Fitness Seller

IVDM - Maart 2019 - Alex Moonen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sanca Saxon

Resurrected
Super Mod
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
9 mei 2006
Berichten
85.220
Waardering
65.246
Lengte
1m78
Massa
106kg
Vetpercentage
1%
Welkom in het nieuwe interview, deze keer hebben we meervoudig Nederlands kampioen sterkste man en SCL-deelnemer Alex Moonen kunnen strikken!

4.jpg


Velen kennen je als sterkste man van Nederland maar weten niet dat je hiervoor ook al een hele carrière achter de rug hebt. Kun je ons eens vertellen hoe het sporten bij jou begonnen is?


Ik ben als 4-jarige gaan judoën. De sport is goed voor de motoriek en zelfvertrouwen. Ik bleek al snel goed te zijn in deze sport en behaalde enkele Nederlandse titels. Ook werd ik 3e op zowel EK als WK junioren. Ik was lid van Defensie Topsport Selectie en nam deel aan 5 militaire WK’s.
Helaas ben ik in 5 jaar tijd 5 operaties ondergaan aan beide knieën, schouder en pols. Mijn contract bij defensie werd niet verlengd en op 23-jarige leeftijd verliet ik defensie om mijn studie als aardrijkskunde docent weer op te pakken.

Hoe ben je in de strongman wereld terecht gekomen?

Sportschoolhouder Jules Bremers van Haeflandsport (waar ik toen recreatief sportte) vroeg me deel te nemen aan een strongman wedstrijd van hem. Zonder specifieke voorbereiding werd ik tweede en was het zwarte gat waarin ik als sporter zat gevuld. Ik had een nieuwe roeping gevonden.

Heb je nog specifieke doelen die je wilt bereiken?

Voor mij is het altijd een doel geweest om een 200kg log te duwen en een 400kg deadlift met bar te doen. Een kapotte schouder en een gehavende hamstring hebben deze wens geblokkeerd. Frustrerend want al vroeg in mijn carrière duwde ik 190kg op trainingen. Nu is daar nog een 160-170kg van over. Terwijl de andere onderdelen alleen maar beter geworden zijn.
Ik denk zelf wel dat ik al een 400kg aan deadlift getild heb, alleen is dit niet meetbaar geweest omdat het een cardeadlift betreft. Maar ik heb erg zware lifts gehaald.

Daarnaast ben ik vaak dichtbij een winst in een SCL geweest…echter nooit gerealiseerd. Dit is misschien nog een enigszins realistische wens.

Heeft je strongman carrière veel invloed op je dagelijkse leven?

Mijn leven is strongman…dat maakt het voor de rest daarom heen niet makkelijker!

Heb je ook nog andere hobby's/bezigheden buiten het sporten?

Film en muziek, ik zie de charme nog van naar de bioscoop gaan en muziek luisteren op vinyl.

1.jpg


Hoe belangrijk zijn voeding en/of supplementen in de krachtsport?

Overrated! Ik denk dat door gewoon goed gevarieerd te eten je al heel veel essentiële nutriënten naar binnen werkt. Maar in onze gehaaste en dure maatschappij zijn voedingssupplementen uiterst welkom…voor atleten met een hoge trainingsintensiteit en sportend onder amateuristische voorwaarden (lees fulltime job) een must. Die ontkomen er niet aan.

Kun je eens beschrijven hoe een gemiddelde dag voeding er bij jou uitziet?

* Ontbijt: kom muesli met halve liter melk

* Eerste pauze: blik tonijn en twee dubbele boterhammen met vleesbeleg.

* Grote pauze: 0,5ltr kwark en twee dubbele boterhammen met vleesbeleg.

* Kleine pauze: proteïne of energy bar…afhankelijk van welke training

* Avondeten: een goed bord met vlees, koolhydraten en groenten

* Voor het slapen gaan: whey shake


Doorgaans drink ik ieder dag 1 ltr melk, 1 ltr koffie en 3 liter water en een glas vruchtensap

We zijn uiteraard benieuwd hoe je je trainingen indeelt en welke oefeningen en repranges je draait!

Ik ben wat training en voeding betreft iemand die niets ‘overcomplicated’ maakt. Ik ben geen profvoetballer die alleen maar hoeft te trainen en waar de ideale condities zijn om zo te doen. Daarom werken uitgebalanceerde schemas niet voor mij. Offseason twee fullbodytraining waar ik benen, rug en press doe aan de hand van zwaar laadbare plateloaded machines. Ik zit dan redelijk hoog in de reps. Daarbij doe ik dan twee cardio en core trainingen. 4 keer per week dus.
On-season doe ik twee strongman trainingen (onderdeel specifieke voorbereiding op de wedstrijd). Ik heb daarbij een statische training en een bewegen met gewichten training. Een gecombineerde leg/ back dag en een lichte press dag. Een uurtje cardio is meer herstel dan een training te noemen. Dus ook hier 4 trainingen. Verder ben ik meer van veel sets van een oefening dan van alles een beetje. Ik wil in de diepte investeren! Belangrijk vind ik dat er best wat reps gemaakt worden in de trainingen. Niet te zeer trainen als powerlifter. Ik wil graag atletisch blijven en dat is ook noodzakelijk in onze sport. Zowel blessure preventief als succes bevorderend.

Welke tips zou je meegeven aan de leden die de strongman sport eens willen proberen? En kan iedereen er mee beginnen of moet je echt wel aanleg hebben ervoor?

Doe het niet! Zonder gekheid…ik ben iemand die all the way gaat als het gaat om doelen te bereiken in een sport. Bij strongman houdt dit in dat je een aanslag op je lichaam pleegt en er een stuk karakter en eer voor terug krijgt. Voor mij is het dat waard geweest. Maar ik moet er niet aan denken dat ik mezelf dat aan had gedaan en er stond veel minder in waardering tegenover. Than again…i a man addict!

