XXL Nutrition

Jaar lang afgevallen, en nu?

Wat raden jullie aan?

• Cutten blijven doen (1600 kcal)

• Clean bulk

• bulken

• Anders:

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Bezoekers in dit topic

nanne_NL_96

Novice
Waardering
3
Lengte
1m73
Massa
68kg
Ik ben nu precies een jaar bezig geweest met cutten, oftwel afvallen. Ik ben afgelopen jaar 20kg afgevallen (van 88.5 naar 68.5) In dit jaar heb ik veel krachttraining gedaan en hiernaast mijn gebruikelijke hockey training. Nu wil ik uiteraard mijn afvallen omzetten naar ' op gewicht blijven' om ook eens wat spiermassa verder te kweken dat ook echt zichtbaar word.

Echter wil ik niet echt gaan bulken aangezien ik dan ook weer gewicht aan kom en ik ben net zo blij met het behaalde gewicht. Eindelijk onder de 70kg. Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik op gewicht blijven en hiernaast mijn krachttraining blijven doen? Zo ja, word mijn spiermassa dan uiteindelijk meer zichtbaar en verlies ik hierbij nog steeds vet of is niet echt mogelijk? Of moet ik alsnog gaan 'clean bulken' en cutten om het gewenste resultaat te behalen?

Ik doe het push pull legs schema.Dit werkt voor mij het beste ivm de hockey die ik er dus naast heb.

Graag hoor ik van jullie verder!

Om het gewenste resultaat te behalen heb ik rondom de 1600 kcal binnen gehad afgelopen tijd. Hierbij merk ik dat ik wanneer ik niet sport op gewicht blijf en wanneer ik wel sport netjes afval.. Niet te snel en ook niet te langzaam.

Zie hier het verschil

Bijlagen

• 0EF6DC2A-BFCF-4CCA-B4C2-A4319322CF81.jpeg
    0EF6DC2A-BFCF-4CCA-B4C2-A4319322CF81.jpeg
    382,1 KB · Weergaven: 299
Flink verschil zeg!
Als je op gewicht wilt blijven kan je proberen langzaam je calorieën te verhogen. Bijvoorbeeld met 100/200kcal per twee weken. Kijk uit of het niet te hard gaat zodat je niet onnodig vet bijkomt.
Zo ja, word mijn spiermassa dan uiteindelijk meer zichtbaar en verlies ik hierbij nog steeds vet of is niet echt mogelijk? Of moet ik alsnog gaan 'clean bulken' en cutten om het gewenste resultaat te behalen?
Het eerste is zeker als beginner gewoon prima mogelijk. Als je meer gevorderd bent zal je waarschijnlijk wel een soort bulks of cuts moeten doen. Zou het lekker naar 1800 zetten en over een week of twee kijken wat het met je gedaan heeft.

Succes!

Om het gewenste resultaat te behalen heb ik rondom de 1600 kcal binnen gehad afgelopen tijd. Hierbij merk ik dat ik wanneer ik niet sport op gewicht blijf en wanneer ik wel sport netjes afval.. Niet te snel en ook niet te langzaam.
Omdat je netjes je kcal weet zou je in principe de hoeveelheid die je verbruikt met sporten meer kunnen gaan eten en dan dus altijd gelijk in gewicht blijven. Weet je dat ongeveer, een paar honderd kcal? Of; hoeveel val je gemiddeld ongeveer af per week?

20 kg op een rustig tempo vergt al enorm veel zelfkennis en mentaliteit. Big ups!

In je TS zet 2 doelen neer.

1. Betere spierdefinitie - dit houdt dus in dat je nog meer vet zou moeten wegwerken en dus cutten
2. Meer spier opbouw - bulken of een lichte vorm van bulken

Ik denk dat het dus 1 voor 1 aanpakken is wat je wil doen, beiden is (afgezien van die beginner gainz) niet mogelijk. Althans ik heb nog geen doorslaande bewijzen gelezen en daarnaast is 1 doel tegelijk al moeilijk genoeg.

Voorbeeld van doelen die je nu kunt stellen;
- Ik ga door met cutten totdat ik blokjes zie (minder op kg gefocust maar meer op de spiegel)
- Ik ga 20% meer gewicht pakken tijdens de krachttraining (spierprogressie is lastig te meten. De spiegel zegt dan meer en overloading qua gewicht zorgt voor grotere spieren)

1. Betere spierdefinitie - dit houdt dus in dat je nog meer vet zou moeten wegwerken en dus cutten
2. Meer spier opbouw - bulken of een lichte vorm van bulken
Meer spier geeft natuurlijk ook meer spierdefinitie en of beter zichtbare spieren ook rond hetzelfde gewicht/hoeveelheid vet. Ik weet voor dames alleen niet zo wat precies reeël en te verwachten is. Spieren wat groter, zichtbaarder, meer gevormd maken moet tot een ver gevorderd niveau wel kunnen zonder perse fases van cutten/bulken toch.

