AndroidHealthClinic

K*t marokkanen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
In het verleden heeft men ze naar hier gehaald dus ja op dat vlak heb je gelijk, daar was men fout!
Maar wat hebben de huidige Belgen en Nlders daar mee te maken, kunnen wij niets aan doen dat het zo gelopen is.
Dus moet je de problemen oplossen en geen oude koeien uit de sloot halen.

Jij stelt het voor alsof WIJ de schuldige zijn van die moord door de marokaan.
lees dit ff goed: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en woorden.
 
Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by Mr.X.
Die stilletochten wat een hype schijnt te zijn slaan ook nergens op als je weet dat er op het moment van de vechtpartij, tig mensen eromheen stonden en niks deeden, waarom niet? omdat ze zelf bang zijn klappen te krijgen, dat zie je overal.... ze hadden met ze alle die gozer van die andere af moeten trappen.
Maar omdat we in een ego maatschapij leven, en iedereen maar alleen aan zijn eigen zaken denkt.... krijg je dit.
Kinderen worden geboren alsof ze uit lopendeband fabrieken komen.
Die marokaan is gewoon geflipt, door het systeem,het systeem is fout dus de mensen die dat hebben uitgevonden,WIJ zijn fout.

:rolleyes:
Och heb je hem weer..."de marrokaan is geflipt" , ja tuurlijk:rolleyes: Die klootzak wist verdomd goed waarmee hij bezig was!!!!!
 
Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by admin

Och heb je hem weer..."de marrokaan is geflipt" , ja tuurlijk:rolleyes: Die klootzak wist verdomd goed waarmee hij bezig was!!!!!

Hoezo heb je hem weer???
Ban me van je board dan als je me niet mot !!!

Wat je zegt vindt ik kortzichtig. :D
 
X> Op sommige punten ben ik het wel met je eens:

Stille tochten zijn een hype, een lachertje. Er staan 20 man te kijken, niemand doet iets en achteraf en blokkie omgaan omdat het zo erg is..

Toch faalt ons rechtssysteem ook op dit punt. Zelf ben ik bijna veroordeelt omdat ik een gozer hielp die lensgeslagen werd en neimand iets deed. Hij diende een aanklacht wegens mishandeling jegens mij in.

Enerzijds mag de burger het recht niet in eigen hand nemen, anderzijds verwacht men wel dat we ingrijpen in dit soort situaties. Hoe denk een doorgedraaid iemand van de ander te krijgen. Door te vragen of die wil stoppen?? Dus ons rechtssysteem is zo krom als de pik van Clinton..


Net zoals wij de huidige generatie duitsers niet op de daden van hun voorouders aan kunnen spreken kun je de huidige generatie nederlanders niet op daden van hun voorouders aanspreken. Bovendien lost het niks op. Problematiek aanwijzen en vertellen hoe het begonnen is kunnen de meeste wel. De problematiek is bekend, dus los het op. Dat is wat er moet gebeuren

Het is gewoon een geschifte idioot, dat staat buiten kijf. Je bent erg ziek als je eerst iemand helemaal kapot schopt en vervolgens doodleuk gaat shoppen.

De irritatie van vele Nederlanders jegens buitenlanders is niet iets wat in 1 maand ontstaan is. Het is een proces geweest. Een aantal incidenten en persoonlijke ervaringen hebben er toe geleid dat mensen er anders over gaan denken. Neem daarbij nog de media die er uiteraard gretig op in springt en je hebt het compleet.

Waarom hebben mensen het altijd over turken en marokkanen?? Waarom horen we nooit kwaad over chinezen?? Het zijn bepaalde groepen waar men een zogeheten hekel aan heeft gekregen. Er moeten toch een aanleidingen voor zijn wil een groot deel van het volk zo'n mening vormen??

Laten we de zaken eerst vereenvoudigen en duidelijke, doeltreffende methoden gebruiken.
 
Originally posted by admin
In het verleden heeft men ze naar hier gehaald dus ja op dat vlak heb je gelijk, daar was men fout!
Maar wat hebben de huidige Belgen en Nlders daar mee te maken, kunnen wij niets aan doen dat het zo gelopen is.
Dus moet je de problemen oplossen en geen oude koeien uit de sloot halen.

Jij stelt het voor alsof WIJ de schuldige zijn van die moord door de marokaan.
lees dit ff goed: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en woorden.


