AndroidHealthClinic

'Je kunt je onderste buikspieren niet specifiek trainen'

Bezoekers in dit topic

Bounty91

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
26 jul 2008
Berichten
163
Waardering
2
Lengte
1m78
Massa
67kg
Vetpercentage
12%
Hoe denken jullie hierover?

Vandaag heb ik op mijn opleiding van mijn leraar het volgende gehoord:

Doordat de buikspieren gelden als 1 systeem, zal de krachten overal gelijkmatig verdeeld zijn en is het dus onmogelijk om alleen je onderste buikspieren intensief te trainen als je daarbij weinig je bovenste buikspieren traint. Dit kan anatomisch gezien niet.

Hier is mijn leraar het mee eens.

Ook zegt hij dat in elke gedeelte van de spier verschillende soorten contracties (kunnen) plaatsvinden. Dit geeft andere soorten spierpijn en daardoor zou men kunnen denken dat je het accent op je onderste buikspieren zou kunnen leggen.


Hier is hij het gedeeltelijk mee eens.

Brand los!
 
rectus abdominis is 1 spier, maar je hebt nog je obliques enzo ook niet vergeten

Rectus_abdominis.png


[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Leg raises? Imo pakken die onderkant buik flink aan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van de abs dan niets doen.
 
Leg raises? Imo pakken die onderkant buik flink aan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van de abs dan niets doen.

Jep, en smal bankdrukken pakt de binnenkant borst ook hard aan.
 
De ervaring leert dat bij normale crunches voornamelijk het bovenste gedeelte van de buikspieren aangesproken worden. Daarom zal je met dergelijke oefeningen ook zelden spierpijn in het onderste deel van je buikspieren hebben.

Fysiotherapeuten schrijven voor mensen met rugklachten dan ook oefeningen voor die specifiek de onderkant (onder de navel) aanspreken.

Zo gek klinkt dit ook niet, want alle grote spiergroepen kun je gevarieerd trainen, waarbij steeds een specifiek deel van die spier in het bijzonder aanspreekt.
Dat geld ook voor de buikspier(en), ook al is het dan één (samengestelde) spier.
 
Fysiotherapeuten schrijven voor mensen met rugklachten dan ook oefeningen voor die specifiek de onderkant (onder de navel) aanspreken.
Nee hoor. Fysiotherapeuten schrijven mensen met rugklachten geen oefeningen voor specifiek voor het onderste gedeelte van je rectus abdominis.

Kun je net zo goed maar 1 oefening doen **** de rest.

Wat is dit nou weer voor opmerking. Ga maar lekker smalbankdrukken voor binnenkant borst.
 
Nee hoor. Fysiotherapeuten schrijven mensen met rugklachten geen oefeningen voor specifiek voor het onderste gedeelte van je rectus abdominis.

Dan hebben ik en mijn collega zeker bij de tandenfee fysio gehad.
 
Dan hebben ik en mijn collega zeker bij de tandenfee fysio gehad.

Denk het.
Ik denk dat ik meer fysio's dan jij ken, en ken er geen die bij rugklachten die oefeningen voorschrijft waar je het over hebt.
Het zou kunnen dat je het verkeerd begrepen heb, en dat je dacht dat je transversus abdominis je onderste gedeelte van je buikspieren zijn.
 
Meneer zit volgens mij in de klas bij Loo of in ieder geval op zijn schoot... leer je ook veel van ;)
 
De ervaring leert dat bij normale crunches voornamelijk het bovenste gedeelte van de buikspieren aangesproken worden. Daarom zal je met dergelijke oefeningen ook zelden spierpijn in het onderste deel van je buikspieren hebben.

Fysiotherapeuten schrijven voor mensen met rugklachten dan ook oefeningen voor die specifiek de onderkant (onder de navel) aanspreken.

Zo gek klinkt dit ook niet, want alle grote spiergroepen kun je gevarieerd trainen, waarbij steeds een specifiek deel van die spier in het bijzonder aanspreekt.
Dat geld ook voor de buikspier(en), ook al is het dan één (samengestelde) spier.

Klinkt heel logisch wat je zegt, maar vanuit anatomisch oogpunt gezien is het onmogelijk. Ik weet het ook niet meer:s
 
Klinkt heel logisch wat je zegt, maar vanuit anatomisch oogpunt gezien is het onmogelijk. Ik weet het ook niet meer:s

Tuurlijk is het anatomisch onmogelijk. Net zo onmogelijk als het trainen van binnenkant borst.
 
Denk het.
Ik denk dat ik meer fysio's dan jij ken, en ken er geen die bij rugklachten die oefeningen voorschrijft waar je het over hebt.
Het zou kunnen dat je het verkeerd begrepen heb, en dat je dacht dat je transversus abdominis je onderste gedeelte van je buikspieren zijn.

Ik ga geen strijd voeren over wie de meeste fysiotherapeuten kent, noch of ik in de war ben.
Mijn ontwikkeling is zeer breed en mijn ervaring minstens net zo.
Ook weet ik dat ook fysiotherapeuten soms flinke missers maken.

Zo kwam ik eens een weekje proeftrainen bij 'Fitness 365' in Amsterdam, waar er als instructeurs fysiotherapeuten op de trainingsvloer rondlopen.
Eén daarvan had ik bij zijn ballen toen hij beenheffen met gestrekte benen propageerde. Elke kluns weet dat dat slecht is voor je onderrug.

Maar goed.
Neem jij de proef maar eens op de som en ga je de kolere crunchen. Je zult zien dat je uitsluitend het bovenste deel van de buikspier belast (en daar spierpijn hebt).

Ga de volgende keer na de crunches ook een hangend aan de rekstok flinkknieheffen (minstens 30 herhalingen), gevolgd door op je rug liggend met je benen naar het plafond wijzend, je benen omhoog richting plafond drukken, waarbij je je onderrug in de bank drukt en je buikspieren aanspant.

Nu moet je uit eigen ondervinding maar ervaren waar je dan je buikspieren voelt branden... precies, onderin!
 
Ik ga geen strijd voeren over wie de meeste fysiotherapeuten kent, noch of ik in de war ben.
Mijn ontwikkeling is zeer breed en mijn ervaring minstens net zo.
Ook weet ik dat ook fysiotherapeuten soms flinke missers maken.

Zo kwam ik eens een weekje proeftrainen bij 'Fitness 365' in Amsterdam, waar er als instructeurs fysiotherapeuten op de trainingsvloer rondlopen.
Eén daarvan had ik bij zijn ballen toen hij beenheffen met gestrekte benen propageerde. Elke kluns weet dat dat slecht is voor je onderrug.

Maar goed.
Neem jij de proef maar eens op de som en ga je de kolere crunchen. Je zult zien dat je uitsluitend het bovenste deel van de buikspier belast (en daar spierpijn hebt).

Ga de volgende keer na de crunches ook een hangend aan de rekstok flinkknieheffen (minstens 30 herhalingen), gevolgd door op je rug liggend met je benen naar het plafond wijzend, je benen omhoog richting plafond drukken, waarbij je je onderrug in de bank drukt en je buikspieren aanspant.

Nu moet je uit eigen ondervinding maar ervaren waar je dan je buikspieren voelt branden... precies, onderin!

branden ja, maar spierpijn staat niet synoniem voor spiergroei
 
Eén daarvan had ik bij zijn ballen toen hij beenheffen met gestrekte benen propageerde. Elke kluns weet dat dat slecht is voor je onderrug.

Verklaar ???
 
Back
Naar boven