XXL Nutrition

IVDM - Juni 2018 - 3XL (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.195
Waardering
8.335
Een nieuwe maand is aangebroken, dus tijd voor een nieuw interview! Dit keer een van de meest legendarische leden op het forum, lid van het eerste uur, een bron van kennis, 3XL !

----


Kun jij jezelf eens introduceren, voor de mensen die jou nog niet kennen?

Naam: Rob
Lengte 1.81m
Gewicht 108-110kg
Vetpercentage???? (je ziet geen blokjes maar er hangt ook niets over m broeksband:)

1958 Geboren in het pittoreske Rotterdam waar ik nog steeds woon.

Wanneer stapte jij voor het eerst een sportschool binnen, en hoe heb je je eerste trainingsjaren doorgebracht?
Als je met sportschool gewichten bedoel dan was dat begin 1977. Ik ging toen naast tae kwon do ook kickboksen (Maeng-ho van Martin Borneman) en daar was in de kelder een ruimte met haltes en bankjes.

Trainen was twee keer in de week dus twee keer in de week ook ff "aanrommelen" in de kelder.

In de loop der tijd zat ik steeds langer "beneden" en steeds minder op de vloer en in 1979, na mijn diensttijd, ben ik voor het eerst gaan trainen in een echte KT gerichte sportschool.

De eigenaar daar was een fan van Arnie en het door een belg bedachte bloed-volume training (gevonden: Dennis DuBreuil en ik heb zelfs een recentere uitleg gevonden :)Scorch Muscle With the Dubreuil Effect | T Nation ) wat neer kwam op pompen, pompen en nog eens pompen.

Ik heb dus zeker het eerste jaar verspild (imo) met Zwartenegergeneuzel.

Ik ontdekte wel wat magazines met artikelen van Jones en Mentzer wat voor mij een eyeopener was. Ik weet dat HIT momenteel weer in de verdomhoek zit en ben het zeker niet eens met alles wat Jones en Mentzer verkondigd maar het was tenminste een trainingsvorm waar een gedachte achter zat ipv het No pain, No gain geblabla van de andere kant.

Ik ben dus flink gaan experimenteren met diverse HIT manieren en ben er nog steeds een van fan. Enige nadeel voor mij was/is dat de frequentie af en toe zo laag lag, bv bij omni contraction en infitonic training, dat het trainingsplezier er uit ging waardoor ik tegen beter weten in het volume weer omhoog gooide wat je met dit soort traint niet moet doen.

Halverwege de jaren 80 ben ik bij Body Shape (Rotterdam) gaan trainen waar ook wat PLers zaten en ben ik aan mn haat/liefde relatie met deadliften begonnen en van Bodybuilding gericht trainen meer op Powerbuilding (ergens tussen BB en PL in) terecht gekomen waar ik nog steeds zit.


Hoe ziet jouw trainingsschema er nu concreet uit?
Ik train de laatste tijd niet meer volgens een vast schema maar is m'n training afhankelijk van beschikbare tijd en gevoel van de dag. Daarmee bedoel ik niet "waar heb ik zin in" maar meer wat voelt die dag goed aan. Ik heb in de loop der jaren door blessures maar ook gewoon slijtage en aantal pijntjes en ongemakken opgelopen waardoor gewoon niet alles altijd kan. Bv m'n rechterschouder, door een bicepsblessure tijdens het bankdrukken ben ik ooit anders gaan drukken waardoor ik eigenlijk m'n schouder "verziekt "heb waardoor ik gewoon sommige oefeningen niet meer altijd goed kan doen (afhankelijk van wat ik de dagen ervoor gedaan heb.

