MuscleMeat

Jaar 2 trainen invulling geven. hoe nu verder.

Bezoekers in dit topic

mr3000

Cool Novice
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
49
Waardering
15
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
17%
Hoi allen,

Vorig jaar Maart begonnen om mijn uitgezakte kantoor lijf (typisch skinny fat toen 178cm 75kg, nu 35jr) wat fitter te krijgen. Belangrijkste doel was lol krijgen in sporten.
Dat is zeker gelukt. in die tijd eerste 3 maanden begonnen met gewoon trainen met dumbells en later barbel er bij. Uiteindelijk een dikke 5 maanden een cut gedaan naar 65kg. Eerste 2 maanden in die cut maakte ik nog wel progressie maar daarna ging het er langzaam allemaal. in the end was ik mn buik kwijt maar in de spiegel werd ik nog niet heel happy van mn fysiek. Uiteindelijk langzaam weer gaan eten en zit ik inmiddels weer op de 73 kg.
Squat 1rm 45 (einde cut november) naar 65
Bench 1rm 40 (einde cut november) naar 60

Voel wel vooruit gang, maar vind het nog niet bijster hard gaan allemaal. Nu ik mer 73kg best weer wat vet rond de borst en buik heb zit ik een beetje in 2 strijd (geschatte vet percentage voglens 2 verschillende weegschalen gemiddeld 16-17%). Enerzijds vind ik nog dat ik te weinig massa heb om te cutten maar aan de andere kant vind ik mijzelf langzaam te dik worden. Is het bijvoorbeeld slim een 4 weken mini-cut te doen om daarna weer lekker door te bouwen en deze zomer gewoon te vergeten qua goed fysiek en op volgende zomer te focussen.

Ik heb tijdens de laatste lockdown voor de lol eens 3 weken stronglifts 5x5 gedaan aangevuld met wat accessoire bicep/tricep/buik werk.
Daar zit eigelijk 80% van mn progressie in 1rm.

Is het voor overal kracht + massa slimmer om de compounds te verbeteren met 5x5, of gewoon steady doorgaan wat ik nu doe (upper/lower split 4xp/w)
Of eerst de minicut en dan weer bouwen
 
Als relatief beginner zou ik lekker 5x5 draaien, omdat dit een eenvoudig programma dat bewezen effectief is. Eenvoudig, progressief laden en voldoende volume.
 
Thanks, voel me ook wel fijn bij een 5x5. veel progressie inderdaad. Maar heb ook wel het idee dat ik dan wat mis. misschien kijken naar stronglifts + wat accessory werk er achteraan.
 
Thanks, voel me ook wel fijn bij een 5x5. veel progressie inderdaad. Maar heb ook wel het idee dat ik dan wat mis. misschien kijken naar stronglifts + wat accessory werk er achteraan.
Mijn ervaring met jouw stats is dat je snel veel wint met Starting Strength en een goede voeding. Geen accessory work in het begin, behalve dips en chins (chins krijg je echt wel dikke armen van:D). Bulk rond 3000-3500 kcal en train zo hard je kunt. Als je rond de 90-100 kilo squat (3x5) kun je je meer op andere schema`s/doelen richten en ben je een stuk sterker waardoor je beter progressie kunt maken. En je fysiek is dan al behoorlijk verandert.
5x5 is zeker ook een optie, eigenlijk vergelijkbaar, maar persoonlijk vind ik Starting Strenght makkelijker om in het begin snel sterker te worden. De trainingen duren dan ongeveer 45 minuten inclusief goede warming up, in het begin waarschijnlijk korter omdat je minder rust nodig hebt tussen sets. Je zult merken dat je al snel meer rust nodig gaat hebben en de trainigen echt zwaar gaan worden.
 
Back
Naar boven