel ook nog eens.

Ik moet ook bekennen dat ik helaas niet altijd verstandig ben omgegaan met periodiseren. Mijn drang naar trainen heeft mij te vaak laten doorpushen waar ik beter wat gas had kunnen terugnemen, een atleet die de top wil bereiken moet ook de discipline kunnen opbrengen om hetgeen hij het leukst vindt dus trainen even op een minder pitje te kunnen zetten. Helaas vind ik dit een van de moeilijkste dingen die er zijn. Mijn advies zou dus zijn ter preventie om ook periodes in te bouwen waarin je gas terugneemt.

Verder is voor herstel een sportmasseur echt van heel groot belang. Ja het is reteduur maar wat is je hobby en je gezondheid je waard. Dan maar iets minder dure kleren. Alles draait om keuzes.

Een aantal blessures die ik heb gehad:

Ingescheurde pectoralis toen ik aan het dippen was tussen bankjes met 100 kg op mijn schoot. Pure dommigheid toen ik jong was. Paar weken herstel.

Zenuwinfectie waardoor mijn supraspinatus volledig geatrofieerd was. Jaren wel een instabiele schouder aan overgehouden. Oorzaak was onbekend. Oplossing uiteindelijk was jaren ook weer werken aan schouderstabiliteit met oefeningen als band pullaparts, TRX reverse fly, facepulls etc.

Tenniselleboog. Jarenlang last van gehad. Kon nauwelijks meer curlen. Sportmasseur uiteindelijk een spier losgemaakt in mijn oksel en toen verdween het.

Beide schouders impingement. Dit blijft een lastige, het komt en gaat. Maar ik heb bijvoorbeeld een goede 10 jaar geen flat bench meer gedaan. Ook hier heb ik na jaren pas mezelf echt kunnen overtuigen van het feit dat ik niet goed gebouwd ben voor flat bench. Greep aanpassen hielp al veel en werken aan schoudermobiliteit. Ik denk dat hele horden sportschoolgangers onnodig aan de bench geplakt blijven terwijl ze al in de opwarming in hun voorkant schouder lopen te peuren. Een duidelijk teken dat er iets mis zit.

10 kaart ontstoken patellapees (jumpersknee). Uiteindelijk met inlegzooltjes van een sportpodoloog verbeterd en door terminal knee extensions binnen zeer acceptabele grenzen gekomen. Op dit moment lijkt het zelfs alsof beide knieeen verdomd dicht tegen volledig hersteld aanzitten.

Kleine scheur in quadriceps medialis. De spier net boven je knie. 60 kg frontsquat voel ik een tikje in mijn been. Je ziet nu een klein lijntje in mijn medialis lopen waar er iets is gescheurd. Om de medialis te versterken toen bulgarian split Squat toegevoegd.

De echt kleine blessures zijn ontelbaar.

Wat zijn absolute do's en don'ts voor mensen die ook strongman training willen gaan doen?
1 Onderdeel uit gaan maken van een groep die dezelfde passie heeft.
2 Heel lang (liefst nooit) gaan gebruiken.
3 Meedoen aan wedstrijden.
4 Periodes in training inlassen om te herstellen.
5 Core trainen, meer dan je denkt dan je zou moeten.
6 Veel eten. Hoeft niet altijd schoon maar het hoeft ook niet McD te zijn en oreo's.
7 Doe een warming up. Je zal je verbazen hoe weinig strongman en powerlifters aan een warming up doen. Een setje van 10 met een lege bar squatten is geen warming-up.
8 Werk aan je mobiliteit. Specifiek van de heupregio en schouders. Neem dit serieus.
9 Zoek de juiste sportschool. Een sportschool waar je geen gewichten mag laten vallen of geen squatrek heeft is geen goede sportschool. Start wanneer nodig je eigen homegym.
10 Koop een foamroller.

Wat zou jij graag willen veranderen in de krachtsportwereld, als je dat kon doen?
Goede vraag, anabolengebruik zal altijd onderdeel uit blijven maken van de sport helaas. Maar ja alle andere sporten net zo goed dat hebben we wel gezien de laatste jaren. Ik vraag me af wanneer de voetballers nu eens op de schop gaan. In Nederland zou er wat mij betreft wel wat meer aandacht en respect mogen komen voor krachtsport. Maar ook dat is natuurlijk gewoon een commercieel verhaal. Toch heeft krachtsport in Nederland wel een andere status dan in bv Amerika. Toen ik ooit in Californië was werd ik gefeliciteerd door vreemden op straat met mijn fysieke voorkomen als een grootse prestatie. In Nederland zal dat zelden tot nooit gebeuren. Er is echter ook veel goeds te melden. Met de opkomst van de crossfitboxen en de functionele krachtcentra die je steeds meer ziet is er ook een opkomst van sportscholen die in mijn ogen tien keer beter zijn dan de budgetprut. En vroeger vond ik dat we met zijn allen meer respect moesten hebben voor elkaar als krachtsporters. Met de SAP cup zie ik daar een goede stap in.

Welke gym oefeningen raad jij aan voor een strongman?
1 deadlift

Voor Strongman is een sterke rug het allerbelangrijkste. De meeste events hebben met deadlift te maken.

2 Squat. Als ik 1 variant zou mogen kiezen zou het safetybar boxsquat zijn. Daarna frontsquat en daarna gewoon high bar olympic squats.

3 military press.

Overhead is belangrijker voor je press dan bench in Strongman.

4 pushpress

5 powercleans

Powercleans bouwen explosieve kracht.

De rest van de keuzes zijn al duidelijk uit mijn andere antwoorden.

