XXL Nutrition

jong en krachtraining

Bezoekers in dit topic

m44

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
933
Waardering
0
Ik lees hier veel de discussie over of het nu gezond is of niet als je op jonge leeftijd aan krachtraining doet. Ik heb het internet wel afgezocht maar geen sluitende oordelen hierover kunnen vinden. Binnenkort ga ik weer met probleem jongeren werken en wil daar ook zoveel mogelijk gaan sporten.
De jonge gasten die aan krachtraining doen schieten allemaal direct in de verdediging als je zegt dat het niet gezond is en ik vraag me af of ze evt bewijs dat het ongezond is zullen geloven. Alex T heb ik al meerdere malen vrij fel zien reageren op dit soort onderwerpen. Begrijp me niet verkeerd ik vind dat iedere gast van 15 of 16 die serieus sport goed bezig is (petje af AlexT) het alternatief lijkt namelijk , op de hoek van de straat een joint opsteken, je ieder weekend helemaal lam zuipen of achter de playstation hangen. Dat is natuurlijk ook niet gezond. Voetbal word breed geaccepteerd en daar zijn de verdraaide knieen en gescheurde enkelbanden ook niet meer te tellen. Wie weet het? karma voor de meest nuttige antwoorden
 
Moeilijk om op zoiets een leeftijd te plakken. De één is volgroeid op 16 de ander moet nog een groeispurt krijgen.

Maar onder goede begeleiding kan je weinig mis doen. Je bent nu eenmaal beperkt tot de mogelijkheden van je lichaam. Een 11 jarige gaat met andere woorden niet ff 250 kg uit het squatrack nemen om vervolgens z'n ruggengraat te vernken.


edit: link

Weightlifting for Adolescents and Children
For the most part, children will benefit from a resistance training program after they have reached 13 or 14 years of age when their nervous system and muscle development are sufficient.


TeenBodybuilding.com - Derek Charlebois - Strength Training For Adolescents: A Guide For Parents!
This myth that strength training damages the growth plates of children, which would cause decreased stature growth, is believed to have stemmed from an old report which examined children in remote areas of Japan (Kato & Ishiko, 1964). This report stated that these children, who performed heavy labor, were short in stature. It should also be noted that these children "performed heavy labor in mountainous villages for several hours a day" in addition working and living on a poor diet (Faigenbaum, 2001). From this, it was speculated that strength training could damage the composition of the epiphyseal junctures, or "growth plates", from which bone continues to emanate until complete skeletal growth is achieved. This belief was not based on scientific findings, but an anecdote.
On the contrary to this belief, strength training strength training improves the bone mass density of children and adolescents (Morris et al., 1997).
It has been found that children as young as six years old can safely participate in strength training programs (Washington, 2001). It should also be noted that the trainee should be emotionally mature enough to accept and follow directions


Strength Training for Prepubescent and Adolescent Children
The benefits of a strength training program could include: increase in muscular strength and endurance, injury protection, increased self-image, improved performance and exposure to proper techniques of lifting. There is not a lot of conclusive evidence, but some studies have reported significant gains in strength in prepubescent children 11 -12 years of age. Strength gains have been noted with adolescents.


Strength for Youth
A study by Byrd et al. (2001) looked at young weightlifters' performance across time and found that in children (aged on average 13 years), who participated in 22 months of Olympic weight lifting training, significant gains in body weight, snatch and clean and jerk were attained. The children lifted in excess of body weight in both lifts thus suggesting that this training was appropriate, particularly in view of the fact that no significant injuries related to the weightlifting occurred. Further, both the girls and boys who participated in this study showed remarkable performance gains over time, suggesting that both genders can benefit from such strength and conditioning training.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker tot je 18 rustig aan trainen , dan ben je volgens de wetenschap redelijk uitgegroeit .
Zeg ik als moeder dan hoor ... Zeker als ze met al die supps erbij werken kan nooit goed zijn denk ik .
 
Ga met deze probleemjongeren boksen. Een sport die draait om disipline en wederzijds respect. Ik zeg maar iets raars: huur arnold van der leijde eens een middagje in, een man met een enorme uitstraling en enthousiasme, wie weet raakt hij een gevoelige snaar bij ze.
 
Hee Alex T heb jij nog een mening
 
Linkje dat 3XL in het andere topic had gepost, mss wel intressant voor jullie om te lezen:

[Link niet meer beschikbaar]
 
Zelf begon ik met 'fitness' toen ik 14 was. In het begin op alleen de cardio apparaten natuurlijk. Maargoed ik kwam op dit forum terrecht en begon me er in te verdiepen en ervoor te interesseren, ik trainden als een bezetene, en ben naast enorm veel spiermassa ook veel kracht bijgekomen.