Als jij dat uit mijn replys haalt dan vind ik je op z'n kortsgezegd een beetje kortzichtig, ik duid alleen aan dat je door de problemen in z'n geheel te beschouwen beter oorzaken kan indentificeren en dus aan betere oplossingen kan werken.
Wat ik wil aanhalen met onze historie is niet suggereren dat WIJ direct schuldig zijn oorlogen en ellende in verschillende werelddelen maar wel dat beleid van het verleden effect op het heden heeft. Zo is dit ook met het Asiel probleem (en alle integratie vraagstukken enz.) beleid uit het verleden heeft nu direct/indirect effect op de samenleving in het HEDEN.

Als er organisatorische problemen zijn binnen een bedrijf zal je van onder naar boven de situatie moeten analyseren wil je tot een langdurige oplossing komen. Benader je problemen zoals ze op het eerste gezicht lijken te zijn, dan is de oplossing vaak niet meer dan noodverbandje, de problemen zullen snel weer wederkeren.

Natuurlijk is ieder individu verantwoordelijk voor zijn eigen woorden en daden, maar de aanleiding tot die woorden en daden ligt dieper dan bij 1 individu.

Het maatschappelijke probleem vd individualisering vd samenleving waarin mensen meer met zichzelf dan met de ander bezig is zal niet verdwijnen met sommige oplossingen zoals hier geventileerd worden. Leg ik nu de schuld bij ONS Ja en Nee. Ja, zolang wij burgers niet voor elkaar opkomen zal het gajes dit soort barbaarse acties makkelijker blijven doen. Gajes is Gajes en die heb je in alle kleuren vd Regenboog. Nee, want iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden dus wat als een mafketel bij mij op de hoek iemand neersteekt ben ik niet verantwoordelijk nee.

Je bent verantwoordelijk voorjezelf, maar zolang we niet meer verantwoordelijkheid tonen voor elkaar zullen de problemen toenemen ipv afnemen.
 
Trek allereerst een scheidingslijn tussen de brute moord door een geschifte idioot en de problematiek rondom de integratie..

Je kan deze niet in 1 adem noemen. Als je wilt dat er gesproken wordt over een moordenaar en niet over een marokkaanse moordenaar zal je dit ook niet in je dialoog mbt. integratie mee kunnen nemen.
 
Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by Mr.X.
Die stilletochten wat een hype schijnt te zijn slaan ook nergens op als je weet dat er op het moment van de vechtpartij, tig mensen eromheen stonden en niks deeden, waarom niet? omdat ze zelf bang zijn klappen te krijgen, dat zie je overal.... ze hadden met ze alle die gozer van die andere af moeten trappen.
Maar omdat we in een ego maatschapij leven, en iedereen maar alleen aan zijn eigen zaken denkt.... krijg je dit.
Kinderen worden geboren alsof ze uit lopendeband fabrieken komen.
Die marokaan is gewoon geflipt, door het systeem,het systeem is fout dus de mensen die dat hebben uitgevonden,WIJ zijn fout.

:rolleyes:
bump on that!!
Goed nadenken guys.. die gozer heeft een groot deel gelijk in deze post.
 
Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by ErEf

bump on that!!
Goed nadenken guys.. die gozer heeft een groot deel gelijk in deze post.

Zoals hij het omschijft zijn wij de feitelijke moordenaars, wij hebben hem zo gemaakt. Dat is reinste onzin, er bestaat ook nog zoiets als veranwoordelijk voor je eigen daden. Het blijft gewoon de actie van een gestoorde..
 
Originally posted by soulreaver
X> Op sommige punten ben ik het wel met je eens:

Het is gewoon een geschifte idioot, dat staat buiten kijf. Je bent erg ziek als je eerst iemand helemaal kapot schopt en vervolgens doodleuk gaat shoppen.
Waarom hebben mensen het altijd over turken en marokkanen?? Waarom horen we nooit kwaad over chinezen?? Het zijn bepaalde groepen waar men een zogeheten hekel aan heeft gekregen. Er moeten toch een aanleidingen voor zijn wil een groot deel van het volk zo'n mening vormen??
idd..
maar de chineze maffia is ook geen verzinsel.. het verschil zit 'm wel in de manier.
En daarbij denk ik dat bij de chinezen wel meer aandacht aan het gezin en daarbij aan normen en waarden wordt besteed.
Chinezen zijn er ook meer op gebrand door hard te werken hoger op te komen en niet door banale criminaliteit. Wat dat betreft heb ik wel respect voor ze.