Zelfde met knieën en squat/deadlift. Partial squat en rack deads gaat goed maar zodra ik dieper kom zeggen m'n knieën soms "Doe maar niet vandaag" :)

Wel zit ik kwa indeling meestal nog wel zoals in m'n rodedraad schema, aantal weken trainingsdag 1 armen, dag 2 benen, dag 3 romp voor, dag 4 romp achter gevolgd door een aantal weken trainingsdag 1 achterkant romp, dag 2 voorkant romp, dag 3 benen, dag 4 armen. Ook ben ik nog steeds een fan van POF wat armen en benen betreft.

Wat ik wel aangepast heb na het lezen van artikel van Tibado en wat geexperimenteer is dat ik de dag na een "normale" training de spieren nog eens licht na pak. techniek die ik vroeger wel vaker deed maar voor een andere reden. Toen deed ik het omdat ik dacht dat het extra groei opleverde nu omdat zo spier/gewrichten nog eens een extra smeerbeurt krijgen wat PHPD tegengaat.

Kortom geen echt vast schema maar wel een bepaalde lijn die ontstaan is uit beschikbare tijd en wat die dag mogelijk is.!


Wat zijn enkele gouden trainingsprincipes die jij in de loop der jaren hebt opgepikt? Wat moet je wel doen, en wat absoluut niet?
Eigenlijk is het belangrijks principe dat om echt blijvend resultaat te boeken er geen shortcuts zijn en dat je een trainingsprincipe moet volgend waar je plezier aan beleef en wat je jaren vol kan houden. Misschien is dat niet de "beste" manier (volgens de kennis van de dag) maar op den duur productiever dan een schema dat volgens de kenners van het moment het best is maar waar je door verveling of noem maar wat anders na een X aantal maanden de brui aan geeft en stopt.

Verder ben ik nog steeds een grote fan van:
- NIET uitmelken van schema's (maw zodra je merkt dat de resultaten minder worden is het tijd voor verandering)
- intensiteit boven volume
- prioriteits training
- gebruik van compounds
- POF
- dropsets met beperkte rep range

Wat je imo niet moet doen:
- Vastgeroest zitten aan bepaalde oefeningen (ja wanneer je beter wilt worden op een bepaalde oefening zal je dat wel moeten maar ander ......)
- geloven dat je met de middelen die de doorsnee trainee heeft je Mr. Olympia kan worden.
- Te veel waarde hechten aan schema's in maandbladen (iedere 4 weken weer een nieuw 6 weken schema :))
- Blindelings vertrouwen hebben, blijf altijd sceptisch mbt theorieën die te goed klinken om waar te zijn.
- Alles tegelijk willen.
- uber ingewikkelde schema's
- Uit gaan van 1 onderzoek. Er is voor (bijna) iedere mening wel een ondezoek(je) te vinden wat deze bevestigd. Probeer altijd meer info te vinden over een bepaald onderwerp. Kijk ook of je het gehele onderzoek te pakken kan krijgen en niet alleen het abstract. Je kent op die manier niet alleen de achtergrond enz maar soms staan er zaken in die de abstract uitkomst tegenspreken.

Ga ook niet blind uit van meta's. Uitkomsten die zeggen dat bv 60% zegt dat het zusofzo is geven gelijktijdig aan dat 40% iets anders claimen. Meta's die uitgaan van gemiddelden moet je helemaal goed doorlezen.

- De “no pain, no gain” instelling. Als er iets is waar ik in de loop der jaren mensen de mist mee in heb zien gaan is denken dat pijn een gtoediets is en dat je niet vooruit kom zonder.

Natuurlijk zijn zaken zoals verzuring, spierpijn, enz. zaken die er bij horen maar als iets echt pijn doet ben je verkeerd bezig (muv technieken die pijnlijk zijn zoals fascia streches, rolfing, enz).


Hoe pak jij je voeding aan? Hoe ziet een dag eten er uit voor jou?
Vrij basic.

Meestal begin ik de dag met yochurt+gedroogd fruit+ Honing, s'middags (rond 12uur) stuk vis/vlees/kip met wat groenvoer en brood/past, rond 17uur 1e avondmaal(vaak vegetarisch), rond 20:30 2e avondmaal met vlees/kip/vis, rond 23uur avondsnack (2x brood + kaas oid)

Tussen ontbijt, lunch en 1e avondmaal brood+beleg en fruit.

