Fitness Seller

IvdM - Januari 2021 - Vsral (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

LM

well mannered, bad behaved
Moderator
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 mei 2013
Berichten
8.924
Waardering
8.945
Om het jaar maar goed af te trappen.... vsral !

- Stel jezelf even voor

Ik ben dus Lars V. (nu zie je meteen waar mijn username vandaan komt he). Van opleiding ben ik kinesist / physiotherapeut inwendige aandoeningen (cardiale/pulmonale aandoeningen, intensive care), echter ben ik nu werkzaam in een heel andere sector. Hoewel het voor de betere e-detectives niet al te moeilijk zal zijn om info over mij te vergaren ga ik het hier niet teveel info condenseren.

Eerlijk is eerlijk, als ik niet aan trainen ben (en soms zelfs tijdens het trainen) ben ik redelijk lui. Lees: veel uitrusten, serietje kijken, af en toe eens gamen. Toen het nog kon af en toe een concertje meepikken. Zwaar op stap gaan is echter niet meer aan mij besteed.

- Wanneer ben je voor het eerst gaan liften en hoe was de weg daar naar toe?

Ik ben beginnen trainen vanaf de zomer van 2009, net voor ik het laatste jaar van het middelbaar inging. Begingewicht was 72 kg (aan ik gok 1m87).

Ik voetbalde toen nog en ging regelmatig lopen. Toen heb ik eens iemand zijn raad opgevolgd en lokale gym bezocht (geen squatrack…), met als primair doel toch nog iets steviger te staan in de verdediging.

In het begin ging ik 1 tot max. 2 x per week naar de gym. Trainingsschema had ik niet, voeding bleef hetzelfde (hoewel ik al mijn hele leven bekend sta als vreetzak). Naast 4x per week voetbal en een bijkomend relatief hoog calorieverbruik ik had na een half jaar aankloten toch bijna 8-10kg gewonnen (inclusief vet).

Na de winter ben ik toch wat serieuzer beginnen trainen en op mijn eten gaan letten. Voetbal 4x/week en dan 2 of 3x/w in de fitness (fullbody), waaronder squats in de smithmachine en zware legpresses. Ik was altijd, ondanks mijn smalle postuur, meer het sprinttype. Sprongkracht en explosiviteit hadden duidelijk een boost gekregen. Na 1 jaar had ik 17kg gewonnen, hoewel ik enkele maanden uitlag met verschillende blessures (ligamenten enkel gescheurd, mediaal ligament knie beschadigd, zware tackle op andere enkel ontvangen…). Ik at wel schandalig veel.

- Je hebt inmiddels een hele mooie complete homegym; hoe is dat zo gekomen?

De fitnesszaal waar ik eerst ging was op zaterdag dicht en op zondag enkel in de voormiddag open. Dat, samen met het feit dat het geeneens een squatrack had en ik toch meer voor kracht trainde had mij ertoe aangezet om wat spulletjes bij elkaar te zoeken.

Eerste aankoop was via het forum: een 50mm halterset, oud bankje, rubber mat etc. Daar heb ik dan een paar goedkope squatsteunen bijgekocht. Als student zonder vast inkomen was het zuinig leven op kot om elke week wat euro's uit te sparen. Dat geld, samen met andere sporadische inkomsten (vakantiewerk) gingen meestal volledig integraal naar 'nieuw' trainingsmateriaal.

Ik bleef wachten tot er een mooie deal voorbij kwam en verkocht eventueel het oude / inferieure materiaal dat het verving met een beetje winst. Na een tijdje kwamen af en toe enkele kameraden meetrainen, dus zorgde ik voor extra barbells, schijven, een extra bankje etc. Mijn voordeel was dat ik op den duur de markt goed kende en heel goed de waarde kon inschatten. Samen met het feit dat ik als student mezelf heel snel kon vrijmaken heb ik zeer veel leuke deals kunnen oppikken.