Hier een gevalletje:
Vriend, met vrouw en kids, van me ging 2 weken geleden met last minute naar Spanje. Op de samenkomst plaats voor de bus was een groep jongeren van turkse nationaliteit. Ze waren aan het vechten (voor de lol) met elkaar en ondertussen naar elke voorbijganger agressieve opmerkingen aan het maken.
Vriend dacht al leuk als dat met je in de bus zit.
Onderweg reed de bus waar vriend in zat de bus met Turken voorbij waarbij zij obscene gebaren maakten naar een ieder in de inhalende bus.
Blijkt op plaats van bestemming dat 2 uur later ook de bus van de Turken arriveert. Ook nog in hetzelfde hotel. Je kon de gedachten van m'n vriend wel raden. Zit ik hier lekker in een hotelletje met vrouw en kids en dan wordt zo de sfeer verpest.

Laat in de avond een lawaai op straat.. niet te kort. De turken die een aantal kamers naast elkaar hadden waren vanaf de 6de verdieping flessen naar beneden aan het gooien. Dat duurde niet lang totdat de spaanse politie ingreep en ze allemaal richting airport bracht.. weer lekker terug naar ons landje.

Het is inderdaad een groep in bepaalde bevolkingsgroepen die de rest daardoor ook een slechte naam geeft.

Zelf heb ik door familiebanden ook turken in de familie.. bij hen merk ik niks van dat alles..

Je kunt dus niet zomaar generaliseren.. maar als je door de media steeds weer namen van buitenlanders te horen krijgt ga je wel zo denken.
 
Originally posted by soulreaver
Trek allereerst een scheidingslijn tussen de brute moord door een geschifte idioot en de problematiek rondom de integratie..

Je kan deze niet in 1 adem noemen. Als je wilt dat er gesproken wordt over een moordenaar en niet over een marokkaanse moordenaar zal je dit ook niet in je dialoog mbt. integratie mee kunnen nemen.


Je hebt gelijk dat is een andere topic. Weet je wat het is SR, een hoop maatschappelijke problemen zijn zo gelinked aan elkaar dat het lastig is om bij het hoofdonderwerp te blijven.

De barbaar die dit gedaan heeft is een "K*t marokkaan" en moet KEIHARD gestraft worden. Period.

Ik hoop alleen wel dat de discussie hier duidelijk maakt dat er geen 123 oplossingen zijn voor incidenten als dit en dat er problemen bij de wortel aangepakt moeten worden en dat generalisatie ons verder van een oplossing brengt dan dichterbij.
 
Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by soulreaver


Zoals hij het omschijft zijn wij de feitelijke moordenaars, wij hebben hem zo gemaakt. Dat is reinste onzin, er bestaat ook nog zoiets als veranwoordelijk voor je eigen daden. Het blijft gewoon de actie van een gestoorde..

Met je eens hoor, maar iedereen wordt gevormd door het milieu waar hij in opgroeit. Ook dat is iets waar hij zelf een keuze in heeft. Bijna iedereen kan uitkiezen welke vrienden hij heeft. Maar als hij dat nooit geleerd krijgt, zelf niet mee kan komen op school, of bijv een psychische storing heeft wat genegeerd wordt (zo heb ik een neefje waar geen land mee te bezeilen valt) en daardoor allerlei foute keuzes maakt, dan wordt het moeilijk om een normaal moreel denkend persoon te worden.

Ten alle tijde is hij verantwoordelijk voor wat hij doet!! idd.
 
Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by ErEf


Met je eens hoor, maar iedereen wordt gevormd door het milieu waar hij in opgroeit. Ook dat is iets waar hij zelf een keuze in heeft. Bijna iedereen kan uitkiezen welke vrienden hij heeft. Maar als hij dat nooit geleerd krijgt, zelf niet mee kan komen op school, of bijv een psychische storing heeft wat genegeerd wordt (zo heb ik een neefje waar geen land mee te bezeilen valt) en daardoor allerlei foute keuzes maakt, dan wordt het moeilijk om een normaal moreel denkend persoon te worden.