Verder neem ik op trainingsdagen voor en na een hydrolisaatshake en 2keer/dag Multi vit/min

Calorieën??? Vet??? Eiwit???

Ben jaren geleden gestopt met het op het obsessieve af tellen en bijhouden wat ik op een dag naar binnen werkte. Ik ga nu meer op gevoel en de spiegel.


Je staat op het forum bekend als een bron van kennis, met name op het gebied van effectiviteit en uitvoeren van oefeningen. Hoe heb jij deze kennis vergaard?
Ik heb begin jaren 80 een HBO opleiding Grond- weg- en waterbouw afgerond. Omdat ik hierna nog steeds in de leren,leren,leren modus stond en me door de sport begon te interesseren voor het bewegingsapparaat heb ik aansluitend op die HBO via de EUR een volwassenopleiding Anatomie, Fysiologie en Kinesiologie gevolgd. Nadat ik deze had afgerond heb ik via dezelfde route diëtetiek gedaan.

Tijdens en hierna ben ik ook nog ALLES wat ik maar te pakken kon krijgen blijven lezen wat maar enigszins met KT en voeding te maken had en halverwege de jaren 90 met de komst van het internet ging er een nieuwe deur open van informatie.

Verder ben ik iemand die achter het motto "geloof niets, probeer alles" staat en heb ik dus veel (heel veel) geëxperimenteerd met trainen (zowel manieren als oefeningen) en voeding (waaronder supplementen).

Ben er in de loop der jaren ook wel achter gekomen dat wetenschap meestal achterloopt op praktijk vooral mbt voeding en dat praktijk soms niet altijd overeen komt met theorie.

Heb jij veel blessures opgelopen in de loop der jaren? En wat ter preventie van blessures?
Ik heb idd in de loop der jaren wel het e.e.a. opgelopen.

- Beide armen aanhechtingen van de biceps aan onderarm, idem voor triceps.
- Beide armen tenniselleboog en golferselleboog (zelfs een keer tegelijkertijd).
- Beide armen onderarm extensors en flexors
- Zweepslag rechter triceps.
- Zweepslag linker kuit.
- bicepsscheurtje rechterarm bij bankdrukken (opwarmset)
- Spit na een periode van veelvuldig erectorcrunches doen.
- Kapselonstekking rechter schouder (als gevolg van die biceps blessure boven ging ik iets anders drukken waardoor ik in feite m'n rechterschouder verziekt heb.
- Rechts overbelasting van de iliotibiale band.
- en nog wel wat andere zaken :)

Moet er wel bij zeggen dat alles ontstaan is na perioden van hoger volume (ik heb eigenlijk nooit iets geblesseerd bij perioden van hoger intensiteit -zowel gewicht als effort) in combinatie met eigenwijsheid. Maw gewoon door blijven gaan terwijl je lichaam aangeeft dat je het eigenlijk een beetje rustig aan moet doen :)

Die eigenwijsheid heb ik trouwens nog steeds. Ik ben de laatste tijd een fan van landmine presses, weet dat ik wat m'n schouder betreft niet te hoog moet gaan in reps maar kan het niet laten waardoor ik nu al weer een week of 3 de oefening niet uit kan voeren zoals ik het wil.

Verder heb ik gewoon slijtage door 40jaar trainen waardoor sommige oefeningen niet meer lekker gaan maar gelukkig ben ik ervaren genoeg dat ik daar prima vervangers voor heb.

Wat preventie betreft, ik doe wat meer opwarm/aanloop werk en probeer m'n verstand de training te laten leijden (ja, zowel met korte als lange) en gebruik ik Voltaren. Meer eigenlijk niet.
Grootste probleem is eigenlijk dat ik niet meer echt train voor resultaat maar omdat ik graag train waardoor ik snel de neiging heb om verstand opzij te zetten en er gewoon voor te gaan.