De laatste jaren heb ik wel af en toe 'grotere uitgaven' gedaan, maar zelfs mijn Eleiko schijven etc heb ik allemaal aan topprijsjes kunnen vastkrijgen. Ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn, maar als ik alles zou moeten verkopen zou ik een zeer leuke winst kunnen maken.



- Je zegt in je log dat je geen trainingsschema hebt, hoe komt dat?

Ongeveer 8 jaar geleden heb ik klierkoorts gekregen. Acuut ging dat nog gepaard met een stevig ijzertekort en acute allergieopstoten (onbekende allergie nog steeds) waar ik uiteindelijk zeer ziek van ben geweest. De eerste jaren bleef ik enorme last van vermoeidheid hebben waardoor zowel studies als sociaal leven een serieuze knauw hebben gekregen. Ondanks de vermoeidheid bleef ik mezelf zwaar pushen in de gym, om elke keer weer tegen een muur aan te botsen. Dit ging uiteraard gepaard ging met zeer veel woede en frustratie. Na enkele jaren bleef de kracht lager dan voor die klierkoorts terwijl ik veel meer aandacht gaf aan voeding en rust en mijn trainingen op punt stelden.

Het heeft uiteindelijk ettelijke jaren geduurd eer ik heb leren accepteren dat trainen zoals voorheen waarschijnlijk nooit meer zou lukken. Na ongeveer 5 jaar begon de constante vermoeidheid toch wat te minderen, al heb ik er tot de dag van vandaag nog redelijk veel last van en heb ik bovengemiddeld veel rust nodig. Periodes waarin trainingen best ok gaan wisselen zich nog steeds af met periodes met zeer weinig fut.

Dan zijn er nog de talrijke musculoskeletale blessures geweest. Enkele rotator cuff scheuren. Rechterschouder het labrum volledig gescheurd (door enkele subluxaties) waardoor overheadstabiliteit nooit meer in orde zal zijn tenzij ik een chirurgische reconstructie onderga. Vooral in mijn knieën heb ik makkelijk last van inflammatie. Ooit 9 maanden niet kunnen squatten door bilaterale quadricepspeesontsteking. Laatste jaren dan weer het syndroom van Hoffa in beide knieën. Zo zijn er vermoedens geweest van een reumatische aandoening maar enkele tests brachten toch geen uitsluitsel. Zo zijn er nog wel zaken maar ik ga mijn hele medische geschiedenis niet online gooien.

Dit heeft ertoe geleidt dat ik schema's volledig heb losgelaten. Als ik met een bepaald volume/gewicht in mijn hoofd de training aanving en uiteindelijk worstelde met de opwarmgewichten was dat uitermate nefast voor mijn humeur.

Om een voorbeeld te geven: ik heb er 4 jaar en 8 maanden over gedaan om van 190 naar 195kg squat te gaan. Die 195kg squat was 4 jaar geleden en nu zit ik daar weer ruim onder.

- Hoe zijn jouw trainingen dan opgebouwd en waarop zijn ze gebaseerd?

Ik baseer me op 1) hoe fit ik mij voel en 2) wat geen (of niet teveel) pijn doet. Als een training goed gaat durf ik de intensiteit (volume en/of gewicht) omhoog te doen. Dan pas ik mijn daarop volgende trainingen weer aan. Zo weet ik ondertussen dat 2x / week een zeer zware upperbody voor mij onmogelijk is om van te recupereren.

Op het moment terug meer gericht op de powerlifts. Gewichtheffen heb ik voorlopig even terug in de koelkast gestopt tot de vervelendste blessures terug zijn gaan liggen. Zo zijn mijn knieën, onderrug en rechterheup de laatste tijd nog veel te gevoelig.

Train ik meerdere dagen na elkaar is het een UB/LB split, anders fullbody.

De compoundoefeningen doe ik liefst wat zwaarder, af en toe een high rep backoff set erachteraan. Assistance / isolatie oefeningen is gewoon wat pompen, daar kijk ik niet (meer) naar de gewichten.

