XXL Nutrition

Jay Cutler 8 weeks trainingsschema

Bezoekers in dit topic

Aj_boxing

Cool Novice
Lid geworden
2 jan 2017
Berichten
227
Waardering
113
Lengte
1m84
Massa
82kg
Hooi,

Ik heb even een vraagje. Ik wil het 8 weken trainingsschema van Jay gaan doen, maar in week 4 moet je 2 keer per dag naar de gym gaan. Echter gaat dit niet lukken met school en stage. Wat zou ik dan het beste kunnen doen? Die week heb je wel 3 rest days, dus misschien zou ik de workouts in die week over 2 dagen kunnen verdelen doordeweeks, want in het weekend zou het eventueel wel kunnen. Ik weet niet of dit een goede keuze is en vroeg me af of jullie er een goede oplossing voor hebben. Alvast bedankt :flexbiceps:

Link voor het schema:
Living Large: Jay Cutler's 8-Week Mass-Building Trainer
 
Het zou beter zijn om gewoon een Full Body/PPL/Upper/Lower te gaan volgen. Zo'n hardcore bodybuilding schemes zijn nooit optimaal voor nattys op de lange termijn.
 
Het zou beter zijn om gewoon een Full Body/PPL/Upper/Lower te gaan volgen. Zo'n hardcore bodybuilding schemes zijn nooit optimaal voor nattys op de lange termijn.

Full body doe ik nu al n tijdje, dus wil wel eens proberen om de spiergroepen apart te pakken. Upper/lower is ook niet echt ideaal op dit moment, omdat ik nu nog 2 keer fysio heb vanwege een operatie die ik heb gehad in januari. Dus doe ik de leg days skippen maar dat doe ik dus bij de fysio.
 
Full body doe ik nu al n tijdje, dus wil wel eens proberen om de spiergroepen apart te pakken. Upper/lower is ook niet echt ideaal op dit moment, omdat ik nu nog 2 keer fysio heb vanwege een operatie die ik heb gehad in januari. Dus doe ik de leg days skippen maar dat doe ik dus bij de fysio.
Dan zou een split inderdaad het beste uitkomen, als je klaar bent bij de fysio zal ik wel gewoon benen er bij doen, lichtgewicht.
Als je dat mag belasten natuurlijk.
 
Als je je spiergroepen opsplitst dan wordt het wel moeilijke om alle spiergroepen optimaal te kunnen belasten (3 keren per week is optimaal voor groei). Eerlijk gezegd, krijg je geen extra voordelen door alles op te splitsen. Je kunt beter bij een full body-type schema blijven doen.
 
Als je je spiergroepen opsplitst dan wordt het wel moeilijke om alle spiergroepen optimaal te kunnen belasten (3 keren per week is optimaal voor groei). Eerlijk gezegd, krijg je geen extra voordelen door alles op te splitsen. Je kunt beter bij een full body-type schema blijven doen.
Hier zijn de meningen wel over verdeeld, zijn zat mensen die (beweren) beter te gainen op een split waarbij je 1x per week een spiergroep traint.

Persoonlijk ben ik ook meer fan van een spiergroep 2/3 x per week te belasten.
 
Dan zou een split inderdaad het beste uitkomen, als je klaar bent bij de fysio zal ik wel gewoon benen er bij doen, lichtgewicht.
Als je dat mag belasten natuurlijk.

Ja dat ga ik zeker doen! Never skip leg day ;) maar dat duurt nog wel effe voordat ik met de fysio klaar ben :(. Maar ook daar gaat t benen trainen wel goed :)
 
Hier zijn de meningen wel over verdeeld, zijn zat mensen die (beweren) beter te gainen op een split waarbij je 1x per week een spiergroep traint.

Persoonlijk ben ik ook meer fan van een spiergroep 2/3 x per week te belasten.
Een mening is iets anders dan daadwerkelijk beter. Het is gewoon zo dat je na een training hooguit 72 uur groeit (eerder richting 48 zelfs). Dan is het dus gewoon onzin dat een keer per week beter zou zijn.