Heb jij ooit wedstrijden gedraaid, of de ambitie gehad om dat te doen? Waarom wel/niet?
Ik heb eerlijk gezegd nooit de behoefte gehad om aan een wedstrijd mee te doen.

Komt waarschijnlijk omdat ik nooit echt hebben kunnen kiezen voor een bepaalde tak binnen de krachtsport.

Standaard BB training heeft nooit mijn voorkeur gehad, zowel het soort schemas als het dieeten niet en PL , alles gericht op de vooruitgang van 3 bewegingen, vind ik te eenzijdig.

Wat BB betreft heb ik wel eens een gooi gedaan om op een laag vetpercentage te komen maar voelde me bij rond de 5% net een zombie en ben daarna altijd meer voor de "feel" gegaan dan de "looks".

Als ik nu trouwens voor een tak zou moeten kiezen om een wedstrijd te doen zou dat SM (:)) zijn. Dat is in de loop der jaren zo veranderd (in de zin van variatie) dat ik als ik nu zou starten met trainen me daar wel een weg in zou zien vinden.


Stel jij jezelf nog doelen, en wat zijn deze?
Ik verwacht na 40+ jaar niet meer door het een of ander wondersupplement of supertrainingsschema nog echt vooruit te gaan dus mijn hoofdoel is spier- en krachtbehoud.

Mijn doel zit dus meer in ik wil qua lichaamsgewicht/spiermassa/trainingsgewicht niet onder de …..kg komen dan ik wil qua lichaamsgewicht/spiermassa/trainingsgewicht boven de …..kg komen :). Dat is ook 1 van de reden dat ik regelmatig wat andere oefeningen er in gooi, dan is er weer iets waarmee je weer mee vooruit kan gaan.

Doelstelling als meer reps doen met een lichter gewicht licht mij niet en betekend voor mij meestal problemen met gewrichten en aanhechtingen dus daar waag ik me niet aan.


Wat is er in de loop der jaren allemaal verandert aan het trainen en de hele levensstijl er omheen?
Grootste verandering is dat met de komst van het internet de magazine guru's steeds meer achterhaald raakte.

70s was een tijd waarin je het vootrnaamlijk moest doen met wat je haalde uit wat oude USA tijdschriften die je soms tegen kwam en volstonden met Arnie geneuzel. 80s werd al wat beter omdat met de betere bereikbaarheid van magazines er ook artikelen met wat wetenschappelijkere onderbouwing kwamen van bv Brink, Yessis, en nog een paar andere maar verder nog volstonden met binnekant borst en onderkant biceps oefeningen. Grote verandering was wat dat betreft de komst van MuscleMag en MM2K die echt dieper op de materie in ginegen met bv MRI en EMG onderzoekresultaten en waar ook supplementen onder de loep geplaatst worden.

Maar de grootste stap was het internet. Vooral de opkomst van fora en beschikbaarheid van universiteitsbibliotheken waren een eyeopener. Zeker omdat er na de val van de muur een berg oostblok info vrij gekomen was die tot dan alleen voor een select few beschikbaar waren maar nu bwvs op straat lagen.

Moet wel zeggen dat al die info ook voor verwarring kan zorgen. Vooral terminologie kan binnen no time veranderen. BV in mijn beginjaren had je wat bulk betreft Clean- en Dirty(Dan Duchain)Bulk maar in beide gevallen werd uitgegaan van een behoorlijk overschot aan calorieën. Alleen ging je bij clean uit van schone voeding (geen geraffineerde producten, niet te veel vet, enz).

Als ik nu kijk naar clean bulk dan kom ik meestal tegen dat ze 200-300Kcal boven basis aanhouden terwijl dat voor mij gewoon normaal eten is voor iemand die aan wil komen en dus voor mij niets met bulken te maken heeft. Enz

Is ook de reden waarom ik wanneer iemand iets vraagt meestal even door vraag wat ze nu precies bedoelen


Wat levensstijl betreft, daar vind ik niet zo veel in veranderd.

