MuscleMeat

Joop's column...Commercie..part II

Bezoekers in dit topic

Joop Kasteel

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
57
Waardering
12
Lengte
1m88
Commercie..part II

Het gaat goed met de sport, of zal ik zeggen sporten. We worden alweer enkele jaren verwend met meerder keren K1-kickboksen op de tv maar nu komt daar ook MMA bij. We zien hier en daar weleens een partijtje voorbij komen, maar structureel nog niet. Hoewel ik er niet van houd, zien we ook weer veel WWF-showworstelen op de tv voorbij komen. Waarom ik er blij om ben? Om te beginnen kan men zien wat echt en nep is. Dat zagen wij Nederlanders wel eerder maar er is nu veel meer vergelijkingsmateriaal, met name de eerder genoemde K1. En ook omdat er “vechtsport” op tv is. Ook ’t armwrestling heeft zijn (her)intrede gedaan. Ook dat maakt me blij, gewoon omdat ’t ook een brute sport is. Vroeger, ik heb deze sport op hoog niveau beoefend, noemde men deze sport smalend een café sport, iets waar ik me mateloos aan kon irriteren. Kortom, alle brute sporten komen op tv, het bodybuilding loopt helaas achteraan, iets waar sommige mensen toch eens over na moeten denken….Het kan toch niet zo zijn dat al de net genoemde sporten, die toch ook in ’t semi criminele hoekje zaten, nu allemaal prominent, meerdere keren op tv is en bodybuilding niet of minder. Op een BB-show bekruipt me dan ook vaak een gevoel van; wanneer gaat ’t nu gebeuren??? Denk maar eens aan de posedown, dat gevoel moet je veel vaker op zo’n dag hebben. Vergeet niet dat de mens sowieso steeds veeleisender gaat worden, zeker in ’n oh zo kritische Hollandia…Ik heb bij de verschillende organisaties in ons land meerdere keren met kromme tenen gezeten als ik weer eens in een halfvolle zaal zat. Terwijl dit helemaal niet nodig is. Kijk naar de titel van dit schrijven en je hebt de oplossing. Mensen, en dus de commercie = geld, komen af op spektakel, mooie mensen, bloed, geweld, topsport, records en sensatie. Wat je er ook van vindt, de viptafels op de diverse vechtgala’s zijn een gewild object voor de bovenstaande groep. Daar zitten nu eenmaal mooie mensen, artiesten en toppers uit de sport zelf. Het moet dan ook een dagje uit zijn. Ik verheug mijzelf dan ook bijzonder als er een leuk gala aankomt omdat zo’n dag gewoon een feest is. Ik vind ’t zelf ook leuk om arteisten te zien of te ontmoeten. Ik heb weleens naast Eric Clapton gezeten, gewoon lekker zitten keuvelen…need I say more? Of dacht u dat ik dat niet leuk vond!

Ik denk dan ook dat een bodybuildingshow, die kan nu eenmaal saai en langdradig zijn, meer jeu moet gaan brengen. Waarom geen combi met bijvoorbeeld een NK armwrestling? Of een K1-demo met grote namen. Iedereen kent Remy, Sem, Peter en Badr, ik hoef hier niet eens de achternamen op te schrijven, u weet ze al. Maar schrijf nu eens Roelly, Marvin of Khalid in een willekeurig blad, behalve de M & F…En dit terwijl, ik vind deze 3 mannen echt kanonnen, net zo hard, zo niet harder trainen dan Sem en consorten…en dan heb ik ’t niet eens over dat BB een 24-uurs discipline is, eigenlijk zwaarder dan vechten, ik weet waar ik ’t over heb. Zo jammer dat er een hoop kansen gemist worden, ook hier weet ik waar ik ’t over heb. Er zijn plannen genoeg in BB-land maar door een hoop slap gel..l komt ’t er niet van. Bovendien gunt men elkaar ’t licht in de ogen niet. Natuurlijk, in vechtsportland rommelt ’t ook weleens maar men vecht op elkaar gala’s, men vergadert met elkaar en….dat terwijl er in vechtsportland wel wat meer geld rondgaat dan in BB-land….stof tot overdenken dus….

En anders maar niet, dan schrijf ik volgend jaar ’t zelfde….

I still work as hard as I can…you too?

JK.

 
Ja meer spektakel zou zeker helpen maar dan nog denk ik dat bb geen sport is voor het grote publiek. Het grote publiek ziet namelijk ook niet het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 5, naar mijn idee is er dus voor het grote publiek geen wedstrijdelement. Dit buiten om andere zaken als dat er tegen aan gekeken word dat iedereen op dat podium zou kunnen staan mits ze aas zouden gebruiken.
Tuurlijk...heel jammer maar de kans op dat dit zal veranderen schat ik zelf op 0.
Wel weer een lekkere column om te lezen Joop, bedankt!
 
Hey Joopie!
Misschien zelf wat gaan organiseren? Je hebt connecties in beide werelden, een bepaalde visie, waarom er niet voor gaan?
 
