MuscleMeat

Joop's column...Trainers, begeleiders.

Bezoekers in dit topic

Joop Kasteel

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
57
Waardering
12
Lengte
1m88
Trainers, begeleiders…….



Moet dat nu allemaal? Een opmerking die ik veel hoor, zeker in topsportkringen. Logisch ook, dat zijn immers de contreien waar gebruik gemaakt wordt van al dit soorten mensen.

Ik vind dat ’t moet of nodig is, een goede trainer en/of begeleider. Maarrrr…er lopen ook een partij kwakzalvers rond, daar ben ik niet voor, integendeel. Als ik zie wat voor gekken, dat zijn ’t voor mij, rondlopen op allerlei gala’s word ik soms moe. Ik heb zelfs een keer een handoplegger aan ’t werk gezien….


Ik begrijp dat in deze tijd, de tijd dat er wat te verdienen valt met vechtsport, atleten onzeker zijn over hun prestaties, hun training en bijvoorbeeld hun voeding. Over de voeding maak ik me nog niet zo druk, dat zit in ons land vaak wel goed. Soms ook niet…Waar ik me erg druk om kan maken is ’t feit dat misschien wel de allergrootste atleet op ’t gebied van kickboksen, King Peter Aerts, laatst zijn partij verloor door, een naar mijn mening, verkeerd eetschema. Ik sprak de reus een week voor de wedstrijd , hij vertelde me dat hij honger had en 97 kg. woog….Dat mag en kan niet, niet voor een wereldtitelgevecht tot 100 kg. Dan moet je 102/103 kg wegen en zorgen dat je een week later 99.9 weegt en dus geen honger hebt. Ik durf te zeggen dat Peter zijn laatste kans op eremetaal verloren heeft door een verkeerde manier van eten. De Japanner, Kyotaro, won op KO van onze koning, iets wat nooit had mogen gebeuren. Deze vlieg is normaal geen partij voor “ons Peter” daarom ben ik nog steeds doodziek van deze verliespartij.


Ik begrijp dan niet hoe ’t kan gebeuren dat op zo’n niveau zoiets gebeurt maar zoals ik al zei, de kwakzalvers krijgen voet aan de grond, ook in onze wereld, de vechtsportwereld, in de BB-sport gebeuren dit soort zaken gelukkig bijna niet, daar is men wel een stukje verder dan bij ons.


Wat ik ermee wil zeggen is dat, zeker als je wat hoger op de ladder van onze prachtige sporten komt, er veel grapjassen rondlopen die een stukje van jouw succes mee willen pikken. Op de voorgrond willen treden met jouw arbeid. Het is nu eenmaal, vooral bij de vechtsporten, een commerciële business aan ’t worden en daar lopen dat soort types omheen.

Ik zag ze 15 jaar geleden, ik was popie-jopie aan ’t worden, zo tevoorschijn komen, elke keer als er een gala aankwam. Er waren er in die tijd maar een paar dus je kon er de klok op gelijk zetten dat ze zo’n 3 maanden voor ’t gala zich kwamen melden. De aanwijzingen en goede tips vlogen je om de oren en als de pers er was helemaal!!Ik heb geluk gehad, ik zat gelijk goed met mijn trainers maar dat had anders kunnen zijn…


De zon schijnt!!


JK.
 
dat doet me hier aan denken

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Haha osov, die gast z'n hand op elke foto. Ik ken hem niet maar is hij ook zo een charlatan?
 
Haha osov, die gast z'n hand op elke foto. Ik ken hem niet maar is hij ook zo een charlatan?

hij is de mental coach van alle sterkste mannen over de hele wereld, alleen die sterkste mannen weten daar over het algemeen niks van.
 
Ik weet die partij van Aerts nog goed. Hij kwam geloof ik net van een paar nederlagen en Aerts was geen schim meer van hoe ik hem kende. Die blije japanner met de Tong Po look kon ik niet uitstaan.

Toch vraag ik mij af hoe deels je zelf verantwoordelijk bent voor een eetschema en vooral als je voelt dat je weinig kracht hebt of je dan nog blind je coach blijft volgen in wat je moet eten.

Ik geloof dat Aerts het jaar erop wel weer in de k-1 finale stond en nog een mooie partij tegen Schilt had gewonnen. Aerts stond er zijn laatste jaren fysiek beter op dan ooit. Voller en droger als in zijn jonge jaren. Gelukkig is het met de goede voeding en vitamientjes nog goed gekomen daarna.
 
Ik weet die partij van Aerts nog goed. Hij kwam geloof ik net van een paar nederlagen en Aerts was geen schim meer van hoe ik hem kende. Die blije japanner met de Tong Po look kon ik niet uitstaan.

Toch vraag ik mij af hoe deels je zelf verantwoordelijk bent voor een eetschema en vooral als je voelt dat je weinig kracht hebt of je dan nog blind je coach blijft volgen in wat je moet eten.

Ik geloof dat Aerts het jaar erop wel weer in de k-1 finale stond en nog een mooie partij tegen Schilt had gewonnen. Aerts stond er zijn laatste jaren fysiek beter op dan ooit. Voller en droger als in zijn jonge jaren. Gelukkig is het met de goede voeding en vitamientjes nog goed gekomen daarna.
Je ziet 't ook nu weer goed. Daarna is 't goed gekomen, dat hebben we deze week gezien, gelukkig. Ook qua begeleiding is 't nu anders en beter!

Wat betreft je eigen verantwoordelijkheid, dat is best moeilijk. Ik zei 't al, ik had geluk met mijn begeleiders. Ook met voeding, ik werk het liefst met Rinus en Andrew, had ik de goede. Je gaat echter blind op die gasten, ik kan niet anders, net als bij een trainer; all the way. Dat deed Aerts toen ook, erg jammer, alleen al voor die akelige kop van die Tong Po. Ik ben niet half zo goed met voeding als Rinus, Andrew of Sibil maar ik had Aerts met een paar simpele tips sterk kunnen maken.

Hadden en als..ik lijk wel een Hollander..
 
+1 Joop, als atleet heb je ook iets als een vertrouwensband.
Uiteraard dien jij wel goed naar je lichaam te luisteren en dit door te spelen naar je coach, waarop je coach hier weer op kan acteren.
Zo deed ik het altijd met mijn eerdere coaches.
De twee heren die jij noemt zijn in mijn ogen een van de beste coaches, allebei op verschillende vlakken.
Met beide heren achter je kan je er gerust van uitgaan zij het beste voor je hebben.
 
Ik kan me niet voorstellen dat zo een doorgewinterde vechter als Aerts het niet aangeeft wanneer hij futloos is. Je kan toch überhaupt niet vechten wanneer je futloos bent en honger hebt?
 
Hoe bestaat het dat vechters, en uiteraard andere atleten, die al zolang in het wereldje zitten blind varen op een trainer? Dit soort top atleten hebben toch zelf al een bak ervaring over training en voeding zou je zeggen? Ze hebben zich al tig maal op een wedstrijd moeten voorbereiden qua training en voeding ... hier kan ik ( als niet vechtsporter of topatleet ) niet met mijn pet bij?!
 
Back
Naar boven