AndroidHealthClinic

Jojo effect maar dan omlaag ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Onemike

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jun 2005
Berichten
348
Waardering
1
Beste medeforummers. Ik train nu sinds ongeveer 4 maanden en ben meteen begonnen met een goed eetschema. Ik let bij elke maaltijd op kh,vet,eiwit en eet 6 tot 7 keer per dag. Me lichaam vond het ook wel leuk allemaal, want ik ging van 63 naar 73 kg, en hierna langzaam door naar 76 kg. Ik zit alleen met een probleem, als ik ook maar iets anders doe (zoals op zondag junkdag waarop ik dan maar 4 goede maaltijden eet en een slechte waarin ik mag bepalen wat ik eet) lijkt het alsof ik me kilos zomaar kwijt raak. Ik heb me voor het weekend gewogen toen woog ik 75 kg nu weeg ik me op maandag weer en weeg ik ineens 72 ???. Terwijl dat als ik mezelf bekijk ik het niet zo snel zie dat ik dan toch weer 3 kg kwijt ben. Dit gaat nu al zeker zo vanaf ik op een hoger gewicht ben gekomen en daardoor weet ik ook zeker dat het niet aan mijn weegschaal zal leggen maar aan me vreemde lichaamsbouw ofzo. Ik weet niet wat ik eraan moet doen ik kom niet boven 76 kg uit..... ik verlies het weer als ik daar aangekomen ben
 
tja, de spiegel is in dit geval een betere waarneming.
Het gewicht verschil zit hem in je vochtbalans van je lichaam. Het is onmogelijk om door een afwijkende eetdag zoals een junkdag 3 kilo spier of vet te verliezen.

Verder kan het zijn dat je op een plateau komt waar je lichaam moelijk overheenkomt. Gooi in zo'n geval je trainingsschema eens om, verhoog het aantal Cal in jhe voedingsschemaen dan zal je zien dat je lichaam zich aanpast.
 
2hard2die zei:
tja, de spiegel is in dit geval een betere waarneming.
Het gewicht verschil zit hem in je vochtbalans van je lichaam. Het is onmogelijk om door een afwijkende eetdag zoals een junkdag 3 kilo spier of vet te verliezen.

Verder kan het zijn dat je op een plateau komt waar je lichaam moelijk overheenkomt. Gooi in zo'n geval je trainingsschema eens om, verhoog het aantal Cal in jhe voedingsschemaen dan zal je zien dat je lichaam zich aanpast.

Oke. Ik denk niet dat het aan het trainen legt, ik pak nooit dezelfde oefeningen per keer trainen en wissel per keer trainen steeds mijn oefeningen af. Dus ws moet ik gewoon mijn eetpatroon omhoog aanpassen? ik zit namelijk niet elke dag op hetzelfde kcal omdat dit niet goed zou zijn ivm wennen aan een eetschema
 
Wat eet je dan allemaal, geef eens een voorbeeld.

en hoe zit je met je eiwitten etc vertel eens wat meer
 
Big Steve zei:
Wat eet je dan allemaal, geef eens een voorbeeld.

en hoe zit je met je eiwitten etc vertel eens wat meer

Ik werk bij Tpg als postbode, het is heel typisch want ik trek steeds wel weer me gewicht omhoog naar 75/76 kg. Maar dan gaat het ook weer terug en hoe het komt weet ik echt niet

9.00: Meestal Brinta (100 gr) met een portie whey proteine op water
Kan ook 4 Boterhammen met blikje tonijn, maar dit legt aan hoeveel tijd ik heb. Multivitamine en een capsule omega 3,6,9

11.00: 4 Boterhammen met tonijn uit blik of tonijnsteak/6 eieren zonder eigeel

13.00: Afhankelijk van of ik werken moet. Als ik niet werken moet: een bord pasta/rijst/4boterhammen met kip/zalm/witte vis en groente
Als ik wel werken moet: 100 gram havermout met whey proteine portie op water. Omega 3,6,9 capsule

15.00: zelfde als boven, maar als ik dan wel werken moet neem ik brinta ipv havermout en tonijnsteak ipv whey voor wisseling in soort eiwit

17.00: Ben ik bijna altijd wel klaar met werk, dus kan ik een goede maaltijd maken zoals aardappeltjes met groente en een lekker stukje kipfilet. Hiermee wissel ik vaak af van soort maaltijd. Kan ook zomaar biefstuk met groente en rijst zijn oid. Omega 3,6,9 capsule