Ten alle tijde is hij verantwoordelijk voor wat hij doet!! idd.

Ben ik ook met jouw eens. Maar dan heb je het over mensen die in feite iets mankeren, klinkt nogal bot. Ten eerste zijn de ouders dan verantwoordelijk. Zelf heb ik ook een neefje die in extreme vorm ADHD heeft en compleet door kan draaien. Het is echter de verantwoordelijk van de ouders om hem op een speciale school onder te brengen en onder consult van een arts te stellen. In die zin ben ik het toch eens met het CDA. Het gezin is ook de hoeksteen van de samenleving. Normen en waarden worden je thuis en op school bijgebracht. Maar je kan nooit stellen dat wij enige schuld hebben aan de moord gepleegd door een burger.. Zijn ouders zijn dan de eerste in welke richting gekeken moet gaan worden. Daarna heeft zijn school in zekere mate ook een opvoedende functie..
 
Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by ErEf


Met je eens hoor, maar iedereen wordt gevormd door het milieu waar hij in opgroeit. Ook dat is iets waar hij zelf een keuze in heeft. Bijna iedereen kan uitkiezen welke vrienden hij heeft. Maar als hij dat nooit geleerd krijgt, zelf niet mee kan komen op school, of bijv een psychische storing heeft wat genegeerd wordt (zo heb ik een neefje waar geen land mee te bezeilen valt) en daardoor allerlei foute keuzes maakt, dan wordt het moeilijk om een normaal moreel denkend persoon te worden.

Ten alle tijde is hij verantwoordelijk voor wat hij doet!! idd.

Ik sluit me aan bij ErEf, vroeger was ik ook een stuk harder in mijn opvattingen (doodstraf, uitzetten enz.) maar je omgeving is zo bepalend voor de ontwikkeling van een persoon.

Zou Saddam zo een massamoordenaar zonder geweten zijn geworden als hij met meer liefde was grootgebracht in een ander land ? Misschien wel, maar kans zou exponentieel kleiner zijn. (puur hypothetisch )
 
Echter vind ik wel dat de omstanders zichzelf eens aan mogen kijken in de spiegel en eens diep nadenken of ze daadwerkelijk niks hadden kunnen doen.

Van een opa van 60 kan je niks verwachten, maar als ik een bouwvakker met het postuur van een BB zie zou je toch verwachten dat zo'n man wel even had kunnen ingrijpen.

Toch is dit denk ik een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Wanneer er zinloos geweld plaatsvindt en de omstander grijpen in door een front te vormen en dit komt in het nieuws zullen de mensen toch sneller geneigd zijn de volgende keer wederom in te grijpen..

Maar de mens blijft een egoist in hart en nieren.. Wij hebben zowat de hele wereld naar de klote geholpen, dieren uitgeroeid die al vele jaren langer leefden als de mens. Elkaar uitgemoord vanwege geloof en andere onzinreden. Wij zijn gewoon monsters en kunnen absoluut niet in harmonie leven met de natuur. Alles wat voor onze voeten komt maken wij kapot
 
Re: Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by man_of_magic


Ik sluit me aan bij ErEf, vroeger was ik ook een stuk harder in mijn opvattingen (doodstraf, uitzetten enz.) maar je omgeving is zo bepalend voor de ontwikkeling van een persoon.

Zou Saddam zo een massamoordenaar zonder geweten zijn geworden als hij met meer liefde was grootgebracht in een ander land ? Misschien wel, maar kans zou exponentieel kleiner zijn. (puur hypothetisch )

Als dit denkbeeld eens doorsluist naar mijn oplossing van spreiding om integratie te verbeteren. Wordt de kans niet kleiner dat allochtonen de criminaliteit ingaan wanneer zei in een wijk wonen waar normen en waarden heersen en waar minder criminaliteit is?? Waar je mee omgaat word je mee besmet..