- Mensen trappen nog steeds in de wondersupplementen aanbiedingen en beginners krijgen vaak nog steeds dezelfde schema als 40jaar geleden. Voordeel alleen is dat ze nu vrij snel "betere" info kunnen krijgen.
- Beginners luisteren nog steeds naar degene met de grootste biceps
- Borst en armen (mn biceps) zijn de belangrijkste spieren in het menselijk lichaam.
- Maandag borstdag
- Fitness is dan mischien wel in maar BB is nog steeds een sub_cultuur die buiten de massa staat.
- KTrs zijn nog steeds domme spierbundels.


Als jij nog een ding kon veranderen aan de fitnesswereld, wat zou dit dan zijn?
Ik ben van mening dat er binnen de KT wereld een duidelijk verschil is tussen fitness en BB en dat er binnen de BB wereld een verschil is tussen redelijk haalbaar en freakshow.

Alles draait er om waar trek je voor jezelf de grens en wat het je er voor over om over die grens heen te stappen. Zoals Jim Quinn eens stelde “he who comes closest to death wins” Maw naarmate je verder wil komen zal je daar meer voor over moeten hebben.

En wat dat betreft zouden mijn veranderingen zijn:
- Ouwe meuk er uit en dan bedoel ik achterhaalde onzin zowel wat betreft voeding/supplementen alstraining.
- Eerlijker, zeg gewoon waar het om echt groot te worden voor de meeste om draait en dat je met alleen goed eten en hard trainen geen Mr. Olympia wordt.
- Noem wedstrijden waar duidelijk gebruikers op het podium staan geen natural wedstrijden.

Ik denk dat het laatse DE reden is dat BB nooit verder gekomen is dan demonstratiesport bij de olympische spelen. Hoe kan je claimen dat iets natural is terwijl de AAS er bwvs afdruipt.

Grootste verandering zou wat mij betreft dus nadenken, openheid en eerlijkheid zijn!


Welke zaken heb jij in je training en voeding moeten veranderen in verband met het ouder worden?
Meer rust tussen trainingen voor een bepaalde spier(groep).

Zoals denk ik wel bekend is plezier in m’n traing DE mainfactor voor mij en wat dat betreft beleef ik weinig plezier in licht gewicht/meer reps. Betekend dus dat de bulk van m’n training nog steeds zwaar gewicht laag in reps is(tussen de 1-15 reps).

Naarmate ik ouder werd kwam de behoefte aan meer rust (wat ik vroeger 3 keer per week deed kan ik nu 1 keer in de 3 weken :) ) wat ik soms compenseer door de dag na een zware training de spier nog eens licht te trainen.

Sommige compoundoefeningen gaan niet meer met full ROM

Diepe squats en full deadlift gaan niet meer maar zijn prima te vervangen door partials en aanvullende oefeningen. Zwaar bankdrukken is tegenwoordig een no go, dumbbel press is ook prima!


Wat voeding betreft heb ik niet veel aangepast, ik heb alleen toen ik een paar jaar terug merkte dat ik wat “vetter” werd de hoeveelheid naar beneden aangepast. Eigenlijk is de spiegel de bepalende factor mbt m’n voeding maar ik geloof nog steeds in hoog eiwit, dat vet op zich niet slecht is en dat koolhydraten er zijn om de calorieen aan te vullen.

Meeste supplementen was ik jaren geleden al mee gestopt en sinds een jaar of 3 gebruik ik alleen nog maar hydrolisaat


Zie jij in geen enkel ander supplement nut, buiten whey? Waarom niet? Denk aan multivitamines etc
Vitamine/mineralen zie ik eigenlijk niet als supplemet maar als onderdeel van m’n dagelijkse voeding.