Om ook maar even een bron te geven: Mixed muscle protein synthesis and breakdown after resistance exercise in humans | Endocrinology and Metabolism
 
Een mening is iets anders dan daadwerkelijk beter. Het is gewoon zo dat je na een training hooguit 72 uur groeit (eerder richting 48 zelfs). Dan is het dus gewoon onzin dat een keer per week beter zou zijn.

Om ook maar even een bron te geven: Mixed muscle protein synthesis and breakdown after resistance exercise in humans | Endocrinology and Metabolism
daarom had ik "beweren" ook tussenhaakjes te geven.
Maar spiergroepen 1x pw trainen is dus bij iedereen ineffectief?
ik vind 2/3x persoonlijk ook fijner maar ken toch een aantal gasten die echt flink zijn gegroeid op 1x pw.
 
daarom had ik "beweren" ook tussenhaakjes te geven.
Maar spiergroepen 1x pw trainen is dus bij iedereen ineffectief?
ik vind 2/3x persoonlijk ook fijner maar ken toch een aantal gasten die echt flink zijn gegroeid op 1x pw.
Het is niet ineffectief, maar wel minder effectief, een belangrijk verschil ;)
Je kunt er best op groeien, beginners groeien sowieso op praktisch alles, maar dat maakt het nog niet effectiever. Kun je nagaan hoe ze op een degelijk fullbody schema gegaan waren.
 
Het is niet ineffectief, maar wel minder effectief, een belangrijk verschil ;)
Je kunt er best op groeien, beginners groeien sowieso op praktisch alles, maar dat maakt het nog niet effectiever. Kun je nagaan hoe ze op een degelijk fullbody schema gegaan waren.
ah goed om te weten, ben hier zelf ook altijd fan van geweest.
eerst fb gedaan, nu een heletijd lb/ub/rust/lb/ub gedaan en ga over een week beginnen met ppl/ppl.
Gelukkig maar dat ik nog nooit een oldschool split heb geprobeerd dan :D
Maar bij iedereen die beweert beter te gainen op een oldschool split (spiergroepen 1x pw) zit het dus gewoon tussen de oren?
 
ah goed om te weten, ben hier zelf ook altijd fan van geweest.
eerst fb gedaan, nu een heletijd lb/ub/rust/lb/ub gedaan en ga over een week beginnen met ppl/ppl.
Gelukkig maar dat ik nog nooit een oldschool split heb geprobeerd dan :D
Maar bij iedereen die beweert beter te gainen op een oldschool split (spiergroepen 1x pw) zit het dus gewoon tussen de oren?
Dat kan, of ze trainen met een split gewoon harder en met een FB niet hard genoeg. Je moet bij een FB wel op die paar oefeningen die je doet hard genoeg gaan, terwijl een split meer ruimte geeft om wat te pompen.
 
Een mening is iets anders dan daadwerkelijk beter. Het is gewoon zo dat je na een training hooguit 72 uur groeit (eerder richting 48 zelfs). Dan is het dus gewoon onzin dat een keer per week beter zou zijn.

Om ook maar even een bron te geven: Mixed muscle protein synthesis and breakdown after resistance exercise in humans | Endocrinology and Metabolism

Echter is het wel zo dat je bij een split of bijvoorbeeld het schema van Jay helemaal full range of motion kunt gaan. Bij FB heb je meestal maar 2 of 3 oefeningen per spiergroep, dus kun je minder full range of motion gaan.. En wat me ook opvalt is dat echt veel mensen in de gym een split doen ipv FB.. maar dat zegt natuurlijk niet heel veel over de effectiviteit.
 
