Fitness Seller

Je voeding tot in de puntjes berekenen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rithm

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
78kg
Vetpercentage
5%
Hey,

Ben nu al ruim 2.5 jaar bezig met de sportschool te bezoeken (word zaterdag 18), en sinds een jaartje is mij de essentie van goede voeding pas doorgedrongen. Nu heb ik vaak gelezen dat mensen hun voedsel innamen en verbruik tot in de puntjes berekenen. Elke kcal, eiwitje, koolhydraad en vet grammetje wordt berkekend. Tuurlijk, ik snap dat je moet weten wat je verbruikt en binnenkrijgt, heb zelf ook al wat voedingsschema's achter de rug, maar mijn vraag is, helpt het nou echt om dit zo precies te doen? Ik let op mijn voeding, begrijp me niet verkeerd.

Groetjes
 
Retorische vraag.

Je moet het zien als het afstellen van je auto, of scooter in jou geval. Is het nou echt nodig om de benzine-zuurstof verhouding te berekenen om het te laten rijden? Nee, als het loopt, dan loopt het. Maar voor een optimaal vermogen, minder slijtage en meeste winst, zul je toch moeten gaan zoeken hoe en op welke verhouding deze benzine motor het beste loopt.

Zo werkt het ook met je lichaam, wil je het beste uit jezelf halen. Dan is voeding misschien wel net zo belangrijk als de training zelf. Het is aan jezelf om te kijken hoe ver je hierin wil gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hm ja maar ik bedoel het echt serieus, niet retorisch. Is dat iets voor alleen de profs of geeft het de gewone man ook echt wel merkbare vooruitgang
 
valt onmogelijk precies te bereken want ieder lichaam is anders. Zijn enkel richlijnen in welke richting je moet zitten, die meestal nog vrij los worden nageleefd, want over 15gram eiwitten maken maar weinig mensen zich druk.
 
"tot in de puntjes" ... nee, maar je moet wel behoorlijk in de richting zitten. Sommige mensen werken hier met cijfertjes achter de komma, terwijl je al een standaard afwijking hebt van 100 Cal of meer... dus al te precies hoeft nu ook weer niet, zolang je maar behoorlijk in de goede richting zit.
 
De mensen die het iets minder nauw nemen zullen over het algemeen wat minder 'gestresst' zijn. Er wordt veel te veel gelet op precies de juiste verhoudingen, op de grammetjes, geen junkfood etc.. Je calorisch behoefte is ten eerste per dag nooit gelijk, en ten tweede weet je nooit precies hoeveel je binnenkrijgt wat dus kan neerkomen op een verschil van 50-300 cals of meer per dag. Meet je gewicht af en toe, ook je vetpercentage en geniet van het eten zeg ik altijd. Als je aan t voorbereiden bent voor een wedstrijd mag het natuurlijk wel een stuk strenger.
 
Ik vind het overbodig om dat in de cleanbulk/bulk te doen. Veel beter dat je dan wat schat en gewoon zorgt dat je aan je kcals komt, liever wat extra cardio en wat meer eten ter compensatie.

In de cut weeg ik wel gewoon alles af en weet ik het vaak tot op de kcal.
 
Ik denk dat het tot in de puntjes berekenen ervoor zorgt dat je de meeste vooruitgang boekt. Wanneer je het tot in de puntjes berekent zal je afwijking altijd zo min mogelijk zijn.

Ik vind de vergelijking van veterano ook erg sterk.

Stel bijvoorbeeld dat je afmeet dat je per dag 2000 kcal binnen moet krijgen. Dit meet je precies af, maar - omdat het nooit perfect gaat - zit je er altijd wel een paar gram/kcal naast. Door het precies af te meten zit je iig wel zo dicht mogelijk tegen de 2000 aan. Als je maar wat doet en een beetje een inschatting maakt, zal je nooit zo dicht tegen de 2000 kcal aanzitten.
 
Retorische vraag.

Je moet het zien als het afstellen van je auto, of scooter in jou geval. Is het nou echt nodig om de benzine-zuurstof verhouding te berekenen om het te laten rijden? Nee, als het loopt, dan loopt het. Maar voor een optimaal vermogen, minder slijtage en meeste winst, zul je toch moeten gaan zoeken hoe en op welke verhouding deze benzine motor het beste loopt.

Zo werkt het ook met je lichaam, wil je het beste uit jezelf halen. Dan is voeding misschien wel net zo belangrijk als de training zelf. Het is aan jezelf om te kijken hoe ver je hierin wil gaan.
mooi gezegd
 
Back
Naar boven