Kun je voldoening eruit halen en het geeft je vreugde zonder het echt te doen…dat kan ik dus niet…natuurlijk waarom niet. Waar een wil is is een weg.

En voor de meer ervaren strong(wo)man?

Die zijn zo eigenwijs die luisteren toch niet. Toch Sanca :D

Wat zie je als de absolute do’s and dont’s van de krachtsport?

Dont’s:

* Suited is niet hardcore

* Half reps om een pr te zetten is niet hardcore

* Alleen logliften en deadliften in de gym betekldn niet dat je een strongman bent.

* Meer dan 5 reps is cardio stoere praat is niet hardcore

* Lees een wedstrijd niet vooraf, het gaat altijd anders. Het kan je van slag brengen als een ingecalculeerde winstmarge geen winstmarge blijkt te zijn

Do’s:

* Geniet meer als je op een wedstrijd staat. Je mag laten zien waar je zo keihard voor gewerkt hebt (of wil je gewoon in de picture staan maar je hebt niet hard gewerkt ;)

* Enige tactiek voor een wedstrijd is all out te gaan. Tenzij je als laatste moet en je weet de reps to beat.

* Doe in het begin veel wedstrijden. Ook al krijg je er van langs, het is een leermoment waar je van groeit. Je mindset moet dan ook gericht zijn op je eigen prestatie t.o.v. onderdeel en niet een cijfertje in de ranking.

* Train je onderdelen alsof je een wedstrijd nabootst. Een wedstrijd duurt vaak 5 uur. Als je lichaam gewend is max twee uur te trainen burn je jezelf. De adrenaline en lichaam in staat van paraatheid houden voor zoveel uur kost de meeste energie.

3.jpg


Strongman/krachtsport/gevechtssport hebben een grote impact op het lichaam, hoe kun je blessures, in de mate van het mogelijke, vermijden en hoe zorg je ervoor dat je lichaam terug goed herstelt na al het geweld?

Slim trainen en je lichaam goed verzorgen. Je kunt ook zware compound trainingen doen zonder je CZ en gewrichten zwaar te belasten. Blijf op die manier sterk in offseason zodat je niet te veel achter raakt voor het nieuwe wedstrijdseizoen. Laat je preventief behandelen bij de masseur of fysio. Niet te hard willen gaan, maar lange termijn gericht. De australian strength coach bijvoorbeeld, lijkt geweldig maar gaat veel te hard. Je moet nu eenmaal investeren in een grote basis.

Heb je ook voorbeelden in de strongman/krachtsport?

Het is voor mij allemaal begonnen met het tijdperk KAZ, THE VIKING en CAPES. Toen had strongman een enorme charme…die dreigt nu verloren te gaan. We moeten oppassen dat het geen gestandaardiseerde freakshow wordt.

Als je terug kon gaan in de tijd, zou je je carrière dan anders aangepakt hebben, met de kennis die je over de jaren hebt vergaard?

Yes…we leren op de harde manier! Maar ik mag niet klagen, ik heb een meer dan mooie carrière achter de rug.

Als je de macht had om iets te veranderen in de strongman sport, wat zou dat dan eventueel zijn?

Ik zou de sport willen professionaliseren. Eerlijker maken. Het show gehalte krijgt de overhand ten opzichte van de sportieve prestaties. Ik snap de motivatie erachter, maar mijn sportershart doet t pijn.

Sommigen weten ondertussen al dat je bezig bent aan de opening van een eigen gym, kan iedereen daar dan terecht?

Ik verwacht mijn eigen personal training deze zomer te openen. Deze locatie is een faciliteit voor iedereen. Niet zozeer als strongman gym. Ik wil mijn brood gaan verdienen met mijn passie te delen en anderen een betere versie van zichzelf te laten zijn. Natuurlijk kan ik je als powerlifter of als strongman wel echt goed helpen.

Waar zie je jezelf over 10 jaar?

Als succesvol personal trainer terugkijkend op een mooie strongman carrière die zijn contacten over de wereld onderhoudt en kwalitatief hoge wedstrijden organiseert.

Waarom scheer je soms je ruige baard af?

Omdat ik het leuk vind om dan verschillende snorren te testen.

Wil je nog iets meegeven aan onze leden?

Bedankt voor jullie interesse voor mij als persoon en atleet!

Jij bedankt en succes in alles wat je doet!


2.jpg
 
Goed interview en respect voor deze sterke carrière!
 
Tof interview!!!
 
Goed interview, wat een beer van een kerel.
 
Leuk om te lezen, mooi dat hij nog zo nuchter is over alles!
Respect.
 
Precies hoe ik Alex ken ook. Erg aardige en intelligente kerel.
Valt me overigens nog mee, hoewel er geen gewichten bij staan, hoeveel hij eet. Ik had wel meer verwacht om zo’n groot lichaam te onderhouden.
 
Precies hoe ik Alex ken ook. Erg aardige en intelligente kerel.
Valt me overigens nog mee, hoewel er geen gewichten bij staan, hoeveel hij eet. Ik had wel meer verwacht om zo’n groot lichaam te onderhouden.
Klopt, hij zei dat hij af en toe nog een tussendoortje eet nog maar dat hij ook een zittend beroep heeft dus niet zoveel verbruikt.
 
Ik heb ook het idee dat Alex weinig moeite heeft met het aanzetten van massa. Hij is echt gemaakt voor deze sport en staat al jaren aan de top. Dat is maar weinig gegeven.
 
Blijft toch echt indrukwekkend hoe iemand zo massief en sterk kan worden.
 
Back
Naar boven