Het verhaal van Saddam is wel erg hypothetisch. Ken zijn ouders niet, weet niet hoe die opgevoed is. Mischien is die psychisch wel niet in orde, teveel niet bekende zaken.. snap je intentie wel :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by soulreaver


Ben ik ook met jouw eens. Maar dan heb je het over mensen die in feite iets mankeren, klinkt nogal bot. Ten eerste zijn de ouders dan verantwoordelijk. Zelf heb ik ook een neefje die in extreme vorm ADHD heeft en compleet door kan draaien. Het is echter de verantwoordelijk van de ouders om hem op een speciale school onder te brengen en onder consult van een arts te stellen. In die zin ben ik het toch eens met het CDA. Het gezin is ook de hoeksteen van de samenleving. Normen en waarden worden je thuis en op school bijgebracht. Maar je kan nooit stellen dat wij enige schuld hebben aan de moord gepleegd door een burger.. Zijn ouders zijn dan de eerste in welke richting gekeken moet gaan worden. Daarna heeft zijn school in zekere mate ook een opvoedende functie..

Dat is ook wat er met dat jochie is gebeurd.. en zal ik je nu wat leuks vertellen.. ondertussen is ie 12 geworden en wordt ie van school gekickt omdat ie te oud voor die school is geworden. Dus moeder (gescheiden van een door inteelt krankjorum zijnde Turk) ijverig op zoek naar een vervolg school. Die blijkt er gewoon niet te zijn tot zijn 14de. Maf he!!
Maar idd.. op die school worden ze heel straf aangepakt. Wat een goed effect heeft!! maar toch... heel moeilijk mee om te gaan met die jonge.. sloopt gewoon dingen in huis zonder enige intern probleem daarmee te krijgen en als ie daarvoor straf krijgt gaat ie huilen, vanwege de straf!! Normaal ga je nadenken over je daad,, maar hij vindt het oneerlijk dat ie gestraft wordt.

Toch zeg je zelf ook dat de ouders verantwoordelijk zijn en de school voor een goede opleiding... maar dat natuurlijk tot een zekere hoogte
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by ErEf


Dat is ook wat er met dat jochie is gebeurd.. en zal ik je nu wat leuks vertellen.. ondertussen is ie 12 geworden en wordt ie van school gekickt omdat ie te oud voor die school is geworden. Dus moeder (gescheiden van een door inteelt krankjorum zijnde Turk) ijverig op zoek naar een vervolg school. Die blijkt er gewoon niet te zijn tot zijn 14de. Maf he!!
Maar idd.. op die school worden ze heel straf aangepakt. Wat een goed effect heeft!! maar toch... heel moeilijk mee om te gaan met die jonge.. sloopt gewoon dingen in huis zonder enige intern probleem daarmee te krijgen en als ie daarvoor straf krijgt gaat ie huilen, vanwege de straf!! Normaal ga je nadenken over je daad,, maar hij vindt het oneerlijk dat ie gestraft wordt.

Toch zeg je zelf ook dat de ouders verantwoordelijk zijn en de school voor een goede opleiding... maar dat natuurlijk tot een zekere hoogte

Uiteraard, je kan ouders & school nooit alles aanrekenen. Maar ze hebben wel een hele grote invloed..
 
Originally posted by soulreaver
X> Op sommige punten ben ik het wel met je eens:

Stille tochten zijn een hype, een lachertje. Er staan 20 man te kijken, niemand doet iets en achteraf en blokkie omgaan omdat het zo erg is..

Toch faalt ons rechtssysteem ook op dit punt. Zelf ben ik bijna veroordeelt omdat ik een gozer hielp die lensgeslagen werd en neimand iets deed. Hij diende een aanklacht wegens mishandeling jegens mij in.

Enerzijds mag de burger het recht niet in eigen hand nemen, anderzijds verwacht men wel dat we ingrijpen in dit soort situaties. Hoe denk een doorgedraaid iemand van de ander te krijgen. Door te vragen of die wil stoppen?? Dus ons rechtssysteem is zo krom als de pik van Clinton..


Net zoals wij de huidige generatie duitsers niet op de daden van hun voorouders aan kunnen spreken kun je de huidige generatie nederlanders niet op daden van hun voorouders aanspreken. Bovendien lost het niks op. Problematiek aanwijzen en vertellen hoe het begonnen is kunnen de meeste wel. De problematiek is bekend, dus los het op. Dat is wat er moet gebeuren

Het is gewoon een geschifte idioot, dat staat buiten kijf. Je bent erg ziek als je eerst iemand helemaal kapot schopt en vervolgens doodleuk gaat shoppen.