Het is niet zozeer dat ik geen nut in suplementen zie maar meer dat ik bij mezelf geen effect meer merkte. Na m’n pak’mbeet 50e merkte ik niet iets extra’s als ik iets nieuws uitprobeerde en ook geen terugval als ik ergens mee stopte.

Creatine ben ik mee gestopt toen ik 3 jaar geleden door een verhuizing gedwongen weinig kon trainen en geen creatine meer nam en eigenlijk ook geen verandering bemerkte.

Hydrolisaat gebruik ik nog steeds omdat dat ook een vast onderdeel van m’n voeding is.

Mischien als 1 van onze sponsoren een wondermiddel voor 60rs op de markt brengen ik me als proefpersoon opgeef!


Hoe denk jij over het gebruik van anabole steroïden in de sport?

Ik denk dat iedereen dit voor zich zelf moet bepalen maar dat niemand moet denken dat het een wondermiddel is.

Verder moeten gebruiker niet denken dat normaal gebruik (de standaard kuur) ze Mr of Ms Olympia maakt en niet gebruikers moeten niet denken dat bij gebruikers alles vanzelf gaat.

Ik vind wel dat wanneer je beslist te gaan gebruiken je je goed in moet lezen naar de eigenschappen en effecten van de beschikbare middelen en dat je je voeding en traint af moet stellen op doel en middelen.

Iets gebruiken wat vocht vast houd terwijl je juist droger wil worden is dom. Weinig eten terwijl je doel massawinst is omdat je bang ben vet te worden ook.


Wat zijn je favoriete oefeningen, en welke je minst favoriet? En zijn dit volgens jou ook de meest effectieve oefeningen?
Ik heb een haat liefde verhouding met de deadlift. Love to do it maar kijk er altijd als een berg tegen op om te beginnen.

Ben tegenwoordig ook een fan van landmine press, landmine raises, pull down op een bepaalde Panata machine en dips.

Minst favoriet dan kom je bij de isolatie oefeningen voor bv onderarmen, schenen, buik.

Effectief? Ligt aan het doel.

Ik ben(was) bv een bankdrukfan, prima oefening voor de voorkant schoudergordel maar vind het niet de beste oefening voor borst.

Dus voor overall massa ben je goed af met de grote compound bewegingen maar als je het maximale uit je spieren wil halen zal je toch isolatiewerk toe moeten voegen.


Heb je favoriete atleten, of andere mensen waar je tegenop kijkt?
2 stuks atleten. Mike Mentzer omdat dat degene is die me aan het denken heeft gezet en Doran Yates omdat die witte sokken foto's uit de 90s die de halve wereld schokte nog steeds op m,n netvlies staan en zijn manier van aanpak veel overeen kwam met die van me zelf. EDIT: ik vergat er 1, Bertil Fox. Heb de man ooit en keer live zien trainen en is daarna altijd een inspiratiebron voor me geweest!

Verders heb ik respect voor iedereen die het geduld op kan brengen om beginners op een begrijpelijke manier op het juiste pad te zetten.

Vooral dat begrijpelijke is belangrijk! :)


Wat houdt jou buiten het trainen zoal bezig?
Vrouw, werk, huisdieren, schieten, fantasyfestivals, "gewone"festivals, uit eten, muziek, familie.


Hoe ben je hier op het forum terecht gekomen?
Ik was mod bij een paar andere fora en werd door Tijl benaderd of ik samen met hem en wat anderen een nieuw forum wilde opzetten.

(Hij had toen wat onenigheid op een ander forum en wilde er zelf een gooi naar gooien wat aardig gelukt is :)).

Ik heb toen aangegeven mee te willen werken maar niet in een rol als mede Admin maar als overall mod.

Via een paar kleinere probeersels is dat dit forum geworden waar ik nu dus al vanaf het begin deel van uit maak.

Eigenlijk ben ik dus niet hier terecht gekomen maar ben ik 1 van de medeoprichters.


