XXL Nutrition

Jullie meningen en tips graag

Bezoekers in dit topic

axel1712

Cool Novice
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
36
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
79kg
Hey,
ik ben Axel, ik ben 15 jaar en ben sinds halverwegen Januari dit jaar begonnen met krachttraining (ik heb daarvoor nooit aan sport of fitness gedaan), en enkele weken daarna heb ik een bm210 domyos fitnessbank gekregen met barbell, ik heb ook 2 halters en in totaal 48 kilo aan gewichten.
Ik zou dus graag sterker en breder willen worden, ik ben dus heel geïnteresseerd in jullie advies.
Ik weeg 66kg, lengte weet ik niet vanbuiten +-1,85m en mijn vetpercentage schat ik op 15/20%.

Dit is mijn zelf samengestelde schema (de gewichten die erbij staan zijn de gewichten waarmee ik de laatste keer getraind heb) ( '/' staat achter oefeningen die ik nog niet gedaan heb, maar ik nog ga doen):

Maandag: borst, triceps, schouders:
-bench press: ik doe 3 sets-10 reps met 34kg of 3 sets- 5 reps met 40kg
-close grip bench press /
-dumbbell flyes: 3 sets-10 reps met 6kg
-bench dips (met gestrekte benen): 3 sets-10 reps
-seated dumbbell side raise: 3 sets-10 reps met 4kg
-military press: 3 sets-8 reps met 20kg

Dinsdag: benen:
-squat: 3 sets-10 reps met 20kg (ik moet de barbell zelf over mijn hoofd en in mijn nek leggen, dus om ongelukken te vermeiden neem ik weinig gewicht (als hier een oplossing voor is hoor ik het graag ;) ))
-leg extensions: 3 sets-20 reps met 30kg
-barbell walking lunge /
-calf raises /

Woensdag: rug, biceps:
-deadlift: 3 sets-10 reps met 50kg
-barbell curl: 3 sets-10 reps met 20kg
-dumbbell row: 3 sets-8 reps- 14kg
-barbell shrugs: 3 sets-10 reps met 28kg
-hammer curl: 3 sets-8 reps met 10kg

Alvast bedankt voor de tips and tricks!
 
Laatst bewerkt:
Wel kcal tellen en een voedingsschema hanteren
 
Je wilt geen bodybuilder worden maar je traint wel op een split..?? Als je wil powerliften zou ik een 5x5 stronglift of dergelijke gaan doen. En zoals hierboven gezegd werd. Wel je calorieeën tellen en voedingschema. Ook voor 'powerlifters'
 
Persoonlijk vind ik het woord powerlifter vaak een excuus om niet op je voeding te letten :o
En idd 5x5 doen als je op kracht wil gaan
 
Srry, maar ik heb het hier niet voor het zeggen wat we eten, ik weet dat het héél voornaam is een voedingsschema te hanteren, maar mijn ouders (stiefvader, moeder) vinden nu al dat ik extreem bezig ben, puur omdat ik een trainingsschema hanteer en af en toe eieren eet... . :(
En als jullie zeggen dat ik het verkeerde schema hanteer, kunnen jullie mij een goed powerlifting schema voorstellen?


---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:09 ----------

Of is dit een goed schema voor mij? http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/stronglifts-5x5
 
Laatst bewerkt:
Het is een goed plan om voor een fullbody workout te gaan omdat je de oefening vaker in de week traint. Zo leer je de oefeningen sneller en krijgen je spieren vaker een impuls.

Voorbeeld van een schema:
Squat 3x5
Deadlift 1x5
Benchpress 3x5
Optrekken 5 setjes zovaak je kan
(1 oefening voor triceps
1 oefening voor biceps)

Paar puntjes:
- Techniek > gewicht: Je hebt er geen reet aan als je een oefening niet goed uitvoert. Het zal je zelfs verder weg van je doelen brengen omdat je jezelf bezeert. Liever je ego aan de kant zetten en een paar kilo's eraf halen, als je het dan wel goed uit kan voeren.
- Ga nooit tot falen: Als je aanvoelt dat je een gewicht niet meer zelf correct uit kan voeren, probeer dan niet nog een rep. Nog 3 reps spotten is voor faggots.
- Voeding is de helft van je spieropbouw: Voeding zijn je bouwstenen. Je kan nog zoveel metselen als je wil, als je geen bouwstenen hebt, dan heb je niets om mee te bouwen.
- De eerstkomende 3 jaar zou ik lekker bulken. Je zit nog in de groei, je botten en organen moeten nog uitgroeien. Dat vetlaagje kan je beter wegwerken door 20kg spier aan te komen, dan een paar kg vet te verliezen, want anders lijk je meer een skelet.
- Lees de sticky's hier op dit forum over voeding en training
- Begin een log op dit forum en maak er de gewoonte van elke keer je training te loggen met commentaar, er zijn hier veel mensen die een gemotiveerde gozer willen helpen

Succes

SteenSteen
 
^^^ +1

Je hebt helemaal geen supplementen nodig als bodybuilder, het is een toevoeging (extra), niet essentieel.
Het gaat puur om de voeding, maar goed als jij zegt dat het niet lukt.. misschien een idee om wat van je eigen geld aan eten uit te geven? Dan kan het natuurlijk wel, zolang je dat wil dan.
 