Echter is het wel zo dat je bij een split of bijvoorbeeld het schema van Jay helemaal full range of motion kunt gaan. Bij FB heb je meestal maar 2 of 3 oefeningen per spiergroep, dus kun je minder full range of motion gaan.. En wat me ook opvalt is dat echt veel mensen in de gym een split doen ipv FB.. maar dat zegt natuurlijk niet heel veel over de effectiviteit.
Range of motion is iets anders dan jij hier bedoelt ;) Ik snap wel wat je wilt zeggen, dat je met een split van alle hoeken kunt werken. Maar zou je dit doen als dit niet nodig is om te groeien? Met een paar compounds (squat, press, bench, deadlift, row) pak je praktisch alle groepen al hard genoeg om te groeien. Extra isolatie gaat weinig toevoegen de eerste jaren (behalve misschien biceps, gezien rows die niet zo goed aanpakken, maar dan zou ik eerder een bodyweight "compound" doen zoals chin ups)

Daarnaast trainen veel mensen met splits uit onwetendheid. Ze zijn er in het begin hard op gegroeid (spoiler: een beginner groeit van bijna ALLES), en de profs trainen zo (nog een spoiler: de bakken AAS die profs nemen zijn hier het geheim, daardoor is veel meer/langere groei mogelijk van een training).
 
Blijft lastig alles voor die spieren haha.. Train nu sinds vorige zomer FB (met 6 weken niks ivm operatie januari) en opzich bevalt dat wel goed, maar idd in het begin groeit alles snel. Ben nog steeds aan het twijfelen, lees hier en daar goede en mindere reacties over split of jay. Misschien ligt het er ook aan dat ik iets nieuws wil proberen en kijken hoe dat bevalt, met nieuwe oefeningen en ander ingedeelde training gain je in het begin ook weer hard.
 
Blijft lastig alles voor die spieren haha.. Train nu sinds vorige zomer FB (met 6 weken niks ivm operatie januari) en opzich bevalt dat wel goed, maar idd in het begin groeit alles snel. Ben nog steeds aan het twijfelen, lees hier en daar goede en mindere reacties over split of jay. Misschien ligt het er ook aan dat ik iets nieuws wil proberen en kijken hoe dat bevalt, met nieuwe oefeningen en ander ingedeelde training gain je in het begin ook weer hard.
Dat snap ik helemaal, maar ik zou dan iig een UB/LB of push/pull/leggs doen, dan pak je alles twee keer per week met wat meer isolatie. Als je geen AAS spuit gaat een schema van iemand die dat wel doet je niet helpen. Hoe graag je ook wilt dat het wel werkt, je herstelcapaciteit is gewoon te laag.
 
Echter is het wel zo dat je bij een split of bijvoorbeeld het schema van Jay helemaal full range of motion kunt gaan. Bij FB heb je meestal maar 2 of 3 oefeningen per spiergroep, dus kun je minder full range of motion gaan.. En wat me ook opvalt is dat echt veel mensen in de gym een split doen ipv FB.. maar dat zegt natuurlijk niet heel veel over de effectiviteit.
Full range of motion door minder oefeningen? In hoeverre is een leg extension meer full range dan een squat bijvoorbeeld? ???
 
Dat snap ik helemaal, maar ik zou dan iig een UB/LB of push/pull/leggs doen, dan pak je alles twee keer per week met wat meer isolatie. Als je geen AAS spuit gaat een schema van iemand die dat wel doet je niet helpen. Hoe graag je ook wilt dat het wel werkt, je herstelcapaciteit is gewoon te laag.

Ja klopt helemaal , geen rekening mee gehouden. Zijn snel dingen die je vergeet om naar te kijken, maar zoiets speelt natuurlijk ook een rol. En bovendien denk ik dat je bij zo'n hardcore schema ook halverwege de week helemaal op bent. Ik ga nog even wat internet werk verrichten ;)
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Ik heb het schema even snel doorgelopen het ziet er eigenlijk wel goed uit, is dit te doen voor een natty als je bijvoorbeeld de dagen dat je 2x moet gewoon in 1 training doet op die dag?
 
Back
Naar boven