Hoe heb jij het forum in de loop der jaren zien veranderen?
Natuurlijk. Het forum is gegroeid, zowel in leden als de aanwezige kennis. Waren er in de begintijd maar een paar mensen die op een onderbouwde manier antwoord probeerden te geven, nu zie je veel meer mensen die hun mening redelijk tot goed onderbouwen en uitbrengen.

Ook de uitbreiding met andere takken van KT en andere sporten heeft goed gewerkt (denk ik)

Verder is de inzet van een professionele ITr duidelijk te merken en zit de huidige leiding redelijk op 1 lijn (is wel eens anders geweest)

Voor de rest zit er wel een soort golfbeweging in. Mensen komen, sommige leren en gaan wat anders doen, anderen leren en blijven, sommigen ontwikkelen een papagaaisyndromen(roepen veel wat in is maar dragen eigenlijk niets bij)

Weer anderen kunnen zich hier niet vinden en vetrekken gewoon.


Als jij nu nog één ding kon veranderen aan het forum, wat zou dit dan zijn?
Minder BS reacties in de serieuse secties.
Als je het antwoord niet weet reageer dan niet met standaardpapagaaikreten als “ga squaten” of “ga ..... trainen” (vul in wat IN is)


En welke verandering uit de afgelopen jaren zou je graag terugdraaien?
Mischien de naamgeving zodat de roepnaam DBB weer klopt :) maar eigenlijk zijn er verder geen veranderingen waarvan ik zeg dat mag van mij weer teruggedraaid worden.


Hoe lang zie jij jezelf nog moderator blijven op het forum?
Moeilijk te zeggen maar zolang de sport en de uitleg er over aan anderen me blijft interesseren blijf ik een regelmatige "bezoeker" en als mod bezig

Ik denk dat als dat weg is en ik alleen nog aanwezig zou moeten zijn als mod ik met pensioen zou gaan.

Ik heb het dan niet over een korte periode maar echt interesseverlies.


Naar welke leden kunnen beginners volgens jou het beste luisteren op het forum?
Om daar antwoord op te kunnen geven moet ik eerst uitleggen wat ik een goed antwoord/advies vind.

Voor mij is dit een reactie waarin zowel de vraag beantwoord wordt als eventueel advies wordt gegeven, liefst in termen die de vraagsteller begrijpt(diepere uitleg kan altijd later)

Dus als een beginner zegt “ik heb van mijn sportschool een bepaalde oefening maar weet niet goed hoe ik het moet doen” geeft dan niet alleen de opmerking dat een beginnen die oefening helemaal niet moet doen en dat hij/zij beter dit of dat beginnersschema kan doen, maar geeft antwoord op de vraag.

Bij je antwoord vragen waarom iemand “iets” doet en dat er voor beginners mischien betere methoden zijn is dan een prima aanvulling maar enkel roepen dat het niet goed is schept voor mensen die gewoon een basisschema van een gemiddelde sportsschool uitgereikt heeft gekregen alleen maar verwarring. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor training maar voor alle aspecten waar je als beginner tegenaan loop.

Dan terugkomend op je vraag, Ik kan alleen aangeven in de secties waar ik het meest verblijf en ik zal niet zeggen dat ik het altijd met ze eens ben maar Derksen, marina1975, harpep en Starx6673 zijn een greep uit meerdere namen die voldoen aan mijn bovenstaande “eisen” :)

Verder zie ik de laatste tijd ook een paar nieuwere namen waarvan ik bij hun antwoorden denk -Daar is over nagedacht!-. Onder de noemer eerst je strepen verdienen zet ik hier nog geen namen bij maar ik hou ze in de gaten :D


Heb je nog suggesties voor een volgend interview?
Moeilijk te zeggen. Van de leden die al langer meelopen weet ik zo'n beetje het meeste al maar ben wel benieuwd naar het verhaal van EricR alleen is die al een tijdje "spoorloos"

Kom ik bij de wat nieuwere garde. Moet ik even over denken.