UB:
  • opwarmen (shoulder dislocates, pullups/pushups)
  • Een primaire press oefening. Gewone benchpresses of inc DB press.
  • Een row oefening
  • Dan een secundaire press oefening of gewoon wat pompwerk met dips, pullups, side raises etc. Tegenwoordig probeer ik mijn armoefeningen niet meer te skippen.
LB:
  • opwarmen. Zeer belangrijk voor mijn tere knietjes, anders doen die toch echt teveel pijn.
  • Squat of deadlift. Beide is voor mij te vermoeiend om te vaak in 1 training te doen.
  • Wat assistance: GHR, legpress. Soms legcurls en legextensions.
  • Abs heb ik meestal geen goesting in dus skip ik meestal.

- Hoe ziet een gemiddelde (trainings)week er uit?

Dat hangt er maar net vanaf of ik door de week thuis ben of niet. Ik heb regelmatig periodes dat ik enkel in het weekend kan trainen, wat dan standaard UB-LB (Za-Zo) wordt.

Maandag en vrijdag zijn praktisch altijd rustdagen. Dan dinsdag/woensdag of woensdag/donderdag een UB/LB. Heb ik wat minder goesting dat meestal woensdag een fullbody in de plaats.

Ook probeer ik ook 1x / week nog te gaan lopen, al durft dat wel eens weg te vallen.


- Je geeft aan dat je wel bepaalde doelen hebt m.b.t. training, waarop zijn die gebaseerd?

1) sterk + explosief

2) goede fysiek (als in 'niet te hoog vetpercentage')

3) uithoudingsvermogen niet te fel laten slabakken

Ik heb mij altijd gefocust op de nummers, de gewichten. Er atletisch uitzien beschouwde ik als een mooi meegenomen neveneffect. Ondertussen sta ik toch liever op een niet al te hoog vetpercentage (gok +/-14% nu) en sateprikkers voor benen zien er ook niet uit dus ik probeer wel wat meer op massa te werken daar. Zeker aangezien ik (zware) squats en deadlifts iets te frequent achterwege moet laten door knieproblemen probeer ik daar nog te redden wat te redden valt door wat meer pompwerk.

Het algemeen atletisch vermogen heb ik ook altijd belangrijk gevonden. Leuk als je monsterlijk sterk bent, maar als je niet in staat bent om een sprintje te trekken, ergens bovenop te springen of als je coördinatie en motorische controle er onder te lijden hebben dan hoeft het voor mij persoonlijk niet meteen. Als mensen mij vertellen dat ik sterker ben dan ik eruit zie beschouw ik dat eigenlijk als een van de grootste complimenten.

Uithouding is voor mij altijd mijn zwakke punt geweest. Zelfs toen ik als magere stengel nog voetbalde was ik de beste sprinter of springer, dus ik gok dat mijn spiervezels vooral naar het explosieve type neigen. Die verhouding is maar tot bepaalde hoogte te wijzigen door training. Toch blijf ik het belangrijk vinden dat ik een beetje vlot kan blijven lopen.

- Waar heb je die kennis vandaan gehaald?

Tijdens het eerste trainingsjaar begon ik verslaafd te geraken aan de effecten die het trainen hadden op mijn lichaam. Steviger, sterker, explosiever. Ik wou meer van dat en wou het meeste uit elke training halen. Ik ben begonnen met enkele boeken over voeding en training, daarna ben ik op het internet info gaan bij zoeken en zo heb ik ook het oude DBB forum ontdekt. Die interesse heeft uiteindelijk ook geleid tot de keuze van opleiding tot kinesist / physio. Daar heb ik natuurlijk wel wat meer opgestoken.

- Wat vind je het aller lekkerst om te trainen?

Wat geen pijn doet. :rolleyes:

Met squats blijf ik een soort haat-liefde verhouding hebben. Als het een beetje ok gaat kan ik daar enorm diep op gaan en die mentale barrières opzoeken, maar het is ook de oefening waarbij bij mij het meeste kwaaltjes opduiken. Als dan de techniek niet volledig juist zit of het voelt gewoon niet goed steek ik er ook niet veel moeite in en zoek ik direct andere oefeningen. Het rare is dat dit mij relatief altijd goed afging voor iemand van 1m90 en lange femurs en dat mijn squattechniek over het algemeen wel altijd goed is/was.

