MuscleMeat

Joop's column...The last emperor

Bezoekers in dit topic

Joop Kasteel

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
57
Waardering
12
Lengte
1m88
The Last Emperor..

Prachtige film zult u misschien zeggen..dat is ’t ook, ik bedoel echter Fedor Emilianenko!

Deze Rus uit Stary Oskol domineerde ruim 10 jaar de MMA-scene zonder ook maar 1 wedstrijd te verliezen. Niet 1 te verliezen maar wel alles op vernietigende wijze te winnen! Vriend en vijand waren ’t erover eens; dit is/was de beste vechter ooit!

Ik houd enorm van dit soort helden, ik schreef er vaak over; Schwarzenegger, Bernard Hinault, Florence Griffith Joyner, Lance Armstrong, Eric Heiden, Carl Lewis en ook Jesse Owens die Hitler knarsetandend op de tribune liet…

Superkampioenen, u heeft er vast ook 1, misschien staat hij of zij wel in ’t rijtje hierboven..Fedor stond er bij mij ook in, ik corrigeer mezelf, hij staat er nog steeds in!

Echter, het sprookje is over. Zo’n 1,5 jaar geleden kwam er een kink in de kabel in de naam van Fabricio Werdum, een expert op ’t gebied van Brazilian Jiu Jitsu, een van oorsprong oosterse sport, getransformeerd naar Braziliaanse maatstaven en omgedoopt naar Brazilian Jiu Jitsu. Die doop kan ik goed mee leven, de Brazilianen hebben zoveel moois en goeds toegevoegd dat ze, vind ik, het recht hebben om deze naamsverandering door te voeren. Werdum dus, een licht onderschatte jongen eigenlijk. Licht onderschat omdat de man toch kampioenen als Alistair Overeem en Antonio “Bigfoot” Silva in de luren wist te leggen. Het sprookje van Fedor eindigde dus bij Werdum maar de wereld wist ’t nog niet zeker, Fedor was wat roekeloos aan de partij tegen Werdum begonnen. Met een minuut was de partij over, Werdum wist een prachtig arm/nekklem aan te leggen en onze wereld te shockeren! Een paar maanden erna was ’t de beurt aan de eerder genoemde Antonio Silva om Fedor te verslaan. In een, wat de Amerikanen, a brutal fight zouden noemen, moest Fedor zijn 2e verlies nemen, iets wat voor mij discutabel was, de scheids besliste dat Fedor niet door mocht vechten met een dichtgeslagen oog…het zij zo..

Toen Fedor kort geleden zijn meerdere moest erkennen in superstar Dan Henderson moest ook ik toegeven dat ’t sprookje over was.

Jammer, ik had gehoopt dat ’t avontuur zou eindigen zoals zo velen gehoopt hadden; afscheid nemen met de troon op ’t hoofd en met de ongeslagens status in de pocket.

Toch heeft deze man een decennium neergezet zoals er waarschijnlijk niet 1 meer zal komen. Meer dan 10 jaar ongeslagen aan de wereldtop komt eigenlijk niet meer voor. Het bijzondere van deze man was dat hij kampioenen op hun eigen terrein bevocht en…versloeg. De Brazilianen versloeg hij op de grond, de worstelaars met worstelen en de kickboksers sloeg hij, oneerbiedig gezegd, in puin!

Fedor, The last Emperor, …de laatste.

Gracas a Deus, JK.
 
Fedor...legend! Al vind ik het jammer dat hij vooral de laatste jaren wel heel erg weinig vocht.
 
Fedor had imo ook nog iets langer door mogen gaan. Had hem graag nog gezien in een paar superfights tegen bijv. Jon Jones. Deze laatste zou Fedor misschien nog wel kunnen evenaren door 10 jaar lang ongeslagen te blijven. Dit is toch echt de Usain Bolt van de vechtsport.
Fedor was gewoon de meest complete vechter in de tijd dat niet iedereen nog zo allround was. Met daarbij het ingetogen karakter en het respect dat hij voor iedereen heeft toch altijd mijn favoriet geweest.
 
Ik zit gewoon in een verkeerde tijdlijn vast.
Want in mijn hoofd kan Fedor gewoon niet verslagen zijn.
En al helemaal niet op de manier waarop het gelopen is.
De vraag blijft: "hoe kom ik weer terug in mijn eigen tijd?"
 
Ik zit gewoon in een verkeerde tijdlijn vast.
Want in mijn hoofd kan Fedor gewoon niet verslagen zijn.
En al helemaal niet op de manier waarop het gelopen is.
De vraag blijft: "hoe kom ik weer terug in mijn eigen tijd?"

Rico!! Lang niet gesproken vriend.

Misschien moet je stoppen met die meuk te roken.???

;)
 
Back
Naar boven