Nu wordt ik binnekort 17, en ik ben nog steeds zo fanatiek bezig. Wel zit ik met sommige oefeningen i.m.o. iets te hoog, als je de verhouding leeftijd/gewicht bekijkt. Voorbeeld: Ik weeg zelf zo'n 81KG, en kan redelijk goed 120KG squaten, maar het lijkt me persoonlijk niet BEVORDELIJK voor je gewrichten als je dan al met zulke gewichten aan de gang gaat.Zelf heb ik hier geen bron of iets dergelijks voor. Dus waar baseer ik dat op?Nou ik kan je vertellen dat ik iemand heb gekend die altijd met enorme gewichten aan het kloten was, deze heeft nu aardig last van zn gewrichten.

Je kan met een gerust hart aan krachttraining doen zolang je maar voelt wanneer je even rustig aan moet doen.

Met die gedachte train ik ook altijd, ik train enorm serieus maar wel altijd met een feit in mijn achterhoofd dat ik slechts 16 ben, en nog veeeele jaren heb om te groeien.We(lees 16,17jarige bb-ers)lezen hier vaak de statussen van mensen die allang volgroeid zijn en in de 20-30 zijn. Maar vergelijk dat nou eens met een willekeurige 16jarige uit je klas? Laatst moesten we 'fitnessen:rolleyes: ' met gym, en toen kon je pas het verschil merken, de meeste benchen hooguit 30 misschien 40 KG. Maar hun doen natuurlijk ook niet aan kracht training. Wij wel, maar we hebben dat wel opgebouwd, in het begin ging je toch ook niet meteen 100KG benchen? DAN is het slecht voor je lichaam ja, want die is dat niet gewend,maar als je gewoon rustig opbbouwt over een periode van een jaar(of tig) dan heeft je lichaam meer spierweefsel om de 'klap' op te vangen, dus dan is het veel minder schadelijk.



elf had ik mn groeispurt rond mn 13-14e. Daarna ben ik serieus met gewichten aan de gang gegaan. Ik groei bijna niet meer in de lengte, alleen heb ik nog niet echte baardgroei etc. Maar dat heeft niets met BB zelf te maken.

Dus maak je er geen zorgen om, zolang je maar weet waar je 'grenzen'liggen zorgt het voor veel meer goeds voor je lichaam dan slecht. Met grenzen bedoel ik natuurlijk wel, de grens waarvan je weet dat je het misschien wel kan maar om gezondsheidsredenen niet doet.
 
Ja ik ben ook jong begonnen en ben nog steeds jong, af en toe denk ik van was ik maar niet door het bodybuilding virus geinfecteerd.. ik heb toch wel blessures gehad enzo maarja of ze nou door het trainen kwamen, i don't know wat ik wel weet is dat ik niet meer zonder kan :p ik doe wel behoorlijk licht trainen als ik me eigen met andere vergelijk. Er zijn trouwens ook weer van die artikels die zeggen dat trainen op jonge leeftijd goed is, en natuurlijk mits je niet te zwaar doet. Ben wel best volwassen voor mijn leeftijd word ook vaak 16 ofzo geschat.
 
Vrij kort: Een mens kan groeien tot zijn 21 jaar, tegen dan is 99% zeker uitgegroeid. Vandaar ook dat je AAS best pas na die leeftijd gebruikt, aangezien het het groeiproces abrupt stopt.

Als je powertraining doet, verkorten en verdikken je spieren, dus je trekt de boel wat samen, waardoor je groei van botten kan belemmeren, aangezien pezen aangehecht zijn aan het bot en ook aan de spier. Gebeurt alles op een verantwoorde manier zonder een overdreven zwaar gewicht, dan kan dit niet zoveel kwaad.

Als een jonge gast van 16 jaar bvb. nog maar 155 cm is, dan zou ik hem aanraden van nog even te wachten. Hij zal later mss spijt hebben dat ie maar 170 cm geworden terwijl er dat mss 176 konden zijn.

Heb je een 16-jarig gastje van 185 cm, voor hem zal het al wat minder erg zijn moest ie nu bvb 190 of 192 cm geworden zijn zonder te trainen.

Het zal natuurlijk wel geen 10 cm schelen, maar sommigen hadden mss graag 185 ipv 175 cm geweest of zo...

Dit is wat mijn huisdokter mij verteld heeft, niet met zoveel woorden, de rest heb ik zelf opgezocht. Ik denk dat dit wel juist is. Indien niet, verbeter mij!

Enfin je ziet maar hé
 
Laatst bewerkt:
Als je powertraining doet, verkorten en verdikken je spieren, dus je trekt de boel wat samen, waardoor je groei van botten kan belemmeren, aangezien pezen aangehecht zijn aan het bot en ook aan de spier. Gebeurt alles op een verantwoorde manier zonder een overdreven zwaar gewicht, dan kan dit niet zoveel kwaad.

