AndroidHealthClinic

Joop's column...Wijze lessen

Bezoekers in dit topic

Joop Kasteel

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
57
Waardering
12
Lengte
1m88
Wijze lessen….


Daar hebben we er allemaal wel een paar van gehad, is ’t niet? Toch, ik stap net uit ’t vliegtuig van een lekkere vakantie, blijven sommige lessen je altijd bij. Gelukkig maar, ik denk ook dat het de kracht van mijn leven is, de basis van mijn succes; ik heb altijd geluisterd naar goede raad en heb altijd proberen te leren van fouten.

Andere lessen van ’t leven heb ik opgedaan in verre, vaak arme landen. De armoe in Thailand, ik was er ontelbare keren voor trainingen, heeft me ’t leven anders doen bekijken. Zoals gezegd, ik ken Thailand goed maar sta elke keer weer verbaasd als ik zie met hoe weinig deze mensen gelukkig kunnen zijn. Ik kom al zo’n 20 jaar in dit prachtige land maar elke keer weer bekruipen me dezelfde gedachten; want ook ik moet overal in huis een plasma, ook ik moet nodig een nieuwe auto, hij is tenslotte al 3 jaar oud! Wat een kolder hè!

Een ander land waar ik veel kom, Brasil, leerde mij dezelfde lessen, hoewel, die mensen staan weer anders in ’t leven. Wat mij daar vooral opvalt is de liefde voor hun land en hun levensvreugde. Ik ken mensen die echt he-le-maal niets hebben en toch gelukkig zijn. Hoe kan dat? Verklaar dat maar eens met je LOI-studie psychologie! Carnaval, voetbal, capoeira en een voetbal, dat is alles wat deze mensen nodig lijken te hebben. We kennen allemaal wel de beelden van ’t Carnaval in Rio, 1 dansende massa mensen. Ik heb ’t genoegen gehad om ook daar een aantal keren bij te zijn en ook daar weer die beleving in de ogen van de mensen. Een wonderlijk fenomeen maar erg leerzaam. Het heeft mij namelijk toch wijzer gemaakt in deze prestatiemaatschappij, een maatschappij vol stress en werkdruk. Het heeft mij geleerd om een huis te kopen met 2 slaapkamers, geen 12.

1 van de mooiste lessen heb ik geleerd van Lou Snoek, een bekende Nederlander, helaas door een enorm drama; de brand in Volendam. Lou stimuleerde mij altijd al enorm als hij weer eens op tv was, gewoon door zijn positiviteit en optimisme. Hoe was dit nu mogelijk, op de foto ziet u hoe de brand deze man heeft toegetakeld, laten we eerlijk zijn. Door een wederzijdse vriend kreeg ik de buitenkans om deze reus te ontmoeten. Een paar uur lang sprak ik heb, gewoon bij hem thuis. U weet ‘t, ik ben een flinke kerel maar hoeveel groter, grootser is deze man….De instelling van deze man toonde veel overeenkomsten met de instelling van de mensen in de landen die ik net noemde. Zoveel energie, zoveel lust om te leven en zoveel plannen….

Lessen die ik nooit meer vergeet. Lessen die mijn leven rijk maken..

5oyzhc.jpg


Doe er iets mee..

JK.
 
Amen to that.
Denk dat landen zoals Nederland ook de meeste psychologen rond heeft lopen om de boel een beetje draaiende te houden.
Maar goed, het wordt de mensen hier ook aangeleerd vanuit de media en de mensen om je heen dat materiele bezittingen je gelukkig moeten maken en uiteindelijk kom je er achter dat je voor de gek gehouden wordt.
 
Zo af en toe hebben we allemaal een lesje nodig Joop, mooi stukje!
 
Lou heeft een waar vechtershart!
 
Back
Naar boven