19.00: train ik altijd

Na de training: 600 ml magere melk voor koolhydraten, portie whey, glutamine en chroom picolinate en een banaan. deze maaltijd bevat geen vet

Zoals ik het hier heb neergezet is globaal bij veel maaltijden staan de gewichten er niet pcies bij dit komt omdat als ik een biefstuk of kipfilet eet, ik niet pcies een ons ofzo ga afsnijden dan blijf ik bezig. Na half 10 eet ik niet meer, omdat ik meestal vroeg ga slapen want dan ben ik kapot van trainen en werken en ik de dag erna weer vroeg op moet voor te eten, en ik ook 8,25 uur slaap nodig heb. Ik drink ongeveer 4 liter water per dag
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit al eens eerder uitgelegd maar zal het nog eens doen...

simpel uitgelegd;

Vele verschillende variabelen zoals bloedglucoes, bloed pH, lichaamstemperatuur enz blijven ongeveer gelijk door een bepaalde homeostase. Deze stabilitiet is afhankelijk van een soort set-point van het lichaam.
Het is aangetoond dat bij gewichtsverlies of –toename het lichaam zich zo insteld dat het oude gewicht weer terug zal komen. Energieverbruik neemt toe wanneer men aankomt, en het energieverbruik neemt af wanneer men afvalt.

Setpoint en hypotheses (iets uitgebreider)
Het lichaamsgewicht wordt bepaald door de balans tussen energieopnamen en energieverbruik.
Neem je meer energie op dan dat je verbruikt dan wordt opgeslagen in vet. De hoogte van het lichaamsgewicht hangt samen met een setpoint in het regelsysteem voor gewichtscontrole.

De hypothalamus > In de laterale hypothalamus bevindt zich het hongercentrum (feeding center) en in het ventromediale deel het verzadigingscentrum (satiety center).
Prikkeling van het hongercentrum stimuleert eetgedrag (uitschakeling leidt tot fatale anorexie). Prikkeling van het verzadigingscentrum stopt het eetgedrag (uitschakeling leidt tot hyperfagie met sterke gewichtstoename).

Hoe het verzadigingscentrum wordt gestimuleerd is niet duidelijk er zijn verschillende hypothesen;
 De lipostatische hypothese; gaat ervan uit dat er van dat er het vetweefsel een signaal geeft.
 De darmpeptidehypothese; gaat er vanuit dat de darmen een signaal doorgeven.
 De glucostatische hypothese; gaat er vanuit dat een hoog glucose gehalte iets doorgeeft.
 De thermostatische hypothese; zegt dat de lichaamstemperatuur het setpoint regelt.


Nou vind ik het wel erg snel dat je 3 kilo in een weekend verliest... ga je misschien ook uit in zo´n weekend dat je heel veel danst en dus vocht verliest? zo niet dan vind ik het raar. Nog 1 tip weeg jezelf anders niet zo vaak, 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken is ruim voldoende.
 
goser luister naar me
het maakt zo faking veel verschil uit of je wel of niet gegeten hebt en of je wel ofniet gescheten hebt
als je een volle maag en niet gescheten hebt zal dat zeker wel 2 kilo met zich meebrengen
doe het op een zaterdagochtend op een lege maag en een lege darm
 
BB-girl zei:
Ik heb dit al eens eerder uitgelegd maar zal het nog eens doen...

simpel uitgelegd;

Vele verschillende variabelen zoals bloedglucoes, bloed pH, lichaamstemperatuur enz blijven ongeveer gelijk door een bepaalde homeostase. Deze stabilitiet is afhankelijk van een soort set-point van het lichaam.
Het is aangetoond dat bij gewichtsverlies of –toename het lichaam zich zo insteld dat het oude gewicht weer terug zal komen. Energieverbruik neemt toe wanneer men aankomt, en het energieverbruik neemt af wanneer men afvalt.

Setpoint en hypotheses (iets uitgebreider)
Het lichaamsgewicht wordt bepaald door de balans tussen energieopnamen en energieverbruik.
Neem je meer energie op dan dat je verbruikt dan wordt opgeslagen in vet. De hoogte van het lichaamsgewicht hangt samen met een setpoint in het regelsysteem voor gewichtscontrole.

De hypothalamus > In de laterale hypothalamus bevindt zich het hongercentrum (feeding center) en in het ventromediale deel het verzadigingscentrum (satiety center).
Prikkeling van het hongercentrum stimuleert eetgedrag (uitschakeling leidt tot fatale anorexie). Prikkeling van het verzadigingscentrum stopt het eetgedrag (uitschakeling leidt tot hyperfagie met sterke gewichtstoename).

Hoe het verzadigingscentrum wordt gestimuleerd is niet duidelijk er zijn verschillende hypothesen;
 De lipostatische hypothese; gaat ervan uit dat er van dat er het vetweefsel een signaal geeft.
 De darmpeptidehypothese; gaat er vanuit dat de darmen een signaal doorgeven.
 De glucostatische hypothese; gaat er vanuit dat een hoog glucose gehalte iets doorgeeft.
 De thermostatische hypothese; zegt dat de lichaamstemperatuur het setpoint regelt.


Nou vind ik het wel erg snel dat je 3 kilo in een weekend verliest... ga je misschien ook uit in zo´n weekend dat je heel veel danst en dus vocht verliest? zo niet dan vind ik het raar. Nog 1 tip weeg jezelf anders niet zo vaak, 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken is ruim voldoende.

Ok en wat kan ik hier nou precies uit opmaken wat ik moet doen ?

@ Spiertje16 ik weeg mezelf altijd op een lege maag in de ochtend
 
Nou vind ik het wel erg snel dat je 3 kilo in een weekend verliest... ga je misschien ook uit in zo´n weekend dat je heel veel danst en dus vocht verliest? zo niet dan vind ik het raar.
 
Zo anders gaat het citeren niet zo goed :P maar je zit toch niet aan de zooi op een houseparty in het weekend, anders is er wel een goede reden voor die kilo`s :P
 
vergeet die gekke theorieen even, en neem dan geen junkdag maar hou het dan op je normale voedingsschemaen mischien zelfs een schepje erboven op!
Je bent zwaarder geworden dus je energie behoefte is omhoog gegaan, gewoon meer eten!;)
 
Onemike zei:
Ok en wat kan ik hier nou precies uit opmaken wat ik moet doen ?

@ Spiertje16 ik weeg mezelf altijd op een lege maag in de ochtend
oei tjah dan wordt het toch wat moeilijker
hmm zoals ik het hoor ik zou gewoon geen rust nemen en blijfen proppen:D
 
Oke bedankt voor de reacties, ik denk idd dat ik die junkdag enzo anders ga doen. Ik ga een weightgainer proberen toe te voegen voor tussendoor, of een maaltijd meer. Dan ga ik kijken wat er gebeurd en dan post ik over een tijdje wel opnieuw om de resultaten te vertellen
 
hier hebben we geen tering aan, het is alleen maar gissen.
ga ipv hier te komen huilen (zonder iets geprobeert te hebben)maar een experimenteren met je dieet, met je voeding. En ga niet bij elke gram die je verliest hier komen mieren nken en zon k*t topic openen met wat je nu allemaal moet doen, dat weten wij toch gvd ook niet, anders was het probleem allang de wereld uit.
Als je ivp al dat gezeik nou eens dingen gaat proberen en ons dat zowel het probleem als de oplossing ervan post, dan heeft iedereen er wat aan. Dit is echt alleen maar stront met een heleboel gissingen.
 
BBnoel zei:
hier hebben we geen tering aan, het is alleen maar gissen.
ga ipv hier te komen huilen (zonder iets geprobeert te hebben)maar een experimenteren met je dieet, met je voeding. En ga niet bij elke gram die je verliest hier komen mieren nken en zon k*t topic openen met wat je nu allemaal moet doen, dat weten wij toch gvd ook niet, anders was het probleem allang de wereld uit.
Als je ivp al dat gezeik nou eens dingen gaat proberen en ons dat zowel het probleem als de oplossing ervan post, dan heeft iedereen er wat aan. Dit is echt alleen maar stront met een heleboel gissingen.

Bro, haal eens effe diep adem :D
 
@Onemike,

het kan zijn dat je op je junkdag minder koolhydraten eet dus minder vocht vast houd
het kan zijn dat je op je junkdag minder water drinkt
of dat je de avond daarvoor alcohol hebt gedronken etc etc

zoiezo, 3kilo spier kan je niet in een paar dagen verliezen, dit is zeker vocht
 
Back
Naar boven