XXL Nutrition

Jaarcyclus cut/bulk

Bezoekers in dit topic

Markdeberg

Cool Novice
Waardering
22
Lengte
1m82
Massa
75kg
Hoi hallo,

Ik ben sinds 2 jaar bezig met krachttraining, het eerste jaar een beetje aan het klote geweest qua voeding (had me er niet echt in verdiept), en sinds vorig jaar echt strak gaan letten op mijn voeding. Gezien het resultaat me toch wat tegenviel, ben ik erg benieuwd of jullie tips voor me hebben!

Wat wellicht nuttige info:
- gewicht aan einde van m’n bulk: 78KG, nu na mijn cut 70KG lengte 178 cm.
- Trainingsschema: UB/LB (ub/lb/rust en opnieuw)
- zowel in m’n cut als bulk hanteer ik een minimale eiwit inname van 150g/dag

Hoe ik het doe:
- 8 maanden lean bulken (+-1kg per maand aankomen, 2700-3000 kcal per dag)
- 3-4 maanden cutten (+- 2 kg per maand afvallen, 1700-2000 kcal per dag)

Mijn beredenering was vorig jaar, toen woog ik ook 70kg, dat ik nu op 70kg een stuk droger zou moeten zijn (gezien ik 8kg gebulkt heb, en nu weer 8kg gecut heb), Alleen zie ik weinig verschil met vorig jaar 🤷‍♂️.

Ik hoor graag hoe jullie dit doen, en of jullie tips hebben!

Groetjess

Laatst bewerkt:
Hoi hallo,

Ik ben sinds 2 jaar bezig met krachttraining, het eerste jaar een beetje aan het klote geweest qua voeding (had me er niet echt in verdiept), en sinds vorig jaar echt strak gaan letten op mijn voeding. Gezien het resultaat me toch wat tegenviel, ben ik erg benieuwd of jullie tips voor me hebben!

Wat wellicht nuttige info:
- gewicht aan einde van m’n bulk: 70KG, lengte 178 cm.
- Trainingsschema: UB/LB (ub/lb/rust en opnieuw)
- zowel in m’n cut als bulk hanteer ik een minimale eiwit inname van 150g/dag

Hoe ik het doe:
- 8 maanden lean bulken (+-1kg per maand aankomen, 2700-3000 kcal per dag)
- 3-4 maanden cutten (+- 2 kg per maand afvallen, 1700-2000 kcal per dag)

Mijn beredenering was vorig jaar, toen woog ik ook 70kg, dat ik nu op 70kg een stuk droger zou moeten zijn (gezien ik 8kg gebulkt heb, en nu weer 8kg gecut heb), Alleen zie ik weinig verschil met vorig jaar 🤷‍♂️.

Ik hoor graag hoe jullie dit doen, en of jullie tips hebben!

Groetjess
Back to basic, je lijkt alles goed te doen. Ergens moet het tegenvallende resultaat toch vandaan komen. Train je echt hard genoeg op basis van een goed schema (kotsen op legday is niet gek)? Is je voeding ok (tel je echt alle kcal, zijn je macro's goed)? Rust enigzins in orde?
Wees eerlijk en kritisch naar jezelf, als je eenmaal wat gevorderd bent wordt het steeds moeilijker om droge massa aan te zetten.

Als je doel progressie op de langere termijn is dan kan je toch beter bulken en cutten op basis van een geschat VP? Lekker blijven cyclen tussen cut en bulk tussen laag in de 10% t/m 15%, of zoiets?

Is met jouw lengte van 178cm een gewicht van 70kg aan het einde van je bulk niet wat weinig?

@Bullshark bedoelt, denk ik, dat je na je cyclus van bulk en cut zwaarder bent dan daarvoor, maar met hetzelfde VP, ofwel je hebt er meer spiermassa aan overgehouden, bijvoorbeeld: van 70kg op 10%, naar 75kg op 10%

• Topic Starter Topic Starter
Als je doel progressie op de langere termijn is dan kan je toch beter bulken en cutten op basis van een geschat VP? Lekker blijven cyclen tussen cut en bulk tussen laag in de 10% t/m 15%, of zoiets?

Is met jouw lengte van 178cm een gewicht van 70kg aan het einde van je bulk niet wat weinig?

@Bullshark bedoelt, denk ik, dat je na je cyclus van bulk en cut zwaarder bent dan daarvoor, maar met hetzelfde VP, ofwel je hebt er meer spiermassa aan overgehouden, bijvoorbeeld: van 70kg op 10%, naar 75kg op 10%
Gewicht aan het einde van mijn bulk was 78, nu heb ik weer gecut naar 70kg.

In het geval van wat @Bullshark zegt, zou ik dus mijn calorieën in bulk wat omlaag moeten brengen? (Dus minder dan 1kg/maand)?

• Topic Starter Topic Starter
Back to basic, je lijkt alles goed te doen. Ergens moet het tegenvallende resultaat toch vandaan komen. Train je echt hard genoeg op basis van een goed schema (kotsen op legday is niet gek)? Is je voeding ok (tel je echt alle kcal, zijn je macro's goed)? Rust enigzins in orde?
Wees eerlijk en kritisch naar jezelf, als je eenmaal wat gevorderd bent wordt het steeds moeilijker om droge massa aan te zetten.
Rust en macro’s zijn in orde goed, track elke calorie die ik inneem (dit is ook terug te zien in mijn gewicht, ik probeer elke dag te wegen), ga nu wel wat aanpassingen doen in mijn trainingsschema om nog intensiever te trainen. Heb ook een tijdje om de dag full-body gedaan, maar heb het idee dat ik dan niet genoeg rust nam

In het geval van wat @Bullshark zegt, zou ik dus mijn calorieën in bulk wat omlaag moeten brengen? (Dus minder dan 1kg/maand)?
Nee, je zou jaar op jaar iets zwaarder moeten zijn met eenzelfde VP. Dit in plaats van jaar op jaar hetzelfde gewicht met een lager VP.

Maar, laten we zijn antwoord afwachten, niet wat ik denk wat hij mogelijk bedoelt.

Je begint op 70kg en bulkt naar 78kg en cut weer naar 70kg, maar je ziet er exact hetzelfde uit. niet meer massa en minder vet, dan is er iets niet goed !
Dan is alles voor niets geweest. je moet dus je vetp meten voor je begint met bulken, je buikomvang, armomvang, benen.

Terug
Naar boven