AndroidHealthClinic

Joop's column...Doping (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Vanuit bodybuilding oogpunt heb je helemaal gelijk Kukishu (natural wedstrijden buiten beschouwing gelaten), maar er bestaan sporten waar je bepaalde regels hebt bij bepaalde bonden. In dat geval is het wel vals spelen.
Als je die regels niet leuk vindt, ga dan ergens anders mee doen. En dat is totaal niet kinderachtig, want je begrijpt ook wel dat je genetisch nog zo goed kan zijn, maar iemand die ongeveer even goed of iets minder is en daarbij dergelijke hulpmiddelen gebruikt altijd beter zal presteren.

Chemische oorlog is vaak niet zo zeer bedoeld om een aanval te doen op de beste, die dan zogenaamd het meeste gebruikt, maar meer dat het een irritante strijd wordt puur om niet gepakt te worden.
Zoals een Contador gepakt werd en nu zwart gemaakt wordt is totaal hypocriet in die specifieke situatie.

Je hebt een goed punt met wat je bedoelt qua bonden en regels. Maar geloof mij de hele wereld draait om geld. Nu laat ik amateur evenementen even buiten beschouw. Maar elke professionele bond heeft schijt aan die regels. Die regels zijn er enkel zodat ze bepaalde wetten niet overtreden worden en zij de schuld op krijgen, hun sport en bond geen slechte naam krijgt, geen sponsors verliezen etc. Zolang zij maar goed zaken doen.

Als ze echt zo willen hameren op regels dan kan je veel strengere controles uitvoeren. Waarom doen ze dat niet? verliezen ze geld op. Ik ben verder niet helemaal bekend in dat wereldje dus ik ga me er ook niet verder op uiten.

Maar om maar eens een voorbeeld te geven. Hoe lang draait overeem nou mee? En nu na zo veel jaar is hij opeens positief getest. Heeft dat te maken omdat hij een prikje verkeerd heeft gezet of denk je dat er ergens aan een tafeltje tussen 2 mensen niet tot een overeenkoming zijn gekomen?

Alles draait om geld.
 
Ik vind dat er gewoon een aantal weken voor de wedstrijd tot en met de wedstrijddag zelf streng gecontroleerd moet worden. Een 24 uurs meldingsplicht het hele jaar door is gewoon ongezond. Mensen die op dit niveau in deze frequentie trainen hebben gewoon ondersteuning nodig om te kunnen herstellen. Nu worden er middelen gebruikt om te herstellen die amper getest zijn. Op papier ziet het er vaak mooi uit maar het is niet uitvoerig getest zoals de oude middelen zijn. het is dan wel weer niet traceerbaar, dat is waar het nu nog om draait. Niet traceerbaar, het werkt, spuiten maar!
 
De dopinglijst op zich ben ik het niet mee eens, de lijst zelf is nogal een apart samenraapsel van stoffen. Het principe dat stoffen die slecht zijn voor een atleet op de lijst staan ben ik het echter volledig mee eens. Dat vele atleten zeggen dat het gebruik van bepaalde middelen juist gezond is bij extreme inspanning. Dan zeg ik het gebruik van middelen komt meestal niet overeen met de doelen die iemand in het begin had toen hij/zij begon met sporten bv het verbeteren van de gezondheid. En de prestaties die er nu zijn en die voldoen aan het ontstane verwachtingsbeeld van het grote publiek is niet zomaar terug te draaien nee, en ja dat is jammer in mijn optiek. Was een Steve Reeves nog steeds de pinnacle van een mannelijk ontwikkeld fysiek en had ik niet beter geweten had ik daar niet mee gezeten.
 
Back
Naar boven