Bron?
 
Je moet wel zeker een half jaar krachttraining doen eer er kans is dat je je groei gaat belemmeren, maar als je verantwoord traint gaat het echt geen stukken schelen. Maar ik ken persoonlijk iemand die nog groeischijven had die niet zijn uitgegroeid, hoogstwaarschijnlijk door zijn krachttraining.
 
Vrij kort: Een mens kan groeien tot zijn 21 jaar, tegen dan is 99% zeker uitgegroeid. Vandaar ook dat je AAS best pas na die leeftijd gebruikt, aangezien het, het groeiproces abrupt stopt.

Als je powertraining doet verkorten en verdikken je spieren, dus je strekt de boel wat samen, waardoor je groei van botten kan belemmeren, aangezien pezen aangehecht zijn aan het bot en ook aan de spier. Gebeurt alles op een verantwoorde manier zonder een overdreven zwaar gewicht, dan kan dit niet zoveel kwaad.

Als een jonge gast van 16 jaar bvb. nog maar 155 cm is, dan zou ik hem aanraden van nog even te wachten. Hij zal later mss spijt hebben dat ie maar 170 cm geworden terwijl er dat mss 176 konden zijn.

Heb je een 16-jarig gastje van 185 cm, voor hem zal het al wat minder erg zijn moest ie nu bvb 190 of 192 cm geworden zijn zonder te trainen.

Het zal natuurlijk wel geen 10 cm schelen, maar sommigen hadden mss graag 185 ipv 175 cm geweest of zo...

Enfin je ziet maar hé

Mja, hier staat imo dan weer behoorlijke poep (met alle respect), dat artikel dat AlexT postte is idd een erg goed artikel imo. Meeste van hoe ik er over denk staat ook in dat artikel, bevestigde veel ideeen die ik had over sporten op jonge leeftijd.

Ik denk dat lichamelijke activiteit erg belangrijk is voor kinderen. Persoonlijk begin ik ook vraagtekens te zetten bij het in de schoolbanken zitten vanaf een zeer jonge leeftijd. Maar dat is een ander verhaal. Grootste voordelen: verbeterde botsterkte en verbeterde conditie en kracht. Deze zaken zijn heel specifiek voor sporten en dan met name de krachtiger sporten. (bovengenoemde zaken komen met name voor bij mensen die van jongs af aan hebben geturnd of aan gewichtheffen hebben gedaan)
Voordelen op het psychisch vlak zijn ook middels andere bezigheden te ontwikkelen als het leren bespelen van een instrument, schaken, tekenen, knutselen etc.

Op de plek waar jij werkt kleven er nog andere voordelen aan het doen van lichaamsbeweging. Verbeterde empathie door samenspel, grenzen stellen, uitleven van emoties, ervaren van persoonlijke vooruitgang. (Overigens ook meer valkuilen, ivm bijv mogelijk medicijngebruik als betablockers?)
Zou het zeg maar gaan om een vorm van PMT?

Belangrijkste onderdeel bij het sporten met jongeren is dat het leuk moet zijn.
 
ik zeg toch als het verantwoord gebeurd en met geen al te overdreven zwaar gewicht dat het geen kwaad kan en daarin heb je gelijk, het doet eerder goed
 
Belangrijkste onderdeel bij het sporten met jongeren is dat het leuk moet zijn.

En dat is nou juist waar sommige de draad kwijt zijn... en er niet eens naar opzoek gaan.
Grootste deel van de jeugd is te lui,
Tis dat vaders tegen mij zei 4 jaar terug;
Je gaat een sport zoeken, anders pleur ik die pc van je weg.

Ik opzoek, ik sporten, nu sportschool...
en...

wat had ik liever willen zijn? CS:S freak of Wanna-b Builder...

nog mooier ben het nu allebei! ;)

meer mensen zouden t moetten doen.
 
Laatst bewerkt:
Er was toch zo'n boek geschreven door wetenschappers over dit onderwerp? School of heights of zoiets?
 
Ik zou zeker tot je 18 rustig aan trainen , dan ben je volgens de wetenschap redelijk uitgegroeit .
Zeg ik als moeder dan hoor ... Zeker als ze met al die supplementen erbij werken kan nooit goed zijn denk ik .

Je bent pas volledig uitgegroeid op je 21. En nu komt de grote discussie weer.
 
Je kan gewoon trainen, maar doe het met mate. Ga niet gelijk 6 keer per week fullbody ofzo doen. 3 keer per week een split en goed eten kan toch geen kwaad lijkt me. Als je er last van krijgt of overtrained raakt rust dan gewoon even een week of twee.

En dat van die AAS & leeftijdsgebondenheid heeft vaak niks te maken met lengte maar met je endocriene systeem die deze klap nog niet aankan.
 
Back
Naar boven