Nog eens zitten "neuzen" en dan ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van Starx6673
 
My life is complete now.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
En voor de Sancavraag.

20180601_122818.jpg


:haha:

(net geen 50 tinten meer)
 
Ik wist dat ik iets vergeten was :eek:
 
:bow: :bow:
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Heel fijn dit interview, haast nostalgisch :) :clap:
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Mooi interview! En bedankt voor de vernoemingen, ik vind het een eer.

Altijd leuk om een beetje te kunnen sparren over trainen met iemand die zoveel kennis in huis heeft, ook al ben je inmiddels waarschijnlijk al meer over krachtsport vergeten dan wat ik ooit nog zal leren!
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Altijjd gedacht dat Papa Joe Arnies sugardaddy was :)
 
:thumbs: Mooi leesvoer! Dank voor je eeuwige geduld en eindeloze bijdragen 3XL
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Misschien een gekke vraag of dat ik er naast zit, maar ik meen in Starting Strength gelezen te hebben dat partial squats een grotere belasting zijn voor je knieën dan full squats en dat veel mensen klachten krijgen doordat ze juist niet diep genoeg gaan. Ik lees dat je wegens knieklachten minder diep gaat. Vormt dit dan juist geen belasting voor je knieën?
 
Misschien een gekke vraag of dat ik er naast zit, maar ik meen in Starting Strength gelezen te hebben dat partial squats een grotere belasting zijn voor je knieën dan full squats en dat veel mensen klachten krijgen doordat ze juist niet diep genoeg gaan. Ik lees dat je wegens knieklachten minder diep gaat. Vormt dit dan juist geen belasting voor je knieën?

Ik heb met partials geen problemen dus praktijk komt voor mij niet overeen met het boek.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Misschien een gekke vraag of dat ik er naast zit, maar ik meen in Starting Strength gelezen te hebben dat partial squats een grotere belasting zijn voor je knieën dan full squats en dat veel mensen klachten krijgen doordat ze juist niet diep genoeg gaan. Ik lees dat je wegens knieklachten minder diep gaat. Vormt dit dan juist geen belasting voor je knieën?

Als ik zie hoe een partial squat vaak wordt uitgevoerd, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Dan bedoel ik dat de beweging vrijwel volledig vanuit de knieën wordt ingezet en er amper of geen beweging vanuit de heupen is.
De knieën bewegen dan heel ver naar voren, wat een flinke belasting van met name de patella veroorzaakt.
Te meer ook omdat je bij een partiële beweging aanzienlijk meer gewicht kan gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
In mijn beginjaren op een ander bb forum poste je vaak interessante artikelen en onderzoeken. Dit artikel van casey butt poste je daar toen ook: Dietary Fats, Prostaglandins and Hormones: Part I, II & III

Ik las het artikel en wat er geschreven werd was gewoon veel logischer dan de trend die toen heerste (vetten laag houden, verzadigd vet slecht. Onverzadigd vet goed). Onder andere deze post van jou heeft er bij mij voor gezorgd dat ik niet meer genoegen nam met minder. Ik nam niet meer alles zomaar aan en werd veel kritischer ten aanzien van de informatie die ik tot mij nam.

Dat was voor mij het begin van de periode waarin ik flinke verdiepingsslagen gemaakt heb in alles rondom voeding. Door mensen zoals jou die kwalitatieve informatie deelden, ben ik op dit pad geraakt waarop ik me nog steeds begeef.

Bedankt daarvoor!
 
Herinner me 3XL ook nog toen ik als tiener 15 jaar geleden op een ander forum zat. Wat een indruk liet je toen op mij na

Een bibliotheek vol kennis

:bow::bow::bow:

Respect!
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Respect :thumbs:
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
:bow:
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Leuk interview, altijd goed om te horen hoe een meer ervaren iemand zaken bekijkt (ervaren, niet oud dus :)).
 
Back
Naar boven