AndroidHealthClinic

Jonge vrouw in nood

Bezoekers in dit topic

hmm, kan inderdaad sneller. Beetje clen, dnp, voor de krachtgains hoeft ze het niet te laten :eyebrow :P

Niemand wil zo langzaam afvallen, maar vergeet niet dat ze al op 1500-1600 kcal per dag zit en daarbij 3 á 4x traint + 3 á 4 x HIIT. Spaarstand en dat soort onzin is bullshit, dus dat is niet aan de orde.

Wil jij haar adviseren om maar op 1300 á 1400kcal te gaan zitten? Iemand die de hele dag dusdanig actief is met werk en training? Ik denk dat ze eerst maar eens vol moet zien te houden en dat het afvallen echt wel komt. Je kunt er van uitgaan dat het aankomen in spiermassa enigszins zal gaan stagneren, het vasthouden van vocht in de spieren zal ook op eenzelfde level blijven, dus volgende maand zal ze wellicht wel meer afvallen.

Voor hetzelfde geld had ze net even last van een schommeling in haar hormonen, zat ze tegen haar menstruatie aan, had ze de dag er voor een lekkere cheatmeal gegeten, of hield ze meer vocht vast om wat voor reden dan ook waardoor het lijkt dat ze maar 0,5kg is afgevallen, terwijl het in werkelijkheid misschien wel 1,5kg is. Ze is nog maar een maand bezig...

:iagree:
 
1. Je gewicht fluctueert over de dagen / weken. Dit effect is bij vrouwen extra sterk op bepaalde momenten in de cyclus (door hormoonhuishouding).

Mogelijke gevolgen:
- Je startgewicht was een ongelukkige meting (aan de lage kant).
- Je eindgewicht was een ongelukkige meting (aan de hoge kant).
- Een combinatie van beide

2. Je gaat van ongetraind naar trainen. Je lichaam zal meer glycogeen opslaan in spieren en lever. Omdat je beginner bent zul je spiermassa opbouwen (ondanks je kcal tekort).

Mogelijke gevolgen:
- Stel je bent een pond spiermassa aangekomen in die maand. Dan zal wanneer je alleen kijkt naar je lichaamsgewicht, deze toename in spiermassa, het vetverlies maskeren.
-------------------------

Wat ik zou adviseren:
Ga 4 weken door op exact dezelfde manier als je nu ook gedaan hebt. Weeg jezelf dagelijks zodat je inzicht krijgt in de schommelingen in gewicht. Als je die gegevens in een grafiek zet, ga je bepaalde patronen en trends ontdekken (en deze trendlijnen zijn ook heel geschikt om gewichtsverlies te bepalen). Wellicht dat je twee weken in de maand een stuk lager meet en de andere twee weken iets hoger. Of op bepaalde dagen een stuk hoger of lager.

Gewicht zegt niet alles. Zelf heb ik een aantal maanden geleden mijn gewicht gelijk gehouden, maar door goede training en voeding wel mijn aandeel vet aanzienlijk verlaagd. Daarom is het wellicht verstandig om naast gewicht ook buik, taille en heupomtrek bij te houden. Als daar de centimeters afnemen, dan is dat een goed teken (zelfs als je gewicht niet afneemt).

Een ander makkelijke manier is kijken op basis van hoe je kleding zit. Bijvoorbeeld: Een broek die nu net iets aan de strakke kant zit kun je over een maand nogmaals aan proberen. Als deze nu opeens perfect zit, weet je ook dat je de goede kant opgaat.

Na die maand kun je evalueren. Mijn verwachting is dat je zowel qua gewicht als qua vetverlies normale progressie zult maken. Kom je er na die maand nou achter dat je gewicht nog steeds heel langzaam daalt, centimeters niet afnemen en kleding niet anders zit (wat waarschijnlijk niet het geval is), dan kan een andere aanpak nuttig zijn.
----------------------------

De spiegel ben ik geen voorstander van:
- Je moet al behoorlijk wat gewicht / vet verliezen om überhaupt een verschil te zien.
- Doordat de dagelijkse verschillen ontzettend klein zijn, neem je ze niet waar van dag tot dag.
- Je kunt verschillen niet objectief vergelijken.

Wel voorstander van foto's maken:
Nu foto's maken van alle aanzichten. Over drie maanden en een half jaar nogmaals. Zelfde ruimte, camera, belichting, etc. Dan kun je 1 op 1 objectief vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
95783A40-616C-4887-AA6F-FDEA9D68AADF.jpeg
Bedankt allemaal voor de informatieve reacties! Ik ben momenteel op vakantie daarmee dat ik zo laat antwoord. Ik heb alles gelezen en ga nog even door doen hoe ik bezig ben en zien hoe het verloopt als ik echt geen vooruitgang boek zal ik sowieso moeten zakken in men calorieën of misschien een andere verdeling van men macros proberen?
 
Bekijk bijlage 434836 Bedankt allemaal voor de informatieve reacties! Ik ben momenteel op vakantie daarmee dat ik zo laat antwoord. Ik heb alles gelezen en ga nog even door doen hoe ik bezig ben en zien hoe het verloopt als ik echt geen vooruitgang boek zal ik sowieso moeten zakken in men calorieën of misschien een andere verdeling van men macros proberen?

Ik zou inderdaad eerst eens even doorgaan met hoe je het nu doet. Zeker als je vanaf 0 naar 3-4 keer pw trainen gaat, zal je lichaam eraan moeten wennen. Bovendien zegt gewicht niet alles. Ikzelf weeg mezelf elke dag, omdat vrouwen (ivm hormoonhuishouding en eventueel vocht vasthouden) veelal schommelen in gewicht. Daarnaast maak ik 1 keer per maand progressiefoto's, zodat ik mijn vooruitgang ook echt kan 'zien'.

Zakken in calorieën zou ik pas als laatste doen. Je hebt een actieve baan, je sport veel, dus dat zit wel goed. Geef het tijd, ook al ben je van jezelf niet zo geduldig!

En geniet van je vakantie! :)
 
Back
Naar boven