De irritatie van vele Nederlanders jegens buitenlanders is niet iets wat in 1 maand ontstaan is. Het is een proces geweest. Een aantal incidenten en persoonlijke ervaringen hebben er toe geleid dat mensen er anders over gaan denken. Neem daarbij nog de media die er uiteraard gretig op in springt en je hebt het compleet.

Waarom hebben mensen het altijd over turken en marokkanen?? Waarom horen we nooit kwaad over chinezen?? Het zijn bepaalde groepen waar men een zogeheten hekel aan heeft gekregen. Er moeten toch een aanleidingen voor zijn wil een groot deel van het volk zo'n mening vormen??

Laten we de zaken eerst vereenvoudigen en duidelijke, doeltreffende methoden gebruiken.

Ik had het niet mooier kunnen vertellen.
Maar daar heet ik ook X voor.

Vroeger werdt het ras niet in de krant gezet als een marokkaan iets had gedaan, nu staat het er wel in...... Het is een kwestie van tijd tot ook hier de bom barst.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stilletochten/Voorkomen is beter dan genezen.

Originally posted by soulreaver


Als dit denkbeeld eens doorsluist naar mijn oplossing van spreiding om integratie te verbeteren. Wordt de kans niet kleiner dat allochtonen de criminaliteit ingaan wanneer zei in een wijk wonen waar normen en waarden heersen en waar minder criminaliteit is?? Waar je mee omgaat word je mee besmet..

Het verhaal van Saddam is wel erg hypothetisch. Ken zijn ouders niet, weet niet hoe die opgevoed is. Mischien is die psychisch wel niet in orde, teveel niet bekende zaken.. snap je intentie wel :)

[Link niet meer beschikbaar] ;)
 
Originally posted by soulreaver
Echter vind ik wel dat de omstanders zichzelf eens aan mogen kijken in de spiegel en eens diep nadenken of ze daadwerkelijk niks hadden kunnen doen.

Van een opa van 60 kan je niks verwachten, maar als ik een bouwvakker met het postuur van een BB zie zou je toch verwachten dat zo'n man wel even had kunnen ingrijpen.

Toch is dit denk ik een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Wanneer er zinloos geweld plaatsvindt en de omstander grijpen in door een front te vormen en dit komt in het nieuws zullen de mensen toch sneller geneigd zijn de volgende keer wederom in te grijpen..
De eerste stap is gezet door de grote mediahype rond het gebeuren, en door de uitspraak van die VVD-er. Eerlijk gezegd, als ik een vechtpartij zie (zonder wapens), denk ik al snel dat degene die verliest, erafkomt met blauwe plekken en fikse koppijn. Dat zou ook zo zijn als het NORMALE mensen zijn die vechten .. Het is overal in het (zoog)dierenrijk zo dat dieren stoppen met vechten als degene die het onderspit delft bepaalde onderwerpende lichaamstaal laat zien. Wij mensen zijn daarin niets anders dan een hond of een buffel. Alleen, mensen die zijn doorgedraaid, kapotgemaakt in de opvoeding, zijn ongevoelig geworden voor dat soort lichaamstaal en gaan door totdat de ander dood is.

De volgende keer als ik een vechtpartij zie, denk ik wel twee keer na voordat ik doorloop. Ik weet nu wat er kan gebeuren, dat het niet bij dat onschuldige blauwe oog hoeft te blijven. En reken maar dat die flauwe, softe campagne van 112 bellen e.d. ook gaat verharden. Ik hoop dat er een campagne komt waarin, als je alleen en zwak bent, nog steeds die stappen neemt, maar als je met meerderen bent, of (bijv. een BB) zware lichamelijke overmacht hebt, ingrijpt, niet noodzakelijkerwijs door de dader in elkaar te rammen, maar wel door hem in bedwang te houden en te dwingen te stoppen die ander te mishandelen.

Denk aan hoe het gaat in een vliegtuig .. Je zit allemaal in een hokje op 10 km boven de grond .. Alleen dat al schept een band. Als er dan een passagier moeilijk gaat doen (varierend van een zatlap die een stewardess lastig valt, tot een poging tot kaping als toen op 11 sept 2001), zijn er veel vaker mensen die erop afvliegen. Je leest regelmatig in de krant dat zoiemand 'overmeesterd werd door medepassagiers'. DAT moet er gebeuren: wij moeten op de grond net zo'n saamhorigheidsgevoel kweken als er automatisch al in een vliegtuig is!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven