XXL Nutrition

IvdM Mei 2020 - Joostb_2000 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

LM

well mannered, bad behaved
Moderator
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 mei 2013
Berichten
8.924
Waardering
8.945
Nieuwe maand, dus tijd voor een nieuw interview. Deze maand is Ano_261020 aan de beurt!

- Stel jezelf even voor

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de hoogste DBB-onderscheiding in de vorm van dit interview. Ik hoop dat ik er wat moois van kan maken en jullie mij wat beter leren kennen. :D

Ik ben Joost, 19 jaar, woonachtig in het oosten en tweedejaars bachelor student Economie en Bedrijfseconomie. Ik ben na het afronden van mijn bachelor van plan een master te doen in Financial Economics en wellicht daarna nog in Corporate Finance and Control. Ik ben erg geïnteresseerd in het bankenwezen en aandelenmarkten. Daarnaast werk ik in het weekend bij de plaatselijke supermarket om wat bij te verdienen.

Ik heb heel mijn leven al veel aan sport gedaan. Nadat ik mijn zwemdiploma’s haalde ben ik meteen op voetbal gegaan. Een paar jaar later ben ik met pa veel gaan mountainbiken. De passie voor de fietssport komt voort uit mijn neef die professioneel wielrenner is. Wat mij altijd bij zal blijven zijn de verhalen dat hij, als zijn vrienden gingen stappen, ‘s avonds om half 12 op de hometrainer bezig was. Ik heb enorm veel respect voor zulk doorzettingsvermogen en dat heeft mij altijd gemotiveerd. Hij was altijd wel een soort van voorbeeld, niet in de zin van dat ik dezelfde sport wilde beoefenen, maar een verwezenlijking van de gedachte dat inzet en passie tot mooie dingen kunnen leiden. Naast mountainbiken en voetballen deed ik op vakantie vaak aan golf (ja, 9 tot 18 holes, geen midgetgolf, wat overigens ook wel leuk is hoor). Ik stond op vakantie om 8u ’s ochtends op, kocht voor 20 euro ballen aan de balie en ging lekker in mijn eentje 1,5 uur ballen lopen slaan. Vanaf een jaar of 16 begonnen met krachttraining (zal dit specifieker bespreken in de vragen hieronder). Toen ik 17 was heb ik tweemaal mijn enkelbanden ingescheurd tijdens voetbalwedstrijd en helaas een tijdje aan de kant moeten staan, wat ik echt ver-schri-kke-lijk vond.. Gelukkig herstelde ik hier vrij snel van en heb ik nog op een jeugdtoernooi o.a. tegen de onder-17 selecties van Ajax, AZ, FC Utrecht en Fehnerbahce gespeeld. Het zal mij altijd bijblijven dat ik als enige speler van ons regioteam scoorde tegen AZ en na afloop nog even met trainer Danny Landzaat heb staan praten. Daarnaast heb ik ook in de wedstrijd tegen Ajax tegen een aantal spelers gespeeld die momenteel in het professioneel voetbal actief zijn (Jurgen Ekkelenkamp, Serginio Dest, Brian Brobbey, Sven Botman). Vlak voor mijn 18e verjaardag gestopt met voetbal (voornamelijk door randzaken zoals teamgenoten en trainers, het spelletje zelf zal altijd een plek hebben in mijn hart) en me volledig gaan focussen op krachttraining/bodybuilding.

Naast mijn studie, werk en het trainen doe ik eigenlijk niet zo gek veel. Ik heb een enorme LEGO-verzameling, waar ik geregeld nog mee bezig ben. Voornamelijk grote modellen vanuit de Star Wars serie moet ik hebben (ja, ik been een enorme Star Wars nerd). Verder is mijn leven niet zo interessant eigenlijk, bodybuilding is mijn grootste hobby en bezigheid.


- Hoe ben je op dit forum terechtgekomen?