Hoe ben je op dit forum terechtgekomen?
Een vriend van mij van de middelbare school wees mij op het forum.

Je bent hier al 14 jaar lid. Is er veel veranderd in die jaren?
Voor je gevoel misschien wel omdat er mensen verdwijnen maar als ik eerlijk ben denk ik dat het voor nieuwkomers hetzelfde is als het voor mij was. Het lijkt steeds (voor mij als ouwe lul) dat de jongere garde soms steeds meer doet alsof ze alles weten. Voor mijn gevoel heeft dat te maken met social media.

Welke leden zijn je door de jaren heen bijgebleven?
3XL was voor mij in het begin een autoriteit en nog steeds. Op inhoudelijk gebied moet ook harpep genoemd worden.

Adema was een jonge gast met een grote mond die ik in het echt ook heb mogen leren kennen die wist waar hij het over had. De ijzeren tsaar.

BuilderB was een gewichtheffer waar ik inhoudelijk van kon leren.

Andere namen: Ryu, wackonielsie, sniperx natuurlijk, goheavylifter, monsterstrength, metalmelitia, rubensossa, Locust, powerblade, zo kan ik nog wel even doorgaan. Het leuke van het forum is dat ik velen ook in het echt heb leren kennen.

Als je iets zou mogen veranderen aan het forum, wat zou het dan zijn?
Terug naar de oude stijl, en eruit met al die irritante reclames.

Een vraag namens Sanca; heb je een baard?

Sanca Saxon en ik kennen elkaar en hij weet dat ik een baard heb.

Heb je nog suggesties voor een volgend interview?
Phenochef is sterker dan ooit teruggekomen van een hernia dat is voor mij een inspiratie.

harpep is een bron van kennis.

Sanca Saxon is volgens mij al een keer geweest maar is natuurlijk een held nu sterker dan ooit met een nieuwe hartklep.

Frenkpie is mijn mattie maar ook een ongekroonde held qua kracht en prestaties.

Strongwoman is met een 200dl ook een voorbeeld voor velen.
 
Leuk interview. :)
 
Leuk om wat over je te lezen gijs:) al spiek ik ook af en toe eens in je log.

Hier toch ook wel volger van sterkste man events. Altijd gaaf om te zien.

Zelf in verleden ook geregeld met wat sterke meegedaan . Veel met yoke en famers gelopen. Helaas de mogelijkheid nu niet meer in de gyms hier. :(

En nee ben zelf niet zo creatief om wat te maken:P hou het nu maar bij pl.
 
Mooi interview, Gijs! Altijd interessant om te zien hoe sterke mannen trainen en wat de ideeën erachter zijn. Zo te zien kan je ondanks de blessures nog wel even door. :)
 
Leuk om wat over je te lezen gijs:) al spiek ik ook af en toe eens in je log.

Hier toch ook wel volger van sterkste man events. Altijd gaaf om te zien.

Zelf in verleden ook geregeld met wat sterke meegedaan . Veel met yoke en famers gelopen. Helaas de mogelijkheid nu niet meer in de gyms hier. :(

En nee ben zelf niet zo creatief om wat te maken:P hou het nu maar bij pl.

Thanks, farmers kun je ook gewoon doen met de dumbells in de gym. Ook goed voor de gripkracht voor je deadlift.
 
Mooi interview, Gijs! Altijd interessant om te zien hoe sterke mannen trainen en wat de ideeën erachter zijn. Zo te zien kan je ondanks de blessures nog wel even door. :)

Thanks, ik hoop nog wel door te kunnen ja
 
Mooi interview!
Echt een man met passie, heerlijk.
Positief blijven met zoveel blessureleed is diep respect man.
 
Mooi interview!
Echt een man met passie, heerlijk.
Positief blijven met zoveel blessureleed is diep respect man.

Bedankt, je moet vertrouwen hebben in je lichaam dat kan soms lang duren.
 
Mooi geschreven Gijs, weinig nieuws voor mij qua inhoud aangezien we de laatste 9-10 jaar samen intensief hebben beleefd ;) Ik kijk uit naar de momenten dat we samen weer zwaar kunnen trainen en wedstrijden doen. Voor je het weet is het voorbij en staan we als oude rotten aan de kant te schreeuwen
 
Mooi geschreven Gijs, weinig nieuws voor mij qua inhoud aangezien we de laatste 9-10 jaar samen intensief hebben beleefd ;) Ik kijk uit naar de momenten dat we samen weer zwaar kunnen trainen en wedstrijden doen. Voor je het weet is het voorbij en staan we als oude rotten aan de kant te schreeuwen

Thanks maat. Kijk ik ook naar uit
 
Top interview, ik ben sowieso fan van het eerste uur en voel me vereerd om genoemd te worden door zo een baas.
 
Mooi geschreven Gijs, weinig nieuws voor mij qua inhoud aangezien we de laatste 9-10 jaar samen intensief hebben beleefd ;) Ik kijk uit naar de momenten dat we samen weer zwaar kunnen trainen en wedstrijden doen. Voor je het weet is het voorbij en staan we als oude rotten aan de kant te schreeuwen

Nou jullie hebben nog wel 10-15 jaar te gaan lijkt me ;)
 
Top interview, ik ben sowieso fan van het eerste uur en voel me vereerd om genoemd te worden door zo een baas.

Gevoel is wederszijds ijzeren broeder
 
Leuk interview weer.
 
Een goede mindmuscle connectie heeft ontwikkeld en zijn lichaam heeft leren kennen.
I see it...

Leuk interview Gijs! Man met een passie..en een beter fysiek dan een hoop kurende bodybuilders:roflol:
 
leuk interview!
 
Back
Naar boven