Bench / incline DB press zijn zowat de oefeningen waarop ik relatief het sterkst ben, deels door mijn iets kortere armen (wat dan weer absoluut niet leuk is voor deadlifts).

- Hoe blijf je altijd gemotiveerd/ of zin om te trainen?

Ik heb helaas zeer vaak dat ik nog zwaar tegen mijn goesting ga trainen. Vaak gepaard met de zoveelste blessure of gewoon een periode met weinig energie. Maar ik blijf wel trainen, al zijn het dan maar enkele oefeningen en ligt de intensiteit niet bijster hoog.

- Ben je ook bezig met je voeding?

Zeer zeker. Ik heb ondertussen ook gemerkt dat ik mezelf het beste voel als ik heel clean eet. Kwaliteit van het voedsel is belangrijk, en hoe minder troep hoe beter. Carbs centreer ik zoveel het kan voor/tijdens/na het trainen. Ik heb ondertussen ook 2 jaar geen alcohol meer gedronken. Ik lijk zo ook iets minder last te hebben van inflammatoire pijntjes sinds ik zo clean mogelijk eet.

- Waarop ben je het trotst?


Toch de homegym denk ik. Het is niet enkel een leuke verzameling aan divers topmateriaal, het is ook vooral een ruimte waar ik samen met kameraden kan trainen en ouwehoeren en waar je een beetje geïsoleerd bent van de buitenwereld. Zeker in 2020 had dat zijn waarde.

- Wat is je lifetime goal?

Op trainingsvlak? Zou graag ooit een double BW frontsquat willen doen en 1,8x of 1,9xBW bench. Waarop gebaseerd? Het zijn cijfers die niet onmogelijk lijken maar dan moet het wel allemaal een tijdje meezitten qua gezondheid en blessures.

- Wie is je voorbeeld?

Ik weet niet echt of ik het een voorbeeld mag noemen, maar hoe John Meadows in het leven staat vind ik leuk om te zien. Heel down to earth, veel aandacht voor gezondheid en longevity, niet teveel bullshit, deelt graag zijn kennis en gewoon over het algemeen een aangename persoonlijkheid. Ik wou dat er zo meer mensen waren in de bodybuilding / fitness industrie.

- Waar zien we jou over een jaar of 15?

Hopelijk gewoon nog steeds aan het trainen, blessurevrij en in goede gezondheid. Als het even kan nog met regelmaat met dezelfde mensen als nu. Misschien nog enkele leuke items erbij in de homegym, wie weet.

Het log van Lars:
 
Zo een mooie gym een geen foto's, gemiste kans!
 
Leuk interview om te lezen. Hier blijkt ook je doorzettingsvermogen uit om door te gaan ondanks alles en met acceptatie van je problemen te gaan leren trainen. Iets waar velen wat van kunnen leren denk ik. Het gaat niet altijd om de sterkste of beste zijn maar veel meer om hoe hou je het vol en hoe je het aangaat.

*blaat.... sorry :o *

Respect in ieder geval voor je doorzettinsgvermogen :)
 
Leuk interview om te lezen. Hier blijkt ook je doorzettingsvermogen uit om door te gaan ondanks alles en met acceptatie van je problemen te gaan leren trainen. Iets waar velen wat van kunnen leren denk ik. Het gaat niet altijd om de sterkste of beste zijn maar veel meer om hoe hou je het vol en hoe je het aangaat.

*blaat.... sorry :o *

Respect in ieder geval voor je doorzettinsgvermogen :)
Thanks.
Ik was echt iemand die bij tegenslagen of mindere periodes zijn wereld 'verkleinde' door volledig te focussen op en te leven in functie van training+voeding+rust. Alle andere problemen negeerde ik dan eigenlijk een beetje.
Toen dat trainen als mentaal toevluchtsoord niet meer werkte ben ik mezelf enkele keren tegengekomen ja. Uiteindelijk heeft het me geleerd om echt alles te relativeren en ik ben daardoor ook een veel rustiger persoon geworden.

Al die blessures en fysieke ongemakken hebben zo dus nog wel een positief effect gehad, maar het blijft hoe dan ook jammer. Qua spieropbouw en kracht mag ik denk ik niet klagen over mijn genen.
 
Respect voor je doorzettingsvermogen, mooi interview.
 
Logs die al heel lang hier staan zijn altijd leuk om door de jaren heen te bladeren. Toch nog serieuze gewichten ondanks de ongemakken.
Nooit bezorgd dat het zwaar trainen een nadelig effect zou kunnen hebben op je gewrichten? Daar was ik zelf wat bang voor als ik blessures heb. Enfin, met jouw achtergrond zou je wel beter weten.
 
  • Like
Waarderingen: LM
Leuk om dit interview te lezen, toch een log dat ik door de jaren heen met veel interesse volg en eigenlijk altijd al weinig structuur in vond zitten, nu weet ik waarom.
Mooi dat je het beste ervan maakt en het alsnog gewoon super doet. En ook jouw homegym... drool:
 
Nooit bezorgd dat het zwaar trainen een nadelig effect zou kunnen hebben op je gewrichten? Daar was ik zelf wat bang voor als ik blessures heb. Enfin, met jouw achtergrond zou je wel beter weten.

Op mijn rechterschouder heb ik geen bijster goed oog. Nadat ik daar het labrum volledig gescheurd heb kraakt en knakt dat ding te pas en te onpas, al dan niet met een pijnscheut. Hoop niet dat ik over tig jaar versnelde artrose of iets dergelijks te pakken heb.
Knietjes en andere gevoelige plekken: daar zit probleem eerder met weefsels rondom de gewrichten die veel te makkelijk ontsteken. Dat frequente / chronische ontsteking nadelige effecten heeft op de integriteit van de weefsels lijkt me logisch, maar denk niet dat dat specifiek naar artrose ofzo zal bijdragen (hoop ik). Heb eerlijk gezegd wel geen zin om de wetenschappelijke evidentie door pluizen om mijn gedachten te bevestigen of te ontkrachtigen.
Zo heb ik momenteel bij lopen geen last maar bij squats met bodyweight heb ik weer steken mediaal in de linkerknie. Het is wat het is...
 
Ongelofelijk gave homegym. Maar waarom heb je op zijn minst 12 olympische halters? In de toonaangevende powerlift gym waar ik vroeger trainde (KCS Scheveningen) hadden ze er maar 2...
 
Maar waarom heb je op zijn minst 12 olympische halters?

Goh, ondertussen zijn 2 Eleiko's die van kameraad waren terug weg omdat hij ze naar zijn nieuwe physio praktijk heeft genomen.
Dan zit er nog 1 cheapo kromme baar bij (zat ergens gratis bij ooit), moeite niet om te verkopen.
Dan Heb ik enkele high end bars: Ivanko (28mm powerlifting, favoriete baar voor squats), Eleiko gewichthefbaar (2dehands, net meer dan 20 jaar oud nu), Uesaka gewichthefbaar.
Op de bench ligt een ATX Ram bar die ik voor 100 euro nieuw heb kunnen kopen. Nog een Leoko IPF powerlifting bar van 20 jaar oud.
De rest zijn vooral vintage barbells die voor mij meer een 'historische' (collectors-) waarde hebben. Oude split sleeve york weightlifting baar uit 1993 (model van de 1984 olympische spelen), een split sleeve Berg uit 1969 met stainless shaft. Een favoriet voor deadlifts voor enkelen die trainen bij mij. 2 oude Schnells, gok jaren 70, misschien nog iets ouder.
Dan nog een Soviet barbell en een oude splitsleeve waarvan ik denk dat het een Weider is.
Enkele specialty bars dan nog.

Hier vind je af en toe ook nog een foto van gymstuff.
 
Back
Naar boven