Eind 2018 ging ik voor het eerst naar de universiteit en ik vond het moeilijk om vrienden te maken. Ik zocht zelf dus veel in mijn vrije tijd naar informatie omtrent bodybuilding om tijd te verdoen, en zodoende kwam ik op dit forum uit. Ik maakte een account en probeerde zoveel mogelijk informatie op te doen omtrent deze sport. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste impressies niet erg positief waren: een aantal niet nader te noemen leden gaven meteen enorm veel commentaar op hoe ik dingen deed (en niet constructief; gewoon keihard de grond in stampend). Daar schrok ik destijds wel een beetje van, zeker omdat ik nogal onzeker was. Ook moet gezegd worden dat er een aantal leden zijn die naar mij toe (en naar bijna alle nieuwe leden) erg behulpzaam zijn. Nu zit ik hier lang genoeg natuurlijk en ken ik de leden en weet ik wanneer iets serieus of dollend bedoeld is.


- Wanneer ben je voor het eerst naar de gym gegaan?

Toen ik een paar maanden 16 was besloot ik dat ik krachttraining moest gaan doen om mijn voetbalvaardigheid te verbeteren. Ik wilde niet naar een openbare sportschool, dus kocht een goedkoop setje: een bankje, 30mm barbell, verstelbare dumbells en wat schijven. Later kocht ik nog een EZ-bar, extra platen, een optrekstang en een buikspierstoel erbij. Een vriend van me op school had mijn interesse gewekt voor krachttraining, dus ik kon natuurlijk niet achterblijven. Ik wist bij god niet wat ik destijds aan het doen was, maar ik vond het wel leuk. Na een half jaar werd ik steeds serieuzer en besloot ik dat ik aan dit setje niet voldoende had (ik kon boven op zolder niet deadliften/squatten en had amper ruimte). Ik sloot me aan bij de plaatselijke sportschool, leuk voor beginners, degelijke apparatuur en heb hier 2 jaar rondgelopen. Toen ik 18 was en mijn rijbewijs kreeg ben ik naar een sportschool op 15min. rijden hiervandaan gedaan. Dit was een gigantische upgrade voor mij: DB’s tot 60kg, plate loaded equipment van Technogym en Hammer Strength, etc. Tot op heden train ik hier en ik ben ook niet van plan weg te gaan.


- Hoe heeft het jou en je leven tot op heden veranderd?

Pfff, diepe vraag zeg. Bodybuilding heeft mijn zelfvertrouwen een behoorlijke boost gegeven. Zoals ik al eerder zei is dit mijn grootste bezigheid. Bodybuilding houdt mij tot op heden op het goede pad. Deze sport weerhoud mij van dingen zoals drugs en alcohol, daar heb ik simpelweg geen interesse in (en ook nooit gebruikt/gedaan). Ben nu al een jaar of 4 depressief en trainen geeft me een erg goed gevoel en brengt me veel geluk.

Mijn ouders hebben weleens moeite met mijn huidige levensstijl en toekomstplannen. Uiteraard zijn ze streng tegen het gebruik van PEDs en aan het begin deden ze ook enorm moeilijk over een simpele eiwitshake na het trainen. Maar na verloop van tijd zagen ze wel in dat ik goed over dingen nadacht en werden ze wat losser. Echter snappen zij, en veel anderen, nog steeds niet waarom ik zo structureel bezig benen met eten/trainen/slapen. Ze vinden het uiteraard te ver gaan, maar daar zullen velen zich wel in herkennen: buitenstaanders die je inzet en motivatie niet snappen. Toch merk ik dat ik de laatste tijd vanuit mijn omgeving steeds meer respect krijg voor hoe ik met alles bezig ben, dus dat is wel fijn. Mijn ouders vinden het alleen vervelend dat ik zoveel eten tot me moet nemen. Boodschappenbonnetjes lopen momenteel al op tot 60euro per week. Maar we hebben afgesproken dat ik dit (deels) zelf ga betalen, en daar heb ik uiteraard vrede mee. Het is nou eenmaal een dure sport, daar ontkom je niet aan.


- Hoe zijn jouw trainingen opgebouwd en waarop zijn ze gebaseerd?

Ik train momenteel in een PPL-schema. Een hele tijd geleden heb ik het e-book The Brutality of Mountaindogtraining en daar heb ik een aantal trainingsprincipes geleerd. Zo doe ik altijd eerst een isolatie-oefening voordat ik een heavy compound oefening doe (leg extension voor een hack squat, machine press voor een DB press, underhand row voor een deadlift variatie). Ik merk dat mijn compounds hierdoor veel effectiever zijn. Bij mijn heavy compounds (hack squats, DB presses, deadlift variant, RDL, shoulder press) doe ik 1 zware topset in de 6-8 range en 1 back-off set in de 8+ range. Ik heb elke training mijn schrift/logboek bij de hand en probeer t.o.v. vorige trainingen mezelf te verbeteren in gewicht, vorm of herhalingen. Daarnaast implementeer ik hier en daar wat rest-pause sets of dropsets om mijn trainingen net iets intensiever te maken. Momenteel, door de corona-crisis en het sluiten van de sportscholen, train ik in mijn schuur. Ik heb een olympische BB, een EZ-bar, 2 verstelbare DB’s, een optrekstang, racksteunen en een verstelbaar bankje tot mijn beschikking, dus mijn training is momenteel erg ‘basic’.

Als jullie specifieker willen zien hoe mijn trainingen in elkaar zien, dan verwijs ik jullie graag door naar mijn log.


- Hoe ziet een gemiddelde (trainings)week er uit?

Druk. Mijn trainingsweek begint op zondag met een push-training. Op maandag heb ik een leg-training en dinsdag een pull-training. Deze PLP-vorm herhaal ik weder en zo train ik elk lichaamsdeel tweemaal in de week met een rustdag op zaterdag. Ik train meestal in de avond van 20:00-22:00 of zoiets. Ik ben dus vooral in de ochtend en (na)middag bezig met mijn opleiding. Als ik tijd heb ga ik graag rond een uur of 16:00 nog even bijslapen (ja, dat heb ik nodig als ik vanaf 09:00 studeer/bezig ben). Ik zou graag een brave student willen spelen en doen alsof mijn opleiding altijd op plek 1 staat. Dat is niet zo. Helaas (of gelukkig, het is maar net hoe je het bekijkt) staan mijn trainingen en maaltijden altijd op 1. Ik plan mijn dagen zo in dat ik al mijn maaltijden op gepaste tijden kan nuttigen en ’s avonds kan trainen. Dit betekent helaas ook wel eens dat ik rond 23:00 nog maaltijden sta voor te bereiden in de keuken. Maar goed, dat is nou eenmaal nodig. Ik probeer wel elke nacht minimaal 8u slaap te krijgen (met vaak nog 1-2u aan middagslaap erbij).


- Waar heb je die kennis vandaan gehaald?

Toen ik net begon keek ik veel op het internet rond voor informatie, voornamelijk Youtube. Hoewel dit een geweldig platform is om makkelijk informatie te delen, schort het soms nog aan kwalitatieve informatie. De accounts die bovenaan komen te staan (Bodybuilding.com, Muscle&Strength, Calum von Moger, Simeon Panda, etc.) zijn voornamelijk gefocust op puur marketing/reclame en persoonlijk vind ik dat zij nogal eens wat misinformatie verspreiden. Maar als beginner geloof je alles natuurlijk en ben je naïef. Tegenwoordig ben ik erg kritisch met naar wie ik luister en ook wat ik daarvan opneem. Naast de opgedane basiskennis m.b.t. spiervezels, macro’s, volume, etc. kijk ik momenteel eigenlijk naar 3 personen: John Meadows, Matt Jansen en Jordan Peters. Vooral de laatstgenoemde ben ik groot fan van. Ik heb de AAS-informatie sectie op dit forum ook al doorgespit, maar de informatie daar lijkt toch enigszins gedateerd. Ik denk dat hier voor het forum nog veel te winnen is m.b.t. betrouwbare informatieve leesstukken.


- Wat vind je het aller lekkerst om te trainen?
Sowieso benen. Half kotsend boven de wc-bril hangen na een 12-rep set hack squats geeft me op een of andere manier voldoening.


- Hoe ziet jouw voedingsschema eruit?
Momenteel nuttig ik 6 maaltijden en 2 shakes (1 intra-training en 1 post-training) en kom ik uit op ongeveer 4000kcal. Daarnaast drink ik overdag 2L water, tijdens trainen nog eens 2L en ’s avonds 1L. Mijn primaire voedingsbronnen zijn:
  • Eiwit: vlees(waren), eieren, kip, melk, kwark, eiwitpoeder
  • Koolhydraten: brood, rijst, havermout, aardappelen, granola, maltodextrine, havermoutpoeder
  • Vetten: eieren, pinda’s, rood vlees
  • Fruit/groente: rucola, broccoli, bananen, frambozen, avondgroente, appels, mandarijnen, blauwe bessen
  • Overig: citroen-/limoensap in de ochtend voor spijsvertering, kipkruiden, knoflookkruiden, bieslook, kaneel, pink Himalaya zout/zeezout
Heel basic allemaal, maar het werkt voor mij. Daarnaast is het redelijk kost-efficiënt en denk ik dat je met deze voedingsbronnen niet snel de mist in kunt gaan (tenzij je kcal-berekening enorm afwijken).
Voor specifieke hoeveelheden/indelingen kunnen jullie altijd een kijkje nemen in mijn log.


- Wat is je lifetime goal?

Over het algemeen: gelukkig worden, (academische) carrière maken. Daarnaast een goed mens zijn en anderen helpen.
Bodybuilding-specifiek: zo ver mogelijk komen op wedstrijdniveau. Ik weet niet waar mijn plafond ligt, maar ik ben bereid om alles ver te pushen om alles eruit te halen. Daarnaast heb ik de droom om ooit een eigen hardcore gym te hebben en mensen te helpen m.b.t. training/wedstrijdvoorbereiding.

- Wie is je voorbeeld?

Voor mij is er maar één bodybuilder en dat is Dorian Yates. Naast zijn fysiek, wat in mijn ogen simpelweg perfectie is, zijn de prestaties die hij leverde (zeker voor zijn tijd) revolutionair. Het eerste echte ‘massa-monster’. De meesten kennen de filmpjes van de serie Blood and Guts denk ik wel, zo vind ik dat de sport moet zijn. Tegenwoordig is de sport helaas genormaliseerd. Ik vind het een goede ontwikkeling dat steeds meer mensen gaan sporten en zich interesseren voor een gezonde levensstijl, maar ik train liever in een échte hardcore gym met enkel serieuze leden i.p.v. talloze mooiboys, fitgirls en influencers. Daarnaast heb ik zeker nog een aantal honourable mentions: Chris Bumstead, Evan Centopani, Jordan Peters, Luke Sandoe, Derek Lunsford.


- Waar zien we jou over een jaar of 15?
Even denken, dan ben ik 34. Dan zal het helaas langzaam afbouwen worden denk ik. Maar zeg nooit nooit, Dexter Jackson draait ook nog mee. Sowieso zien jullie mij nog in de gym dan!


- Wie is je favoriete moderator?

LM natuurlijk

Ik hoop dat jullie mij aan de hand dit interview een beetje beter hebben leren kennen en hoop velen van jullie weer te zien tijdens de volgende DBB-meet. Als de gyms weer open gaan kunnen we met z'n allen weer flink aan de bank! :rocknana::flex:
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen. Bewondering voor je toewijding!
 
Leuk interview, wel jammer dat geen van de bijlages in de spoilers te bekijken zijn.
 
Mislukte foto’s:

85D43F87-2FD7-47E7-BEAA-713868083078.png
368BF181-C6E7-429B-A711-AF8477772F98.jpeg
7767DC52-94E4-4595-9E50-7EF0D48B8B02.png
183B1211-9B7F-411C-8A87-772E31EBE2D6.png
09DDEB91-0B5F-4963-B1D8-0E64C458B405.jpeg
B53BF3EB-3B6D-4FE4-A0CE-B9895739E68C.jpeg
2E9E7E75-20E3-4168-8762-2120C6B1389C.jpeg
78133F3D-FD1E-41C8-B21C-393C292CFA1B.jpeg
3F415874-2B75-482F-942E-A0866A1457E9.jpeg
 
Beest. Voor als de gyms weer open zijn zeker een motivatie bron
 
Leuk interview!

Herken mezelf wel in een groot deel van je antwoorden.
 
Nice man, interview is een hele eer idd. Lees je log ook altijd met plezier.
 
Lekker bezig gap! nu al een eigen interview van de maand :thinking:
 
Goed bezig kerel! 19 jaar jong en nu al een interview op DBB, de toekomst gaat je nog veel brengen! :p Misschien zie ik je volgend jaar nog eens rondlopen op de campus (mochten we nog fysiek les gaan krijgen :roflol: ).
 
Leuk interview :thumb:
 
Back
Naar boven