We hebben overvolle zalen gehad in Nederland, dat is het juist! De Open Utrechtse zat 25 jaar geleden al vol, zalen waar Berry de Mey een gastoptreden gaf zaten vol; met duizenden mensen omdat de man spektakel bracht. Er is dus iets fout gegaan. Ik heb ook weleens aangeboden om te helpen (NBBF) maar dit lag nogal gevoelig, men kon dat zelf wel..

Draakje; ik heb vorig jaar een gala georganiseerd; die zat vol!
 
Vechten is al sensatie op zich en dat zien de mensen graag. Ook al kennen ze zelf niets van de vechtsport. In Amerika is de UFC een ware hype en zijn deze atleten echte sterren geworden met heel wat bekendheid bij het grote publiek. In een sportsbar wordt elk UFC evenement getoond. Mensen willen sensatie en spektakel zien en dat krijgen ze ook. Bij bodybuilding is er voor het gewone publiek weinig sensatie en het is misschien lang en saai. ZIj weten niet wat die bodybuilder heeft moeten presteren om zo'n lichaam te krijgen. Een kenner weet dat wel en die vind het dan wel heel wat hoe die bodybuilder tot zo'n lichaam gekomen is.
 
Waarom idd dan geen leuke combi organiseren en dan niet onder het vaandel van een bb-organisatie gaan zitten maar een op zichzelf staande wedstrijd?
Met een hoop enthousiasme en inzet is een hoop te bereiken, kijk maar naar bijv. een Flex-cup. Die wedstrijd is pas net 1x georgansieerd en al een enorm succes dankzij enorme inzet en enthouisasme van een aantal mensen. Moet jij als je aantal enthousiaste mensen om je heen verzamelt ook kunnen lijkt me :)
 
Klopt dat 25 jaar geleden de zalen vol zaten maar toen was bb ook een hype en razend populair. Die interesse is gaandeweg afgenomen mi om de redenen die ik gaf.
 
Ik ben benieuwd of de populariteit van de ufc in vs ook hier in Nederland zijn intreden zal gaan doen. Stel je voor over een jaartje of 10, ufc live bij de nos met de voorbeschouwing en commentaar van Joop Kasteel.
Of over 20 jaar, mma als Olympische sport.
 
Klopt dat 25 jaar geleden de zalen vol zaten maar toen was bb ook een hype en razend populair. Die interesse is gaandeweg afgenomen mi om de redenen die ik gaf.
Er doen nu 10 keer zoveel mensen iets aan hun lichaam als 25 jaar geleden. Er zijn 25 keer zoveel sportscholen, het kan niet zo zijn dat de hype over is; de mensen zijn er, ze gaan alleen niet naar de shows. Je moet alleen zorgen dat ze naar jouw show komen, Harry de Jonge (M & F en Flexcup) pakt dat goed aan maar krijgt direct straf als hij een keer speaker is op een gala van een andere bond. Show en spektakel moet je de mensen bieden, dat hebben ze nodig na een week hard werken.

Bij mij in de school lopen veel grote gasten, vooral op centrale dagen. Ook de sterkste man-gasten zijn een ware attractie als Gijs en zijn mannen bezig zijn. Ik kijk er graag naar maar ik ben natuurlijk geen maatstaf.

Het ging er in mijn column om, mensen in de BB-wereld de ogen te openen en deze sport weer op de kaart te zetten bij het grote publiek. Ego's te laten vergeten, daarom heb ik ze mijn hulp geboden; gratis.

Om zelf nu zoiets te organiseren is niet aan mij, ik voel die behoefte niet en heb geen zin in die negatieve mensen om mij heen. Momenteel beginnen bij ons de voorbereidingen voor ons gala in december, ja daar begin je nu al mee en dan zijn we nog laat ook. En de tent zal vol zijn...wedden?

---------- Post toegevoegd Sat 16 Jun 2012 om 08:03 ----------

Ik ben benieuwd of de populariteit van de ufc in vs ook hier in Nederland zijn intreden zal gaan doen. Stel je voor over een jaartje of 10, ufc live bij de nos met de voorbeschouwing en commentaar van Joop Kasteel.
Of over 20 jaar, mma als Olympische sport.
Was het beide maar waar. Ons hypocriete landje zal ook hier achteraan lopen, wij lopen liever voorop met de wietpas. Geloof mij maar dat Engeland, Zweden, Spanje en België ons ruim voor zullen gaan. En dan laat ik nog een paar landen weg ook. De NOS doet al helemaal niet mee, zo'n "barbaarse" sport kan echt niet. Bovendien zullen de "verenigde burgemeesters" hun poot voorlopig ook stijf houden.
 
BB is een saai sport om te kijken. Mannen/vrouwen kunnen een jaar lang trainen,maar nooit zullen ze een volle zaal trekken. Ik ben geen bb of wat dan ook, als ik naar die mensen kijk denk ik wat is het nut voor? bb die op een podium staan en hun spieren/kracht laten zien, na paar minuten ben je op uitgekeken. Je moet verkopen mooier maken dan het is. Kijk maar naar mannelijke- vrouwelijke strippers bijna elke vrouw/man wilt er wel naar kijken. Je kan bb niet vergelijken met strippers natuurlijk, maar het is wel dezelfde.
 
Back
Naar boven