^^^ +1

Je hebt helemaal geen supplementen nodig als bodybuilder, het is een toevoeging (extra), niet essentieel.
Het gaat puur om de voeding, maar goed als jij zegt dat het niet lukt.. misschien een idee om wat van je eigen geld aan eten uit te geven? Dan kan het natuurlijk wel, zolang je dat wil dan.

Ik zeg niet dat je geen bodybuilder kunt worden zonder supplementen, dat zegt elke site op het net, en iedereen die ik ken. Mijn vader deed vroeger ook aan krachttraining, heeft vroeger ook een door zijn coach samengesteld dieet gevolgd, en hij beaamd dat je zonder supplementen geen bodybuilder kunt worden.

En bedankt voor het schema en de tips Steensteen!
 
Ik zeg niet dat je geen bodybuilder kunt worden zonder supplementen, dat zegt elke site op het net, en iedereen die ik ken. Mijn vader deed vroeger ook aan krachttraining, heeft vroeger ook een door zijn coach samengesteld dieet gevolgd, en hij beaamd dat je zonder supplementen geen bodybuilder kunt worden.

Wat een gelul.
 
Ik zeg niet dat je geen bodybuilder kunt worden zonder supplementen, dat zegt elke site op het net, en iedereen die ik ken. Mijn vader deed vroeger ook aan krachttraining, heeft vroeger ook een door zijn coach samengesteld dieet gevolgd, en hij beaamd dat je zonder supplementen geen bodybuilder kunt worden.

En bedankt voor het schema en de tips Steensteen!

https://www.youtube.com/watch?v=1xTOVasoBdU
 
"Bodybuilders hebben het visuele aspect als enige doelstelling! Zoveel mogelijk spiermassa opbouwen, groot, groter, grootst worden en
een goede symmetrie zijn de doelstellingen van een bodybuilder. Er moet ook rekening worden gehouden met de vele verboden middelen
die deze sporters nemen om te komen tot deze doelstellingen.

Zonder het gebruik van deze middelen kun je niet zo groot als een bodybuilder worden."

komt hier uit: http://www.pt-nijmegen.nl/krachttra...a_niet_zomaar_trainen_als_een_bodybuilder.htm

srry dat ik het zeg, maar dit is wat heel mijn omgeving mij doet geloven
 
Dat gaat over AAS, niet over supplementen.

Van whey en creatine krijg je geen fysiek voor op het podium.
 
Wat denken jullie? Zou ik Bulken tot mijn 18 jaar? En lekker hard trainen? Zou ik mijn huidige trainingsschema houden? Of eerder de fullbody workout waar Steensteen het over heeft? Ik vind bodybuilding plezant, maar kan ik ook echt vooruitgang boeken door isolatie oefeningen te combineren met bulken?? Laat maar horen! Zeg maar gewoon wat jullie in mijn plaats zouden doen!

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Leanbulken tot je jezelf te dik vind met 300-350 boven onderhoud & gewoon 5x5 doen voor kracht.
 
Bulken tot je 18de? Ik hoef je niet te vertellen dat dat onzinnig is want daar kom je vanzelf achter als je na 6-8 maanden bulk dikke wangetjes en een buikje krijgt, dan ga je vanzelf willen cutten. Anders word je als deze vetklep:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=161809003

natuurlijk niet zo extreem hè!
Zoals 4x5 zegt, ik stop gewoon met bulken als ik mezelf te dik vind.
Steensteen heeft eerder ook al gezegd: "De eerstkomende 3 jaar zou ik lekker bulken. Je zit nog in de groei, je botten en organen moeten nog uitgroeien. Dat vetlaagje kan je beter wegwerken door 20kg spier aan te komen, dan een paar kg vet te verliezen, want anders lijk je meer een skelet."

---------- Toegevoegd om 17:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:51 ----------

Maar toch bedankt voor de reactie Niemandweet! :)
 
Wat denken jullie? Zou ik Bulken tot mijn 18 jaar? En lekker hard trainen? Zou ik mijn huidige trainingsschema houden? Of eerder de fullbody workout waar Steensteen het over heeft? Ik vind bodybuilding plezant, maar kan ik ook echt vooruitgang boeken door isolatie oefeningen te combineren met bulken?? Laat maar horen! Zeg maar gewoon wat jullie in mijn plaats zouden doen!

Alvast bedankt voor de hulp!

ICF 5x5 is vaak een aanrader voor het begin.

natuurlijk niet zo extreem hè!
Zoals 4x5 zegt, ik stop gewoon met bulken als ik mezelf te dik vind.
Steensteen heeft eerder ook al gezegd: "De eerstkomende 3 jaar zou ik lekker bulken. Je zit nog in de groei, je botten en organen moeten nog uitgroeien. Dat vetlaagje kan je beter wegwerken door 20kg spier aan te komen, dan een paar kg vet te verliezen, want anders lijk je meer een skelet."

Rustig bulken. Eerste jaar 1kg per maand, daarna 0,5-1kg per maand.

Inderdaad niet erg motiverend om vadsig te worden, cutten is uiteraard gewoon dom om te doen.
 
Bedankt voor de reactie Steensteen :)
 
Zal ik doen ;)
 
Back
Naar boven