Meer spier geeft natuurlijk ook meer spierdefinitie en of beter zichtbare spieren ook rond hetzelfde gewicht/hoeveelheid vet. Ik weet voor dames alleen niet zo wat precies reeël en te verwachten is. Spieren wat groter, zichtbaarder, meer gevormd maken moet tot een ver gevorderd niveau wel kunnen zonder perse fases van cutten/bulken toch.

Ik blijf nog steeds wel 2 doelen interpreteren als ik het stuk zo lees.

Het doel is meestal die strakke buik volgens mij. Althans ik zie mijn wederhelft eigenlijk altijd haar buik als referentie pakken 🤨 Verbeter mij als het niet waar is, maar laat die buikdefinitie nou niet zomaar met grotere spieren te behalen zijn. Ik denk dat cutten daar effectiever voor zal zijn. Maar het is natuurlijk persoonlijk en net wat het doel is en of je meerdere doelen tegelijk wil oppakken. Zie het eigenlijk dan als 2 doelen op 50% of de volle 100% focus op 1 doel, als je daar dan ook nog gezond eten bij neemt is dat 33% per doel ;)

Spiermassa kweken die zichtbaar wordt, neigt meer naar grotere spieren die daardoor het lichaam extra vorm geven. Alsmaar verder afvallen om meer lijntjes van spieren zichtbaar te maken kan ook maar dat lees ik er niet in.

Rond hetzelfde gewicht blijven terwijl je door hypertrofie training spiermassa aankomt bereikt vooral dat eerste en heel langzaam een klein beetje dat laatste omdat je met netto behouden van lichaamsgewicht wat vet verliest terwijl je spier aankomt. Met behoud van dezelfde hoeveelheid vet zou je natuurlijk wel die kilo's van de spiermassa aankomen in lichaamsgewicht.

Wat wil je daarin precies nanne_NL_96 ?

Zie het eigenlijk dan als 2 doelen op 50% of de volle 100% focus op 1 doel, als je daar dan ook nog gezond eten bij neemt is dat 33% per doel ;)
Voor het aankomen van spiermassa is uiteindelijk geen significant kcal overschot nodig dus bulken of cutten gaat vooral om hoe snel je vet wilt verliezen of aankomen. Gezond eten (bestaat er ongezond eten???) kan altijd en doet niet af van eender van die doelen.

Stel, Nanne blijft doorgaan zo als ze de afgelopen periode heeft gedaan. Krachttraining en hockey, dan gaat ze haar doelen toch ook bereiken ?

Echter wil ik niet echt gaan bulken aangezien ik dan ook weer gewicht aan kom en ik ben net zo blij met het behaalde gewicht. Eindelijk onder de 70kg.
Dit idee leren loslaten, mijn vriendin had het daar ontzettend moeilijk mee. Wilde nooit boven de 72 kg wegen op 1.79. Dit stond haar progressie flink in de weg. Ze heeft dat idee van een bepaald maximum gewicht met pijn en moeite laten varen en gebulkt tot 82 kg, ze weegt nu 78-79 kg met abs.

Spiegel is een betere graadmeter dan de weegschaal.

Welkom:)

Wat een mooi resultaat!

Langzaam je kcal uppen. Spieren kweek je met een kcal overschot. Als je zo door blijft gaan en langzaam afvalt maak je geen massa aan. Wel zullen de spieren die je hebt meer zichtbaar worden.

Wanneer je wilt bouwen zul je ook moeten accepteren dat je wat vet aankomt.

Dit idee leren loslaten, mijn vriendin had het daar ontzettend moeilijk mee. Wilde nooit boven de 72 kg wegen op 1.79. Dit stond haar progressie flink in de weg. Ze heeft dat idee van een bepaald maximum gewicht met pijn en moeite laten varen en gebulkt tot 82 kg, ze weegt nu 78-79 kg met abs.

Spiegel is een betere graadmeter dan de weegschaal.

Naast de spiegel kan het nog wel wat impact op het hockeyen hebben, ik stel me voor dat het nu onder de 70kg wat fijner rondrennen is.

Maar zou zeker zonde zijn om over het getal op de weegschaal te stressen terwijl er een nette paar kg spier bij komt om bijvoorbeeld 1m73 73kg (reëel?) te worden.

Mijn vraag is vooral of die spiermassa er bij mag of dat ze dan ook dat gewicht in vetmassa wil verliezen?

Anders. Ik zou gewoon van hieruit op onderhoud verder doen en zachtjes bijschroeven indien nodig.

Back
Naar boven